RALLY LIFERALLY LIFE
    Facebook Twitter Instagram
    Z obsahu
    • Miki Biasion & Safari rallye 1988 – Kdo mi ukradl Lancii?
    • Testování sportovních vozidel Zlín Malenovice 2023
    • Mise SAFARI RALLYE – nesmlouvavý maraton
    • Blaufränkischland rallye 2023
    • Dominik Stříteský 2023 by Rallye Design
    • Festival “Mythical Cars Rally” 2023 – od skupiny A až po WRC Plus
    • Moravian Wallachia Classic si bere oddechový čas
    • Rallye de Portugal 1993 – Král Francois I. Portský
    RSS Facebook Twitter
    RALLY LIFERALLY LIFE
    • Journal
      1. Závody
      2. Osobnosti
      3. Soutěžáky
      4. Lifestyle
      Featured
      By Ivo Nowi Novák23.3.2023

      Miki Biasion & Safari rallye 1988 – Kdo mi ukradl Lancii?

      Recent
      By Ivo Nowi Novák23.3.2023

      Miki Biasion & Safari rallye 1988 – Kdo mi ukradl Lancii?

      By Ivo Nowi Novák12.3.2023

      Mise SAFARI RALLYE – nesmlouvavý maraton

      By Ivo Nowi Novák1.3.2023

      Festival “Mythical Cars Rally” 2023 – od skupiny A až po WRC Plus

    • Komentáře/Recenze
    • Galerie
      Featured
      By Ivo Nowi Novák22.3.2023

      Testování sportovních vozidel Zlín Malenovice 2023

      Recent
      By Ivo Nowi Novák22.3.2023

      Testování sportovních vozidel Zlín Malenovice 2023

      By Jakub Skýpala12.3.2023

      Blaufränkischland rallye 2023

      By Ivo Nowi Novák4.3.2023

      Dominik Stříteský 2023 by Rallye Design

    • Kalendář
    • Časopis Rally
      1. RALLY magazín 2019
      2. RALLY magazín 2018
      3. RALLY magazín 2017
      4. RALLY magazín 2016
      5. RALLY magazín 2015
      6. RALLY magazín 2014
      7. RALLY magazín 2013
      8. RALLY magazín 2012
      9. RALLY magazín 2011
      Featured
      By Tomáš Plachý8.7.2019

      RALLY magazín 06 / 2019

      Recent
      By Ivo Nowi Novák1.5.2021

      RALLY magazín 03 / 2021

      By Ivo Nowi Novák23.3.2021

      RALLY magazín 02 / 2021

      By Ivo Nowi Novák1.2.2021

      RALLY magazín 01 / 2021

    RALLY LIFERALLY LIFE
    You are at:Home»Journal»Historie»Safari rally 1990 – blátivé peklo – 1.díl
    Safari rally 1990 blátivé peklo
    Historie

    Safari rally 1990 – blátivé peklo – 1.díl

    Ivo Nowi NovákBy Ivo Nowi Novák1.4.2020Updated:4.4.2020Žádné komentáře4 Mins Read

    Björn Waldegaard korunoval šestnáctileté soužití s týmem Toyota skvělým vítězstvím v africké Safari rally 1990. Mimochodem, bylo to „nejmokřejší“ Safari od roku 1977, kdy shodou okolností rovněž vyhrál tento Švéd. Pojďme se vrátit o třicet let zpět díky dobové reportáži vydané v magazínu MOTOR 7/1990.


    Subaru Legacy přichází na scénu

    Velkou pozornost na sebe strhl nový vůz Subaru Legacy.

    Přihlášeno bylo hned šest exemplářů  jenž musely být rozděleny do dvou družstev. V „áčku“ byli Markku Alén, Mike Kirkland a „Possum“ Bourne, v „béčku Ian Duncan, Jim Heather-Hayes a Patrick Njiru.

    Africký jezdec Patrick Njiru, soutěžící ve skupině N, ho přivezl do cíle na celkově osmém místě a natrvalo se zapsal do kroniky této soutěže. Stal se totiž jediným zástupcem kategorie sériových vozů, který Safari rally od prvního vydání až do roku 1990 dokončil.

    Markku Alén - Subaru Legacy RS
    Markku Alén – Subaru Legacy RS

    Vrásky na čele skrze počasí

    Všechno nasvědčovalo tomu, že se rally ani konat nebude. Zdálo se nemyslitelné, aby po tak vydatných dešťových přívalech, jaké si Keňa dopřávala, byla trať sjízdná.

    Deset kilometrů od centra Nairobi, na závodišti N´Gong, kde se jela superspeciálka, napadlo za jediný den 140 milimetrů srážek.

    A všude jinde to bylo stejné. Pár dní bylo sucho, ale pak zase celý týden nepřetržitě lilo.

    Safari-rally-1990-stit
    Safari rally 1990 – štít

    Po silnicích se valily nánosy bahna a kamení. Neustále hrozilo, že nastane několikadenní sucho a koleje na trase ztvrdnou. Ale ať už by bylo sucho nebo mokro, jezdce ani techniku nečekalo nic dobrého.

