RALLY LIFERALLY LIFE
    Facebook Twitter Instagram
    Z obsahu
    • Dohnal-Švec, Peugeot 208 Rally4 2023 by Rallye Design
    • Škoda 130 LR – Multi-S Racing 2023
    • Valašská rally Valmez 2023 se šesti desítkami posádek
    • Miki Biasion & Safari rallye 1988 – Kdo mi ukradl Lancii?
    • Testování sportovních vozidel Zlín Malenovice 2023
    • Mise SAFARI RALLYE – nesmlouvavý maraton
    • Blaufränkischland rallye 2023
    • Dominik Stříteský 2023 by Rallye Design
    RSS Facebook Twitter
    RALLY LIFERALLY LIFE
    • Journal
      1. Závody
      2. Osobnosti
      3. Soutěžáky
      4. Lifestyle
      Featured
      By Redakce RL.CZ26.3.2023

      Valašská rally Valmez 2023 se šesti desítkami posádek

      Recent
      By Redakce RL.CZ26.3.2023

      Valašská rally Valmez 2023 se šesti desítkami posádek

      By Ivo Nowi Novák23.3.2023

      Miki Biasion & Safari rallye 1988 – Kdo mi ukradl Lancii?

      By Ivo Nowi Novák12.3.2023

      Mise SAFARI RALLYE – nesmlouvavý maraton

    • Komentáře/Recenze
    • Galerie
      Featured
      By Ivo Nowi Novák30.3.2023

      Dohnal-Švec, Peugeot 208 Rally4 2023 by Rallye Design

      Recent
      By Ivo Nowi Novák30.3.2023

      Dohnal-Švec, Peugeot 208 Rally4 2023 by Rallye Design

      By Ivo Nowi Novák26.3.2023

      Škoda 130 LR – Multi-S Racing 2023

      By Ivo Nowi Novák22.3.2023

      Testování sportovních vozidel Zlín Malenovice 2023

    • Kalendář
    • Časopis Rally
      1. RALLY magazín 2019
      2. RALLY magazín 2018
      3. RALLY magazín 2017
      4. RALLY magazín 2016
      5. RALLY magazín 2015
      6. RALLY magazín 2014
      7. RALLY magazín 2013
      8. RALLY magazín 2012
      9. RALLY magazín 2011
      Featured
      By Tomáš Plachý8.7.2019

      RALLY magazín 06 / 2019

      Recent
      By Ivo Nowi Novák1.5.2021

      RALLY magazín 03 / 2021

      By Ivo Nowi Novák23.3.2021

      RALLY magazín 02 / 2021

      By Ivo Nowi Novák1.2.2021

      RALLY magazín 01 / 2021

    RALLY LIFERALLY LIFE
    You are at:Home»Journal»Historie»Safari rally 1990 – blátivé peklo – 2.díl
    Historie

    Safari rally 1990 – blátivé peklo – 2.díl

    Ivo Nowi NovákBy Ivo Nowi Novák3.4.2020Updated:4.4.2020Žádné komentáře4 Mins Read

    Trasa druhé etapy Safari rally, smyčka severně od hlavního města, byla novinkou. Dlouholetý soutěžní jezdec Frank Tundo měl v jejím průběhu (startoval jako předjezdec) ošklivou nehodu. Čelně se srazil s autobusem a musel být převezen do nemocnice s pohmožděným hrudníkem. 

    1. díl reportáže


    Smolař Sainz

    Hned sérii problémů si musel protrpět Carlos Sainz.

    Nejdříve se mu přehříval motor, poté ho potrápila spojka a po ní odešly brzdy. I když díky této závadě narazil Sainz do stromu, podařilo se mu zpět do Nairobi dorazit v osmém nejrychlejším čase.

    Sainz/Moya – Toyota Celica GT-4 ST165

    Následovalo opětovné dlouhé čekání na opozdilce. Počasí se sice umoudřilo, obloha byla jasná, ale i tak soutěžící barvitě vyprávěli o nespočetných hlubokých jámách, všudypřítomném blátě a zapadlých náklaďácích, které cestou potkávali.


    Třetí etapa – opět směr sever

    Sobota se nesla ve znamení pouti na sever od Eldoretu. Další drama na trati se rozpoutalo ještě před rozbřeskem. Zatímco Waldegaard potkal ve tmě na trati domorodce, od kterých se dozvěděl, kudy přesně má pokračovat, ostatní takové štěstí neměli a bloudili.

    Nepříjemný zádrhel potkal tovární tým Lancia. V bahně uvízlo jeho vyprošťovací vozidlo.

    Jak se ukázalo, největší výhodu měli opět ti, kteří odstartovali později – viděli náročné úseky za denního světla a mohli se snadněji vyhýbat nebezpečným místům.


    Fioriův debakl

    Velkým šokem pro Lancii bylo odstoupení Alexe Fioria pro technickou závadu. Alex už byl připraven odjet přímo z Eldoretu domů, ale manažer týmu Claudio Lombardi mu nařídil, aby zůstal a řídil „stíhací“ auto Daria Cerrata.

