RALLY LIFERALLY LIFE
    Facebook Twitter Instagram
    NOVINKY/NEWS
    • Podorlická rally 2023
    • Škoda 130 LR – Josef & Jaroslav Urbanovi – sezóna 2023
    • Eifel Rallye Festival 2023 – oslava triumfů Alpine a Lancie 037
    • Rallye Králíky 2023
    • Síť21 Rallysprint Kopná 2023
    • Kliďas Juha Kankkunen. Černé, kulaté, Pirelli.
    • Eifel Rallye Festival 2023 – představení soutěžních speciálů
    • WRC Croatia rally 2023
    RALLY LIFERALLY LIFE
    • Journal
      1. Historie
      2. Lifestyle
      3. Závody
      4. Osobnosti
      5. Soutěžáky
      6. Komentáře/Recenze
      7. Časopis Rally
      8. View All

      Kliďas Juha Kankkunen. Černé, kulaté, Pirelli.

      5.5.2023

      Marcel Tuček: Janovická rána – Rallye Šumava 1997

      9.4.2023

      Miki Biasion & Safari rallye 1988 – Kdo mi ukradl Lancii?

      23.3.2023

      Mise SAFARI RALLYE – nesmlouvavý maraton

      12.3.2023

      Limitovaná edice Alpine A110 vzývá ducha rallyové sezony 1973

      14.4.2023

      Eifel Rallye Festival 2022 – Hvězdné nebe nad Daunem (2.díl)

      2.1.2023

      Eifel Rallye Festival 2022 – Vulkanický benzínový jukebox (1.díl)

      29.12.2022

      GLOSA: Jaká byla rally v osmdesátkách?

      23.10.2022

      Eifel Rallye Festival 2023 – oslava triumfů Alpine a Lancie 037

      16.5.2023

      Eifel Rallye Festival 2023 láká na zvučná jména a nové erzety

      25.4.2023

      Jubilejní Rallye Český Krumlov 2023 přivítá opravdové legendy

      19.4.2023

      Startovku Šumavy a Vltavy zaplnilo téměr 150 posádek

      17.4.2023

      Walter Röhrl – Co na srdci, to na jazyku

      12.2.2023

      Znovuzrození legendy – BMW M3 Rally od (Rem)Branda

      22.3.2022

      Zemřel Walter Treser. Stál u zrodu legendárního Quattra.

      17.11.2021

      Rally Nový Zéland 1987- Wittmannův jediný triumf v MS

      7.4.2021

      Mitsubishi Lancer EVO III „M5 MRE“ – bojovník ze země, kde se probouzí slunce

      10.8.2022

      Nissan Sunny GTi-R – odvrácená strana Slunce

      18.7.2022

      Opel Ascona 400 RA40 „Safari“ – nespoutaný Django

      29.6.2022

      BMW E30 M3 Rally – německá pila s britskými zuby

      16.3.2022
      9.0

      KOMENTÁŘ: Rallysprint Kopná 2021 – Slušovický zázrak

      27.5.2021
      9.3

      KOMENTÁŘ: Rallye Šumava & Vltava 2021: Jak to jede?

      13.5.2021
      6.5

      KOMENTÁŘ: Valašská rally – soutěž, CO VIDěli fanoušci on-line

      2.4.2021
      8.0

      KOMENTÁŘ: Schneerosen rallye 2019 v rytmu vína

      1.3.2019

      RALLY magazín 03 / 2021

      1.5.2021

      RALLY magazín 02 / 2021

      23.3.2021

      RALLY magazín 01 / 2021

      1.2.2021

      RALLY magazín 10 / 2020

      1.12.2020

      Eifel Rallye Festival 2023 – oslava triumfů Alpine a Lancie 037

      16.5.2023

      Kliďas Juha Kankkunen. Černé, kulaté, Pirelli.

      5.5.2023

      Originální body kit FORD RS200 na prodej! Má to však malý háček.

      26.4.2023

      Eifel Rallye Festival 2023 láká na zvučná jména a nové erzety

      25.4.2023
    • FlatOut
    • Fotogalerie

      Podorlická rally 2023

      29.5.2023

      Škoda 130 LR – Josef & Jaroslav Urbanovi – sezóna 2023

      16.5.2023

      Rallye Králíky 2023

      9.5.2023

      Síť21 Rallysprint Kopná 2023

      8.5.2023

      WRC Croatia rally 2023

      1.5.2023
    • Kalendář
    Facebook Twitter Instagram
    RALLY LIFERALLY LIFE
    NACHÁZÍTE SE/YOU ARE AT:Home»Journal»Lifestyle»Jak se stát modelářem aneb kudy z nudy (1.díl)
    Sladké začátky každé stavby
    Lifestyle

    Jak se stát modelářem aneb kudy z nudy (1.díl)

    By Ivo Nowi Novák23.12.20205 Mins Read

    Rok 2020 je naprogramován v operačním systému „Ode zdi, ke zdi“. Z jistot se staly proměnné. Ve stejném duchu ostatně proběhly i letošní závodní sezóny napříč kontinenty. Tedy pokud vůbec proběhly. V naší vlasti motoristicky silně pesimistické jaro pomalu přešlo v letní rallyový kvapík, abychom v průběhu října opět upadli do soutěžácké letargie.


