Tato značka patří do síně slávy rallysportu. Ve své době byla na tratích neporazitelná. Budila respekt, trhala rekordy a dnes se vrací v rámci soutěží historic rally. Její model Delta se stal nejúspěšnějším rallyovým vozem vůbec…
Itálie bezesporu patří mezi země, které ve dvacátém století pomáhaly „definovat“ automobil. Přispěla k tomu takovými hodnotami, jako je elegance tvarů, technická vynalézavost, sportovní naturel, individualismus a nezaměnitelnost. Která značka je pak nejitalštější?
Řekli byste, že Alfa Romeo se svými hbitými, drobnými spidery a kupé? Ferrari s pověstí nejlepších supersportů a závodních vozů světa? Je zde ale ještě jedna značka. Založil ji vynikající závodní jezdec a milovník opery či dobrého vína a jídla. Její vozy vlastnili Arturo Toscanini, Marcello Mastroianni, používali je italští prezidenti i papež. Uvedla první samonosnou karoserii na světě, její podvozky oblékali věhlasní karosáři, stala se legendou motoristického sportu.
Lancia. Značka s tak bohatým image, že jeho oživení nebylo jednoznačné. Má být Lancia napříště sportovní, nebo luxusní, řešilo se v posledních letech. Vedení koncernu Fiat si vybralo druhou možnost. Historie techniky i designu slavné značky jich nabízí hned několik.
Lancia – člověk a jeho vozy
V případě Lancie, stejně jako je tomu u Ferrari, není ztotožnění příjmení majitele a názvu automobilky jen formální. Vincenzo Lancia dal svým vozům nejen jméno, ale i charakter na několik dlouhých desetiletí.
Původně účetní v automobilce Ceirano a později technický konzultant a elitní tovární jezdec Fiatu se jako podnikatel osamostatnil v roce 1906, kdy se svým kolegou Claudiem Fogolinem založili společný podnik. Automobily vlastní konstrukce sám zkoušel. Jízdní vlastnosti byly pro něj alfou a omegou – mimochodem právě řecká písmena zvolil pro označování jednotlivých typů svých vozů a určovala i míru většiny technických inovací.
V roce 1922 dospěl Lancia tak daleko, že uvedl na trh automobil se samonosnou karoserií, nezávislým zavěšením předních kol a úzkým vidlicovým čtyřválcem OHC. Jediné, co zůstalo konvenční, byla karoserie. Její tvary se kromě celkově nízké siluety nevymykaly dobovému průměru. Vincenzo Lancia, muž s mimořádným vztahem k technice, životu i lidem, ovšem ano.
Unikátní spojení
Počátkem třicátých let se Lancia vrátil k rámovým podvozkům – nutné podmínce pro stavbu zakázkových karoserií. A mezi karosáři pak zde byl především Battista „Pinin“ Farina, k němuž měl nejen přátelský, ale vpravdě otcovský vztah. Ostatně Carrozzeria Pinin Farina by v roce 1930 asi těžko vznikla, nebýt právě mnohostranné podpory Vincenza Lancii.
Když Lancia v únoru roku 1937 náhle zemřel na srdeční infarkt, na jeho odkaz navázali nejen manželka Adele a syn Gianni ve vedení firmy, ale i „Pinin“ Farina.
Vincenzo Lancia i jeho vozy doslova formovaly Pininfarinův názor na automobil, a naopak jeho karosárna vykonala pro vývoj nových vozů Lancia nesmírně mnoho. Tak například na základě modelu Aurelia (foto) vzniklo nejen sériové kupé GT, ale i dva prototypy Florida, které „Pinin“ používal jako služební vozy. A bez nich by zase nevznikla v celé své kráse Lancia Flaminia, jeden z nejluxusnějších italských automobilů druhé poloviny dvacátého století.
Avantgarda pod kůží
Žezlo pokroku, které před válkou převzala od Lambdy moderně řešená, aerodynamicky tvarovaná Aprilia, nesla v padesátých letech zmíněná šestiválcová Aurelia a na počátku let šedesátých pak připadlo Flavii, prvnímu italskému automobilu s pohonem předních kol. A jedna z prvních kreací z téže doby s razantními, dynamickými hranatými tvary – roadster karosárny Boneschi se čtyřmi světlomety – vznikla opět na podvozku Flavie.
Lancie v šedesátých letech podněcovaly aktivitu předních italských karosářských designérů stejně silně jako Alfy Romeo nebo Ferrari – Flaminií Gran Turismo počínaje a Fulvií Sport Zagato konče. Na prahu dalšího desetiletí vše vyvrcholilo ztělesněním pojmu „futuristický“ – konceptem Bertone Stratos Zero (foto), jehož autorem byl Marcello Gandini. Jmenovec tohoto konceptu s designem téhož autora pak značce vynesl pověst legendy automobilového sportu.
Lancia? Rallye!
Soutěžní speciál s krátkým rozvorem, širokým rozchodem, nízkým těžištěm a ideálním rozložením hmotnosti nese plný název Lancia Stratos HF, tedy High Fidelity (vysoká věrnost). Věrnost jezdci, a vlastně i věrnost Vincenzovi Lanciovi, který vozy vždy promýšlel ze sedadla řidiče. V průběhu osmdesátých let jedinečnou syntézu tvaru a funkce Stratosu vystřídala Pininfarinova učesaná účelnost typu 037 a drsná věcnost až šestisetkoňového monstra Delta S 4 skupiny B.