Rallye Kroměříž vstupuje do svého čtvrtého vydání. Čtyřka je číslem vytrvalosti, odhodlání, praktičnosti a poctivosti.
Startovní listina Rallye Kroměříž 2022
Časový harmonogram Rallye Kroměříž 2022
Interaktivní mapa rychlostních zkoušek Rallye Kroměříž 2022
Šou musí pokračovat!
První dvě veličiny jsou pro úspěšné uspořádání rally naprosto nezbytné. Pro mnoho obyvatel, kteří nejsou fanoušky či příznivci zábavy vonící benzínem, jsou totiž nezbytné uzávěry silnic omezující. V důsledku toho je rok od roku složitější výjimky v jednotlivých obcích vyjednat. Pořadatel musí oplývat maximální vytrvalostí i odhodláním, aby při mnohdy nekonečných jednání raději nehodil flintu do žita.
Díky několika okolnostem se čtvrtá kroměřížská rally uskuteční v pozdějším termínu, než tomu bývalo zvykem.
Meze jsou již vlhké, stromy dávají vale pestrobarevnému listí, mlhy se líně povalují všude, kde se jim zlíbí a tma přichází nezvykle brzy. Poslední závod sezony tak posádky, mechaniky, pořadatele i diváky prověří ve všech ohledech. Azzurro, suchý asfalt a třicet stupňů ve stínu opravdu neočekávejme.
Pojďme se v našem diváckém průvodci podívat, jaké stálice a změny nám pořadatelé IV. Rallye Kroměříž 2022 připravili. Není jich málo!
Servisní areál a slavnostní start
Závodní týmy opět postaví svá válečná ležení v areálu firmy NAVOS v Kotojedech. A nově také částečně v nedalekém areálu, který se nachází po levé straně silnice směrem do Kotojed (viz. plánek) V NAVOSU proběhnou technické přejímky a předstartovní rozprava. Chybět nebude nezbytný bufet. Bez klobásy není rally!
Místo pátečního slavnostního startu se přesouvá z Hanáckého na majestátní Velké náměstí. Fotka závoďáků se zámkem, zapsaným od roku 1998 na seznam památek Unesco, bude perlou každého fotoalba.
Loňský experiment s ceremoniální startovní procedurou, proběhnuvší až po absolvování první erzety, byl zapomenut. Odmávnutí prvního auta je naplánováno na pátek 4. listopadu v 16:30 hodin. Z náměstí se posádky postupně vydají vstříc dvěma úvodním rychlostním zkouškám. To už se na krajinu snese tma.
Detailní mapy rychlostních zkoušek
RZ 1 Holešov, pátek 4.11.2022 (17:05 hodin)
Zbrusu nová erzeta rychlejšího charakteru. Start vložky se nachází na okraji Holešova. Rychlou pasáží na kvalitním asfaltu se posádky dostanou do vesnice Tučapy. Tu protnou kombinací levé a pravé zatáčky (do Tučap se lze dostat odbočením z komunikace Holešov-Bořenovice).
Z Tučap do Prusinovic to bude pořádný kalup bez výraznějších zatáček. Na okraji Prusinovic trať odbočuje doleva. Na dívání to tady moc nebude. Všude okolo je místní zástavba a stát před pevnou překážkou není opravdu žádné terno.
Erzeta pokračuje další rychlejší pasáží proti kopci na uskákaném asfaltu, s několika na sebe navazujícími zatáčkami.
Při vjezdu do Pacetluk bude trať zpomalena objetím přírodního ostrůvku. Doporučené místo na čumendu. Je zde dostatek prostoru pro sledování průjezdů (příjezd od Holešova, směr Bořenovice a Pacetluky, kdy dorazíte přímo k pásce).
Z Pacetluk do Roštění to je pěkně z vršku. Rychlý úsek na houpavém asfaltu ale není pěšky jednoduše dostupný a v panující tmě bude poměrně nezajímavý. Průjezd Roštěním je rychlý, vyjma levého odbočení na návsi, vytaženého “za gumu” (příjezd od Břestu, směr Kostelec u Holešova a Roštění).
