Legendární soutěžní vůz Alpine A110 slaví letos padesátiny. Automobilka Renault připomenula slavné výročí představením prototypu A 110 – 50 v rámci GP Monaka. Jedinečný účelový lehký sportovní vůz s laminátovou karoserií a motorem Renault vzadu se v roce 1973 zapsal do historie jako první vítěz seriálu MS v rally. U nás ho proslavil neporazitelný Vladimír Hubáček.
Alpine A 106, A108
Kořeny atraktivních alpinek sahají až do poloviny padesátých let, kdy dealer Renaultu z Dieppe Jean Rédélé začal stavět lehké sportovní vozy na bázi podvozku značky Renault. Rédélé byl současně špičkovým soutěžním jezdcem a po vítězství na významné Rallye Coupe des Alpes 1954 s Renaultem 4CV pojmenoval své vozy Alpine. Po několika pokusech s hliníkovými karoseriemi představil v roce 1955 model Alpine A106. Jeho ideou bylo vyrábět dostupné a jednoduché sportovní vozy s mechanikou ze sériových vozů Renault.
Subtilní sportovní vůz měl karoserii z laminátu. Podvozek tvořila centrální nosná trubka, na které byly připevněny rámy pro přední a zadní nápravu s motorem o objemu 747 ccm (43 koní). Pro zajímavost, centrální rourou procházelo táhlo řazení, spojkové lanko i struna plynového pedálu a později i trubky k chladiči.
V roce 1958 vznikl model A 108 s nadčasovými líbivými tvary karoserie, který už byl přímým předchůdcem legendární Alpine A110. Rédélé jej nabízel s několika různými motory. Nejoblíbenější byla verze Berlinette A 108 Tour de France s motorem o objemu 998 ccm z Renaultu Dauphine, který ladič Mignotet upravil na výkon 70 koní. Vůz byl navíc osazen moderní licenčně vyráběnou pětistupňovou převodovkou. Firma už vyráběla tolik kusů, že lehké dvoudveřové kupé (530 kg) mohlo být homologováno a stalo se běžnou součástí domácích soutěží, okruhových závodů a závodů do vrchu. Vyrůstala na něm celá řada špičkových francouzských jezdců šedesátých let.
Alpine A110
V červnu 1962 představil Jean Rédélé nový model Alpine A 110. Karoserie i celá úspěšna koncepce vozu vycházela ze své předchůdkyně. Nejsnadnějším rozpoznávacím znakem byla dvojice vestavěných přídavných světel na nízké přídi vozu. Zásadní změnou však bylo použití dílů z Renaultu 8. Díky pětkrát uložené klikové hřídeli byl u jeho motoru mnohem větší prostor pro zvyšování výkonu. Základné motorizací byla pohonná jednotka o objemu 956 ccm a výkonu 52 koňských sil. Lehoučké kupé s výškou 1,13 metrů s ním dosahovalo rychlosti 170 km/h. Z modelu Renault 8 byly převzaty i kotoučové brzdy. Poněvadž „erosmička“ měla chladič umístěný na zádi, museli technici po stranách zadní kapoty motoru instalovat otvory pro přívod náporového vzduchu.
Postupně byla převzata celá škála motorů Renault. Od 1,1 litru z Renaultu 8 Major až po upravenou jedenáctistovku z Renaultu 8 Gordini, která se už pyšnila solidním výkonem 95 k. Dva dvorní tuneři značky Renault Amédée Gordini a Marc Mignotet měnili na motorech sací ventily, písty, ojnice, leštili sací a výfukové kanály, montovali ostřejší vačky a větší karburátory. To se občas negativně projevilo na nízké spolehlivosti motorů. Vrcholem jejich snažení byl převrtaný motor na objem 1440 ccm, který disponoval výkonem 135 k.
Další modely Alpine A110 1300, Alpine A110 1600, Alpine A110 1800, najdete v magazínu Rally 05 2012.
Alpine A310
Nástupce berlinetty A110 se představil už v roce 1971, ale na její úspěchy nenavázal ani na sportovním, ani na komerčním poli. Alpine A 310 měla také laminátovou karoserii, ale vůz byl výrazně větší a luxusnější, což přineslo o 120 kg vyšší hmotnost. Při stejné motorizaci to byl velký handicap. Výhodou byly pouze lepší brzdy a moderní zadní náprava s dvojitými závěsy kol, kterou převzala i poslední verze A 110 s přívlastkem „Bis“. Při premiérovém startu „třistadesítky“ na Ronde Cevenole 1974 Nicolas odstoupil pro poruchu vodního čerpadla, aniž by předvedl potenciál vozu. Při mezinárodním debutu na Korsice dojel Thérier třetí, ovšem až za Nicolasem se starou „stodesítkou“…
Kompletní článek o modelu Alpine A310 najdete v magazínu Rally 05 2012.
Alpine A110-50 Concept
Před několika týdny představil Renault v rámci kulatého výročí následovníka populární „alpinky“, model s názvem Alpine A110-50. Zatím pouze jako koncept, ale kdo ví, třeba se jednou na tratích dočkéme znovuzrození legendy.