    Waldegaard srovnával: „Není to jako v sedmasedmdesátém. Tenkrát byly silnice zatopené jenom vodou. Dnes je všude mnohem více bláta.“

    Vic Preston starší, koordinátor týmu Lancia a otec jezdce Nissanu, nejvíce litoval Aléna, nasazeného jako číslo 1. „Jeho musí vystrašit každá díra zalitá vodou. Ti za ním se už můžou vyhýbat místům, kde zůstal někdo zapadlý.“

    Alénovi přátelé si dělali starosti, že kdyby na servisní stanoviště dorazil až ta týmovými kolegy, musel by čekat. Tento problém nakonec Fin neměl a o japonském voze se vyjádřil velice pochvalně.


    Lancia, Toyota a Mitsubishi

    Pečlivě se na soutěž připravovala Lancia. Poprvé nasazovala Alexe Fioria jako továrního jezdce. S další novinkou přišla Toyota: poslala do Afriky auto s pohonem obou náprav, model Celica GT-4 ST165. Jako vykopávky mezi módními hity působily Nissany 200SX s pohonem zadních kol. Mocné testy Mitsubishi jako by předpovídaly velký nástup této značky v sezóně 1991. Pestrou skladbou hýřila startovní listina skupiny N.

    Team Lancia Martini
    Team Lancia Martini – Fiorio, Kankkunen, Biasion

    Divoká superspeciálka

    Návštěvníci Safari rally museli mít chtě nechtě pocit, že místní obyvatele nezajímá nic jiného, než počasí. Jenže čím víc o něm žvatlali, tím méně spolehlivé jejich předpovědi byly. Tak se stalo, že na konání „speciálky“ by nikdo nevsadil ani zlámanou grešli. Tedy s výjimkou hlavního organizátora Mikea Dougtyho. Ke všeobecnému údivu ji odmítl zrušit předem.

    Podle toho, jak prší na jednom místě, se v Keni nikdy nepozná, co se děje za nejbližším kopcem. Dopadlo to tak, že závodiště vyschlo a superrychlostka se i navzdory značné nerovnosti terénu přece jen konala.

    Nad prvními startujícími černé mraky teprve visely, tudíž ještě stačili zajet nejlepší časy. Za nimi se však spustila dešťová opona, trať se znovu rozbahnila a dosahované časy postupně narůstaly. Jezdci volili různou techniku jízdy, ale kupodivu všech 59 tento krátký prolog dokončilo. Všechny přítomné nakonec ještě pobavila průměrná rychlost Aléna, jenž test vyhrál – 42,7km/h.


    První etapa očistcem

    Slavnostní start první, zdaleka nejdelší etapy (1102km), se na druhý den v Nairobi odbýval pod slunečními paprsky! Nicméně cesty v nejjižnější části trasy byly po dešti nesjízdné a proto si posádky musely opravit itinerář.

    V průběhu dne dorazila na „velitelství“ Safari rally zpráva, že na jedné z cest, kudy soutěž vedla, zapadl do bahna nákladní automobil a zdržel více než polovinu soutěžících. Někteří se znechuceně vrátili a vzdali, jiní čekali a poté dostali povolení překročit časový limit. S hodinovým zpožděním pak ti nejlepší zamířili zpět směr Nairobi.

    Toyota Celica GT-4 ST165
    Toyota Celica GT-4 ST165 Safari

    Situace v uzavřeném parkovišti v Nairobi byla neuvěřitelná. První auto bylo očekáváno v devět večer. V šest ráno byla časová kontrola oficiálně uzavřena a až za několik minut se objevila první tři soutěžní auta…

    Jeden z favoritů skupiny N, Belgičan Guy Colsoul žasl, jak náročná rally je. „I nejhorší úseky Rallye Paříž-Dakar nejsou ve srovnání se Safari rally nic!“ kroutil hlavou.

    „Posledních pět kilometrů bylo příšerných. Bylo to, jako bychom jeli řekou.“ líčil Waldegaard.

    Když se od osmé hodiny ranní vozy vydávaly ve dvouminutových intervalech z rampy do druhé sekce, přijely teprve do závěrečné časové kontroly předchozí etapy další tři vozy. Posádky tak mezi jednotlivými závodními dny měly možnost odpočívat jen něco málo přes dvě hodiny.

    2. díl reportáže

    Alex Fiorio Björn Waldegård Lancia Markku Alén Safari rallye Subaru Toyota
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Ivo Nowi Novák

    Digitální malíř, občasný pisálek, fanoušek italské Lancie, vyznavač kultu skupiny B. Milovník doby, kdy startovní čísla byla přes celé dveře, jména posádek byla vyvedena na předních blatnících, otáčkoměry měly rafiky a podvozky vše nepobíraly. Pravidelný poživatel kávy a benzínových výparů. Rally? Plánování, ztrácení se v mapách, cesty dnem i nocí za poznáváním nových míst i lidí. Celoživotní vášeň. Emoce. Každá vteřina se počítá!