Pasáž mezi Roštěním a Rymicemi je znovu rychlejší, i když s několika nepříjemnýmu zatáčkami. To vše na kvalitním asfaltu. Přístup sem je možný pouze pěšky z Roštění nebo Rymic.
Posádky čeká technický průjezd Rymicemi. Do vesnice vjedou levým odbočením v křižovatce. Po zhruba pěti stech metrech následuje prudký pravý vracák přes mírnou hranu. Navíc do úzka. Zde bude nutné trefit správný brzdný bod. Na přímo je sice připravena dlouhá “únikovka”, ovšem dále ve směru odbočení je cesta lemována položenými kmeny stromů. Nic, co chcete potkat (nejen) chladičem. Toto místo je doporučeno pořadateli pro velkou přehlednost i atraktivitu (příjezd Holešov směr Rymice až k pásce).
Trať pokračuje mezi domy, kdy je následně zpestřena objetím místního kostela, jakožto velkého přírodního ostrova (příjezd Holešov-Rymice a pak ulicemi).
Na krátké spojovačce mezi Rymicemi a Količínem najdeme jen jednu levou levou zatáčku. V Količíně pak ještě soutěžní vozy objedou další přírodní ostrůvek (přístup od Hulín-Pravčice a ulicemi Količína).
Cíl erzety se nachází na rovném úseku za Količínem, nedaleko křižovatky mezi Všetuly a Třeběticemi.
RZ 2 Vlčí Doly, pátek 4.11.2022 (18:05 hodin)
Další zcela nová erzeta. I když měří jen pět kilometrů, najdeme na ní minimálně tři pěkná místa ke sledování. A obsahuje oblíbenou šotolinu.
Startuje se na místní asfaltové komunikaci na okraji Věžek. Po krátkém stoupání následuje levé odbočení na šotolinu (přístup pouze pěšky). Nezpevněný úsek je relativně rovný a posádky jej opustí prudkým pravým odbočením (přístup od parkoviště ve Věžkách směr Vlčí Doly).
“Padák” do Vlčích dolů je rozhoupaný a zakončený nepříjemným, opravdu ostrým levým vracákem (dostat se sem lze jedině pěšky od odbočení ze šotoliny na asfalt). Průjezd skrze Vlčí Doly pak není příliš přehledný a dostupný. Než soutěžní dvojice vesnici opustí, objedou ještě přírodní ostrůvek.
Poté je čeká dlouhé stoupání na kvalitním, rychlém asfaltu, zakončené levým odbočením v křižovatce (přístup Kroměříž, Morkovice, Uhřice, Dřínov). Nedlouho poté protnou závodní auta cílovou fotobuňku.
RZ 3,7 Kroměříž, sobota 5.11.2022 (8:17 hodin, 12:32 hodin)
První víkendový den si moc nepospíme. Už krátce po osmé ranní je na programu staronová rychlostní zkouška na dohled města. Její start je situován na okraji dálniční obslužné komunikace. Rychlým úsekem, plynoucím souběžně s autostrádou, se posádky dostanou do prostoru dálničního mostu, který opustí úzkou “přehazovací” zatáčkou z levé do pravé (přístup od Postoupek nebo Lutopecen).
Částí obsahující průjezd skrze příčný odtokový kanál přijedou do vyhlášené divácké arény u Měrůtek. V ní při každém ročníku soutěžní dvojice předváděly pořádné kejkle (myšleno smyky i drobné havárie). Velmi přehledné místo, vhodné pro bezpečné sledování celými rodinami (přístup buď trasou Kroměříž-Postoupky-Hradisko a směr Měrůtky či Kroměříž-Lutopecny-Měrůtky). Důležité je zmínit, že plodiny na všech okolních polích jsou letos sklizeny a výhled nebude omezen.
