RALLY LIFERALLY LIFE
    Facebook X (Twitter) Instagram
    RALLY LIFERALLY LIFE
    • Historie

      Tajemství turínských mistrů odhaleno – Kolik existovalo červených Lancií?

      19.7.2023

      Kliďas Juha Kankkunen. Černé, kulaté, Pirelli.

      5.5.2023

      Marcel Tuček: Janovická rána – Rallye Šumava 1997

      9.4.2023

      Miki Biasion & Safari rallye 1988 – Kdo mi ukradl Lancii?

      23.3.2023

      Mise SAFARI RALLYE – nesmlouvavý maraton

      12.3.2023
    • Lifestyle

      Barumka 2023 ve vzkazcích od muže v nesmrtelné vestě 2.díl

      14.9.2023

      Barumka 2023 ve vzkazcích od muže v nesmrtelné vestě 1.díl

      5.9.2023

      Limitovaná edice Alpine A110 vzývá ducha rallyové sezony 1973

      14.4.2023

      Eifel Rallye Festival 2022 – Hvězdné nebe nad Daunem (2.díl)

      2.1.2023

      Eifel Rallye Festival 2022 – Vulkanický benzínový jukebox (1.díl)

      29.12.2022
    • Fotogalerie

      Test Toyota Yaris GR Rally2 – Semetín-Podhoran 2023

      30.9.2023

      Test Toyota Yaris GR Rally2 – Semetín 2023

      29.9.2023

      5. Rallye Kroměříž 2023

      27.9.2023

      Rally Vyškov 2023

      13.9.2023

      BMW E30 M3 Rally – Jiří Hanák

      27.8.2023
    • Soutěžáky

      Mitsubishi Lancer EVO III „M5 MRE“ – bojovník ze země, kde se probouzí slunce

      10.8.2022

      Nissan Sunny GTi-R – odvrácená strana Slunce

      18.7.2022

      Opel Ascona 400 RA40 „Safari“ – nespoutaný Django

      29.6.2022

      BMW E30 M3 Rally – německá pila s britskými zuby

      16.3.2022

      Lada 2105 VFTS – lidové „béčko“ z východního bloku

      22.2.2022
    • Osobnosti

      Walter Röhrl – Co na srdci, to na jazyku

      12.2.2023

      Znovuzrození legendy – BMW M3 Rally od (Rem)Branda

      22.3.2022

      Zemřel Walter Treser. Stál u zrodu legendárního Quattra.

      17.11.2021

      Rally Nový Zéland 1987- Wittmannův jediný triumf v MS

      7.4.2021

      David Richards z PRODRIVE vrací Elenovi úder

      17.3.2021
    • Závody

      Průvodce Rallye Kroměříž 2023 – kam vyrazit za zážitkem?

      20.9.2023

      Rallye Kroměříž 2023 odtajňuje základní informace

      29.8.2023

      STAR Rally Historic 2023 Zlín napíše patnáctý příběh

      25.7.2023

      Evropská Barum Czech Rally Zlín 2023 připravena ke startu

      25.7.2023

      Barum Czech Rally Zlín 2023 odtajnila časový harmonogram

      3.7.2023
    • FlatOut

      Barum Czech Rally Zlín 2023 – mapy rychlostních zkoušek

      7.8.2023

      Barum Czech Rally Zlín 2023 – seznam přihlášených posádek

      7.8.2023

      Star Rally Historic 2023 Zlín – seznam přihlášených posádek

      6.8.2023

      Bohemia rally 2023 – mapy rychlostních zkoušek a časový harmonogram

      3.7.2023

      Eifel Rallye Festival 2023 – představení soutěžních speciálů

      2.5.2023
    Facebook X (Twitter) Instagram
    RALLY LIFERALLY LIFE
    NACHÁZÍTE SE/YOU ARE AT:Home»Journal»Lifestyle»Jak se stát modelářem aneb kudy z nudy (2.díl)
    Lifestyle

    Jak se stát modelářem aneb kudy z nudy (2.díl)

    By Ivo Nowi Novák26.12.20205 Mins Read

    V prvním dílu našeho dvoudílného seriálu „Jak se stát modelářem“ jsme se zabývali výběrem stavebnice, výběrem základního nářadí, lepidel a vše zakončili návštěvou magického světa barev. Dnes nás čekají milované i nenáviděné obtisky, úvaha, jak svůj model ještě více vyšperkovat a které stavebnice se považují v současném plastikovém světě za opravdu ceněné rarity.


    Maskujte!

