RALLY LIFERALLY LIFE
    Facebook Twitter Instagram
    Z obsahu
    • Jänner rallye 2023
    • Eifel Rallye Festival 2022 – Hvězdné nebe nad Daunem (2.díl)
    • Eifel Rallye Festival 2022 – Vulkanický benzínový jukebox (1.díl)
    • VAZ 2105 VFTS – Facek/Drda – by Rallye Design
    • Zemplén rally 2022
    • Rallye Kroměříž 2022
    • IV. Rallye Kroměříž 2022 – divácký průvodce
    • GLOSA: Jaká byla rally v osmdesátkách?
    RSS Facebook Twitter
    RALLY LIFERALLY LIFE
    • Journal
      1. Závody
      2. Osobnosti
      3. Soutěžáky
      4. Lifestyle
      Featured
      By Ivo Nowi Novák2.1.2023

      Eifel Rallye Festival 2022 – Hvězdné nebe nad Daunem (2.díl)

      Recent
      By Ivo Nowi Novák2.1.2023

      Eifel Rallye Festival 2022 – Hvězdné nebe nad Daunem (2.díl)

      By Ivo Nowi Novák29.12.2022

      Eifel Rallye Festival 2022 – Vulkanický benzínový jukebox (1.díl)

      By Ivo Nowi Novák1.11.2022

      IV. Rallye Kroměříž 2022 – divácký průvodce

    • Komentáře/Recenze
    • Galerie
      Featured
      By Jakub Skýpala12.1.2023

      Jänner rallye 2023

      Recent
      By Jakub Skýpala12.1.2023

      Jänner rallye 2023

      By Ivo Nowi Novák27.12.2022

      VAZ 2105 VFTS – Facek/Drda – by Rallye Design

      By Jakub Skýpala22.11.2022

      Zemplén rally 2022

    • Kalendář
    • Časopis Rally
      1. RALLY magazín 2019
      2. RALLY magazín 2018
      3. RALLY magazín 2017
      4. RALLY magazín 2016
      5. RALLY magazín 2015
      6. RALLY magazín 2014
      7. RALLY magazín 2013
      8. RALLY magazín 2012
      9. RALLY magazín 2011
      Featured
      By Tomáš Plachý8.7.2019

      RALLY magazín 06 / 2019

      Recent
      By Ivo Nowi Novák1.5.2021

      RALLY magazín 03 / 2021

      By Ivo Nowi Novák23.3.2021

      RALLY magazín 02 / 2021

      By Ivo Nowi Novák1.2.2021

      RALLY magazín 01 / 2021

    RALLY LIFERALLY LIFE
    You are at:Home»Journal»Osobnosti»Vzpomínka na Henri Toivonena, I. díl
    Henri Toivonen
    Osobnosti

    Vzpomínka na Henri Toivonena, I. díl

    Redakce RL.CZBy Redakce RL.CZ2.5.2017Updated:1.5.2020Žádné komentáře4 Mins Read

    2. května 2017 uplynulo 31 let od tragického úmrtí talentovaného finského jezdce Henriho Toivonena. Nešťastná havárie vedoucí posádky Toivonen – Cresto na Korsice patří k nejčernějším okamžikům v historii rallysportu.


    Henri Toivonen

    (25. 8. 1956 – 2. 5. 1986)

    Místo narození: Jyväskylä (Finsko)
    Rodinný stav: ženatý, dcera Arla a syn Markus
    První soutěž v MS: Rally 1000 jezer 1975 (Simca Rallye 2)
    Počet vyhraných rychlostních zkoušek v MS: 185

    Největší úspěchy:

    1980 RAC Rally 1. místo (Talbot Sunbeam Lotus)
    1984 mistrovství Evropy 2. místo (Porsche 911 SC RS)
    1985 RAC Rally 1. místo (Lancia Delta S4)
    1986 Rallye Monte Carlo 1. místo (Lancia Delta S4)


    Video by Antti Kalhola.