    Proč se stát modelářem?

    Volného času přibylo, doma si připadáme jako v pomalu se pohybující ponorce, jejíž posádka ji čas od času zkusmo přepne do módu s názvem „Italská domácnost“. Zavřeli nám restaurační občerstvovny a s kelímkem kávy není radno vycházet na světlo Boží. Počasí kopíruje ve valné většině nepříznivou virovou situaci, slunce aby člověk vyrazil s negativním testem hledat až někam na kraj světa. Tma přichází jako nezvaný host v brzkých odpoledních hodinách.

    Pokud už vás nebaví všechny ty ordinace v zahradách, všechny ty internety a osmisměrky máte vyluštěné ve dvanácti směrech, což takhle zkusit řemeslo plastikových modelářů? Ne, nečekejte ode mě fundovaný návod či fígle, jak se se stavebnicí co nejlépe vypořádat. Berte následující řádky spíše jako možné nakopnutí se na stará kolena naučit něčemu novému (nebo se k tomu po velmi dlouhé době zase vrátit).


    Začínáme výběrem stavebnice

    Na počátku všeho je stavebnice. Už její výběr ale může býti oříškem! Nabídka je opravdu pestrá a v poslední době se rozrůstá o další nové, v plastikovém světě dříve neviděné, stroje.

    Pokud se budeme pohybovat v rallyovém odvětví, zapamatujte si jména následujících firem. Hasegawa, Tamiya, Beemax, Nunu Models a Belkits. Patří mezi ně také Heller a Italieri. U nich bych rád podotknul, že v modelářském světě se často jejich produkty nesetkávají s příliš pozitivními ohlasy. Zpracování bývá zjednodušené, nepřesné a „nelícující“. Vyžadují proto zkušenějšího modeláře, který svým umem musí často napravovat fatální chyby výrobce.

    Plastikový model MG Metro 6R4

    Troufám si tvrdit, že určit si svoji „prvničku“ dokáže opravdu každý. Lze vybírat ze soutěžních vozů skupin WRC, A, S2000 a samozřejmě ostrých chilli papriček v podobě monster skupiny B. K dispozici jsou provedení s asfaltovým setupem, kdy „šusplech“ je u země stejně nízko, jako basová kytara Karla Vágnera nebo naopak se „šoto“ podvozkem. Při jeho aplikaci najdeme kola na zemi a zbytek auta kdesi v úrovni zvýšeného přízemí.

    Ceny se pohybují v průměru okolo 1000 Kč za jednotlivý model.


    Co stavebnice obsahuje?

    Den D je tady! Zazvonil pošťák a převzali jste (snad nerozšlápnutý) balík. Už samotný unboxing (česky „dekrabicování“) je obřad! Co na vás po sundání víka čeká? Určitě několik plastových platíček, obsahujících všechny potřebné díly. Samotná karosérie a opravdové pneumatiky. Součástí většiny stavebnic bývá i materiál pro výrobu zástěrek, antény a popřípadě mřížek všemožných nádechů a výdechů. Na dně krabice se jistě ukrývají obtisky a papírový návod.

    Vypadá to jako zmatek, ale každé plato i díl jsou jasně označené

    Nevyhazovat! Povede pevně vaše ruce krok po kroku, ukáže vám, kde říznout, co spojit, kam vyvrtat otvor a jakou použít barvu. Podle něj budete aplikovat obtisky. Skvělý parťák pro každou situaci.

    Co budete ke stavbě potřebovat?

    Ostře na věc

    Ostrý modelářský nůž, nůžky a pinzeta jsou pro modeláře stejně důležité, jako vařečka pro Zdeňka Pohlreicha.

    Doporučuji investovat také do řezací podložky. Není nutná, ale za zářezy a vpichy v desce vyřezávaného jídelního stolu z konce 18. století, vás nikdo nepochválí. Navíc, krást z kuchyně dřevěná krájecí prkénka, je opruz.

    Je vhodné vlastnit i pilník na nehty (může být jednorázový) na očistění přebytků materiálu po vystřižení jednotlivých dílů. Na finální doladění pak používám jemný brusný papír.


