Audi Concept quattro 2010

85% vynikajicí

Obě auta poskytnou obrovskou porci zábavy a potěchu ze sportovní jízdy. Máte-li srdce soutěžáka a žijete nostalgií éry béček, zvolte Sport quattro. Bez ohledu na tvrdé linie a spartánský interiér. Toto auto je ikona rally. Máte-li byt v podkroví o výměře více než 200m2, rádi šmejdíte po buticích a nevynecháte jediný večírek, sáhněte po Conceptu. Tohle auto vás “prodá”.

Původní verze Sport quattro z roku 1984 se vyrobilo 224 kusů. Na tehdejší poměry s cenou 208 000 marek žádná láce. I přesto se tento model stal velmi ceněným kusem mnoha sbírek a majitelé jej velmi rádi a ochotně předvádějí na různých srazech a závodech historiků. Naší redakci se poštěstilo letos v San Marinu a můžeme potvrdit, že zájem kolemjdoucích byl obrovský.

Concept quattro jsme zařadili do rubriky Názor. Pojďme tedy hodnotit. Ponecháme stranou technické parametry a zaměříme se na podstatu věci. Tedy srovnání vzhledu původního Sport quattro z roku 1984 a studie Concept quattro 2010.

Ačkoli oba kousky dělí jedna generace, obě quattra jsou na svou dobu mimořádně vyspělá designérská díla. Původní Sport quattro ztělesňuje drsného siláka, nabuzeného atmosférou rally let osmdesátých. Do takového auta jste mohli vlézt oblečeni v čemkoli a pořád jste byli za hvězdu. Pokud se dostavíte na parkovišti k současnému Concept quattro v montérkách, obávám se, že dřív než nastartujete, bude vás tahat policie ven z auta s podezřením na krádež.

Nejmarkantnějším důkazem změny poměrů u cílové skupiny zákazníků Audi jsou kola. Jakkoli jsou povedená ta z Conceptu, k rally se prostě nehodí. A „nefungují“ ani ve spojitosti s jinými motorsport disciplínami. Zato s pěknou a především mimořádně drahou kravatou si padnou do noty, jako kdysi Čuk a Gek.

Jako designér miluji strohé prknoidní tvary původního modelu. Kupodivu ale nalézám mnohé velmi silné sympatie i k novince. Naprosto geniálně, rozuměj čistě, vyřešili designéři C sloupek, který jako třešinku na dortu obdržel „otisk“ znaku Audi.

Maska originálu s malými hranatými lampami po stranách se stala ikonou. Při současném designu Audi s charakteristickou „hubou“ jsem Conceptu moc šancí nedával. Leč přišlo příjemné překvapení. Příď je perfektní! Bravo. I když se najdou tací, co budou hledat podobnost s EVO X, nabádám, dívejte se pozorně. A pozor, Audi představilo v rámci Conceptu zcela unikátní systém změny polohy lamp, které se můžou natáčet. Tohoto prvku se možná dočkáme v běžné produkci u ostatních modelů automobilky.

Drobnou výtku si neodpustím při hodnocení bočních linií, které se ve srovnání s originálem na můj vkus vlní už příliš. Určitě skvěle zafungují když budete tahat manekýny do kvartýru, ale jako majitel rallyman jste „mrtvý muž“.

Zadní lampy jsou designérský skvost. Nevím proč, ale připomínají mi LIPO. Velmi citlivě zasazené v carbonu. Nicméně ve srovnání s Sport quattro bych se klonil spíš ke svislému provedení u originálu.

Interiér se srovnává těžce. Jiná doba, jiné materiály, jiný charakter. Surovost originálu skýtala jisté praktické výhody při údržbě. U Conceptu za téměř 4,5 milionu korun jde především o emoce. A ty tady vládnou. Tohle vás lapí a ven už nepustí. I když tvrdím, že si velmi dobře rozmyslíte, v čem dovnitř polezete.

Share.

Zakladatel portálu. Profesí designér. V rallysportu angažován od roku 1997. Majitel agentury INUA vlastnící ochrannou známku RALLYLIFE a provozující stejnojmenný server. Autorsky se podílí na obsahu v rubrikách AUTOMOBILY, OSOBNOSTI. LIFESTYLE a RECENZE. Aktuálně se zaměřuje na historické sportovní vozy. Od roku 1999 člen realizačního týmu magazínu RALLY, kde má na starost grafickou přípravu časopisu.

Leave A Reply