Close Menu
RALLY LIFERALLY LIFE
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    RALLY LIFERALLY LIFE
    • Historie

      Rallye Monte Carlo 1999 – Ledové Waterloo na první erzetě!

      14.1.2025

      Rally Australia – Zbožňovaná, trpěná i nenáviděná

      12.2.2024

      Tajemství turínských mistrů odhaleno – Kolik existovalo červených Lancií?

      19.7.2023

      Kliďas Juha Kankkunen. Černé, kulaté, Pirelli.

      5.5.2023

      Marcel Tuček: Janovická rána – Rallye Šumava 1997

      9.4.2023
    • Story

      Rallylegend 2024 – Král je mrtev? / 2. díl „Přítomnost“

      14.5.2025

      Rallylegend 2024 – Král je mrtev? / 1. díl „Návraty“

      24.4.2025

      Benzínem vonící večer v depozitu INVELT – 2. díl – Na vlně nostalgie a naděje

      10.3.2025

      Benzínem vonící večer v depozitu INVELT – 1. díl – Do Plzně se šampionem

      5.2.2025

      TROJÁK – tady rallyový poutníče zastav kroky své a pomni…

      9.12.2024
    • Lifestyle

      Vychází kniha o MG Metro 6R4 Group B

      7.6.2025

      Mazej za pásku, Velký bratr Tě vidí!

      23.4.2025

      Dvě knižní publikace nejen pro fanoušky Subaru

      26.9.2024

      PREVIEW – RZ Bunč – „Svatební cesta“ – Barum Czech Rally Zlín 2024

      14.8.2024

      Na Barumce vyjde kniha o historii týmu Styllex

      25.7.2024
    • For Sale

      Lancia Delta S4 Gr.B – Boudo, budko, kdo v tobě přebývá?

      16.6.2025

      Tři turínské grácie Lancia Delta Integrale

      20.7.2024

      MG Metro 6R4 Group B – Machři jezdí do šichty Metrem!

      2.7.2024

      Citroën DS3 WRC „017“ – Citrón božského Seba míří do aukce!

      31.10.2023

      Audi Sport Quattro S1 ex-Mikkola – Někdo to rád krátké

      13.7.2023
    • Fotogalerie

      Rally Hungary 2025

      15.5.2025

      Slovácká rallye 2025 – ČMPR

      17.4.2025

      Kánó-Imola MiniSprint Hungary 2025

      2.4.2025

      Test Kamínka 2025 – Urban, Hanák, Večerka

      23.3.2025

      AUTO PODBABSKÁ ŠKODA PSG ACCR TEAM – design 2025

      17.3.2025
    • Soutěžáky

      Audi Quattro S1 E2 „PDK“ – číslo 15 žije!

      21.5.2024

      Diamantový jednorožec míří do Plzně

      20.4.2023

      Mitsubishi Lancer EVO III „M5 MRE“ – bojovník ze země, kde se probouzí slunce

      10.8.2022

      Nissan Sunny GTi-R – odvrácená strana Slunce

      18.7.2022

      Opel Ascona 400 RA40 „Safari“ – nespoutaný Django

      29.6.2022
    • Osobnosti

      Zemřel Dieter Basche, bývalý šéf Audi Sport

      29.12.2024

      Odešel krotitel francouzského lva CORRADO PROVERA

      6.11.2023

      Markku Alén zpět v Lancii Delta S4

      16.4.2023

      Walter Röhrl – Co na srdci, to na jazyku

      12.2.2023

      Znovuzrození legendy – BMW M3 Rally od (Rem)Branda

      22.3.2022
    • Závody

      STAR RALLY Historic 2025 – historici se pojedou ve Zlíně již po sedmnácté!