    Paradoxem je, že Fiorio testoval v Keni téměř čtvrt roku a výsledek se přesto nedostavil.


    Čtvrtá etapa pod rouškou tmy

    Čtvrtou, noční etapu, tvořil okruh okolo Eldoretu. Pořadí na čele se zamotalo, když Waldegaardovi nestačil ani 39 minutový náskok. Na vině byla prasklá levá zadní poloosa. Švéd trčel na kopci, na nějž byl dotažen, asi 45 minut, než přijel servisní vůz a problém vyřešil. Podobně dopadl kvůli vadné spojce, převodovce a přednímu tlumiči Ericsson. I on musel čekat na „servisák“.

    V úseku, kdy bylo bahno hluboké celý metr, cestu zatarasil opět „vyprošťovák“ Lancie. Kankkunena z bláta vytáhlo asi dvacet přihlížejících lanem, další posádky si raději na mapě našly patnácti kilometrovou objížďku. Z této skutečnosti vytěžil Waldegaard zpět více než půlhodinový náskok.

    „Jak jsme se tomu bahnu vyhnuli, prozradíme až po skončení tohoto blázince.“ řekl Waaldegardův spolujezdec Fred Gallagher.

    Do Eldoretu dorazilo startovní pole opět s mnohahodinovým zpožděním. Jezdci museli vzít zavděk spánkem na podlaze ve vestibulu hotelu, protože všechny pokoje v hotelu Sirikwa si dávno dopředu rezervoval doprovod Lancie.


    Propadák v režii italského týmu

    Vypjatá nálada vládla v táboře Lancie. Z Evropy totiž přilétlo letadlo plné novinářů nažhavených na senzační zprávy o hattricku této stáje na Safari.

    Místo toho nakonec informovali o porouchaných motorech, o týmovém vrtulníku, kterak přistál v korunách stromů a o mistru světa a vítězi předcházejících dvou ročníků, jenž zůstal viset v bahně.


    Jdeme do finále

    Závěrečná etapa měřila „pouhých“ 370 kilometrů. Waldegaardovo vítězství se již jasně rýsovalo. Zhatit jej mohla pouze nečekaná technická závada či havárie. Vše však dopadlo dobře a v cíli se mohl s úlevou vyznat, že nejvíc nahnáno měl ve čtvrté etapě, kdy zůstal stát s prasklou poloosou.

    Vzápětí si ovšem Waldegaard neodpustil ironickou poznámku: „Pořadatelé to příští rok budou mít hodně složité, aby připravili těžší podmínky!“

    Waldegaard / Gallagher – Toyota Celica GT-4 ST165

    Na tváři organizátora Mikea Doughtyho se však rozhostil široký úsměv. Vždyť dosáhl svého. Stal se pravděpodobně nejnenáviděnějším mužem v Keni.

    Suma sumárum

    Z 59 posádek se cíle dočkalo jen 10. Z osmi prioritních jezdců odpadla polovina (Alén, Kirkland, Fiorio a Biasion). Zbylí splnili úlohu favoritů a seřadili se na prvních čtyřech místech. Na stupních vítězů stáli pouze Skandinávci: Waldegaard, Kankkunen a Ericsson. První, třetí a čtvrtá příčka pak patřila Toyotě. Naopak Lancia zcela propadla a z první desítky na ni zbylo pouze druhé místo.

    Alex Fiorio Björn Waldegård Carlos Sainz Juha Kankkunen Lancia Mikael Ericsson Mike Kirkland Safari rallye Toyota
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Ivo Nowi Novák

    Digitální malíř, občasný pisálek, fanoušek italské Lancie, vyznavač kultu skupiny B. Milovník doby, kdy startovní čísla byla přes celé dveře, jména posádek byla vyvedena na předních blatnících, otáčkoměry měly rafiky a podvozky vše nepobíraly. Pravidelný poživatel kávy a benzínových výparů. Rally? Plánování, ztrácení se v mapách, cesty dnem i nocí za poznáváním nových míst i lidí. Celoživotní vášeň. Emoce. Každá vteřina se počítá!

    Related Posts

    Miki Biasion & Safari rallye 1988 – Kdo mi ukradl Lancii?

    Mise SAFARI RALLYE – nesmlouvavý maraton

    Rallye de Portugal 1993 – Král Francois I. Portský

    Leave A Reply Cancel Reply

    Motoristické akce
    <
    < 2023 >
    Duben
    >
    Měsíc
    Měsíc
    Seznam
    Týden
    Den
    PoÚtStČtPáSoNe
         1
    • KOWAX Valašská rally ValMez 2023

      Celý den
      01/04/2023-02/04/2023
      Náměstí 4-6, 757 01 Valašské Meziříčí, Česko

      Náměstí 4-6, 757 01 Valašské Meziříčí, Česko

      Náměstí 4-6, 757 01 Valašské Meziříčí, Česko
      http://www.valasskarally.cz

      Kowax Valašská rally ValMez 2023
      Středobodem „Valašky“ se i letos stane město Valašské …[Read more]