Následuje velmi rychlá a rytmická pasáž okolo dálnice, ukončená pravým odbočením pod dálniční most. Hned za mostem trať uhýbá opět doprava. Svižnou částí se dostáváme do dlouhé levé zatáčky, která ústí do šotolinového úseku. Průjezd ním obsahuje atraktivní levé odbočení. V tomto směru se zde ještě nejelo. Ovšem po zkušenostech z loňska můžu tuto část erzety doporučit. O zábavu zde není nouze. (Příjezd po zemědělské cestě mezi Hradiskem a Bezměrovem). I zde je většina polí prosta plodin.
Průjezdem šotolinovým “dolíkem” se dostáváme k prudkému pravému odbočení z prachu na asfalt a nedlouho poté projedou posádky cílem erzety (přístup do odbočení pouze pěšky).
RZ 4 Morkovice, sobota 5.11.2022 (9:18 hodin, 13:33 hodin)
Další z nových rychlostních testů. Start se nachází na okraji Litenčic. Posádky čeká téměř pět kilometrů kalupu rychlými zatáčkami a “slepými” horizonty na kvalitní silnici. Pro diváky se však jedná se o nedostupný úsek (pouze pěšky od startu v Litenčicích nebo z Morkovic).
Na okraji Morkovic-Slížan trať odbočí do jedné z ulic mezi zástavbu. Kombinací pravého vracáku, prudkého pravého odbočení a průjezdu jednou z ulic se dostaneme na okraj města, kde levým odbočením trať uhýbá na šotolinu. Šotolinový úsek měří téměř dva kilometry, obsahuje několik zajímavých pasáží a je dobře dostupný několika ulicemi z okrajových částí města. Cíl morkovické vložky je umístěn nedaleko křižovatky místní komunikace s hlavní silnicí.
RZ 5 Troubky (POLOOKRUH), sobota 5.11.2022 (9:37 hodin, 13:52 hodin)
Stálice kroměřížské rally. V letošním roce ve formě polookruhu. Okruhovou část absolvují posádky hned 3x. Start je umístěn v centru Troubek. Trať vystoupá ulicí a krátkou zatáčkovitou pasáží až do Zdislavic. Ty opustí kombinací dlouhé levé a následné pravé zatáčky u místního zámku.
Po úzkém, rychlém sjezdu, přijde na řadu prudký levý vracák mezi poli u kapličky (přístup Kroměříž-Roštín-Lísky-Litenčice-Honětice nebo delší procházkou z Troubek do protisměru tratě).
Po absolvování vracečky budou mít soutěžní dvojice dostatek času rozjet své plechové oře k rychlému skoku. V tomto směru erzety se na něm v minulosti často slušně jumpovalo”.
Svižnějším úsekem se dostáváme zpět k Troubkám. Úzké levé odbočení do brány areálu místního agrodružstva už v minulosti vytrestalo nejednu posádku. Průjezd skrze “družstvo” je částečně na panelech a částečně na šotolině. Je přehledný a dostupný v dochozí vzdálenosti. V další z bran areálu uhnou soutěžní auta doleva, aby celý okruh absolvovala ještě dvakrát. V té samé bráně poté odbočí pro změnu doprava, aby pomalu, avšak rychle, mířila do cíle rychlostní zkoušky.
Předtím ale budou muset absolvovat driftovací okamžik okolo balíku slámy, umístěného v široké křižovatce (přístup Kroměříž-Zdounky-Troubky/Zdislavice). Závěrečný úsek vložky je rychlý a cíl erzety je situován nedaleko křížení Zdounky-Zborovice-Nětčice.
