Close Menu
RALLY LIFERALLY LIFE
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    RALLY LIFERALLY LIFE
    • Historie

      Rallye Monte Carlo 1999 – Ledové Waterloo na první erzetě!

      14.1.2025

      Rally Australia – Zbožňovaná, trpěná i nenáviděná

      12.2.2024

      Tajemství turínských mistrů odhaleno – Kolik existovalo červených Lancií?

      19.7.2023

      Kliďas Juha Kankkunen. Černé, kulaté, Pirelli.

      5.5.2023

      Marcel Tuček: Janovická rána – Rallye Šumava 1997

      9.4.2023
    • Story

      KOMENTÁŘ: Rallylegend – už se ucho utrhlo?

      5.11.2025

      KOMENTÁŘ: Barumka 2025 – lesk i bída z pod komína – 2. DÍL

      16.10.2025

      KOMENTÁŘ: Barumka 2025 – lesk i bída z pod komína – 1. DÍL

      10.10.2025

      VIDEO: Preview RZ Kateřinice – Pržno / „Prženské paseky“

      14.8.2025

      Benzínem vonící večer v depozitu INVELT – 2. díl – Na vlně nostalgie a naděje

      10.3.2025
    • Lifestyle

      Vychází kniha o MG Metro 6R4 Group B

      7.6.2025

      Mazej za pásku, Velký bratr Tě vidí!

      23.4.2025

      Dvě knižní publikace nejen pro fanoušky Subaru

      26.9.2024

      PREVIEW – RZ Bunč – „Svatební cesta“ – Barum Czech Rally Zlín 2024

      14.8.2024

      Na Barumce vyjde kniha o historii týmu Styllex

      25.7.2024
    • For Sale

      AUKCE – Ford Escort WRC – kastle číslo „4“ po Sainzovi

      21.8.2025

      Lancia Delta HF Integrale Evoluzione „Repsol“ Gr.A

      15.7.2025

      Lancia Delta S4 Gr.B – Boudo, budko, kdo v tobě přebývá?

      16.6.2025

      Tři turínské grácie Lancia Delta Integrale

      20.7.2024

      MG Metro 6R4 Group B – Machři jezdí do šichty Metrem!

      2.7.2024
    • Fotogalerie

      Polski Rajd Legend 2025

      9.10.2025

      Barum Czech Rally & Star Rally Zlín 2025

      11.9.2025

      SECTO Rally Finland 2025

      29.8.2025

      EKO Acropolis rally Greece 2025

      22.7.2025

      Agrotec Petronas Rally Hustopeče 2025

      5.7.2025
    • Soutěžáky

      Audi Quattro S1 E2 „PDK“ – číslo 15 žije!

      21.5.2024

      Diamantový jednorožec míří do Plzně

      20.4.2023

      Mitsubishi Lancer EVO III „M5 MRE“ – bojovník ze země, kde se probouzí slunce

      10.8.2022

      Nissan Sunny GTi-R – odvrácená strana Slunce

      18.7.2022

      Opel Ascona 400 RA40 „Safari“ – nespoutaný Django

      29.6.2022
    • Osobnosti

      VIDEO: Pavel Valoušek jun. – vzpomínka na projekt BF Goodrich Drivers Team 2008

      31.7.2025

      Ciao, capo! Odešel Claudio Bortoletto, “velký šéf” Jolly Clubu

      13.7.2025

      Zemřel Dieter Basche, bývalý šéf Audi Sport

      29.12.2024

      Odešel krotitel francouzského lva CORRADO PROVERA

      6.11.2023

      Markku Alén zpět v Lancii Delta S4

      16.4.2023
    RALLY LIFERALLY LIFE
    NACHÁZÍTE SE/YOU ARE AT:Home»Journal»Závody»Milníky historie Jänner Rallye
    Závody

    Milníky historie Jänner Rallye

    By Redakce RL.CZ3.1.20114 Mins Read

    Rakouská Lednová rally, která už podruhé povstala z mrtvých, je soutěží, která má v historii rallysportu své pevné místo.

    V dobách, kdy byl Dakar ještě v plenkách, otevírala motoristickou sezonu. Pořadatelům se dařilo získávat na start zahraniční hvězdy, v roce 1981 se zde dokonce odehrála světová premiéra revolučního vozu Audi Quattro. V novodobé historii byla soutěž zařazena do českého šampionátu a naši jezdci v čele s Vencou Pechem hráli první housle.

    První ročník se konal pod názvem Casino Rallye v únoru 1969. Další rok se soutěž posunula na raný lednový termín a záhy se vyšvihla z regionální úrovně nahoru. K domácím jezdcům se přidali přední němečtí piloti, dominovaly vozy BMW 2002 a „brouci" VW 1302 S. V roce 1973 tým Porsche Austria nasazoval tovární volkswageny v novorozeném mistrovství světa a na domácí soutěži obsadil v čele s Němcem Achimem Warmboldem kompletní stupně vítězů.