      7.7.2025

      Barum rally 2025 zveřejnila Zvláštní ustanovení a odkryla tratě erzet

      18.6.2025

      Agrotec Rally Hustopeče 2025 oslaví dvacet let s pořádnou dávkou kilometrů

      13.6.2025

      Eifel Rallye Festival napíše svůj třináctý příběh

      3.6.2025

      Silmet Rally Příbram 2025 – osvědčené lokality, pozměněné tratě

      20.5.2025
    RALLY LIFERALLY LIFE
    NACHÁZÍTE SE/YOU ARE AT:Home»Journal»Historie»Rallye Šumava 1985 – Kvaizar králem Šumavy
    Rallye Šumava 1985 foto Luboš Šalát
    Historie

    Rallye Šumava 1985 – Kvaizar králem Šumavy

    By Ivo Nowi Novák10.11.20208 Mins Read

    Rallye Šumava slavila dvacáté narozeniny. Radost měla velikou, protože jí přijeli popřát i účastníci Poháru míru a přátelství. A tak se v Klatovech konečně dočkali mezinárodního obsazení startovní listiny. Vždyť od dob slavné Rallye Vltava pořadatelé toužili po tom, aby se po šumavských silničkách znovu proháněli zahraniční jezdci. Protože pohárovou soutěž zároveň provázely boje o domácí mistrovské body, viděli diváci dvojnásob zajímavou rally.


    S gratulací jubilantovi pospíchali také jezdci, které najdeme na listině vítězů minulých šumavských ročníků. Tři z nich – Kvaizar, Blahna a Lank – ještě seděli za volanty závodních vozů. S rychlými auty se však nerozloučil ani vítěz první Rallye Šumava, nestárnoucí Karel Jílek.

    „Tehdy jsme jezdili s téměř sériovými auty, jedno obutí nám stačilo na celou soutěž. Problémy s přezouváním a servisními doprovody jsme neznali. Jelo se převážně v noci, v mlze a vánici, orientace byla nesmírně těžká. Trať nebyla rozdělena do rychlostních zkoušek, ale na úseky mezi časovými kontrolami byl vypsán velmi vysoký rychlostní průměr. Dokonce jen tři auta se vešla do limitu – a já vedl už v půli soutěže s velkým náskokem.“

    Náročné šumavské erzety

    Pořadatelé určitě nechtěli, aby se posádky i tentokrát nevešly do limitu. Jenže sotva uslyšeli jména zahraničních účastníků, vybavily se vzpomínky na Rallye Vltava.

    Dědictví téhle špičkové soutěže se projevilo ve volbě nesmírně náročné tratě. Neustále se střídal povrch, třeba i čistě asfaltovou rychlostní zkoušku se najednou vloudilo pár kamenitých kilometrů. Nad takovou pestrostí zaplakali hlavně ti, kdo musí sáhnout před každým „mistrákem“ do vlastní kapsy. Podmínky jim nedovolují připravit se úměrně a dostatečně k obtížnosti rallye.

    Vždyť Blahnův spolujezdec Schovánek před startem spočítal, že jejich mechanici mají pětatřicet „štací“ a na osmnácti přezouvají pneumatiky.

    Takový přepych si mohou dovolit jen posádky podporované silnými týmy. Ovšem naříkaly i pohárové dvojice, zpočátku se trať nezamlouvala ani naší reprezentaci. S naježděnými kilometry však rostla jistota a po týdenním soustředění si družstvo věřilo natolik, že konečně chtělo prorazit letošní sérii neúspěchů a zvítězit.

    „Hodně jsem diskutovali o kladech i záporech letošní Rallye Šumava,“ říkal nejzkušenější reprezentant Kvaizar. „Trať je opravdu mimořádně náročná. Dokážu se vžít do role posádek, které do startu vkládají vlastní prostředky. Pokud jde o reprezentanty, nikdo si nemůže stěžovat, protože podmínky jsou pro všechny stejné. Jen vybavení pneumatikami mají zahraniční soupeři nesrovnatelně pestřejší…“

    Kvaizar v problémech

    A sám Kvaizar na záludnosti tratě první doplatil, i když právě jemu nejvíc záleželo na výsledku. Od začátku sezóny se přetahoval o pohárové prvenství s Bublewiczem, staly se jedinými aspiranty na celkové prvenství. Kvaizar však musel po porážce v Maďarsku a Bulharsku v domácím prostředí zvítězit, aby posílil své ambice. Rozhodl se riskovat a zaskočit soupeře hned v úvodu.

