Málokterá soutěž v českém seriálu absolvovala za posledních dvacet let tak razantní proměny jako Rally Bohemia. Pověst jedné z nejtěžších soutěží v kalendáři si bezesporu udržela, poměrně vysoká fluktuace pořadatelských týmů, které se střídaly na její organizaci, však způsobila několikeré stěhování centra soutěže a mnoho radikálních změn ve volbě trati. Zatímco ještě v 90. letech pořadatelům nedělalo problémy zařadit do itineráře kompletně šotolinovou „erzetu“, v posledních ročnících jsme si museli zvyknout, že je Bohemia čistě asfaltovou soutěží.
Proměny Bohemky v čase
Proměnu, kterou Bohemia podstoupila, snad nejlépe dokládají následující čísla: Zatímco letos čeká na účastníky jedenáct rychlostních zkoušek o délce 150 kilometrů, přesně před dvaceti lety měřily rychlostní zkoušky o necelou stovku více (248 km) a bylo jich připraveno celkem 23. Jen pro zajímavost – méně než 150 km RZ v roce 1997 disponovaly pouze dvě soutěže s nejnižším koeficientem obtížnosti – Rally Sever Zákupy a Rally Úslava Blovice.
Na tratě Rally Bohemia 1997 se nyní prostřednictvím našeho archivu můžete vrátit. Dobové reportáže Petra Kmenta a Vladimíra Dolejše z České televize připomenou nejen řadu krásných úseků, na kterých se již dávno nezávodí, ale také tehdejší vozový park a atmosféru podél tratí.
Škodovácké Waterloo
Zajímavostí Bohemie bylo oficiální uvedení nové Octavie Kit Car, která ukončila éru maloobjemových závodních vozů z Mladé Boleslavi. Na trati však tovární posádky ještě využívaly služeb osvědčených Felicií. A výsledek? V polovině první etapy pokračoval ze čtyř továrních pilotů jeden. Byl jím Emil Triner, kterému jako jedinému šlapal vůz podle představ, za což se týmu odvděčil výborným druhým místem absolutně.
Favorizovaný Milan Dolák
Při neúčasti ohlašovaného Armina Schwarze budil největší zájem diváků souboj o český titul. Karty byly rozdány jasně – s náskokem vstupoval do hry Milan Dolák, který si mohl dovolit vyčkat, co předvede konkurence.
České Escorty mimo hru
Vozy Ford Escort RS Cosworth jeho konkurentů však náročnou soutěž nezvládly. Ladislav Křeček byl sice na domácích tratích tradičně velice rychlý a vedl od první až do jedenácté „erzety“, pak ale jeho vůz zradil kardan. V té době už byl mimo hru Stanislav Chovanec, který kvůli problémům s motorem nabral hned na úvodním testu dvouminutovou ztrátu. Když se pak pokusil manko snížit, uklouzl na štěrku a vylomil nápravu. K jasnému prvenství tak Dolákovi stačilo v podstatě jen dojet do cíle.
Kde není žalobce …
Ani před dvaceti lety však v zákulisí českého rallysportu nebylo vše růžové. Tým Milana Doláka měl po defektu na první rychlostní zkoušce plné ruce práce s opravou vozu a ve snaze stihnout časovou kontrolu se na start druhé „erzety“ vydal zkratkou, čímž nedodržel trať vyznačenou v itineráři (trať byla záměrně vedena oklikou, aby se soutěžní vozy nepotkávaly v protisměru). Pravděpodobně si říkáte: „Banalita. Soutěže se přeci vyhrávají na trati.“
Nad celou záležitostí však zůstala nepříjemná pachuť, neboť za stejný přestupek se Dolákovu týmu podařilo v Blovicích „vyprotestovat“ vítězného Chovance. Ten však útok neopětoval a protest nepodal. Stejně se zachovali i další Dolákovi konkurenti.
Pro zajímavost si připomeňme, jak tento incident shrnul „dobový tisk“, konkrétně časopis Rallysport Magazín (text: Tomáš Tkadlec):
Při závěrečné tiskové konferenci vítěz nic nezapíral: „Zabloudili jsme, jeli jsme jinde a přijeli jsme také jinde. Přesto jsme obavu z protestů neměli.“ Při pohledu na zkušeného 47letého spolujezdce Jaroslava Palivce by však asi jen málokdo z přítomných novinářů dal za Dolákův výrok ruku do ohně.
Nakonec platilo okřídlené rčení, že kde není žalobce, není ani soudce a sportovní komisaři měli ulehčenou práci. Lehký stín nad jinak suverénním vítězstvím však přesto zůstal.
Některé další zajímavosti z dění na Rally Bohemia 1997 zmínil ve svojí reportáži Vladimír Dolejš, jehož postřehy si můžete poslechnout v přiloženém videu.