RALLY LIFERALLY LIFE
    Facebook Twitter Instagram
    NOVINKY/NEWS
    • Podorlická rally 2023
    • Škoda 130 LR – Josef & Jaroslav Urbanovi – sezóna 2023
    • Eifel Rallye Festival 2023 – oslava triumfů Alpine a Lancie 037
    • Rallye Králíky 2023
    • Síť21 Rallysprint Kopná 2023
    • Kliďas Juha Kankkunen. Černé, kulaté, Pirelli.
    • Eifel Rallye Festival 2023 – představení soutěžních speciálů
    • WRC Croatia rally 2023
    RALLY LIFERALLY LIFE
    • Journal
      1. Historie
      2. Lifestyle
      3. Závody
      4. Osobnosti
      5. Soutěžáky
      6. Komentáře/Recenze
      7. Časopis Rally
      8. View All

      Kliďas Juha Kankkunen. Černé, kulaté, Pirelli.

      5.5.2023

      Marcel Tuček: Janovická rána – Rallye Šumava 1997

      9.4.2023

      Miki Biasion & Safari rallye 1988 – Kdo mi ukradl Lancii?

      23.3.2023

      Mise SAFARI RALLYE – nesmlouvavý maraton

      12.3.2023

      Limitovaná edice Alpine A110 vzývá ducha rallyové sezony 1973

      14.4.2023

      Eifel Rallye Festival 2022 – Hvězdné nebe nad Daunem (2.díl)

      2.1.2023

      Eifel Rallye Festival 2022 – Vulkanický benzínový jukebox (1.díl)

      29.12.2022

      GLOSA: Jaká byla rally v osmdesátkách?

      23.10.2022

      Eifel Rallye Festival 2023 – oslava triumfů Alpine a Lancie 037

      16.5.2023

      Eifel Rallye Festival 2023 láká na zvučná jména a nové erzety

      25.4.2023

      Jubilejní Rallye Český Krumlov 2023 přivítá opravdové legendy

      19.4.2023

      Startovku Šumavy a Vltavy zaplnilo téměr 150 posádek

      17.4.2023

      Walter Röhrl – Co na srdci, to na jazyku

      12.2.2023

      Znovuzrození legendy – BMW M3 Rally od (Rem)Branda

      22.3.2022

      Zemřel Walter Treser. Stál u zrodu legendárního Quattra.

      17.11.2021

      Rally Nový Zéland 1987- Wittmannův jediný triumf v MS

      7.4.2021

      Mitsubishi Lancer EVO III „M5 MRE“ – bojovník ze země, kde se probouzí slunce

      10.8.2022

      Nissan Sunny GTi-R – odvrácená strana Slunce

      18.7.2022

      Opel Ascona 400 RA40 „Safari“ – nespoutaný Django

      29.6.2022

      BMW E30 M3 Rally – německá pila s britskými zuby

      16.3.2022
      9.0

      KOMENTÁŘ: Rallysprint Kopná 2021 – Slušovický zázrak

      27.5.2021
      9.3

      KOMENTÁŘ: Rallye Šumava & Vltava 2021: Jak to jede?

      13.5.2021
      6.5

      KOMENTÁŘ: Valašská rally – soutěž, CO VIDěli fanoušci on-line

      2.4.2021
      8.0

      KOMENTÁŘ: Schneerosen rallye 2019 v rytmu vína

      1.3.2019

      RALLY magazín 03 / 2021

      1.5.2021

      RALLY magazín 02 / 2021

      23.3.2021

      RALLY magazín 01 / 2021

      1.2.2021

      RALLY magazín 10 / 2020

      1.12.2020

      Eifel Rallye Festival 2023 – oslava triumfů Alpine a Lancie 037

      16.5.2023

      Kliďas Juha Kankkunen. Černé, kulaté, Pirelli.

      5.5.2023

      Originální body kit FORD RS200 na prodej! Má to však malý háček.