    Na první rychlostní zkoušce, která byla kombinací asfaltu se šotolinou, obul typicky asfaltové pneumatiky. Kdyby tahle sázka vyšla, jistě by získal značný náskok a Bublewiczovy nervy nejsou právě ze železa. Jenže na kamenitém úseku jel příliš dravě a během pár stovek metrů prorazil tři pneumatiky. Naštěstí pro jistotu doprostřed rychlostní zkoušky postavil servis. Výměnou tří kol přesto hodně ztratil a tak soutěž zahajoval až ze 39. místa. Málokdo by asi v té chvíli vsadil na Kvaizarův úspěch…

    Valouškovo paličaté Porsche

    Zato okolo Valouškova Porsche bylo živo. Není divu, vždyť se mezi Škodovkami, Ladami, Daciemi či Wartburgy opravdu vyjímalo. Bohužel jen vzhledem, protože s technickým stavem má Valoušek problémů nad hlavu. Po Teplicích startoval v mistrovství NSR – ve 24. ročníku Rallye Vorderplatz s centrem v Ludwigshafenu. Porsche ani tam nejelo podle představ, stejně jako potom v Klatovech.

    Nejprve ztratil výměnou tlumičů sedm minut v časové kontrole, potom zlobilo řazení natolik, že z pětky mohl odřadit jedině na dvojku. Se zlobivým autem sice často dosahoval nejrychlejších časů, ale kvůli různým problémům během soutěže většinou pendloval mezi druhým a osmým místem.


    Bublewicz v čele. Prozatím.

    Potíží našich favoritů okamžitě využil Bublewicz. I když si také on stěžoval na „kamení mezi asfaltem“, měl ze všech jezdců nejpestřejší výbavu pneumatik Michelin. Zpočátku odrážel útoky smělého Sedláře, zkušeného Blahny a nevyzpytatelného Valouška, ale potom se pronásledovatelům rychle vzdaloval.

    Ze zahraničních účastníků i dále obdiv zasluhovalo zejména sovětské družstvo. Mnohdy se i celá pětice vešla do první desítky a potvrzovala výjimečnou vyrovnanost celé reprezentace.


    Brundzův „trénink“ před Zélandem

    Příjemným překvapením byl výkon nestárnoucího Brundzy, pro kterého byla Šumava poslední přípravou na nejvýznamnější rallye celé kariéry.

    „Dvě špičkově připravené Lady jsme už poslali na Nový Zéland, kde budeme startovat v soutěži mistrovství světa.“ říkal Brundza při technické přejímce v Klatovech. „Snad se mezi nejlepšími jezdci neztratíme, naším cílem je propagace vozů značky Lada“.

    Trajbold, Pipota, Urban i Sedlář ze hry

    S přibývajícím kilometry klesal kurs našeho družstva.

    Trajbold si hned na klatovském okruhu podal přihlášku mezi kaskadéry. Jeho salta v klesání k tribuně čestných hostí si zasloužila nejvyšší známku za umělecký dojem.

    Pipota nejdříve dlouho opravoval zablokované brzdy, ale vzápětí odstoupil s ucpanými palivovými čerpadly.

    Határa v pohárové sestavě nahradil Sedlář a v reprezentační premiéře si vedl skvěle. V půli soutěže se znovu probojoval na druhé místo, ale čtyři rychlostní zkoušky před cílem z motoru vylétla ojnice! Sedlář svůj motor vůbec nepřetáčel, jeho stylově čistá jízda byla opravdovou lahůdkou. Co dělat, když škodovka nevydrží ani tak citlivé zacházení…?