    Okruhy nebo rally?

    Sudičky měly u kolébky Henriho Toivonena snadnou práci. Narodil se slavnému soutěžnímu jezdci Pauli Toivonenovi přímo v centru Rally 1000 jezer, v Jyväskylä. Jako kluk spával na zadních sedadlech otcova tréninkového porsche. Řídit se učil už v pěti letech, ale závodní kariéru zahájil překvapivě na okruzích. Začínal na motokárách, stal se finským mistrem Formule Super Vee.


    Rallyový debut

    V rally debutoval v osmnácti letech na jedné regionální soutěži se sériovou Simkou Rallye 2. V roce 1975 se zároveň zúčastnil prestižní domácí „Finské Grand Prix“. Sedm dnů namísto školy trénoval na rally. Šest vložek před cílem, na známém dlouhém skoku Myhinpaa, prorazil u malé simky olejovou vanu. O dva roky později už na Rally 1000 jezer obsadil se Sunbeamem Avenger skupiny 1 senzační pátou příčku a porazil celou plejádu zkušených evropských jezdců na mnohem silnějších vozech včetně Wittmanna.

    To byl hlavní impulz k přesedlání z úzkého kokpitu monopostu do soutěžního vozu. Sezonu 1978 zahájil skvělou druhou příčkou na Arctic rally za Polárním kruhem. Na Ariho Vatanena sice nestačil, ale továrního jezdce Fiatu Markku Aléna porazil o 7 minut! Díky otcovým kontaktům dostal příležitost startovat na dvou soutěžích MS s mohutným Citroënem CX 2400 a jeho nesporného talentu si začali všímat i v zahraničí. V sezoně 1979 absolvoval s různými vozy 15 soutěží po celé Evropě, nejlépe se mu dařilo s Fordem Escort RS na Britských ostrovech, kde se zapsal třetí příčkou na Mintex rally.


    Smlouva s Talbotem

    Pro rok 1980 podepsal smlouvu u týmu Talbot Competition a s vozem Talbot Sunbeam Lotus senzačně zvítězil na RAC rally. Ve 24 letech se stal nejmladším vítězem soutěže MS, jeho rekord zlomil až před třemi lety Latvala ve Švédsku.

    „Když jsme se ocitli na čele, zachvátila mě panika,“ vzpomínal Toivonen. „Byl jsem si jistý, že nás Mikkola dostihne a porazí. To by nebyla žádná ostuda. Ale když jsme dorazila do Walesu, znervóznil jsem. Začal jsem si plést pedály a hned ve druhé zatáčce jsem udělal hodiny. Pak jsem zjistil, že Hannu udělal ve stejné zatáčce tutéž chybu!“

    O rok později se talentovaný mladík podílel na překvapivém zisku světového titulu pro značku Talbot dvěma druhými místy v Portugalsku a SanRemu.


    Ve službách tabákové lobby

    Další dvě sezony strávil v týmu Opel Rothmans, který vedl David Richards a jeho kolegou byl Ari Vatanen. Při debutu s Opelem Ascona 400 s karoserií v livreji ROTHMANS v Portugalsku vedl, ale pět zkoušek před cílem musel odstoupit s poruchou spojky. Z dalších tří startů v MS se dvakrát umístil na pódiu. „Ascona byla zastaralá, ale dalo se s ní jet neustále na limitu,“ vzpomínal po letech Toivonen.

    Henri Toivonen

    V roce 1982 si připomenul své roky strávené na okruzích a v Silverstone si vyzkoušel monopost formule 1. S příchodem nové Manty 400 skupiny B měl k dispozici silnější zbraň, ale proti čtyřkolkám Audi Quattro a kompresorovým Lanciím 037 Rally neměl šanci. Nejlepším výsledkem byla bramborová příčka z Rally Sanremo. Husarským kouskem bylo vítězství na soutěži prestižního britského šampionátu Manx rally na ostrově Man. Na italských okruzích Imola a Mugello pilotoval sportovní prototyp Porsche 956 a svými rychlými časy dokázal, že by se prosadil i na okruhových závodech.