      26.4.2023

      Eifel Rallye Festival 2023 láká na zvučná jména a nové erzety

      25.4.2023
    • FlatOut
    • Fotogalerie

      Podorlická rally 2023

      29.5.2023

      Škoda 130 LR – Josef & Jaroslav Urbanovi – sezóna 2023

      16.5.2023

      Rallye Králíky 2023

      9.5.2023

      Síť21 Rallysprint Kopná 2023

      8.5.2023

      WRC Croatia rally 2023

      1.5.2023
    • Kalendář
    Facebook Twitter Instagram
    RALLY LIFERALLY LIFE
    NACHÁZÍTE SE/YOU ARE AT:Home»Journal»Soutěžáky»Lancia: technika, krása, život, rally!
    Soutěžáky

    Lancia: technika, krása, život, rally!

    By Roman Fluxa24.10.20124 Mins Read

    Tato značka patří do síně slávy rallysportu. Ve své době byla na tratích neporazitelná. Budila respekt, trhala rekordy a dnes se vrací v rámci soutěží historic rally. Její model Delta se stal nejúspěšnějším rallyovým vozem vůbec…

     Itálie bezesporu patří mezi země, které ve dvacátém století pomáhaly „definovat“ automobil. Přispěla k tomu takovými hodnotami, jako je elegance tvarů, technická vynalézavost, sportovní naturel, individualismus a nezaměnitelnost. Která značka je pak nejitalštější?

    Řekli byste, že Alfa Romeo se svými hbitými, drobnými spidery a kupé? Ferrari s pověstí nejlepších supersportů a závodních vozů světa? Je zde ale ještě jedna značka. Založil ji vynikající závodní jezdec a milovník opery či dobrého vína a jídla. Její vozy vlastnili Arturo Toscanini, Marcello Mastroianni, používali je italští prezidenti i papež. Uvedla první samonosnou karoserii na světě, její podvozky oblékali věhlasní karosáři, stala se legendou motoristického sportu.

    Lancia. Značka s tak bohatým image, že jeho oživení nebylo jednoznačné. Má být Lancia napříště sportovní, nebo luxusní, řešilo se v posledních letech. Vedení koncernu Fiat si vybralo druhou možnost. Historie techniky i designu slavné značky jich nabízí hned několik.


    Lancia – člověk a jeho vozy

    V případě Lancie, stejně jako je tomu u Ferrari, není ztotožnění příjmení majitele a názvu automobilky jen formální. Vincenzo Lancia dal svým vozům nejen jméno, ale i charakter na několik dlouhých desetiletí.

    Původně účetní v automobilce Ceirano a později technický konzultant a elitní tovární jezdec Fiatu se jako podnikatel osamostatnil v roce 1906, kdy se svým kolegou Claudiem Fogolinem založili společný podnik. Automobily vlastní konstrukce sám zkoušel. Jízdní vlastnosti byly pro něj alfou a omegou – mimochodem právě řecká písmena zvolil pro označování jednotlivých typů svých vozů a určovala i míru většiny technických inovací.

    V roce 1922 dospěl Lancia tak daleko, že uvedl na trh automobil se samonosnou karoserií, nezávislým zavěšením předních kol a úzkým vidlicovým čtyřválcem OHC. Jediné, co zůstalo konvenční, byla karoserie. Její tvary se kromě celkově nízké siluety nevymykaly dobovému průměru. Vincenzo Lancia, muž s mimořádným vztahem k technice, životu i lidem, ovšem ano.

    Unikátní spojení

    Počátkem třicátých let se Lancia vrátil k rámovým podvozkům – nutné podmínce pro stavbu zakázkových karoserií. A mezi karosáři pak zde byl především Battista „Pinin“ Farina, k němuž měl nejen přátelský, ale vpravdě otcovský vztah. Ostatně Carrozzeria Pinin Farina by v roce 1930 asi těžko vznikla, nebýt právě mnohostranné podpory Vincenza Lancii.

    Když Lancia v únoru roku 1937 náhle zemřel na srdeční infarkt, na jeho odkaz navázali nejen manželka Adele a syn Gianni ve vedení firmy, ale i „Pinin“ Farina.

    Vincenzo Lancia i jeho vozy doslova formovaly Pininfarinův názor na automobil, a naopak jeho karosárna vykonala pro vývoj nových vozů Lancia nesmírně mnoho. Tak například na základě modelu Aurelia (foto) vzniklo nejen sériové kupé GT, ale i dva prototypy Florida, které „Pinin“ používal jako služební vozy. A bez nich by zase nevznikla v celé své kráse Lancia Flaminia, jeden z nejluxusnějších italských automobilů druhé poloviny dvacátého století.

