Konečně je tady jaro! Kvete láska. Kvetou lemy blatníků. A rozkvétají také nabídky na prodejních portálech se zaměřením na čtyřkolové miláčky. Zvláště v hlubokých vodách starých dobrých historických soutěžáků se objevují velmi zajímavé a unikátní kusy. Některých je k dispozici celá armáda. Existuje však malé procento exkluzivních solitérů. Podpultovek.
Manažerský koráb nebo pořádné ostrá holka?
Pro příklad nemusíme chodit příliš daleko. Vítá nás Mladá Boleslav! Tady se 4. ledna 2002 narodila Škoda Octavia WRC EVO II s registrační značkou “MBO 72-24”.
Velká. Hranatá. Praktická. Vůz, od kterého očekáváte, že s ním budete na začátku tisíciletí spíše polykat kilometry na služebních cestách nebo ve formě taxíku sbírat po městě noční flamendry. Rozhodně však ne hltat prach a bláto na tratích rychlostních zkoušek po celém světě!
Příliš hlučná symfonie
Ale boleslavští dobře věděli, co dělají. I po letech dokáže jejich robustní WRC překvapit. Sofistikovaný systém pohonu všech čtyřech kol X-Trac, převodovka, do které “sázíte kvalty” rychle a hlučně. S každou změnou rychlostního převodu se vám škodovka odmění okázalým “střílením do výfuku”. Projev přeplňovaného řadového čtyřválce s výkonem 300 koní je symfonií bzučení, hvízdání a detonací. A to jste ještě nezapnuli nejvyšší stupeň ANTI-LAG systému!
Ve službách fabriky a přerod na EVO III
Kenneth ERIKSSON/Christina THÖRNER
Služba v továrním týmu je tvrdá. Nedlouho po porodu se tak Octavia objevila na startu ostrého závodu, francouzské Tour de Corse rally 2002.
První kilometry absolvovala za volantem s Kennethem Erikssonem. Noty mu četla Christina Thörner. Pro poruchu diferenciálu však byla tato smíšená posádka nucena odstoupit. Ve stejném složení se objevili ještě na Rallye Catalunya Costa Brava (17.místo), Acropolis rallye (14. místo) a Neste Rally Finland.
Před soutěží v zemi tisíců jezer prošla upgradem na nejnovější specifikaci EVO III. Zahrnoval změnu předního nárazníku, kapoty, sacího potrubí, škrtící klapky a přepracovaného výfukového potrubí. Leč ani tato změna nebyla nic platná.
Eriksson s Thörner cíl nespatřili. Švédské dvojici došel benzín. Škodovky už v té době evidentně trpěly “Marešovým syndromem “.
Toni GARDEMEISTER / Paavo LUKANDER
Od Rallye Sanremo 2002 se v kokpitu “evotrojky” usadili Finové Gardemeister a Lukander. “Toník” však přivodil Octavii šrámy v podobě utrženého pravého zadního kola a do cíle ji nepřivezl. Chuť si posádka spravila na následující Rallye of Great Britain (10. místo). V Turecku dovezli nabízenou škodovku k nejlepšímu umístění v její kariéře v rámci závodu mistrovství světa, kterým bylo 7. místo absolutně.
Jan KOPECKÝ / Filip SCHOVÁNEK
Pokud byste tipovali, že boleslavské WRC čekal pomalu závodní důchod, nenechte se mýlit. V rámci Škoda Matador teamu ji na vybraných českých a dvou světových soutěžích sedlali Jan Kopecký s Filipem Schovánkem.
V červnu 2004 zakoupil Octavii EVO III britský tým Prospeed Motorsport. Její SPZ byla změněna na “S14 50E”. Zároveň obdržela certifikát prokazující její ušlechtilý tovární původ.
V roce 2005 se ještě epizodně objevila dvou soutěžích mistrovství světa. Poté byla uložena do přítmí depozitu firmy BGM Sport. Předtím samozřejmě ještě prošla repasí těch nejdůležitějších částí. Světlo světa dále spatřila jen při obzvláště výjimečných příležitostech, jako Goodwood Festival of Speed apod.
Z aktuálních snímků je patrné, že “Ovenka” si udržela tu správnou závodní patinu a sem tam nějaký ten šrám z bojiště!
K vozu obdrží jeho nový majitel i FIA Gold Pass a množství původních dokumentů a dobových fotografií.
O jedinečnosti a exkluzivitě modelu Škoda Octavia WRC EVO III svědčí fakt, že byla v podstatě prodána ještě dříve, než se stačila pořádně ohřát v nabídce společnosti Girardo&Co. Ale že jí to pořád sekne, co říkáte?