Páté místo absolutního pořadí, třetí v kategorii II a vítězství ve skupině 3. To je výsledek Mirka Janoty a Lukáše Vyorala na maďarské Mecsek Rally, kde jim další zkušenosti předávala spolujezdecká legenda, Karel Jirátko.
Závod
II. etapa
Maďarská Mecsek Rally byla čtvrtým závodem FIA mistrovství Evropy rally historických vozidel, které se letos Miroslav Janota s Lukášem Vyoralem a Opelem Kadett C/GT-E, 16V zúčastnili.
Po svém prvním společném startu ve Španělsku následovala Rally SanRemo a po ní domácí Rallye Vltava. Hájek Historic Czech National Rally Team, který v tomto roce obhajuje titul mistrů Evropy rally historických vozidel, trápily v počátku roku technické problémy, které byly ale po vítězství na Rallye Český Krumlov zapomenuty.
Maďarská Mecsek Rally svým charakterem nebyla příliš přátelská k méně výkonnému Opelu Kadett C/GT-E, 16V. Trať, která místy připomínala spíše okruhové závody, či závody do vrchu, seděla více výkonným vozům Porsche. Miroslav Janota s Lukášem Vyoralem i přesto v průběhu soutěže zajeli několik výsledků mezi pěti nejrychlejšími vozy, a jejich maximem byl druhý nejrychlejší čas na noční rychlostní zkoušce v první etapě, která byla navíc zkrápěná vodou.
Technický pokrok nejde zastavit, stejně jako se nedají obelstít fyzikální zákony a vozy, které jsou výkonově o zhruba osmdesát koní silnější proti Janotově vozu, měly na hodně rychlých a širokých tratích navrch. I přesto se Janotovi s Vyoralem dařilo udržet pozici, kterou si vybudovali v první etapě a do cíle maďarské Mécsek Rally dojeli na skvělém pátém místě absolutní klasifikace, třetím v kategorii II a zvítězili ve své třídě C3. Pro Hájek Historic Czech National Rally Team se výsledek z maďarské Mécsek Rally stal letos dosavadním maximem a přivážejí si domů velmi cenné body v napínavě rozjetém šampionátu.
⇥
Miroslav Janota, jezdec Hájek Historic Czech National Rally Teamu: „Na rychlostních zkouškách jsme odvedli maximum toho, co umíme. Za deště se nám dařilo držet krok s výkonnějšími vozy, ale za sucha se karta obrátila a snažili jsme se udržet pozici. Hlavně na nejdelší rychlostní zkoušce, která měřila 28 kilometrů, jsme jeli maximum auta i posádky, přesto jsme tady dvakrát dostali asi minutu. Dobrý řidič s Porsche si z nás na této skoro okruhové trati udělá trhací kalendář. Náš Opel je ideální na úzkou a rozbitou trať. Za svou kariéru jsem při stoprocentním výkonu posádky takový obklad ještě nedostal. Zrychlit se už příliš nedalo, a i tak jsme na téhle RZ zažili asi pět krizovek, kdy už jsem čekal, že „to zazvoní". Body, které z Maďarska vezeme, byly těžce vydřené a mám z nich radost."
⇥
Karel Jirátko, poradce týmu: „Pro mě je pozitivním zjištěním to, že tým je skutečně maximálně profesionální a panuje v něm perfektní nálada. To je pro další výsledky nezbytný předpoklad. Ctirad Hájek do týmu vkládá velké prostředky a hlavně velký kus srdce a nadšení. To se dnes už moc nevidí. Mechanici, pod vedením Toníka Sůsy, si skvěle poradili se všemi technickými problémy, které nás potkaly. Vůz dokonale znají a dokáží si poradit v každé situaci. Se sportovním výsledkem, který posádka předvedla, musíme být spokojení, protože kluci odvedli svoje maximum, a vůz podle mého názoru vyždímali k maximu. Proti silným vozům Porsche na této trati nebylo příliš šancí, přesto se o to kluci pokusili a bojovali. Já pojedu z Maďarska domů spokojený."