    Avantgarda pod kůží

    Žezlo pokroku, které před válkou převzala od Lambdy moderně řešená, aerodynamicky tvarovaná Aprilia, nesla v padesátých letech zmíněná šestiválcová Aurelia a na počátku let šedesátých pak připadlo Flavii, prvnímu italskému automobilu s pohonem předních kol. A jedna z prvních kreací z téže doby s razantními, dynamickými hranatými tvary – roadster karosárny Boneschi se čtyřmi světlomety – vznikla opět na podvozku Flavie.

    Lancie v šedesátých letech podněcovaly aktivitu předních italských karosářských designérů stejně silně jako Alfy Romeo nebo Ferrari – Flaminií Gran Turismo počínaje a Fulvií Sport Zagato konče. Na prahu dalšího desetiletí vše vyvrcholilo ztělesněním pojmu „futuristický“ – konceptem Bertone Stratos Zero (foto), jehož autorem byl Marcello Gandini. Jmenovec tohoto konceptu s designem téhož autora pak značce vynesl pověst legendy automobilového sportu.

    Lancia? Rallye!

    Soutěžní speciál s krátkým rozvorem, širokým rozchodem, nízkým těžištěm a ideálním rozložením hmotnosti nese plný název Lancia Stratos HF, tedy High Fidelity (vysoká věrnost). Věrnost jezdci, a vlastně i věrnost Vincenzovi Lanciovi, který vozy vždy promýšlel ze sedadla řidiče. V průběhu osmdesátých let jedinečnou syntézu tvaru a funkce Stratosu vystřídala Pininfarinova učesaná účelnost typu 037 a drsná věcnost až šestisetkoňového monstra Delta S 4 skupiny B.

    cestovní automobily historici historické automobily Itálie Lancia Lancia Delta HF Integrale Lancia Delta S4 závodní automobily
    Share. Facebook Twitter Email WhatsApp
    Roman Fluxa
    • Website

    Zakladatel portálu. Profesí designér. V rallysportu angažován od roku 1997. Majitel agentury INUA vlastnící ochrannou známku RALLYLIFE a provozující stejnojmenný server. Autorsky se podílí na obsahu v rubrikách AUTOMOBILY, OSOBNOSTI. LIFESTYLE a RECENZE. Aktuálně se zaměřuje na historické sportovní vozy. Od roku 1999 člen realizačního týmu magazínu RALLY, kde má na starost grafickou přípravu časopisu.

    SOUVISEJíCÍ PŘÍSPĚVKY

    By Ivo Nowi Novák16.5.2023

    Eifel Rallye Festival 2023 – oslava triumfů Alpine a Lancie 037

    By Ivo Nowi Novák2.5.2023

    Eifel Rallye Festival 2023 – představení soutěžních speciálů

    By Ivo Nowi Novák26.4.2023

    Rallye Šumava & Historic Vltava rallye 2023

    Leave A Reply Cancel Reply

    Motoristické akce
    <
    < 2023 >
    Červen
    >
    Měsíc
    Měsíc
    Seznam
    Týden
    Den
    PoÚtStČtPáSoNe
       123
    • Lak Racing Rallye Plzeň

      Celý den
      03/06/2023
      Rallye Plzeň

      M7C8+RH Dobřany, Česko

      M7C8+RH Dobřany, Česko
      https://www.arkp.cz

      Seznam přihlášených posádek
      Časový harmonogram
      Výsledky/Results
      Předpověď počasí – …[Read more]

    4
    567891011
    1213141516
    • Agrotec Petronas Rally Hustopeče 2023

      Celý den
      16/06/2023-18/06/2023
      Rally Hustopeče

      Husova 28/1, 693 01 Hustopeče, Česko

      Husova 28/1, 693 01 Hustopeče, Česko
      http://www.agrotecrally.cz/

      Agrotec Petronas Rally Hustopeče 2023 – soutěž mezi vinicemi
      Rally Hustopeče je nejmladší a …[Read more]

