2. května 2017 uplynulo 31 let od tragického úmrtí talentovaného finského jezdce Henriho Toivonena. Nešťastná havárie vedoucí posádky Toivonen – Cresto na Korsice patří k nejčernějším okamžikům v historii rallysportu.
Henri Toivonen
(25. 8. 1956 – 2. 5. 1986)
Místo narození: Jyväskylä (Finsko)
Rodinný stav: ženatý, dcera Arla a syn Markus
První soutěž v MS: Rally 1000 jezer 1975 (Simca Rallye 2)
Počet vyhraných rychlostních zkoušek v MS: 185
Největší úspěchy:
1980 RAC Rally 1. místo (Talbot Sunbeam Lotus)
1984 mistrovství Evropy 2. místo (Porsche 911 SC RS)
1985 RAC Rally 1. místo (Lancia Delta S4)
1986 Rallye Monte Carlo 1. místo (Lancia Delta S4)
Video by Antti Kalhola.
Okruhy nebo rally?
Sudičky měly u kolébky Henriho Toivonena snadnou práci. Narodil se slavnému soutěžnímu jezdci Pauli Toivonenovi přímo v centru Rally 1000 jezer, v Jyväskylä. Jako kluk spával na zadních sedadlech otcova tréninkového porsche. Řídit se učil už v pěti letech, ale závodní kariéru zahájil překvapivě na okruzích. Začínal na motokárách, stal se finským mistrem Formule Super Vee.
Rallyový debut
V rally debutoval v osmnácti letech na jedné regionální soutěži se sériovou Simkou Rallye 2. V roce 1975 se zároveň zúčastnil prestižní domácí „Finské Grand Prix“. Sedm dnů namísto školy trénoval na rally. Šest vložek před cílem, na známém dlouhém skoku Myhinpaa, prorazil u malé simky olejovou vanu. O dva roky později už na Rally 1000 jezer obsadil se Sunbeamem Avenger skupiny 1 senzační pátou příčku a porazil celou plejádu zkušených evropských jezdců na mnohem silnějších vozech včetně Wittmanna.
To byl hlavní impulz k přesedlání z úzkého kokpitu monopostu do soutěžního vozu. Sezonu 1978 zahájil skvělou druhou příčkou na Arctic rally za Polárním kruhem. Na Ariho Vatanena sice nestačil, ale továrního jezdce Fiatu Markku Aléna porazil o 7 minut! Díky otcovým kontaktům dostal příležitost startovat na dvou soutěžích MS s mohutným Citroënem CX 2400 a jeho nesporného talentu si začali všímat i v zahraničí. V sezoně 1979 absolvoval s různými vozy 15 soutěží po celé Evropě, nejlépe se mu dařilo s Fordem Escort RS na Britských ostrovech, kde se zapsal třetí příčkou na Mintex rally.
Smlouva s Talbotem
Pro rok 1980 podepsal smlouvu u týmu Talbot Competition a s vozem Talbot Sunbeam Lotus senzačně zvítězil na RAC rally. Ve 24 letech se stal nejmladším vítězem soutěže MS, jeho rekord zlomil až před třemi lety Latvala ve Švédsku.
„Když jsme se ocitli na čele, zachvátila mě panika,“ vzpomínal Toivonen. „Byl jsem si jistý, že nás Mikkola dostihne a porazí. To by nebyla žádná ostuda. Ale když jsme dorazila do Walesu, znervóznil jsem. Začal jsem si plést pedály a hned ve druhé zatáčce jsem udělal hodiny. Pak jsem zjistil, že Hannu udělal ve stejné zatáčce tutéž chybu!“
O rok později se talentovaný mladík podílel na překvapivém zisku světového titulu pro značku Talbot dvěma druhými místy v Portugalsku a SanRemu.
Ve službách tabákové lobby
Další dvě sezony strávil v týmu Opel Rothmans, který vedl David Richards a jeho kolegou byl Ari Vatanen. Při debutu s Opelem Ascona 400 s karoserií v livreji ROTHMANS v Portugalsku vedl, ale pět zkoušek před cílem musel odstoupit s poruchou spojky. Z dalších tří startů v MS se dvakrát umístil na pódiu. „Ascona byla zastaralá, ale dalo se s ní jet neustále na limitu,“ vzpomínal po letech Toivonen.
V roce 1982 si připomenul své roky strávené na okruzích a v Silverstone si vyzkoušel monopost formule 1. S příchodem nové Manty 400 skupiny B měl k dispozici silnější zbraň, ale proti čtyřkolkám Audi Quattro a kompresorovým Lanciím 037 Rally neměl šanci. Nejlepším výsledkem byla bramborová příčka z Rally Sanremo. Husarským kouskem bylo vítězství na soutěži prestižního britského šampionátu Manx rally na ostrově Man. Na italských okruzích Imola a Mugello pilotoval sportovní prototyp Porsche 956 a svými rychlými časy dokázal, že by se prosadil i na okruhových závodech.
Z Porsche do Lancie
V roce 1984 měl namířeno do nového týmu Peugeot Talbot Sport, ale Peugeot 205 T16 ještě nebyl hotov a tak využil nabídku týmu Prodrive na starty v evropském šampionátu s Porsche 911 SC RS v barvách cigaret Rothmans. Dostal příslib, že německá značka homologuje pro rally čtyřkolku typu 959, ale to se neuskutečnilo.
Henri chtěl navázat na úspěch svého otce, který se stal v roce 1968 s Porsche mistrem Evropy, ale prožil smolnou sezonu. Vyhrál tři soutěže, ale při havárii si poranil záda a musel dva měsíce pauzírovat.
Toho využil jeho největší rival na titul Carlo Capone (startující s jeho pozdějším spolujezdcem Sergiem Crestem) a Toivonen se musel spokojit s pozicí vicemistra. Pozitivem byla naopak nabídka týmu Lancia na starty v MS. Henri Toivonen se s Lancií 037 Rally blýskl bronzovým umístěním na domácí Rally 1000 jezer.
[button link=“https://www.rallylife.cz/henri-toivonen-2/“ size=“medium“ color=“orange“]POKRAČOVÁNÍ – 2. DÍL[/button]