    Stříknout „kastli“ v jedné barvě se pro vás za chvíli stane rutinou. Na řadu poté přijde barvení detailů, jako rámy oken, kliky apod. Pro tuto vysoce sofistikovanou a delikátní práci rádi využijete služeb maskovacích pásek. Pokud máte ruku pevnou, jako zkušená „malérka“ kraslic někde z moravské samoty, následující odstavec v klidu přeskočte.

    Lancia Stratos HF (Hasegawa)
    Lancia Stratos HF (Hasegawa)

    Pásky se prodávají v mnoha šířích a dokonce i ohebné. Díky těm v pohodě zamaskujete téměř jakýkoli oblý tvar. A že jich na karoserii je. Důrazně doporučuji kupovat kvalitní „maskovačky“, nejlépe od výrobce Tamiya. Cena je oproti obyčejným páskám z papírnictví mírně vyšší. Nezanechávají však po sobě lepidlo a po jejich sejmutí nebudete mít z modelu mucholapku.


    Jen tak máchnout štětcem

    Co byste to byli za malíře, nemaje štětců? Široké, tenké, špičaté, ploché, kulaté. Z tak pestré nabídky by zajisté zjihnul i slovutný Josef Lada. Jejich ceny nejsou nikterak závratné a určitě nakupte pro začátek od každého provedení alespoň jeden kus.

    Audi Quattro S1 E2 (Beemax)
    Audi Quattro S1 E2 (Beemax)

    Mistrovství světa v obtiscích

    Na startovní čáře máme modelářskou disciplínu, která plastovou káru buď vyšperkuje k dokonalosti nebo jí uštědří pořádnou facku. Aplikace válečných barev – obtisků. Co budete potřebovat? Odvahu, nůžky, vodu, „uchošťoura“ a roztoky usazovací a změkčovací. S tím prvním jste se snad narodili, o nůžkách už řeč byla. Třetí a čtvrtou položku má doma snad i ten největší špindíra. No a ďábelské vodičky jsou součástí nabídky i toho nejzapadlejšího modelářského krámku.

    Mitsubishi Lancer EVO V WRC (Tamiya)
    Mitsubishi Lancer EVO V WRC (Tamiya)
    Subaru Impreza 555 (Hasegawa)
    Subaru Impreza 555 (Hasegawa)
    Toyota Celica ST185 Safari (Hasegawa)
    Toyota Celica ST185 Safari (Hasegawa)

    Hodinářská práce s obtisky vyžaduje notnou dávku trpělivosti a preciznosti. Jemný materiál lze nenávratně pomuchlat. Též natrhnout a nedejbože roztrhnout. S tím se ještě něco udělat dá, ale plný počet bodů za kvalitu zpracování opravdu očekávat nemůžete.

    Co se mě osobně osvědčilo a neosvědčilo – rozhodně do obtisků nezasahujte prsty a nesnažte se je přesouvat po ploše modelu „na sílu“. Stačí lehce navlhčit vodou a už zase kloužete. Vhodné je mít i kouzelnou hůlku Harryho Pottera. Co to plácám… no prostě jednoduchá plastová tyčinka, na jedné straně zkosená pro případné lepší podebrání obtisku, na druhé s kouskem gumy, pro jeho jednoduchý posuv.

    Jak svůj model vylepšit?

    Možností k vyprecizování je celá řada. K jednotlivým modelům se dají samostatně dokoupit detail-sety. Obsahují spoustu kovových náhrad jinak plastových dílů, které najdete ve stavebnici – mřížky, stěrače, plochy brzdových kotoučů, interiérové doplňky, držáky sedaček, textilní pásy a přezky atd. Celou svoji práci jimi posunete o level výše. Jedinou vadou na kráse je jejich poměrně vysoká cena.

    Nakoupit lze jiné disky kol, pneumatiky či změnit díky transkitu asfaltovou specifikaci auta na šotolinovou. Model můžete doplnit o přídavnou světelnou rampu, pokud není součástí stavebnice. Velkým posunem kupředu je i modeláž bezpečnostních pásů – buď ve formě textilní či fotoleptů. Ti nejzkušenější pak skrze interiéry protahují trubky hasicích systémů, v motorech kabely ke svíčkám nebo tlakové hadice a skla opatřují reflexními fóliemi. K téměř dokonalé reálnosti přispívá i „ušpinění“ karosérie různými patinátory. Model pak vypadá, jako by dorazil do plastové vitríny přímo z rychlostní zkoušky zkrápěné deštěm.