    O rok později začal úřadovat legendární Franz Wittmann. Poprvé zvítězil s BMW 2002 a sympatickou blondýnkou Traudi Schatzlovou, kterou známe i z Barum rally. V následujících dvou letech triumfoval s Opelem Kadett GT/E. Díky zimním podmínkám měly šanci na přední umístění i vozy, které právě neoplývaly přebytkem výkonu. Dobrým příkladem byly výsledky Nora Pera Engsetha s ruskou Ladou 1600 (výkon 120 koní), který třikrát útočil na nejvyšší příčky a pokaždé se umístil na podiu. Ve Freistadtu si začali dávat dostaveníčko i špičkoví skandinávští jezdci.

    ⇥

    První vlaštovkou byl start Siga Blomqvista v roce 1979. Se zapůjčenou exotickou Lancií Beta Monte Carlo držel v šachu Wittmanna s Porsche Carrera RS až do RZ22, kde ho vyřadila porucha elektroniky.

    Osmdesátá léta už byla zcela ve znamení značky Audi. Tovární jezdec Wittmann dominoval na Jänner rally nejprve s modelem Audi 80 GTE. V roce 1981 slavil ostře sledovanou vítěznou světovou premiéru s čerstvě homologovaným Audi Quattro. Ostříleného Seveřana Johna Hauglanda se Škodou 130 RS porazil rozdílem třídy o dvacet minut! Exotickým hostem byl rekordman Safari rally Shekhar Mehta, který při prvním startu na sněhu otevíral s obstarožním Datsunem 260 Z druhou desítku absolutního pořadí. Franz Wittmann nenašel se svým quattrem přemožitele ani v následujících třech letech. V roce 1983 mu dělal největší vrásky švédský veterán Freddy Kottulinsky, který měl bohaté zkušenosti nejen z okruhových závodů, ale i ze zimních soutěží. Vyhrál sérii osmi rychlostních zkoušek, ale pak udělal banální hodiny a při couvání poškodil o betonový kanál závěs kola. Další rok proháněla Wittmanna dvojice Franz Wurz a Björn Waldegaard, kteří se střídali za volantem staršího Audi Quattra A1. Oba zajeli shodně šest nejrychlejších časů, ale ani to na vítězství nakonec nestačilo. Wittmanova hegemonie skončila teprve v roce 1985, kdy vylétl z trati a po nárazu do sloupu poškodil chladič. Vítězství spadlo do klína Wilfriedu Wiednerovi s dalším quattrem. Věhlas Lednové rally bohužel postupně upadal, pořadatelé nenalezli podporu u vedení kraje a první éra soutěže skončila. Posledním vítězem se stal Wittmannův švagr Georg Fischer s Audi 80 Quattro.

    Soutěž se vrátila k životu až s novým miléniem. Začala opět od píky na regionální úrovni. V roce 2003 se Lednová rally vrátila do kalendáře rakouského šampionátu a Franz Wittmann vybojoval za volantem Toyoty Corolly WRC své jubilejní desáté vítězství. O rok později se do bitvy o vítězství zapojili i čeští piloti. Soutěž byla poprvé zařazena do MMČR a „Mundl" Baumschlager s Mitsubishi Carisma GT porazil Kopeckého i Pecha se speciály kategorie WRC. Další rok se karta obrátila a Václav Pech s Fordem Focus WRC se stal prvním a doposud jediným českým vítězem soutěže. Svůj triumf ještě dvakrát zopakoval za volantem produkčního Lanceru Evo 9. V roce 2009 soutěž z českého kalendáře vypadla a loni se už vůbec nekonala. Letos se tedy jedná o druhou obnovenou premiéru, a i když naši jezdci nejedou o mistrovské body, určitě zasáhnou do souboje o přední příčky.

    Audi historie soutěží závody
    Share. Facebook Twitter Email WhatsApp
    Redakce RL.CZ

    SOUVISEJíCÍ PŘÍSPĚVKY

    Ivo Nowi Novák24.9.2025

    23. RALLYLEGEND 2025 – cesta do minulosti pod majestátním Monte Titanem

    Ivo Nowi Novák4.8.2025

    Barum Czech Rally Zlín 2025 – seznam přihlášených posádek

    Ivo Nowi Novák3.8.2025

    STAR Rally Historic 2025 – seznam přihlášených posádek

    Leave A Reply Cancel Reply

    Nadcházející události

    Lis 29
    Celý den

    Mikuláš rally Slušovice 2025

    Pro 6
    Celý den

    Pražský rallysprint 2025

    Zobrazit kalendář
    RALLYLIFE.cz

    RALLYLIFE

    Užití obsahu včetně převzetí, šíření a dalšího zpřístupňování publikovaných materiálů (článků, fotografií, videa a audio záznamů) je bez písemného souhlasu INUA s.r.o. zakázáno.
    Use of content, including receipt, distribution and access to other published material (articles, photos, videos and audio recordings) without the written consent INUA Ltd. prohibited.

    Stránky
    • Kalendář
    • Kontakt
    • O rallylife.cz
    • Ochrana osobních údajů
    • RALLYLIFE mainpage
    Facebook Instagram
    Copyright 2010-2025 (c) INUA s.r.o. | ISSN - 1804-5219 | O rallylife.cz | Autoři | Ochrana osobních údajů | Kontakt | Sitemap | Správa webu sharkdigital.cz

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.