Dva dny snažení Miroslava Janoty s Lukášem Vyoralem na belgické Ypres historic rally v sobotu pozdě večer vyvrcholily v letošní největší úspěch Hájek Historic Czech National Teamu.
Janota po Ypres rally
Janota s Vyoralem vezou z Belgie evropský bronz
Miroslav Janota s Lukášem Vyoralem od pátku do sobotních pozdních nočních hodin bojovali s časem a se soupeři v FIA mistrovství Evropy rally historických vozidel nedaleko belgického města Ypres. Známá a divácky velmi navštěvovaná Ypres Historic Rally je v tomto roce pátou soutěží mistrovství Evropy, kde Opel Kadett C/GT – E, 16V úřadujících mistrů Evropy odstartoval.
V průběhu první etapy se stačila vykrystalizovat skupina nejrychlejších posádek mistrovství Evropy, která spolu pravidelně bojuje o body na všech evropských rally. Vedl ji ostřílený soutěžák s pseudonymem „Pedro", startující s krásnou Lancií 037 skupiny B. S ním se z počátku o vedení přetahoval i Švéd Myrsell se silným Porsche 911 SC, který se dokázal velmi dobře přizpůsobit úzkým a často velmi kluzkým rychlostním zkouškám Ypres Rally. Zejména v průběhu první etapy se dařilo zajíždět vyrovnané časy s „Pedrovou" Lancí 037 i posádce Hájek Historic Czech National Rally Teamu. Mirek Janota s Lukášem Vyoralem dokonale využívali záludností tratě a na kluzkém povrchu smazávali výkonový rozdíl jejich Opelu, který stál proti přesile mnohem výkonnějších vozů . I pro špičku „evropanů" se letos stali nedostižní místní střelci, startující ale mimo klasifikaci FIA mistrovství Evropy. Jejich Fordy Escort Mk II totiž využívaly úpravy, které jdou nad rámec evropské homologace a zejména použití závodních pneumatik je výrazně proti ostatním stálým účastníkům FIA mistrovství Evropy zvýhodnilo. Ostatní vozy totiž musí využívat pneumatiky s homologací pro běžný silniční provoz, takzvané „E".
Miroslav Janota s Lukášem Vyoralem první etapu zakončili na skvělém třetím místě absolutní klasifikace mistrovství Evropy, a tuto pozici si drželi i v průběhu sobotní etapy. Stíhací jízda za účelem smazání ztráty na Myresellovo Porsche 911 se ukázala jako bezvýsledná a nakonec vedla i k chybě, která posádku Janota – Vyoral stála téměř dvě minuty času při výměně kola. V následné bitvě, která měla znamenat návrat zpět na třetí místo v Evropě, ale nakonec posádku žlutého Kadettu potrápil ještě diferenciál, který do cíle poslední RZ vydržel snad už jen silou vůle a dával o tom vědět hlasitým projevem. V cíli posledního měřeného úseku nakonec stopky měřící celkový čas ukázaly, že Janotův soupeř Werner s Audi Quattro je rychlejší o 20 vteřin, ale po přejetí cílové rampy mu byla udělena dodatečná penalizace 50 vteřin za pozdní start do RZ 11. To v konečném důsledku znamená, že Hájek Historic Czech National Rally Team si z Belgie veze cenné body za třetí místo absolutní klasifikace mistrovství Evropy, druhé místo v kategorii II a vítězství ve skupině C3, což představuje nejlepší letošní výsledek týmu a pořádný bodový příděl.
⇥
Miroslav Janota, jezdec týmu: „V cíli ze mě spadla obrovská úleva, že se nám podařilo tak dlouhý a těžký závod nakonec i přes technické problémy dokončit. Je to zásluha celého týmu, který podal skvělý výkon. Na trati jsme zkoušeli bojovat i s Myrsellem, ale nakonec se to ukázalo jako nemožné a já pod tlakem udělal i chybu, která nás stála proraženou pneumatiku. Bylo to v rychlém úseku, kdy se náš Opel dostal na chvíli mimo stopu a se štěstím pro nás se podařilo následnou krizovku vybojovat. Nakonec jsme se po penalizaci soupeře, který řešil technický problém na startu rychlostní zkoušky, posunuli na třetí místo, kde jsme celý den byli a máme důvod oslavovat."