⇥
Ctirad Hájek, majitel týmu: „Co k tomu dále dodat? Vše již bylo řečeno. Každopádně s výkonem celého týmu jsem spokojený, všichni podali maximální výkon. Zajeli jsme krásné časy na rychlostních zkouškách a ukázali jsme, jaké jsou maximální možnosti našeho Opelu. Děkuji Karlu Jirátkovi za obrovskou pomoc a zkušenosti, které nám předává. Jsem rád, že přijal nabídku na další spolupráci s týmem a pojede s námi dál. Karel se vrátil do mistrovství Evropy historiků, kde sám před lety čtyři roky závodil. Taktéž chci poděkovat všem našim partnerům, bez nichž by nebylo možné reprezentovat, v čele s Opel C&S. "
I. etapa
Miroslav Janota s Lukášem Vyoralem úspěšně vstoupili do maďarské Mecsek Rally. Jsou průběžně pátí.
Žlutý Opel Kadett C/GT-E, 16V Hájek Historic Czech National Rally Teamu v pátek v poledne přejel přes startovní rampu na náměstí uprostřed historického centra města Pécs – Pětikostelí. Stovky přihlížejících mohly sledovat pestrobarevnou podívanou na nablýskané soutěžní vozy, které brázdily tratě rychlostních zkoušek světového šampionátu před několika desítkami let. Nic jim to ale neubralo na jejich rychlosti a síle.
Hned po slavnostním startu zamířily všechny posádky účastnící se Mecsek Rally na okraj města, kde se v blízkosti obchodní zóny uskutečnil prolog, který byl zajímavou podívanou pro diváky, kteří lemovali celou trať. Příjemné odpolední slunce hřálo stejně, jako atraktivní jízda, kterou ve velké většině soutěžící všech kategorií předváděli. Největší aplaus ale během prologu sklidil právě Opel Kadett C/GT-E, 16V české posádky Janota – Vyoral. Ti kromě atraktivní jízdy předvedli také absolutně nejrychlejší jízdu, což částečně předznamenalo jejich úspěšný vstup do soutěže.
Odpolední slunce bylo krátce před startem úvodních rychlostních zkoušek vystřídáno prudkým lijákem, který zaplavoval nejen servisní zónu na výstavišti u města Pécs, ale hlavně rychlostní zkoušky. Na první z nich Miroslav Janota nezvolil nejvhodnější pneumatiky a nebyl se svým výkonem příliš spokojený. Ostatní posádky ale v dešti zpomalily ještě více a výsledkem byl sedmý čas absolutně v podání posádky Janota – Vyoral s Opelem Hájek Historic Czech National Rally Teamu na první rychlostní zkoušce.
Na tu druhou už vyrazil Opel s vhodnějším obutím, což se odrazilo ve skvělém druhém nejrychlejším čase absolutně, nad kterým soupeři nevěřícně kroutili hlavou. Hájek Historic Czech National Rally Team tedy odevzdával vozidlo do uzavřeného parkoviště na pátém místě absolutně, druhém v kategorii II a prvním ve třídě C3. To je rozhodně pěkný úvod maďarské Mecsek Rally Pro posádku Janota – Vyoral.
Mecsek Rally pokračuje v sobotu druhou etapou, v jejímž závěru se dozvíme i celkové výsledky soutěže, která je čtvrtým dílem seriálu FIA mistrovství Evropy rally historických vozidel.
Před startem
Hájek Historic Czech National Rally Team začíná druhý týden z rally maratonu, který začala před týdnem 40. Rallye Český Krumlov.
Té se tým zúčastnil a přivezl si z ní kýžené vítězství v kategorii historických vozů, ale hlavně cenný skalp mnoha silnějších a modernějších vozů, když se žlutý Opel Kadett C-GT/E, 16 V posádky Janota – Vyoral objevil ve výsledcích na neuvěřitelném 20. místě absolutně!
Rallye Český Krumlov už je ale za námi, a celý tým se už přesunul po trase dlouhé zhruba 750 kilometrů do jihomoaďarského města Pésc – česky Pětikostelí. Zde se totiž v pátek odstartuje čtvrtý závod FIA mistrovství Evropy rally historických vozidel, kde Miroslav Janota s Lukášem Vyoralem reprezentují Českou republiku. Česká posádka je dokonale rozehřátá po předchozí Rallye Český Krumlov a s o to větší chutí čeká na start evropské historické rally.