    2
    • KOWAX Valašská rally ValMez 2023

      Celý den
      02/04/2023-02/04/2023
      Náměstí 4-6, 757 01 Valašské Meziříčí, Česko

      Náměstí 4-6, 757 01 Valašské Meziříčí, Česko

      Náměstí 4-6, 757 01 Valašské Meziříčí, Česko
      http://www.valasskarally.cz

      Kowax Valašská rally ValMez 2023
      Středobodem „Valašky“ se i letos stane město Valašské …[Read more]

    3456789
    10111213141516
    1718192021
    • Rallye Šumava Klatovy & Historic Vltava rallye 2023

      Celý den
      21/04/2023-23/04/2023
      Krameriova 164, Klatovy I, 339 01 Klatovy, Česko

      Krameriova 164, Klatovy I, 339 01 Klatovy, Česko

      Krameriova 164, Klatovy I, 339 01 Klatovy, Česko
      http://www.pamk.cz
      Rallye Šumava Klatovy 2023 banner

      Rallye Šumava Klatovy & Historic Vltava rallye 2023
      Naše nejstarší automobilová soutěž …[Read more]

    22
    • Rallye Šumava Klatovy & Historic Vltava rallye 2023

      Celý den
      22/04/2023-23/04/2023
      Krameriova 164, Klatovy I, 339 01 Klatovy, Česko

      Krameriova 164, Klatovy I, 339 01 Klatovy, Česko

      Krameriova 164, Klatovy I, 339 01 Klatovy, Česko
      http://www.pamk.cz
      Rallye Šumava Klatovy 2023 banner

      Rallye Šumava Klatovy & Historic Vltava rallye 2023
      Naše nejstarší automobilová soutěž …[Read more]

    23
    • Rallye Šumava Klatovy & Historic Vltava rallye 2023

      Celý den
      23/04/2023-23/04/2023
      Krameriova 164, Klatovy I, 339 01 Klatovy, Česko

      Krameriova 164, Klatovy I, 339 01 Klatovy, Česko

      Krameriova 164, Klatovy I, 339 01 Klatovy, Česko
      http://www.pamk.cz
      Rallye Šumava Klatovy 2023 banner

      Rallye Šumava Klatovy & Historic Vltava rallye 2023
      Naše nejstarší automobilová soutěž …[Read more]

    2425262728
    • Rallye Králíky – ČMPR

      Celý den
      28/04/2023-29/04/2023
      https://www.rallyekraliky.cz/
      Rallye Králíky 2023

      Rallye Králíky 2023 – ČMPR

    29
    • Rallye Králíky – ČMPR

      Celý den
      29/04/2023-29/04/2023
      https://www.rallyekraliky.cz/
      Rallye Králíky 2023

      Rallye Králíky 2023 – ČMPR

    30
    FOTOGALERIE
    Galerie Rally
    By Ivo Nowi Novák30.3.2023

    Dohnal-Švec, Peugeot 208 Rally4 2023 by Rallye Design

    Galerie Rally
    By Ivo Nowi Novák26.3.2023

    Škoda 130 LR – Multi-S Racing 2023

    Galerie Rally
    By Ivo Nowi Novák22.3.2023

    Testování sportovních vozidel Zlín Malenovice 2023

    Galerie Rally
    By Jakub Skýpala12.3.2023

    Blaufränkischland rallye 2023

    Témata na RALLYLIFE.cz
    3x od pasu 40 let MS Audi Barum Czech Rally Zlín cestovní automobily design Eifel Rallye Festival ERC fanoušci Ford Group B historici historické automobily historie soutěží Interview IRC Itálie Jan Kopecký jezdci Lancia legendy Německo Peugeot Porsche Rakousko Rallylegend San Marino rallysprinty seriál Slovensko spolujezdci Subaru technika technika WRC trekker Valašská rally Velká Británie Volkswagen Walter Röhrl WRC/Mistrovství světa závodní automobily závody Česko časopis RALLY Škoda Škoda Motorsport
    RALLYLIFE.cz

    RALLYLIFE

    Užití obsahu včetně převzetí, šíření a dalšího zpřístupňování publikovaných materiálů (článků, fotografií, videa a audio záznamů) je bez písemného souhlasu INUA s.r.o. zakázáno.
    Use of content, including receipt, distribution and access to other published material (articles, photos, videos and audio recordings) without the written consent INUA Ltd. prohibited.

    Stránky
    • Autoři
    • Kalendář
    • Kontakt
    • O rallylife.cz
    • Ochrana osobních údajů
    • Portál RALLYLIFE
    RALLYLIFE.cz on INSTAGRAM
    [instagram-feed]
    Copyright 2010-2023 (c) INUA s.r.o. | ISSN - 1804-5219 | O rallylife.cz | Autoři | Ochrana osobních údajů | Kontakt | Sitemap | Správa webu sharkdigital.cz
    Copyright 2010-2023 (c) INUA s.r.o. | ISSN - 1804-5219 | O rallylife.cz | Autoři | Ochrana osobních údajů | Kontakt | Sitemap | Správa webu sharkdigital.cz

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.