Vše v životě je otázkou priorit. Zkuste se vžít do role klikaře, u kterého se zničehonic zjeví před domovními dveřmi strýček z USA, o kterém dříve neměl ani tušení. V ruce bude třímat kožený kufřík s tučným obnosem a dá Vám ďábelskou nabídku, že si za onu hotovost můžete koupit jakékoli historické závodní auto. V hlavě Vám to začne šrotovat, suma v kufříku je vpravdě obrovská. Jaký „soutěžák“ koupit? A nevzít rovnou dva? Ale pozor! Strýček Sam má podmínku. Můžete se stát vlastníkem pouze jednoho benzínového exponátu!
Béčko nebo WRCéčko?
Do prodeje vstupují v současné době dva zajímavé skvosty, které by možná Vaši těžkou rozhodovací situaci dokázaly rozlousknout. Každý z nich pochází z jiné dekády rallyové historie a také jiné třídy, do které bývaly v rámci klasifikace zařazeny.
Společné mají pouze dva faktory. Za prvé – na svých prsou nesou znaky automobilek, které se dnes již v šampionátu WRC neangažují. A za druhé – pohled na oba z nich i po mnoha letech dokáže rozpumpovat srdce nejednoho fanouška rally. Pojďme na ně!
LANCIA DELTA S4 RALLY (skupina B) / 1985
Začneme starší dámou. Má číslo šasi 202. A troufám si říci, že Deltu S4 s lepším rodokmenem dnes již těžko najdeme.
V jejím kokpitu seděla při RAC Rallye 1985 posádka Henri Toivonen a Neil Wilson. Start v Británii byl pro tento model Lancie premiérovým. A také vítězným. I když v první polovině rally měl navrch Toivonenův týmový kolega Markku Alén s identickým typem vozu (šasi 207), dokázal „Henkka“ v závěrečné fázi blátivé a mlhavé soutěže neskutečně „zatáhnout“ a nakonec stanout v cíli na stupni nejvyšším.
Skupina B měla, jak je všeobecně známo, jepičí život. Po krátké době své existence byla po několika tragických událostech bez náhrady zrušena a nepotřebná auta rozprodána soukromým vlastníkům pro použití v závodech do vrchu, rallycrossu či slalomech. Slalomový osud si v rukou Roberta Rosselliho užila i nabízená Lancie.
Až v roce 2008 ji zakoupil Adriano Raffagnato a v jízdě při klasické rally jsme ji mohli vidět hned několikrát v rámci Rallylegend v San Marinu či Gruppe-B Rallylegenden 2016 v rakouském Saalfeldenu.
Při Rally Finland 2016 se Lancie objevila na městské RZ „Harju“ u příležitosti „Henri Toivonen tribute“. Za volantem neseděl nikdo jiný než Henriho bratr Harri.
Uběhlo již mnoho let, kdy vůz opustil zázemí továrního týmu. I přesto si zachoval řadu dobových prvků, jako například originální kevlarová sedadla Sparco s vyšitými jmény či „Halda rally computer“.
Pokud chcete zažít pocity jezdců Formule 1 mezi statnými buky někde na klikatých silničkách hluboko v lesích, je italská dělová koule určena právě pro vás. Jedinečný exemplář bude dražen aukční síní RM SOTHEBY´S 24. října 2019 a předpokládá se, že částka, za kterou bude Lancia vydražena, vyšplhá až k 800.000 britských liber.
SUBARU IMPREZA WRC S9 / 2003
Když se řekne Subaru, každý si okamžitě vzpomene na bublavý zvuk boxeru a kultovní modrou barvu karoserie v kombinaci se zlatými disky kol. A také na jména jako Colin McRae, Richard Burns či Petter Solberg.
Vůz, který nabízí firma Girardo & Co. aktuálně k prodeji, byl při Rally Monte Carlo 2003 pracovištěm posledně jmenovaného.
V sezóně dva tisíce třináct představil britský Prodrive novou verzi Imprezy WRC. Bývá často označována slangovou přezdívkou „Blobeye“.
Prodávané auto bylo vyrobeno na konci roku 2002 a registrováno s SPZ „S40 WRT“. Ta Impreze náleží dodnes.
Z originální a velmi podrobné dokumentace, která je k Impreze k dispozici, lze například vyčíst, že vůz byl poprvé testován na dráze MIRA (Motor Industry Research Association) 14. ledna 2003. Panoval zde slabý déšť, jež postupně přešel do slunečného počasí s okolní teplotou okolo 9 stupňů. Zapsán je také počet ujetých testovacích kilometrů a všechny úkony, které byly na autě prováděny hned po jeho návratu do centrály Prodrive.
Petter Solberg však příliš štěstí s novou evolucí Imprezy na Rally Monte Carlo 2003 neměl a byl po havárii nucen odstoupit.
Vůz byl poté prodán soukromníkovi Mikeovi Oatesovi a v průběhu dalších let změnil majitele ještě mnohokrát. Zajímavostí je start prodávaného exempláře například na Sol Rally Barbados 2008 či Rally Jamaica 2010.
V roce 2016 prošel částečnou renovací u specialistů v Subaru Autosportif Engineering. Subaru bylo poté „ostře“ provozováno jen sporadicky. Na konci roku 2018 bylo předáno do BGMSport. Tato firma má velké zkušenosti s vozy WRC a pracuje v ní několik bývalých zaměstnanců Prodrive.
Subaru bylo kompletně odstrojeno, karoserie opískována a posléze přeměřena na stolici, aby bylo jasné, že odpovídá původním továrním rozměrům a specifikacím.
Všechny komponenty byly pečlivě vyčištěny, zkontrolovány, renovovány a v případě potřeby vyměněny. Proběhla také kompletní repase motoru. Nakonec byla Impreza oděna dle dobových fotografií do livreje z Rallye Monte Carlo 2003.
Pokud jste tedy příznivci žlutých hvězd na modré obloze, Vaše volba je jasná.
Že v tom máte ještě větší guláš než na začátku? Ani se Vám nedivím. Je těžké se rozhodnout mezi peklem a peklem. Ovšem čas plyne stejně rychle jako písek v přesýpacích hodinách a americký strýček je už nedočkavý. Takže – hvězdy (Subaru) nebo pruhy (Lancia)?