    Z Porsche do Lancie

    V roce 1984 měl namířeno do nového týmu Peugeot Talbot Sport, ale Peugeot 205 T16 ještě nebyl hotov a tak využil nabídku týmu Prodrive na starty v evropském šampionátu s Porsche 911 SC RS v barvách cigaret Rothmans. Dostal příslib, že německá značka homologuje pro rally čtyřkolku typu 959, ale to se neuskutečnilo.

    Henri chtěl navázat na úspěch svého otce, který se stal v roce 1968 s Porsche mistrem Evropy, ale prožil smolnou sezonu. Vyhrál tři soutěže, ale při havárii si poranil záda a musel dva měsíce pauzírovat.

    Henri Toivonen - Lancia 037 Rally
    Toho využil jeho největší rival na titul Carlo Capone (startující s jeho pozdějším spolujezdcem Sergiem Crestem) a Toivonen se musel spokojit s pozicí vicemistra. Pozitivem byla naopak nabídka týmu Lancia na starty v MS. Henri Toivonen se s Lancií 037 Rally blýskl bronzovým umístěním na domácí Rally 1000 jezer.

     

    POKRAČOVÁNÍ – 2. DÍL

    Henri Toivonen jezdci Lancia Peugeot Porsche
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Redakce RL.CZ

    Related Posts

    GLOSA: Jaká byla rally v osmdesátkách?

    Znovuzrození legendy – BMW M3 Rally od (Rem)Branda

    Peugeot 205 T16 Grand Raid – lev pouště znovu zařval!

    Leave A Reply Cancel Reply

    Motoristické akce
    <
    < 2023 >
    Leden
    >
    Měsíc
    Měsíc
    Seznam
    Týden
    Den
    PoÚtStČtPáSoNe
          1
    2345678
    9101112131415
    16171819202122
    23242526272829
    3031     
    Témata na RALLYLIFE.cz
    3x od pasu 40 let MS Audi Barum Czech Rally Zlín cestovní automobily design Eifel Rallye Festival ERC fanoušci Ford Group B historici historické automobily historie soutěží Interview IRC Itálie Jan Kopecký jezdci Lancia legendy Německo Peugeot Porsche Rakousko Rallylegend San Marino rallysprinty seriál Slovensko spolujezdci Subaru technika technika WRC trekker Valašská rally Velká Británie Volkswagen Walter Röhrl WRC/Mistrovství světa závodní automobily závody Česko časopis RALLY Škoda Škoda Motorsport
    RALLYLIFE.cz

    RALLYLIFE

    Užití obsahu včetně převzetí, šíření a dalšího zpřístupňování publikovaných materiálů (článků, fotografií, videa a audio záznamů) je bez písemného souhlasu INUA s.r.o. zakázáno.
    Use of content, including receipt, distribution and access to other published material (articles, photos, videos and audio recordings) without the written consent INUA Ltd. prohibited.

    Stránky
    • Autoři
    • Kalendář
    • Kontakt
    • O rallylife.cz
    • Ochrana osobních údajů
    • Portál RALLYLIFE
    RALLYLIFE.cz on INSTAGRAM
    [instagram-feed]
    Copyright 2010-2023 (c) INUA s.r.o. | ISSN - 1804-5219 | O rallylife.cz | Autoři | Ochrana osobních údajů | Kontakt | Sitemap | Správa webu sharkdigital.cz
    Copyright 2010-2023 (c) INUA s.r.o. | ISSN - 1804-5219 | O rallylife.cz | Autoři | Ochrana osobních údajů | Kontakt | Sitemap | Správa webu sharkdigital.cz

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.