Pro Miroslava Janotu a Lukáše Vyorala je ale maďarská Mecsek Rally něčím jedinečná. Letos poprvé s nimi na závody vyrazil velmi zkušený spolujezdec a soutěžní jezdec, Karel Jirátko, který je známý především svým působením ve slavném slušovickém Agroteamu, ale také jako spolujezdec ve zlaté době WRC, kdy usedal v těchto speciálech například vedle Tomáše Hrdinky či Pavla Sibery. Karel Jirátko je pro Mirka a Lukášem poradcem a celý Hájek Historic Czech National Rally Team oceňuje jeho chuť a nadšení pomoci českému týmu s historickým Opelem Kadett C/GT-E, 16V.
Maďarská Mécsek Rally odstartuje v pátek po poledni diváckou rychlostní zkouškou v ulicích města Pécs a následně zavede posádky do lesů nad městem. Soutěž jako taková patří svým charakterem spíše k těm rychlejším a méně technicky náročnějším rally v seriálu mistrovství Evropy historických vozidel. O to větších průměrných rychlostí se zde dosahuje a o to větší důraz je kladen na výkon motoru závodních vozů. Opel Miroslava Janoty zde už ale v minulosti dvakrát zvítězil v kategorii II a patřil často i k těm absolutně nejrychlejším vozům zdejší rally.
⇥
Miroslav Janota, jezdec Hájek Historic Czech National Rally Teamu: „Je pro nás čest, že s námi do Maďarska vyjel právě Karel Jirátko. Je to člověk, který má obrovské zkušenosti v rally a poznal i mnoho zahraničních soutěží. Jenom jeho přítomnost na soutěži je pro nás velkou pomocí a snažíme se od něj načerpat co nejvíce zkušeností a rad. Těším se, že s námi pojede na co nejvíce soutěží v této sezóně. Samotná Mecsek Rally je pro mě už docela známou soutěží. Dobře víme, že nás čeká hodně rychlá rally, kde důležitou roli hraje správný rytmus a srdce podržet to v lesních úsecích. V tomto roce je ale na startu oproti předchozím letům obrovská konkurence, protože dorazila téměř kompletní evropská špička. Pokusíme se ale uspět a dovézt Opel do cíle jak nejlépe to půjde."
⇥
Lukáš Vyoral, spolujezdec: „Karel Jirátko je pro mě velkou osobností a velkým rádcem. Karla dobře znám a vím, že do týmu přinese dobrou pohodu a nepřeberné množství zkušeností. Po seznamovacích jízdách Mecsek Rally můžu říct, že je to zatím nejrychlejší soutěž v mistrovství Evropy historiků, kde s Mirkem startujeme. Je tady mnohem více hodně rychlých úseků v lese. Zatáčky jsou ale často osazené velkými pneumatikami a ještě častěji uřezanými kládami, které slouží jako zábrana proti katování. Je proto důležité je mít všechny pečlivě poznačené v rozpisu, protože kontakt s nimi by měl fatální následky. Věřím, že se nám podaří v Maďarsku uspět, už jenom kvůli tomu, že jsme perfektně rozjetí z předchozí Rallye Český Krumlov."
⇥
Karel Jirátko, poradce týmu: „Líbí se mi vztah, který mezi sebou mají Mirek s Lukášem. Je to ta správná chemie, která mezi jezdcem a spolujezdcem musí být. Celkově je příjemné být součástí týmu, který závodí s velkým nadšením a skutečně srdcem. Tým je ve světě historických závodů skutečně profesionálním uskupením. Dělá vše naplno a tak, jak to má být. Během seznamovacích jízd jsem se klukům snažil poradit některé věci, ale byly to jen maličkosti, protože sami už dobře ví, jak si správně rozpis připravit. Mecsek Rally patří mezi ty soutěže, které mají spíše jen pěkné úseky na rychlostních zkouškách. Trať nedosahuje takových kvalit, jako je třeba San Remo, ale je pro všechny stejná a jen podtrhuje to, že mistrovství Evropy je rozmanité."
⇥
Ctirad Hájek, majitel týmu: „Vážím si toho, že Honzu Možného v týmu nahradil právě Karel Jirátko. Jeho soutěžácké historie si vážím, a jsem rád, že máme v týmu právě jeho. Pro kluky je to autorita a předává jim hodně zkušeností a do týmu vnesl klid pohodu."