Často si říkáme, že už nás nemůže nic překvapit. Otřepaná fráze? Možná. Co nás jistě nepřekvapilo je, že čápi a jejich hnízdo jsou konečně čistí jako lilie. Naopak šokující skutečností je nález auta s velbloudem v německé garáži strýčka Helmuta. Lancii Deltu Integrale 8V/16V s kompletnější závodní historií totiž těžko najdeme.
Bleskový start nového vozu
Výchozím bodem závodní kariéry postarší krasavice se stalo město Turín. 28.6.1989 jí byla přidělena SPZ „TO 62124M“. Nezpochybnitelným důkazem je původní dokument o registraci (Ministero dei Transporti) a též zelená karta (Carta internazionale di assicurazione veicoli a motore).
Dva měsíce po „narození“ odstartovala Lancie do svého prvního velkého závodu. Při Rally 1000 jezer ve Finsku seděl za jejím volantem Markku Alén. Vůz zdobila typická livrej Martini a na dveřích měla Delta nalepeno startovní číslo jedna.
Při křtu ohněm však chyběla trocha pověstného sportovního štěstíčka. Na devatenácté rychlostní zkoušce musel Alén pro pro technickou závadu (prasklé těsnění pod hlavou) odstoupit.
Rally San Remo 1989
Další soutěží, kde mohla Lancia ukázat svůj potenciál, se stala domácí Rally San Remo. V barvách sázkařské společnosti TOTIP s ní dvojice Alex Fiorio a Luigi Pirollo přejela cílovou rampu na skvělém druhém místě v absolutním pořadí hned za Miki Biasionem.
Rally Catalunya a Rally Costa Smeralda – divoká jízda pokračuje
Dalších rallyových bitev se Delta zúčastnila až v roce 1990 ve Španělsku a na Sardinii. Italka dostala slušivý červeno-bílo-modrý kabátek „FINA“. Belgičan Robert Droogmans s ní ve Španělsku vybojoval čtvrté místo, na Sardinii pak deváté.
Ve švédských rukou
Per Eklund s Janem-Olofem Bohlinem měli Lancii k dispozici poprvé při Lombard RAC Rally 1990. Nový kanárkově žlutý převlek hlavních sponzorů Camel a Clarion Deltě opravdu slušel.
Nikdo jistě netušil, že Eklund bude s touto Lancií ve spojení celých 23 let…
Nejprestižnějšími starty trojice Eklund/Bohlin/Delta se staly britská RAC rally 1990 (12. místo absolutně) a Swedish rally 1991 (8. místo absolutně).
Posledním startem nabízeného exempláře v seriálu mistrovství světa byla Švédská rally 1994. Turínské „plechy“ nahradila švédská registrační značka „PUH 388“ a kanárkově žlutou barvu karosérie zase bílá s logem sponzora UNO-X.
Historie vozu jako kronika
Velmi těžko narazíme v dnešní době na závodní vůz, u nějž je podobně do podrobna zdokumentována celá soutěžní historie. Budoucí majitel obdrží mimo jiné dobové faktury k jednotlivým náhradním dílům, jež byly v průběhu let měněny.
Zajímavostí je jistě doklad prokazující koupi zcela nového motoru před startem ve Švédsku za téměř 30 milionů italských lir.
Eklundovu garáž opustila Lancia až v roce 2013. A nyní je znovu na prodej. Nový zájemce získá legendární Deltu nejen se vzrušující historií, v netradiční livreji, ale jak vidno z fotografií, i s dokonalou závodní patinou.
V pohádce Tři veteráni Pankrác na přání úplatného celníka pod svým červeným cylindrem vyráběl cigarety s velbloudem znovu a znovu, jako na běžícím páse. Ovšem pokud ve vás dříme zájem o koupi žluté Lancie s livrejí jednohrbého zvířete, rozhodně neváhejte. Nabídka je to totiž jediná a jedinečná. Další „eště“ už prostě nebude!
Přehled absolvovaných soutěží
- 1989: 1000 LAKES RALLY FINNLAND, M. ALEN, MARTINI, 8V
- 1989: FORMULA RALLY GERMANY, D. AURIOL, MARTINI, 8V
- 1989: RALLYE SANREMO, A. FIORIO, TOTIP, 8V
- 1989: MEMORIAL BETTEGA, M. ALEN, MARTINI ROT, 8V
- 1990: RALLY CATALUNYA, R. DROOGMANS, FINA, 16V
- 1990: RALLY COSTA SMERALDA, R. DROOGMANS, FINA, 16V
- 1990: LOMBARD RAC RALLY, P. EKLUND, CLARION/CAMEL, 16V
- 1991: SWEDISH RALLY, P. EKLUND, CLARION/CAMEL, 16V
- 1991: SAPA RALLYT VETLAND, P. EKLUND, CLARION/CAMEL, 16V
- 1991: SNAPPHANERALLYT, P. EKLUND, CLARION/CAMEL, 16V
- 1991: GLOBEN RALLYT, P. EKLUND, CLARION/CAMEL, 16V
- 1994: SWEDISH RALLY, P. EKLUND, UNO-X, 16V