Znáte „Pedra“? A nemyslím tím malého klučíka v mexikánském klobouku, který se na nás usmíval z obalu stejnojmenných žvýkaček, jež byly za „Komára“ hitem.
Massimo „Pedro“ Pedretti je italský pilot v kategorii historických automobilů. I když – čas od času si epizodně odskočí na některou z nižších italských soutěží za volant „esdvoutisícovky“, potažmo vozu kategorie R5. Jeho srdce však tluče v rytmu historie – a jako správný Ital tíhne k italské technice.
Posuďte sami – začátek kariéry s Fiatem 131 Abarth, potom Ferrari 308GTB, následuje Lancia 037 (s ní absolvoval opravdu hodně soutěží), v mezičase krátká rendez-vouz s Lancií Stratos a od sezóny 2015 ve většině případů Lancia Delta Integrale 16V. Pro českého fanouška není jistě neznámý už jen proto, že v loňském roce s Lancií 037 zvítězil při Rally Bohemia Historic. Jaké že auto vám v seznamu vozů, které měl tu čest pilotovat, chybí?
Lancia Delta S4 přichází.
Začátek května, městečko Golferenzo jižně od Milána. Jiný italský soutěžák, Claudio Covini, tu na krátkém úseku testuje svoji Lancii 037 v livreji Totip. „Pedro“ se s ním párkrát sveze jako spolujezdec, ale je tu kvůli jiné výzvě. V krytém přívěsu je prozatím ukryta Lancia Delta S4 po Markku Alénovi. „Pedro“ má v plánu s ní absolvovat několik testovacích jízd. Proč? Protože sny si má člověk plnit a protože právě on je tím šťastným, kdo měl dostatek finančního potenciálu pro zakoupení jiné „esčtyřky“.
Tu, o které jsem zde psal nedávno – náhradním voze, který byl připraven pro Mikiho Biasiona v Argentině roku osmdesátéhošestého století minulého. Motor je ohřátý, tlak v pneumatikách zkontrolován, můžeme jít na to. Tam, zpět, tam, zpět, následuje zastávka, kontrola tlaku v pneumatikách…
„Pedro, jaké jsou první pocity?“
„Úžasné, vidíte sami, usmívám se jako dítě, které je poprvé v životě v lunaparku! Je neuvěřitelné sedět uvnitř vozu a vnímat jeho sílu!“
„A proč jsi si vybral právě toto auto?“
“V roce 1986 jsem byl jako divák na Rallye Monte-Carlo. Anglicky jsem uměl jen velmi málo, i přesto jsem měl tu možnost prohodit pár slov s Henri Toivonenem. Chvíli poté vyrazil do rychlostní zkoušky. Obraz tohoto okamžiku mám stále před očima a byla to ta chvíle, kdy jsem se do „Essequattra“ zamiloval. Jsem nadšený, že jsem dnes majitelem jednoho z dochovaných exemplářů.“
„Jedná se opravdu o originální vůz?“
„Ano, tato S4 nebyla nikdy použita v ostrém závodě a její opotřebení je naprosto minimální. Zakoupil jsem jí ze soukromé sbírky a je zajímavé, že v některých zákoutích karosérie lze ještě nalézt zbytky argentinského prachu. Budu si muset asi sehnat zavařovací sklenici a prach do ní uložit, aby i tato originalita zůstala zachována…“ (smích).
„Mladí vpřed a staří na svá místa“.
Platí toto rčení i v Itálii? Ano. O pár řádků výše jsem vzpomínal postavou malého, avšak sportovními výkony velkého Mikiho Biasiona. Ten je pro temperamentní jižanský národ dodnes modlou a všude, kde se objeví, je středem pozornosti. Usměvavý chlapík, který za volantem stále umí.
Díky francouzskému týmu Milano Racing Patricka Canaveseho se právě Miki vrátí tam, kam vždy patřil a kde ho Italové zbožňovali. Za volant Lancie Delty Integrale 16V.
A že ani „mitfáru“ si nevybíral mezi rallyovými elévy, tím si můžete být jistí. Místo na „kopilotím“ sedadle zaujme další italská rallylegenda – Luigi „Gigi“ Pirollo. Společně odstartují se startovním číslem „1“ na Rally Sardegna Historic 2016.