Close Menu
RALLY LIFERALLY LIFE
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    RALLY LIFERALLY LIFE
    • Historie

      Rallye Monte Carlo 1999 – Ledové Waterloo na první erzetě!

      14.1.2025

      Rally Australia – Zbožňovaná, trpěná i nenáviděná

      12.2.2024

      Tajemství turínských mistrů odhaleno – Kolik existovalo červených Lancií?

      19.7.2023

      Kliďas Juha Kankkunen. Černé, kulaté, Pirelli.

      5.5.2023

      Marcel Tuček: Janovická rána – Rallye Šumava 1997

      9.4.2023
    • Story

      KOMENTÁŘ: Rallylegend – už se ucho utrhlo?

      5.11.2025

      KOMENTÁŘ: Barumka 2025 – lesk i bída z pod komína – 2. DÍL

      16.10.2025

      KOMENTÁŘ: Barumka 2025 – lesk i bída z pod komína – 1. DÍL

      10.10.2025

      VIDEO: Preview RZ Kateřinice – Pržno / „Prženské paseky“

      14.8.2025

      Benzínem vonící večer v depozitu INVELT – 2. díl – Na vlně nostalgie a naděje

      10.3.2025
    • Lifestyle

      Vychází kniha o MG Metro 6R4 Group B

      7.6.2025

      Mazej za pásku, Velký bratr Tě vidí!

      23.4.2025

      Dvě knižní publikace nejen pro fanoušky Subaru

      26.9.2024

      PREVIEW – RZ Bunč – „Svatební cesta“ – Barum Czech Rally Zlín 2024

      14.8.2024

      Na Barumce vyjde kniha o historii týmu Styllex

      25.7.2024
    • For Sale

      AUKCE – Ford Escort WRC – kastle číslo „4“ po Sainzovi

      21.8.2025

      Lancia Delta HF Integrale Evoluzione „Repsol“ Gr.A

      15.7.2025

      Lancia Delta S4 Gr.B – Boudo, budko, kdo v tobě přebývá?

      16.6.2025

      Tři turínské grácie Lancia Delta Integrale

      20.7.2024

      MG Metro 6R4 Group B – Machři jezdí do šichty Metrem!

      2.7.2024
    • Fotogalerie

      Polski Rajd Legend 2025

      9.10.2025

      Barum Czech Rally & Star Rally Zlín 2025

      11.9.2025

      SECTO Rally Finland 2025

      29.8.2025

      EKO Acropolis rally Greece 2025

      22.7.2025

      Agrotec Petronas Rally Hustopeče 2025

      5.7.2025
    • Soutěžáky

      Audi Quattro S1 E2 „PDK“ – číslo 15 žije!

      21.5.2024

      Diamantový jednorožec míří do Plzně

      20.4.2023

      Mitsubishi Lancer EVO III „M5 MRE“ – bojovník ze země, kde se probouzí slunce

      10.8.2022

      Nissan Sunny GTi-R – odvrácená strana Slunce

      18.7.2022

      Opel Ascona 400 RA40 „Safari“ – nespoutaný Django

      29.6.2022
    • Osobnosti

      VIDEO: Pavel Valoušek jun. – vzpomínka na projekt BF Goodrich Drivers Team 2008

      31.7.2025

      Ciao, capo! Odešel Claudio Bortoletto, “velký šéf” Jolly Clubu

      13.7.2025

      Zemřel Dieter Basche, bývalý šéf Audi Sport

      29.12.2024

      Odešel krotitel francouzského lva CORRADO PROVERA

      6.11.2023

      Markku Alén zpět v Lancii Delta S4

      16.4.2023
    RALLY LIFERALLY LIFE
    NACHÁZÍTE SE/YOU ARE AT:Home»Journal»Soutěžáky»Renault Alpine „Modrá legenda“
    Soutěžáky

    Renault Alpine „Modrá legenda“

    By Redakce RL.CZ19.6.20124 Mins Read

    Legendární soutěžní vůz Alpine A110 slaví letos padesátiny. Automobilka Renault připomenula slavné výročí představením prototypu A 110 – 50 v rámci GP Monaka. Jedinečný účelový lehký sportovní vůz s laminátovou karoserií a motorem Renault vzadu se v roce 1973 zapsal do historie jako první vítěz seriálu MS v rally. U nás ho proslavil neporazitelný Vladimír Hubáček.

    Alpine A 106, A108

    Kořeny atraktivních alpinek sahají až do poloviny padesátých let, kdy dealer Renaultu z Dieppe Jean Rédélé začal stavět lehké sportovní vozy na bázi podvozku značky Renault. Rédélé byl současně špičkovým soutěžním jezdcem a po vítězství na významné Rallye Coupe des Alpes 1954 s Renaultem 4CV pojmenoval své vozy Alpine. Po několika pokusech s hliníkovými karoseriemi představil v roce 1955 model Alpine A106. Jeho ideou bylo vyrábět dostupné a jednoduché sportovní vozy s mechanikou ze sériových vozů Renault.

    Subtilní sportovní vůz měl karoserii z laminátu. Podvozek tvořila centrální nosná trubka, na které byly připevněny rámy pro přední a zadní nápravu s motorem o objemu 747 ccm (43 koní). Pro zajímavost, centrální rourou procházelo táhlo řazení, spojkové lanko i struna plynového pedálu a později i trubky k chladiči.