    17
    • Agrotec Petronas Rally Hustopeče 2023

      Celý den
      17/06/2023-18/06/2023
      Rally Hustopeče

      Husova 28/1, 693 01 Hustopeče, Česko

      Husova 28/1, 693 01 Hustopeče, Česko
      http://www.agrotecrally.cz/

      Agrotec Petronas Rally Hustopeče 2023 – soutěž mezi vinicemi
      Rally Hustopeče je nejmladší a …[Read more]

    18
    • Agrotec Petronas Rally Hustopeče 2023

      Celý den
      18/06/2023-18/06/2023
      Rally Hustopeče

      Husova 28/1, 693 01 Hustopeče, Česko

      Husova 28/1, 693 01 Hustopeče, Česko
      http://www.agrotecrally.cz/

      Agrotec Petronas Rally Hustopeče 2023 – soutěž mezi vinicemi
      Rally Hustopeče je nejmladší a …[Read more]

    1920212223
    • Radouňská rallye – ČMPR

      Celý den
      23/06/2023-24/06/2023
      Radouňská rally

      Okrouhlá Radouň 89, 378 42 Okrouhlá Radouň, Česko

      Okrouhlá Radouň 89, 378 42 Okrouhlá Radouň, Česko
      http://www.radounmotorsport.cz
      Radouňská rally 2020

      Radouňská rallye 20232 – ČMPR

    24
    • Radouňská rallye – ČMPR

      Celý den
      24/06/2023-24/06/2023
      Radouňská rally

      Okrouhlá Radouň 89, 378 42 Okrouhlá Radouň, Česko

      Okrouhlá Radouň 89, 378 42 Okrouhlá Radouň, Česko
      http://www.radounmotorsport.cz
      Radouňská rally 2020

      Radouňská rallye 20232 – ČMPR

    25
    2627282930  
    FOTOGALERIE
    Fotogalerie rally
    29.5.2023By Ivo Nowi Novák1 Min Read

    Podorlická rally 2023

    Fotogalerie rally
    16.5.2023By Ivo Nowi Novák1 Min Read

    Škoda 130 LR – Josef & Jaroslav Urbanovi – sezóna 2023

    Fotogalerie rally
    9.5.2023By Ivo Nowi Novák1 Min Read

    Rallye Králíky 2023

    Fotogalerie rally
    8.5.2023By Ivo Nowi Novák1 Min Read

    Síť21 Rallysprint Kopná 2023

    Témata na RALLYLIFE.cz
    3x od pasu (90) 40 let MS (31) Audi (210) Barum Czech Rally Zlín (72) cestovní automobily (90) design (34) Eifel Rallye Festival (45) ERC (78) fanoušci (50) Ford (42) Group B (62) historici (173) historické automobily (173) historie soutěží (66) Interview (82) IRC (81) Itálie (76) Jan Kopecký (32) jezdci (488) Lancia (165) legendy (32) Německo (45) Peugeot (357) Porsche (38) Rakousko (80) Rallylegend San Marino (36) rallysprinty (33) seriál (42) Slovensko (43) spolujezdci (40) Subaru (335) technika (71) technika WRC (46) trekker (38) Valašská rally (42) Velká Británie (33) Volkswagen (31) Walter Röhrl (40) WRC/Mistrovství světa (349) závodní automobily (160) závody (45) Česko (579) časopis RALLY (42) Škoda (48) Škoda Motorsport (39)
    RALLYLIFE.cz

    RALLYLIFE

    Užití obsahu včetně převzetí, šíření a dalšího zpřístupňování publikovaných materiálů (článků, fotografií, videa a audio záznamů) je bez písemného souhlasu INUA s.r.o. zakázáno.
    Use of content, including receipt, distribution and access to other published material (articles, photos, videos and audio recordings) without the written consent INUA Ltd. prohibited.

    Stránky
    • Autoři
    • Kalendář
    • Kontakt
    • O rallylife.cz
    • Ochrana osobních údajů
    • Portál RALLYLIFE
    Copyright 2010-2023 (c) INUA s.r.o. | ISSN - 1804-5219 | O rallylife.cz | Autoři | Ochrana osobních údajů | Kontakt | Sitemap | Správa webu sharkdigital.cz

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.