Hvězdy mistrovství světa v automobilových soutěžích chrání rám, který odolá desetitunovému zatížení. Ochranný rám je tvořen více než 35 metry letecké trubkové oceli, což téměř odpovídá délce tří městských autobusů.
Při nedávno skončené Portugalské rally, jež vejde do historie neuvěřitelně náročnými až nebezpečnými podmínkami, došlo k mnoha nehodám, které se nevyhnuly ani jezdcům továrního týmu Ford. Jejich vůz Ford Fiesta RS WRC je však vždy bezpečně uchránil před jakýmkoli zraněním. Fiesta WRC totiž patří nikoliv pouze k nejrychlejším, ale rovněž k nejbezpečnějším vozům v historii mistrovství světa FIA v automobilových soutěžích.
Fiesta RS WRC je soutěžní verze oblíbeného modelu značky Ford. Rodinný hatchback se v tomto podání změnil v třísetkoňové (221 kW) monstrum. Fiesta dokáže zrychlit z klidu na stokilometrovou rychlost za pět sekund a je pravdou, že přes podobný vzhled se sériovým vozem příliš společných dílů nemá.
Pro úspěch v jednotlivých rychlostních zkouškách je kromě technických kvalit vozu a jezdeckých schopností jeho pilota podporovaného navigátorem potřeba také absolutní důvěra jezdce v jeho vůz.
„Když o vítězství či prohře rozhoduje méně než jedna sekunda, musíte autu naprosto důvěřovat a jet pořád na sto procent,“ říká Petter Solberg z týmu Ford. „Nehody jsou v našem sportu nevyhnutelné, ale já vím, že soutěžní Fiesta patří k nejbezpečnějším autům na světě, a to mi umožňuje dělat mou práci bez obav a naplno.“
Malcolm Wilson, ředitel týmu Ford, hovoří z vlastní zkušenosti. V roce 1980 na jedné rallye havaroval a utrpěl přitom zlomeniny kotníků na obou nohou. „Když uděláte chybu v rychlosti sto šedesát kilometrů v hodině, můžete skončit mezi stromy nebo se zřítit ze svahu,“ podotýká. „Pak už musíte doufat, že vás vaše auto ochrání. Fiesta je sama o sobě neuvěřitelně pevná, ale my jsme se s nasazením velikého úsilí snažili, abychom udělali soutěžní verzi ještě mnohem robustnější. Musí totiž odolávat silám, jaké v běžném provozu prostě nezažijete.“
„Na začátku osmdesátých let bezpečnostní výbava v autech prakticky neexistovala a je zázrak, že úmrtí nebo vážných zranění při nehodách nebylo víc,“ pokračuje Wilson. „Dnes už je naštěstí všechno jinak a Fiesta WRC je nejbezpečnější soutěžní vůz, jaký kdy Ford vyrobil.“
Vedle instalace ochranného rámu patří k dalším bezpečnostním opatřením zejména přemístění sedadel blíž ke středové ose vozu a zabudování hasicího systému s rozvodem po celém interiéru. Riziko požáru při nehodě snižuje také speciální palivová nádrž, která je pružná, odolná proti proražení a vyplněná pěnou.
Bezpečnost moderních soutěžních automobilů byla nejvýmluvněji prokázána v Portugalsku v roce 2009, když Jari-Matti Latvala a Miikka Anttila vyvázli bez zranění z hrůzostrašně vypadající nehody. Jejich Ford Focus RS WRC se tehdy skutálel z dvousetmetrového srázu a během šestnácti otoček kolem podélné osy poztrácel i několik karosářských dílů, ale pevná struktura vozu i tak drakonickému zacházení odolala a zachránila posádce život.
Ford podporuje kampaň Action for Road Safety (Akce pro bezpečnost na silnicích), již organizuje Mezinárodní automobilová federace (FIA). Kampaň se zasazuje o zvýšení bezpečnosti silniční infrastruktury, samotných vozidel i chování účastníků provozu v celosvětovém měřítku. Soutěžní vozy Fiesta RS WRC týmu Ford se pyšní nepřehlédnutelným logem kampaně Action for Road Safety.