    V roce 1958 vznikl model A 108 s nadčasovými líbivými tvary karoserie, který už byl přímým předchůdcem legendární Alpine A110. Rédélé jej nabízel s několika různými motory. Nejoblíbenější byla verze Berlinette A 108 Tour de France s motorem o objemu 998 ccm z Renaultu Dauphine, který ladič Mignotet upravil na výkon 70 koní. Vůz byl navíc osazen moderní licenčně vyráběnou pětistupňovou převodovkou. Firma už vyráběla tolik kusů, že lehké dvoudveřové kupé (530 kg) mohlo být homologováno a stalo se běžnou součástí domácích soutěží, okruhových závodů a závodů do vrchu. Vyrůstala na něm celá řada špičkových francouzských jezdců šedesátých let.

    Alpine A110

    V červnu 1962 představil Jean Rédélé nový model Alpine A 110. Karoserie i celá úspěšna koncepce vozu vycházela ze své předchůdkyně. Nejsnadnějším rozpoznávacím znakem byla dvojice vestavěných přídavných světel na nízké přídi vozu. Zásadní změnou však bylo použití dílů z Renaultu 8. Díky pětkrát uložené klikové hřídeli byl u jeho motoru mnohem větší prostor pro zvyšování výkonu. Základné motorizací byla pohonná jednotka o objemu 956 ccm a výkonu 52 koňských sil. Lehoučké kupé s výškou 1,13 metrů s ním dosahovalo rychlosti 170 km/h. Z modelu Renault 8 byly převzaty i kotoučové brzdy. Poněvadž „erosmička“ měla chladič umístěný na zádi, museli technici po stranách zadní kapoty motoru instalovat otvory pro přívod náporového vzduchu.

    Postupně byla převzata celá škála motorů Renault. Od 1,1 litru z Renaultu 8 Major až po upravenou jedenáctistovku z Renaultu 8 Gordini, která se už pyšnila solidním výkonem 95 k. Dva dvorní tuneři značky Renault Amédée Gordini a Marc Mignotet měnili na motorech sací ventily, písty, ojnice, leštili sací a výfukové kanály, montovali ostřejší vačky a větší karburátory. To se občas negativně projevilo na nízké spolehlivosti motorů. Vrcholem jejich snažení byl převrtaný motor na objem 1440 ccm, který disponoval výkonem 135 k.

    Další modely Alpine A110 1300, Alpine A110 1600, Alpine A110 1800, najdete v magazínu Rally 05 2012.

    Alpine A310

    Nástupce berlinetty A110 se představil už v roce 1971, ale na její úspěchy nenavázal ani na sportovním, ani na komerčním poli. Alpine A 310 měla také laminátovou karoserii, ale vůz byl výrazně větší a luxusnější, což přineslo o 120 kg vyšší hmotnost. Při stejné motorizaci to byl velký handicap. Výhodou byly pouze lepší brzdy a moderní zadní náprava s dvojitými závěsy kol, kterou převzala i poslední verze A 110 s přívlastkem „Bis“. Při premiérovém startu „třistadesítky“ na Ronde Cevenole 1974 Nicolas odstoupil pro poruchu vodního čerpadla, aniž by předvedl potenciál vozu. Při mezinárodním debutu na Korsice dojel Thérier třetí, ovšem až za Nicolasem se starou „stodesítkou“…

    Kompletní článek o modelu Alpine A310 najdete v magazínu Rally 05 2012.

    Alpine A110-50 Concept

    Před několika týdny představil Renault v rámci kulatého výročí následovníka populární „alpinky“, model s názvem Alpine A110-50. Zatím pouze jako koncept, ale kdo ví, třeba se jednou na tratích dočkéme znovuzrození legendy.

    cestovní automobily historické automobily Renault Renault Alpine technika závodní automobily
    Share. Facebook Twitter Email WhatsApp
    Redakce RL.CZ

    SOUVISEJíCÍ PŘÍSPĚVKY

    Ivo Nowi Novák21.5.2024

    Audi Quattro S1 E2 „PDK“ – číslo 15 žije!

    Ivo Nowi Novák20.4.2023

    Diamantový jednorožec míří do Plzně

    Ivo Nowi Novák10.8.2022

    Mitsubishi Lancer EVO III „M5 MRE“ – bojovník ze země, kde se probouzí slunce

    Leave A Reply Cancel Reply

    Nadcházející události

    Lis 8
    Celý den

    Rally Fulnek 2025

    Lis 29
    Celý den

    Mikuláš rally Slušovice 2025

    Pro 6
    Celý den

    Pražský rallysprint 2025

    Zobrazit kalendář
    RALLYLIFE.cz

    RALLYLIFE

    Užití obsahu včetně převzetí, šíření a dalšího zpřístupňování publikovaných materiálů (článků, fotografií, videa a audio záznamů) je bez písemného souhlasu INUA s.r.o. zakázáno.
    Use of content, including receipt, distribution and access to other published material (articles, photos, videos and audio recordings) without the written consent INUA Ltd. prohibited.

    Stránky
    • Kalendář
    • Kontakt
    • O rallylife.cz
    • Ochrana osobních údajů
    • RALLYLIFE mainpage
    Facebook Instagram
    Copyright 2010-2025 (c) INUA s.r.o. | ISSN - 1804-5219 | O rallylife.cz | Autoři | Ochrana osobních údajů | Kontakt | Sitemap | Správa webu sharkdigital.cz

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.