    Lancia Stratos HF (Hasegawa)
    Lancia Stratos HF (Hasegawa)
    Audi Quattro S1 E2 (Beemax)
    Audi Quattro S1 E2 (Beemax)
    Jak se stát modelářem
    Subaru Impreza WRC (Tamiya)

    Samostatnou podkapitolou jsou obtisky. Existuje hned několik firem, které se zabývají výrobou alternativních livrejí. Pokud vás tedy nebudou bavit oficiální tovární barvy, stačí navštívit kupříkladu český e-shop rejimodel.com a nechat se unášet fantazií.

    Jedna malá rada na závěr. Díky všemožným legislativním nařízením stavebnice nikdy neobsahují obtisky s reklamou cigaretových firem. Kupte si je na aršíku samostatně, ať váš model není ve stylu královny Koloběžky první – polepený-nepolepený.

    Svaté grály

    Ano, i světě modelářů se vyskytuje několik vzácných kousků, které by se daly nazvat „Modrými Mauricii“. Zatímco většina produktů přichází v různých obměnách na prodejní trh opakovaně, u těchto máte smůlu. Nejčastěji je nutné pro jejich získání bloudit v temných vodách ebay.com. Čas od času se v nabídce objeví, stojí „nesmysl“ a když už máte štěstí, putují k vám ve valné většině případů z Japonska. Nákup se tím prodražuje o clo a DPH. A o jaké modely se jedná? Určitě legendární Ford Escort RS Cosworth, „béčkový“ Peugeot 205 T16 či Renault R5 Turbo.

    Čemu můžete věřit je fakt, že postupem krátkého času dopadnete stejně jako ti, které modelářská vášeň lapila do svých sítí kdykoli před vámi. Deposit stavebnic se bude rozrůstat a vy i přesto budete stále prahnout po nových a nových. Jedná se zřejmě o úchylku, pro kterou zatím nebyl vymyšlen latinský výraz. Správný modelář se prý nepozná podle toho, kolik aut má postaveno, ale kolik jich má „na skladě“.

    Kde nakupovat?

    Nejlépe vám poradí strejda Google. Z vlastní zkušenosti mohu doporučit následující e-shopy: MN-Modelář, Car Model Kit, Pecka Modelář, REJImodel nebo přespolní Spotmodel. Pro špekové, starší modely či alternativní obtisky, je vhodný EBAY.com.


    Epilog

    Já začal svoji plastikovou kariéru se speciálem Lancia 037 Rally v livreji Totip. Záhy jsem pochopil, že pro první výstřel jsem si nevybral zrovna nejjednodušší zbraň. Po mnoha a mnoha hodinách lopotné práce bez špetky zkušeností však přede mnou „Zerotrentasette“ stála na stole v celé se zmenšené kráse. Musím neskromně říci, že i přes všechny počáteční obavy jsem byl se svou prací relativně spokojen. Správný modelář ovšem nikdy neusíná na vavřínech!

    Lancia 037 Rally Totip (Hasegawa)
    Lancia 037 Rally Totip (Hasegawa)

    Pokud jsem vás alespoň trochu navnadil, směle do práce. Vlastně zábavy. Postupujte pomalu, precizně, všechny kroky si dopředu promýšlejte a hledejte nejefektivnější řešení. Chybám se jistě nevyhnete. Jak ovšem říká můj kamarád a podstatně zkušenější modelář Radek Vojtěchovský, jednou z nejdůležitějších modelářských disciplín je umět zamaskovat a retušovat vlastní pr*sery. Svět plastikových modelářů je široký a záště či hany v něm najdete pomálu. Vězte, že jeho brány můžete otevřít v jakémkoli věku!

    Česko hobby modeláři modely seriál
    Share. Facebook Twitter Email WhatsApp
    Ivo Nowi Novák

    Digitální malíř, občasný pisálek, fanoušek italské Lancie, vyznavač kultu skupiny B. Milovník doby, kdy startovní čísla byla přes celé dveře, jména posádek byla vyvedena na předních blatnících, otáčkoměry měly rafiky a podvozky vše nepobíraly. Pravidelný poživatel kávy a benzínových výparů. Rally? Plánování, ztrácení se v mapách, cesty dnem i nocí za poznáváním nových míst i lidí. Celoživotní vášeň. Emoce. Každá vteřina se počítá!