⇥
Ctirad Hájek, majitel týmu: „Jsem s výsledkem, který tým v Belgii podal, naprosto spokojený. Všechno šlapalo jak má a v konečném důsledku se práce všech členů týmu projevila na celkovém výsledku. Ověřili jsme si, že i zdánlivé maličkosti můžou hrát velkou roli. Mechanikům pod vedením Antonína Sůsy skláním poklonu, že dokázali historický Opel udržet v kondici až do závěru velmi dlouhé soutěže a posádce, na niž dohlížel Karel Jirátko, za to, že podala opravdu profesionální výkon. Děkuji všem našim partnerům, kteří se podílejí na našem evropském závodní v čele s Opel C&S. Poděkování též patří Karlu Jirátkovi za profesionální přístup a předávání svých dlouholetých rallyových zkušeností. Na závěr nezbývá než si před dalšími závody popřát: No, a držme si palce ! :)"
Před startem
Hájek Historic Czech National Rally Team připraven v Belgii
Miroslav Janota s Lukášem Vyoralem v Belgii očekávají start další evropské rally historických vozidel. Tentokrát Ypres Rally.
Okolí belgického města Ypres, kudy se prohnaly snad nejkrutější bitvy první, i druhé světové války, bude dějištěm dalšího podniku FIA mistrovství Evropy rally historických vozidel. Odstartuje zde i česká posádka reprezentující republiku s vozem Opel Kadett C/GT – E, 16 V ve složení Miroslav Janota, Lukáš Vyoral. Mirek Janota zde v loňském roce zažil skvělý závod, v němž dokázal zvítězit ve třídě C3 i v kategorii II a absolutně se dokonce probojoval na stupně vítězů třetím místem. To vzbudilo velký ohlas a i po roce se zde posádka žlutého Opelu setkává s bouřlivými ovacemi a vřelým přijetím. Ypres Rally je soutěží mistrovství Evropy historiků, která má absolutně největší divácký zájem, což potvrdily snad desetitisíce fanoušků, kteří dorazili už na shakedow.
Ypres Rally vede převážně zdejší hojně hospodářsky využívanou krajinou, která není příliš členitá a nejvíce zatáček zde představují nejrůznější odbočení v loukách, či mezi poli. Při rally se zde také mohutně katují krajnice a na silnici se tak dostává velké množství nečistot, které je pro historické vozy znásobeno tím, že před nimi startují moderní vozy seriálu IRC. Hájek Historic Czech National Rally Team využil příležitosti a zúčastnil se středeční testovací rychlostní zkoušky – shakedownu, kde si ověřil funkčnost vozu, jenž mechanici týmu do Belgie ve středu dovezli.
⇥
Karel Jirátko, poradce týmu: „Posádka má za sebou seznamovací jízdy a shakedown a na páteční start soutěže jsme dobře připraveni. Mirek zde bude startovat potřetí a trať soutěže už zná a dobře ví, jak zrádná rally ho čeká. Nezbývá než dodat, no a držme si palce :)"
⇥
Miroslav Janota, jezdec týmu: „Rally Ypres se na první pohled může jevit jako jednoduchá soutěž. Na napsání rozpisu mi zde stačí zhruba polovina listů, jak na stejně dlouhou soutěž jinde v Evropě, ale zdání klame. Ypres je velmi těžká a nevyzpytatelná soutěž, kde hlavní roli hraje precizní stopa a správné načasování brzdění do bezpočtu odbočení, které na soutěži jsou a často dokonce schované za horizonty. Správný rozpis je na takto zrádné soutěži nesmírně důležitý a každá chyba může bolet, o čemž jsem se přesvědčil před dvěma lety, kdy jsem tady havaroval. Jedeme až za polem IRC, takže naše stopa už bude jasná a budeme se muset držet i hlubokého katování, které pro historické vozidlo příliš není. Ke zdejší soutěži ale právě tohle patří a vytváří to její charakter. S Lukášem se ale velmi těšíme na další start na téhle hodně specifické soutěži, která se nepodobá žádné jiné rally mistrovství Evropy historiků. Když by zapršelo, tak díky obrovskému množství nečistot na trati si tak možná odbydeme i šotolinový test před Rally Estonia. :)."