    Protože ještě mnohem dřív odstoupil ze stejného důvodu Urban, rozpadlo se pohárové družstvo jako domeček z karet. Ani na domácí trati nedokázalo napravit letošní neúspěchy, pramenící z časté poruchovosti nového vozu Škoda 130 LR.


    Kvaizar zpátky v sedle

    Pověst tedy znovu zachraňovala posádka Kvaizar-Janeček, jedoucí letos ve vrcholné formě.

    Kvaizarova fantastická stíhací jízda jasně vedoucího Bublewicze natolik znervóznila, že se dopustil velké jezdecké chyby a na technickém úseku 17. rychlostní zkoušky havaroval.

    Polonez nelehl na lopatky, ale zůstal na boku – a jako by tím naznačoval, že tuhle bitvu ještě neprohrál. Před závěrečnými soutěžemi v Rumunsku a zejména v Polsku si Bublewicz natolik věřil, že vůbec nepochyboval o konečném úspěchu.

    Zatímco se Kvaizar ve skvělém stylu prokousával kupředu, měla řada posádek starostí až nad hlavu.

    Határ se nemohl smířit s vyřazením z družstva, ale snaha o co nejlepší výsledek ho dovedla až k havárii. Lank odstoupil po opakovaných problémech se spojkou, Dolák s uklepanými karburátory. Malý zbytečně havaroval.

    HATÁR Marian – ČULÁK Dušan / Škoda 130 LR

    Smolíkova velká „rána“ a mnoho dalších v potížích

    Největší smůlu však měl domácí Smolík. Rozjel se v úžasném tempu, ale už na druhé rychlostní zkoušce těžce havaroval. Bratrské dvojici z auta pomáhali Chlad se Středou a jejich odborný zákrok ušetřil lékařům práci. Jezdec Karel Smolík se přesto musel podrobit operaci zlomeného kyčelního kloubu.

    Se závodním autem se nedá jezdit opatrněji, než se snažil Polášek. Počet nedojetých soutěží hrozivě stoupal a tak už chtěl vidět cíl za každou cenu. Celkem čtyřikrát dojížděl na prázdném kole, mechanici obletovali auto jako včeličky, spolujezdec Mrkvan ochraptěl kvůli poruše interkomu, ale nakonec se přes všechny problémy přenesli do první desítky.

    Člen širší pohárové reprezentace Hahnel měl v noci potíže s alternátorem a řízením, Maňas jel od čtvrté rychlostní zkoušky s nalomeným zadním ramenem a šesticentimetrovou rozbíhavostí. I přesto se řeč točila nejčastěji okolo pneumatik.

    „Všechny záludné úseky jsem přejel bez útrap a na asfaltu jsem chytil takovej hřebík,“ povídá Cipra a prsty ukazuje jeho velikost.

    Kvaizar triumfuje, Blahna druhý

    „Kdyby se tak nezatáčelo doleva…“ medituje Blahna, protože v levých zatáčkách jeho motor tarokuje. Navíc stál minutu na rychlostní zkoušce s vypadlým kabelem rozdělovače. „Nemám vhodnou pneumatiku na takovou šotolinu, u nás prostě na tuhle trať neexistuje. Na asfaltových úsecích sovětské jezdce na Ladách poráželi. A to svědčí o tom, že jsme vývoj auta dotáhli hodně daleko. Soutěž byla nesmírně náročná a ke konci už mechanici padali únavou.“ Než padli docela, mohli Blahnovi gratulovat ke druhému místu. Mělo pro něho stejnou hodnotu jako vítězství, protože na Kvaizara a jeho tovární škodovku opravdu nestačil.

    Kvaizar se soustředným tlakem probojoval až za Bublewicze a určitě mu tím „pomohl“ k havárii. Potom se bezpečně usadil v čele a spolujezdec Janeček se spokojeně usmíval: „Jezdím třináctou sezónu, vyhrál jsem řadu velkých soutěží, ale ještě nejsem mistrem republiky. Teď máme velký náskok, takovou šanci si nenecháme uniknout!“


    Sibera nezvykle na sedadle spolujezdce

    Příjemným překvapením byl výkon Pecha, který se nesvezl od loňské Barum rallye.