RZ 6,10 Bunč, sobota 5.11.2022 (10:15 hodin, 14:30 hodin)
Ne nejdelší, ale jistě nejtěžší rychlostní zkouška letošního ročníku. Start je umístěn v blízkosti areálu Kamínka nedaleko Roštína. O co hůře je úvodní pasáž dostupná pro diváky, o to více je jezdecky náročná. Pro svou obtížnost bývá téměř pravidelnou součástí zlínské Barum rally či všemožných týmových testů. Jezdci zde musí zvolit tempo poplatné aktuálnímu stavu silnice. Každá větší chyba na velmi úzké, klouzavé asfaltce znamená výlet do lesa, předčasný konec a nemalou materiální škodu. Jako bonus je v tuto chvíli cesta v důsledku intenzivní těžby dřeva na mnoha místech pokryta vrstvou klouzavého bláta.
Prvním divácky dobře dostupným místem je pravé odbočení z lesní cesty na veřejnou komunikaci směr Bunč. Brzdí se proti stromům a dá se předpokládat, že katováním se na silnici časem vytahají klouzavé nečistoty (příjezd od Zdounek směr Bunč).
Zajímavé bude i levé odbočení v křižovatce přímo na Bunči. Přístup sem je možný ale jen dlouhým objížděním až přes Uherské Hradiště a Velehrad, či pěšky lesem z diváckého místa popsaného o kousek výše.
Popisovat zkušeným fanouškům notoricky známou pasáž z Bunče do Kostelan, je nošením dříví do lesa. Obsahuje mnoho pěkných míst, které jsou však dostupné pouze pěšky z Bunče či Kostelan. Něco pro zkušené turisty.
Na návsi v Kostelanech se objíždí přírodní ostrůvek (do Kostelan se dá přijet cestou Kroměříž-Těšnovice-Vrbka-Kostelany). Prudkým levým odbočením v křižovatce poté zamíří soutěžní dvojice směr Lhotka. Rychlá pasáž, známá z několika ročníků “barumky”, je dostupná pouze pěšky.
Trať Barum rally vždy odbočovala v křižovatce u Újezdska směrem do Milovic. Účastníci kroměřížské rally ovšem projedou křižovatku rovně a nepříjemně uskákaným úsekem se dostanou do Lhotky (příjezd Kroměříž-Soběsuky-Újezdsko a kousek po směru pešky). Průjezd vesnicí je sice zatáčkovitý, ale okolní ploty a domy omezují jeho pohodlné sledování.
Rychlou, uskákanou pasáží mezi břehy, se dostáváme do Zlámanky. Posádky centrum vesnice minou “obchvatem”, aby přijeli do dvojité křižovatky. Nejdříve ostře doleva a po sto metrech prudce doprava. Náročné bude především brzdění z vysoké rychlosti do prvního zmiňovaného odbočení. Kdo zaspí na brzdách, jde rovně do pole. Příjezd sem je možný po trase Kroměříž-Těšnovice-Vrbka-Lubná-Zlámanka.
Závěrečný úsek do cíle u hřbitova v Drahlově je opět rychlejšího charakteru, ale najde se na něm i několik náročných míst “na srdce” a přesné dodržení stopy. Přístupný je opět pouze pěšky.
Kdo proletí cílem desáté erzety, bude mít letošní Rallye Kroměříž za sebou. Nebude rozhodně jednoduchá a mimo rychlosti bude rozhodovat také předvídavost a správně zvolené tempo. Předjímat dlouho dopředu předpověď počasí nelze. Pokud by však zapršelo, stane se mnoho sekcí díky kombinaci spadaného listí, vody a nižších teplot, skrytými pastmi.
Pokud do Kroměříže vyrazíte jako diváci, zkuste ji “uspořádat” společně s pořadateli. Dobře se bavit, to neznamená stát u trati na nebezpečných místech. Často stačí jen používat zdravý rozum. A zkusme se chovat s respektem k obyvatelům a jejich majetku v dotčených městech a vesnicích. Hlavně díky jejich benevolenci a toleranci se může rally uskutečnit. A ne jen ta kroměřížská. Jen bezproblémový průběh zajistí pokračování tradice soutěže v Hanáckých Aténách i do dalších sezón.