    Related Posts

    Miki Biasion & Safari rallye 1988 – Kdo mi ukradl Lancii?

    Mise SAFARI RALLYE – nesmlouvavý maraton

    Rallye de Portugal 1993 – Král Francois I. Portský

    Leave A Reply Cancel Reply

    Motoristické akce
    <
    < 2023 >
    Březen
    >
    Měsíc
    Měsíc
    Seznam
    Týden
    Den
    PoÚtStČtPáSoNe
      12345
    6789101112
    131415161718
    • Testování soutěžních automobilů – Zlín Malenovice

      Celý den
      18/03/2023
      Testování Zlín

      tř. 3. května 850, 763 02 Zlín, Česko

      tř. 3. května 850, 763 02 Zlín, Česko

      https://www.rallylife.cz/event/testovani-souteznich-automobilu-zlin-malenovice/2023-03-18/

      Testování soutěžních automobilů 2018

      Testování soutěžních automobilů Zlín Malenovice
      Každoroční předsezónní testování soutěžních …[Read more]

    19
    2021222324
    • Testování soutěžních automobilů – Praha Chodovec

      Celý den
      24/03/2023-25/03/2023
      Testování Praha

      Türkova 1001/9, 149 00 Praha 11-Chodov, Česko

      Türkova 1001/9, 149 00 Praha 11-Chodov, Česko

      https://www.rallylife.cz/event/testovani-souteznich-automobilu-praha-chodovec/2023-03-24/

      Testování soutěžních automobilů 2018

      Testování soutěžních automobilů Praha Chodovec
      Každoroční předsezónní testování soutěžních …[Read more]

    25
    • Testování soutěžních automobilů – Praha Chodovec

      Celý den
      25/03/2023-25/03/2023
      Testování Praha

      Türkova 1001/9, 149 00 Praha 11-Chodov, Česko

      Türkova 1001/9, 149 00 Praha 11-Chodov, Česko

      https://www.rallylife.cz/event/testovani-souteznich-automobilu-praha-chodovec/2023-03-24/

      Testování soutěžních automobilů 2018

      Testování soutěžních automobilů Praha Chodovec
      Každoroční předsezónní testování soutěžních …[Read more]

    26
    2728293031
    • KOWAX Valašská rally ValMez 2023

      Celý den
      31/03/2023-02/04/2023
      Náměstí 4-6, 757 01 Valašské Meziříčí, Česko

      Náměstí 4-6, 757 01 Valašské Meziříčí, Česko

      Náměstí 4-6, 757 01 Valašské Meziříčí, Česko
      http://www.valasskarally.cz

      Kowax Valašská rally ValMez 2023
      Středobodem „Valašky“ se i letos stane město Valašské …[Read more]

      
    FOTOGALERIE
    Galerie Rally
    By Ivo Nowi Novák22.3.2023

    Testování sportovních vozidel Zlín Malenovice 2023

    Galerie Rally
    By Jakub Skýpala12.3.2023

    Blaufränkischland rallye 2023

    Galerie Rally
    By Ivo Nowi Novák4.3.2023

    Dominik Stříteský 2023 by Rallye Design

    Galerie Rally
    By Jakub Skýpala12.1.2023

    Jänner rallye 2023

    Témata na RALLYLIFE.cz
    3x od pasu 40 let MS Audi Barum Czech Rally Zlín cestovní automobily design Eifel Rallye Festival ERC fanoušci Ford Group B historici historické automobily historie soutěží Interview IRC Itálie Jan Kopecký jezdci Lancia legendy Německo Peugeot Porsche Rakousko Rallylegend San Marino rallysprinty seriál Slovensko spolujezdci Subaru technika technika WRC trekker Valašská rally Velká Británie Volkswagen Walter Röhrl WRC/Mistrovství světa závodní automobily závody Česko časopis RALLY Škoda Škoda Motorsport
    RALLYLIFE.cz

    RALLYLIFE

    Užití obsahu včetně převzetí, šíření a dalšího zpřístupňování publikovaných materiálů (článků, fotografií, videa a audio záznamů) je bez písemného souhlasu INUA s.r.o. zakázáno.
    Use of content, including receipt, distribution and access to other published material (articles, photos, videos and audio recordings) without the written consent INUA Ltd. prohibited.

    Stránky
    • Autoři
    • Kalendář
    • Kontakt
    • O rallylife.cz
    • Ochrana osobních údajů
    • Portál RALLYLIFE
    RALLYLIFE.cz on INSTAGRAM
    [instagram-feed]
    Copyright 2010-2023 (c) INUA s.r.o. | ISSN - 1804-5219 | O rallylife.cz | Autoři | Ochrana osobních údajů | Kontakt | Sitemap | Správa webu sharkdigital.cz
    Copyright 2010-2023 (c) INUA s.r.o. | ISSN - 1804-5219 | O rallylife.cz | Autoři | Ochrana osobních údajů | Kontakt | Sitemap | Správa webu sharkdigital.cz

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.