    Lepte!

    Spojování jednotlivých komponentů probíhá za pomoci modelářského lepidla. Doporučuji zakoupit si gelové i tekuté. Na to, kdy které použít, přijdete časem sami. Při aplikaci je nutné postupovat velmi obezřetně. „Sekunďák“ rozpouští syntetické barvy jako nic a při zbytečné zbrklosti máte na problém rázem zaděláno. Oprava upatlané karosérie je složitá a časově náročná.

    Na průhledné díly (okna, sklíčka světel atd.) doporučuji použít speciální lepidlo, které nereaguje s plasty. Je běžně k mání v modelářských obchodech a v krajní nouzi ho lze nahradit i dobře známým Herkulesem.

    Pokud byste totiž použili sekundové lepidlo, vězte, že z čirých dílků se rázem stanou díly zamlžené. Trochu pech, tedy pokud se zrovna nebude jednat o zadní okna Škody 1203 v sanitním provedení. Upozorňuji, že se jedná se o proces nevratný!

    Sladké začátky každé stavby

    Magický svět barev

    Hurá, konečně jsme u barviček. Hned na začátek se sluší říci, že modelářská stříkací pistole je „vyšší dívčí“ a navíc je její použití v prostředí standardního bytu je komplikované, až nemožné. Samozřejmě, za zkoušku nic nedáte, ale…

    Na řadu přichází staré dobré spreje. Dokážou udělat hodně parády a nešlápnete s nimi vedle. Tamiya má v nabídce velké množství barev a jejich odstínů. Černá, bílá a stříbrná jsou nejnutnější základ, další barvy dokoupíte dle nutnosti použití na jednotlivých modelech.

    Do košíku e-shopu modelářského chrámu přidejte i bezbarvý lak. Taktéž ve spreji. Použijete jej ve finální fázi úprav karosérie. Sjednotí povrch a zároveň ochrání obtisky před mechanickými a povětrnostními vlivy.

    Nesmíme zapomenout ani na akrylové barvy. Aplikují se na menší plochy a k doladění detailů. Jejich portfolio je ohromné. Mimo „klasických“ barev v lesklém a matném provedení, jsou dostupné též v metalických variantách. Při pečlivé aplikaci se pak i obyčejný plast dokáže tvářit jako ušlechtilý kov. A když nakoupíte také průhledné verze – oranžovou a červenou, budou vaše blinkry a zadní světlomety naprosto dokonalé!

    No vidíte. Já hlava děravá! Základem je, jak jinak, základní barva (primer). Po aplikaci v tenké vrstvě vás upozorní na případné chyby ve výlisku karosérie (propadliny, přebytečné, ostré nebo roztřepené hrany). Skvěle připraví povrch drobných dílů před aplikací akrylových barev. Ty pak budou držet jedna báseň.

    Váš domácí sklad by měl obsahovat i láhev technického lihu a ředidlo na akrylové barvy. S hustými barvami se se pracuje velmi špatně a konečný výsledek má nevalnou kvalitu.


    POKRAČOVÁNÍ – 2.DÍL

    Česko hobby lifestyle modeláři modely seriál
    Share. Facebook Twitter Email WhatsApp
    Ivo Nowi Novák

    Digitální malíř, občasný pisálek, fanoušek italské Lancie, vyznavač kultu skupiny B. Milovník doby, kdy startovní čísla byla přes celé dveře, jména posádek byla vyvedena na předních blatnících, otáčkoměry měly rafiky a podvozky vše nepobíraly. Pravidelný poživatel kávy a benzínových výparů. Rally? Plánování, ztrácení se v mapách, cesty dnem i nocí za poznáváním nových míst i lidí. Celoživotní vášeň. Emoce. Každá vteřina se počítá!

    SOUVISEJíCÍ PŘÍSPĚVKY

    By Ivo Nowi Novák29.5.2023

    Podorlická rally 2023

    By Ivo Nowi Novák9.5.2023

    Rallye Králíky 2023

    By Ivo Nowi Novák8.5.2023

    Síť21 Rallysprint Kopná 2023

    Leave A Reply Cancel Reply

    Motoristické akce
    <
    < 2023 >
    Červen
    >
    Měsíc
    Měsíc
    Seznam
    Týden
    Den
    PoÚtStČtPáSoNe
       123
    • Lak Racing Rallye Plzeň

      Celý den
      03/06/2023
      Rallye Plzeň

      M7C8+RH Dobřany, Česko

      M7C8+RH Dobřany, Česko
      https://www.arkp.cz

      Seznam přihlášených posádek
      Časový harmonogram
      Výsledky/Results
      Předpověď počasí – …[Read more]

