Vše v životě je otázkou priorit. Zkuste se vžít do role klikaře, u kterého se zničehonic zjeví před domovními dveřmi strýček z USA, o kterém dříve neměl ani tušení. V ruce bude třímat kožený kufřík s tučným obnosem a dá Vám ďábelskou nabídku, že si za onu hotovost můžete koupit jakékoli historické závodní auto. V hlavě Vám to začne šrotovat, suma v kufříku je vpravdě obrovská. Jaký „soutěžák“ koupit? A nevzít rovnou dva? Ale pozor! Strýček Sam má podmínku. Můžete se stát vlastníkem pouze jednoho benzínového exponátu!
Béčko nebo WRCéčko?
Do prodeje vstupují v současné době dva zajímavé skvosty, které by možná Vaši těžkou rozhodovací situaci dokázaly rozlousknout. Každý z nich pochází z jiné dekády rallyové historie a také jiné třídy, do které bývaly v rámci klasifikace zařazeny.
Společné mají pouze dva faktory. Za prvé – na svých prsou nesou znaky automobilek, které se dnes již v šampionátu WRC neangažují. A za druhé – pohled na oba z nich i po mnoha letech dokáže rozpumpovat srdce nejednoho fanouška rally. Pojďme na ně!
LANCIA DELTA S4 RALLY (skupina B) / 1985
Začneme starší dámou. Má číslo šasi 202. A troufám si říci, že Deltu S4 s lepším rodokmenem dnes již těžko najdeme.
V jejím kokpitu seděla při RAC Rallye 1985 posádka Henri Toivonen a Neil Wilson. Start v Británii byl pro tento model Lancie premiérovým. A také vítězným. I když v první polovině rally měl navrch Toivonenův týmový kolega Markku Alén s identickým typem vozu (šasi 207), dokázal „Henkka“ v závěrečné fázi blátivé a mlhavé soutěže neskutečně „zatáhnout“ a nakonec stanout v cíli na stupni nejvyšším.
Skupina B měla, jak je všeobecně známo, jepičí život. Po krátké době své existence byla po několika tragických událostech bez náhrady zrušena a nepotřebná auta rozprodána soukromým vlastníkům pro použití v závodech do vrchu, rallycrossu či slalomech. Slalomový osud si v rukou Roberta Rosselliho užila i nabízená Lancie.
Rallylegend 2015
Až v roce 2008 ji zakoupil Adriano Raffagnato a v jízdě při klasické rally jsme ji mohli vidět hned několikrát v rámci Rallylegend v San Marinu či Gruppe-B Rallylegenden 2016 v rakouském Saalfeldenu.
Při Rally Finland 2016 se Lancie objevila na městské RZ „Harju“ u příležitosti „Henri Toivonen tribute“. Za volantem neseděl nikdo jiný než Henriho bratr Harri.
Uběhlo již mnoho let, kdy vůz opustil zázemí továrního týmu. I přesto si zachoval řadu dobových prvků, jako například originální kevlarová sedadla Sparco s vyšitými jmény či „Halda rally computer“.
Pokud chcete zažít pocity jezdců Formule 1 mezi statnými buky někde na klikatých silničkách hluboko v lesích, je italská dělová koule určena právě pro vás. Jedinečný exemplář bude dražen aukční síní RM SOTHEBY´S 24. října 2019 a předpokládá se, že částka, za kterou bude Lancia vydražena, vyšplhá až k 800.000 britských liber.
SUBARU IMPREZA WRC S9 / 2003
Když se řekne Subaru, každý si okamžitě vzpomene na bublavý zvuk boxeru a kultovní modrou barvu karoserie v kombinaci se zlatými disky kol. A také na jména jako Colin McRae, Richard Burns či Petter Solberg.
Vůz, který nabízí firma Girardo & Co. aktuálně k prodeji, byl při Rally Monte Carlo 2003 pracovištěm posledně jmenovaného.
Z originální a velmi podrobné dokumentace, která je k Impreze k dispozici, lze například vyčíst, že vůz byl poprvé testován na dráze MIRA (Motor Industry Research Association) 14. ledna 2003. Panoval zde slabý déšť, jež postupně přešel do slunečného počasí s okolní teplotou okolo 9 stupňů. Zapsán je také počet ujetých testovacích kilometrů a všechny úkony, které byly na autě prováděny hned po jeho návratu do centrály Prodrive.
Petter Solberg však příliš štěstí s novou evolucí Imprezy na Rally Monte Carlo 2003 neměl a byl po havárii nucen odstoupit.
Vůz byl poté prodán soukromníkovi Mikeovi Oatesovi a v průběhu dalších let změnil majitele ještě mnohokrát. Zajímavostí je start prodávaného exempláře například na Sol Rally Barbados 2008 či Rally Jamaica 2010.
V roce 2016 prošel částečnou renovací u specialistů v Subaru Autosportif Engineering. Subaru bylo poté „ostře“ provozováno jen sporadicky. Na konci roku 2018 bylo předáno do BGMSport. Tato firma má velké zkušenosti s vozy WRC a pracuje v ní několik bývalých zaměstnanců Prodrive.
Subaru bylo kompletně odstrojeno, karoserie opískována a posléze přeměřena na stolici, aby bylo jasné, že odpovídá původním továrním rozměrům a specifikacím.
Všechny komponenty byly pečlivě vyčištěny, zkontrolovány, renovovány a v případě potřeby vyměněny. Proběhla také kompletní repase motoru. Nakonec byla Impreza oděna dle dobových fotografií do livreje z Rallye Monte Carlo 2003.
Pokud jste tedy příznivci žlutých hvězd na modré obloze, Vaše volba je jasná.
Že v tom máte ještě větší guláš než na začátku? Ani se Vám nedivím. Je těžké se rozhodnout mezi peklem a peklem. Ovšem čas plyne stejně rychle jako písek v přesýpacích hodinách a americký strýček je už nedočkavý. Takže – hvězdy (Subaru) nebo pruhy (Lancia)?
Digitální malíř, občasný pisálek, fanoušek italské Lancie, vyznavač kultu skupiny B. Milovník doby, kdy startovní čísla byla přes celé dveře, jména posádek byla vyvedena na předních blatnících, otáčkoměry měly rafiky a podvozky vše nepobíraly. Pravidelný poživatel kávy a benzínových výparů. Rally? Plánování, ztrácení se v mapách, cesty dnem i nocí za poznáváním nových míst i lidí. Celoživotní vášeň. Emoce. Každá vteřina se počítá!