    Zpočátku se rozjížděl volněji, protože si zvykal na nového spolujezdce Siberu z AZNP Mladá Boleslav. Ten je víc zvyklý na volant než na noty navigátora, krátce před Šumavou vyhrál rallye v Plzni v přeboru ČSR.

    Nově složená posádka nakonec zvítězila ve třídě A do 1300ccm, ve které Pech obhajuje mistrovský titul.

    Jeho největším soupeřem bude asi pětatřicetiletý Janeba. Před třinácti lety začínal jako spolujezdec, potom jezdil závody do vrchu a od loňské sezóny mistrovství republiky v soutěžích. „Loni naše třída rozhodně nebyla tak vyrovnaná. Pokud mezi námi bude pravidelně startovat Pech, nikdo jiný nemá šanci na titul,“ říkal v cíli spokojený Janeba. A nijak netajil, že by při neúčasti Pecha pomýšlel na titul on sám.


    Výsledky Rallye Šumava 1985:

    1. Kvaizar Svatopluk – Janeček Jiří / Škoda 130 LR
    2. Blahna Václav – Schovánek Pavel / Lada VAZ 2105 VFTS
    3. Brundza Stasis – Neyman Vladimír / Lada VAZ 2105 VFTS
    4. Valoušek Pavel st. – Jirátko Karel / Porsche 911 SC
    5. Vukovich Sergey – Zvingevis Andrys / Lada VAZ 2105 VFTS
    • kompletní výsledky na ewrc-results

    Údaje o soutěži:

    Délka 710km – 28 rychlostních zkoušek na 14 úsecích o celkové délce 344km, odstartovalo 135 posádek, do cíle dojelo 71 vozů


    vyšlo v měsíčníku MOTOR, ročník 1985 – titulní foto: Luboš Šalát

    FSO Polonez historie soutěží Ivo Polášek Jan Trajbold st. Jiří Janeček Jiří Sedlář Jiří Urban Lada VFTS Marian Bublewicz Pavel Janeba Pavel Schovánek Pavel Sibera Pavel Valoušek st. Rallye Šumava Klatovy sezóna 1985 Škoda 130 LR Stanislav Mrkvan Stasys Brundza Svatopluk Kvaizar Václav Blahna Václav Pech st. Vladimír Zelinka Zdeněk Pipota
    Share. Facebook Twitter Email WhatsApp
    Ivo Nowi Novák

    Malíř slov & živoucí fotopast. Přiznaný fanoušek italské Lancie a vyznavač kultu skupiny B. Milovník časů, kdy startovní čísla poctivě okupovala celé přední dveře, jména posádek byla vyvedena na předních blatnících, otáčkoměry měly rafiky a podvozky vše nepobíraly. Pravidelný poživatel kávy a benzínových výparů. Rally? Plánování, ztrácení se v mapách, cesty dnem i nocí za poznáváním nových míst i lidí. Celoživotní vášeň. Emoce. Každá vteřina se počítá!

    SOUVISEJíCÍ PŘÍSPĚVKY

    Ivo Nowi Novák14.1.2025

    Rallye Monte Carlo 1999 – Ledové Waterloo na první erzetě!

    Ivo Nowi Novák12.2.2024

    Rally Australia – Zbožňovaná, trpěná i nenáviděná

    Ivo Nowi Novák19.7.2023

    Tajemství turínských mistrů odhaleno – Kolik existovalo červených Lancií?

