Nejen nový design závodních kamionů, ale hlavně nový motor, brzdy a další komponenty odzkoušel tým KM Racing během intenzivní jednotýdenní test session v tuniském Ksar Ghillane. Více než tisícovka ostrých kilometrů znamenala pro oba piloty týmu, Jaroslava Valtra i Vlastimila Vildmana další plus v tréninkovém úsilí před ruskou Silk Way Rally, které se oba v červenci zúčastní.
Jedním z hlavních cílů týmu bylo bezesporu otestování čerstvě instalované poslední evoluce motoru Caterpillar C13 s technikou Gyrtech roudnické Buggyry ve voze Jaroslava Valtra. Pro tento účel tým doprovázel i zástupce Buggyry Karel Walter, který se motoru po celou dobu pečlivě věnoval, pravidelně vyhodnocoval telemetrické údaje a ladil i styl jízdy s Jaroslavem Valtrem.
Motor dosahuje výkonu přibližně 930 koní a nabízí točivý moment 4000 Nm v širokém spektru od 1000 do 2500 otáček. Díky tomu je vůz schopen maximální akcelerace prakticky s jakýmkoli zařazeným rychlostním stupněm a v jakékoli situaci.
"Vůz si s dunami jen hraje, museli jsme drobně doladit nastavení podvozku, ale v něm už jsme se dostali dostatečně daleko. Motor má mnohem agresivnější charakteristiku a je ‚blbuvzdornější‘, odpustí pilotovi třeba fakt, že méně řadí. Kroutící moment je enormní a zejména v akceleracích ze zatáček je potřeba přivyknout specifickému ovládání auta, aby vůz nešel do smyku, protože síly pro to má dost," říká manažer stáje Martin Macík, který si s oběma vozy pro srovnání sám odjel několik tréninkových okruhů, aby mohl lépe zhodnotit chování obou strojů, byť závodění v kamionu už pověsil na hřebík. "Dosavadní agregát Deutz, který máme ve druhém voze Vlasty Vildmana, nabízí rovněž kvalitní parametry. Nicméně vyžaduje odlišný druh vedení vozu a častější a plynulejší změnu rychlostních stupňů. Pokud za volantem sedí řidič, který dostatečně často podřazuje a soustředí se na tento úkon efektivně, je výhoda caterpillaru menší, byť jeho celková charakteristika je bezesporu špičková," dodává Macík. Zástupce Buggyry bude tým doprovázet i v průběhu Silk Way Rally.
Během testů vyplynula nutnost drobných úprav na chlazení a filtrování nafty či funkci monobloku řízení, ta vyplývá ze specifik nového agregátu, který se od Deutzu liší i zvukovou kulisou. Tým úspěšně otestoval i nové brzdy s dělenými třecími segmenty. "Oba mechanici, Michal Mrkva i Kuba First, udělali na autech kus pořádné práce za celý týden a zaslouží absolutorium. Sehrávali jsme se i jako posádky a společně ujeli spoustu kilometrů, z testů mám tedy výborný pocit," říká navigátor Vildmanova vozu Martin Macík mladší.
KM Racing pro fanoušky přichystal překvapení v podobě nového designu obou speciálů, který vznikl ve spolupráci s agenturou Rallye Design ze Zlína. "Koncept designu spojuje jak naši tradiční žlutou barvu, doplněnou o dynamické prvky mírně odlišného designu, tak i barvy hlavních partnerů obou pilotů, firem Valtr, Sigma a Enkom. Je proveden opravdu profesionálně a společně jsme si s ním pořádně pohráli. Pro Dakar 2014 ještě vyladíme střechy vozů, které budou vyvedeny dle příchutí dalšího našeho partnera, energy drinků Big Shock. Ke slovu tak přijde červený Big Shock Cola i zelený Big Shock Exotic, s nimiž bude barevné provedení obou vozů kompletní. Teď už se ale soustředíme na nezbytné úpravy obou aut i na přípravu na odjezd do Moskvy, protože startovní přejímky tu máme už za měsíc. Natrénováno a otestováno máme nyní slibně," dodává mladší z rodu Macíků.