    SOUVISEJíCÍ PŘÍSPĚVKY

    By Jakub Skýpala13.9.2023

    Rally Vyškov 2023

    By Jakub Skýpala27.8.2023

    Barum Czech Rally Zlín 2023

    By Ivo Nowi Novák17.8.2023

    Pre-event test Barum Czech Rally Zlín 2023

    2 komentáře

    1. Tomas on 26.12.2020 22:03

      Super čtení. A pak je tu ještě disciplína papírového modelářství. Sice není k dispozici tolik aut a variant, ale zase je to o kousek méně nákladnější koníček. Ale kolikrát si s plastem nezadá…

      Reply
      • Ivo Nowi Novák on 27.12.2020 20:42

        Ano, papírové modelářství je o naprosté preciznosti a ještě pevnějších nervech. Tam už se případná chyba téměř napravit nedá 🙂

        Reply

    Leave A Reply Cancel Reply

    Motoristické akce
    <
    < 2023 >
    Říjen
    >
    Měsíc
    Měsíc
    Seznam
    Týden
    Den
    PoÚtStČtPáSoNe
          1
    2345678
    9101112
    • RALLYLEGEND San Marino

      Celý den
      12/10/2023-15/10/2023
      Via Rancaglia, 18, 47899, San Marino

      Via Rancaglia, 18, 47899, San Marino

      Via Rancaglia, 18, 47899, San Marino
      http://www.rallylegend.com

      RALLYLEGEND San Marino 2023

      Časový harmonogram
      Mapy rychlostních zkoušek
      Interaktivní …[Read more]

    13
    • RALLYLEGEND San Marino

      Celý den
      13/10/2023-15/10/2023
      Via Rancaglia, 18, 47899, San Marino

      Via Rancaglia, 18, 47899, San Marino

      Via Rancaglia, 18, 47899, San Marino
      http://www.rallylegend.com

      RALLYLEGEND San Marino 2023

      Časový harmonogram
      Mapy rychlostních zkoušek
      Interaktivní …[Read more]

    14
    • XIX. RENTOR – PARTR RALLY VSETÍN

      Celý den
      14/10/2023
      AUTOKLUB Vsetín – město v AČR

      Štěpánská 383, 755 01 Vsetín, Česko

      Štěpánská 383, 755 01 Vsetín, Česko
      http://www.vsetinrally.cz/

      XIX. RENTOR – PARTR RALLY VSETÍN 2023

      Průběžný seznam přihlášených posádek
      Časový …[Read more]

    • RALLYLEGEND San Marino

      Celý den
      14/10/2023-15/10/2023
      Via Rancaglia, 18, 47899, San Marino

      Via Rancaglia, 18, 47899, San Marino

      Via Rancaglia, 18, 47899, San Marino
      http://www.rallylegend.com

      RALLYLEGEND San Marino 2023

      Časový harmonogram
      Mapy rychlostních zkoušek
      Interaktivní …[Read more]

    15
    • RALLYLEGEND San Marino

      Celý den
      15/10/2023-15/10/2023
      Via Rancaglia, 18, 47899, San Marino

      Via Rancaglia, 18, 47899, San Marino

      Via Rancaglia, 18, 47899, San Marino
      http://www.rallylegend.com

      RALLYLEGEND San Marino 2023

      Časový harmonogram
      Mapy rychlostních zkoušek
      Interaktivní …[Read more]

    16171819202122
    23242526272829
    3031     
    Témata na RALLYLIFE.cz
    3x od pasu (90) Audi (211) Barum Czech Rally Zlín (81) cestovní automobily (90) design (38) Eifel Rallye Festival (45) ERC (86) fanoušci (56) Ford (43) Group B (62) historici (174) historické automobily (173) historie soutěží (66) Interview (82) IRC (81) Itálie (77) Jan Kopecký (33) jezdci (488) Lancia (166) legendy (32) Německo (45) Peugeot (357) Porsche (38) Rakousko (80) Rallylegend San Marino (36) rallysprinty (34) seriál (42) Slovensko (43) spolujezdci (40) Star rally historic Zlín (32) Subaru (336) technika (71) technika WRC (47) testování (33) trekker (38) Valašská rally (42) Velká Británie (33) Walter Röhrl (40) WRC/Mistrovství světa (349) závodní automobily (160) závody (45) Česko (593) časopis RALLY (42) Škoda (48) Škoda Motorsport (40)
    RALLYLIFE.cz

    RALLYLIFE

    Užití obsahu včetně převzetí, šíření a dalšího zpřístupňování publikovaných materiálů (článků, fotografií, videa a audio záznamů) je bez písemného souhlasu INUA s.r.o. zakázáno.
    Use of content, including receipt, distribution and access to other published material (articles, photos, videos and audio recordings) without the written consent INUA Ltd. prohibited.

    Stránky
    • Kalendář
    • Kontakt
    • O rallylife.cz
    • Ochrana osobních údajů
    • RALLYLIFE mainpage
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Copyright 2010-2023 (c) INUA s.r.o. | ISSN - 1804-5219 | O rallylife.cz | Autoři | Ochrana osobních údajů | Kontakt | Sitemap | Správa webu sharkdigital.cz

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.