    Leave A Reply Cancel Reply

    Motoristické akce
    <
    < 2025 >
    July
    >
    Month
    Month
    List
    Week
    Day
    MoTuWeThFrSaSu
     123456
    789101112
    • Bohemia Rally Mladá Boleslav 2025

      All day
      12/07/2025-13/07/2025
      tř. Václava Klementa 36/3, Mladá Boleslav II, 293 01 Mladá Boleslav, Česko

      tř. Václava Klementa 36/3, Mladá Boleslav II, 293 01 Mladá Boleslav, Česko

      tř. Václava Klementa 36/3, Mladá Boleslav II, 293 01 Mladá Boleslav, Česko
      http://www.rallybohemia.cz

      BOHEMIA Rally Mladá Boleslav 2025

      Seznam přihlášených posádek (MČR)
      Časový harmonogram
      …[Read more]

    13
    • Bohemia Rally Mladá Boleslav 2025

      All day
      13/07/2025-13/07/2025
      tř. Václava Klementa 36/3, Mladá Boleslav II, 293 01 Mladá Boleslav, Česko

      tř. Václava Klementa 36/3, Mladá Boleslav II, 293 01 Mladá Boleslav, Česko

      tř. Václava Klementa 36/3, Mladá Boleslav II, 293 01 Mladá Boleslav, Česko
      http://www.rallybohemia.cz

      BOHEMIA Rally Mladá Boleslav 2025

      Seznam přihlášených posádek (MČR)
      Časový harmonogram
      …[Read more]

    141516171819
    • Rallye Železné Hory – ČMPR

      All day
      19/07/2025
      Rally Železné Hory

      WVWW+9Q Nabočany-Hrochův Týnec, Česko

      WVWW+9Q Nabočany-Hrochův Týnec, Česko
      https://www.rallyezeleznehory.cz/

      Rallye Železné Hory 2025 – ČMPR

      Zvláštní ustanovení
      Přihláška do soutěže
      Startovní …[Read more]

    20
    21222324
    • Eifel Rallye Festival

      All day
      24/07/2025-26/07/2025
      Bachstelzenweg 10, 54550 Daun, Německo

      Bachstelzenweg 10, 54550 Daun, Německo

      Bachstelzenweg 10, 54550 Daun, Německo
      http://www.eifel-rallye-festival.de
      Eifel rallye festival 2019

      Eifel Rallye Festival 2025

      Seznam přihlášených posádek
      Prezentace závodních speciálů
      …[Read more]

    25
    • Eifel Rallye Festival

      All day
      25/07/2025-26/07/2025
      Bachstelzenweg 10, 54550 Daun, Německo

      Bachstelzenweg 10, 54550 Daun, Německo

      Bachstelzenweg 10, 54550 Daun, Německo
      http://www.eifel-rallye-festival.de
      Eifel rallye festival 2019

      Eifel Rallye Festival 2025

      Seznam přihlášených posádek
      Prezentace závodních speciálů
      …[Read more]

    26
    • Eifel Rallye Festival

      All day
      26/07/2025-26/07/2025
      Bachstelzenweg 10, 54550 Daun, Německo

      Bachstelzenweg 10, 54550 Daun, Německo

      Bachstelzenweg 10, 54550 Daun, Německo
      http://www.eifel-rallye-festival.de
      Eifel rallye festival 2019

      Eifel Rallye Festival 2025

      Seznam přihlášených posádek
      Prezentace závodních speciálů
      …[Read more]

    27
    28293031   
    RALLYLIFE.cz

    RALLYLIFE

    Užití obsahu včetně převzetí, šíření a dalšího zpřístupňování publikovaných materiálů (článků, fotografií, videa a audio záznamů) je bez písemného souhlasu INUA s.r.o. zakázáno.
    Use of content, including receipt, distribution and access to other published material (articles, photos, videos and audio recordings) without the written consent INUA Ltd. prohibited.

    Stránky
    • Kalendář
    • Kontakt
    • O rallylife.cz
    • Ochrana osobních údajů
    • RALLYLIFE mainpage
    Facebook Instagram
    Copyright 2010-2025 (c) INUA s.r.o. | ISSN - 1804-5219 | O rallylife.cz | Autoři | Ochrana osobních údajů | Kontakt | Sitemap | Správa webu sharkdigital.cz

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.