    4
    567891011
    1213141516
    • Agrotec Petronas Rally Hustopeče 2023

      Celý den
      16/06/2023-18/06/2023
      Rally Hustopeče

      Husova 28/1, 693 01 Hustopeče, Česko

      Husova 28/1, 693 01 Hustopeče, Česko
      http://www.agrotecrally.cz/

      Agrotec Petronas Rally Hustopeče 2023 – soutěž mezi vinicemi
      Rally Hustopeče je nejmladší a …[Read more]

    17
    • Agrotec Petronas Rally Hustopeče 2023

      Celý den
      17/06/2023-18/06/2023
      Rally Hustopeče

      Husova 28/1, 693 01 Hustopeče, Česko

      Husova 28/1, 693 01 Hustopeče, Česko
      http://www.agrotecrally.cz/

      Agrotec Petronas Rally Hustopeče 2023 – soutěž mezi vinicemi
      Rally Hustopeče je nejmladší a …[Read more]

    18
    • Agrotec Petronas Rally Hustopeče 2023

      Celý den
      18/06/2023-18/06/2023
      Rally Hustopeče

      Husova 28/1, 693 01 Hustopeče, Česko

      Husova 28/1, 693 01 Hustopeče, Česko
      http://www.agrotecrally.cz/

      Agrotec Petronas Rally Hustopeče 2023 – soutěž mezi vinicemi
      Rally Hustopeče je nejmladší a …[Read more]

    1920212223
    • Radouňská rallye – ČMPR

      Celý den
      23/06/2023-24/06/2023
      Radouňská rally

      Okrouhlá Radouň 89, 378 42 Okrouhlá Radouň, Česko

      Okrouhlá Radouň 89, 378 42 Okrouhlá Radouň, Česko
      http://www.radounmotorsport.cz
      Radouňská rally 2020

      Radouňská rallye 20232 – ČMPR

    24
    • Radouňská rallye – ČMPR

      Celý den
      24/06/2023-24/06/2023
      Radouňská rally

      Okrouhlá Radouň 89, 378 42 Okrouhlá Radouň, Česko

      Okrouhlá Radouň 89, 378 42 Okrouhlá Radouň, Česko
      http://www.radounmotorsport.cz
      Radouňská rally 2020

      Radouňská rallye 20232 – ČMPR

    25
    2627282930  
    FOTOGALERIE
    Fotogalerie rally
    29.5.2023By Ivo Nowi Novák1 Min Read

    Podorlická rally 2023

    Fotogalerie rally
    16.5.2023By Ivo Nowi Novák1 Min Read

    Škoda 130 LR – Josef & Jaroslav Urbanovi – sezóna 2023

    Fotogalerie rally
    9.5.2023By Ivo Nowi Novák1 Min Read

    Rallye Králíky 2023

    Fotogalerie rally
    8.5.2023By Ivo Nowi Novák1 Min Read

    Síť21 Rallysprint Kopná 2023

    Témata na RALLYLIFE.cz
    3x od pasu (90) 40 let MS (31) Audi (210) Barum Czech Rally Zlín (72) cestovní automobily (90) design (34) Eifel Rallye Festival (45) ERC (78) fanoušci (50) Ford (42) Group B (62) historici (173) historické automobily (173) historie soutěží (66) Interview (82) IRC (81) Itálie (76) Jan Kopecký (32) jezdci (488) Lancia (165) legendy (32) Německo (45) Peugeot (357) Porsche (38) Rakousko (80) Rallylegend San Marino (36) rallysprinty (33) seriál (42) Slovensko (43) spolujezdci (40) Subaru (335) technika (71) technika WRC (46) trekker (38) Valašská rally (42) Velká Británie (33) Volkswagen (31) Walter Röhrl (40) WRC/Mistrovství světa (349) závodní automobily (160) závody (45) Česko (579) časopis RALLY (42) Škoda (48) Škoda Motorsport (39)
    RALLYLIFE.cz

    RALLYLIFE

    Užití obsahu včetně převzetí, šíření a dalšího zpřístupňování publikovaných materiálů (článků, fotografií, videa a audio záznamů) je bez písemného souhlasu INUA s.r.o. zakázáno.
    Use of content, including receipt, distribution and access to other published material (articles, photos, videos and audio recordings) without the written consent INUA Ltd. prohibited.

    Stránky
    • Autoři
    • Kalendář
    • Kontakt
    • O rallylife.cz
    • Ochrana osobních údajů
    • Portál RALLYLIFE
    Copyright 2010-2023 (c) INUA s.r.o. | ISSN - 1804-5219 | O rallylife.cz | Autoři | Ochrana osobních údajů | Kontakt | Sitemap | Správa webu sharkdigital.cz

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.