RALLY LIFERALLY LIFE
    Facebook Twitter Instagram
    Z obsahu
    • Dohnal-Švec, Peugeot 208 Rally4 2023 by Rallye Design
    • Škoda 130 LR – Multi-S Racing 2023
    • Valašská rally Valmez 2023 se šesti desítkami posádek
    • Miki Biasion & Safari rallye 1988 – Kdo mi ukradl Lancii?
    • Testování sportovních vozidel Zlín Malenovice 2023
    • Mise SAFARI RALLYE – nesmlouvavý maraton
    • Blaufränkischland rallye 2023
    • Dominik Stříteský 2023 by Rallye Design
    RSS Facebook Twitter
    RALLY LIFERALLY LIFE
    • Journal
      1. Závody
      2. Osobnosti
      3. Soutěžáky
      4. Lifestyle
      Featured
      By Redakce RL.CZ26.3.2023

      Valašská rally Valmez 2023 se šesti desítkami posádek

      Recent
      By Redakce RL.CZ26.3.2023

      Valašská rally Valmez 2023 se šesti desítkami posádek

      By Ivo Nowi Novák23.3.2023

      Miki Biasion & Safari rallye 1988 – Kdo mi ukradl Lancii?

      By Ivo Nowi Novák12.3.2023

      Mise SAFARI RALLYE – nesmlouvavý maraton

    • Komentáře/Recenze
    • Galerie
      Featured
      By Ivo Nowi Novák30.3.2023

      Dohnal-Švec, Peugeot 208 Rally4 2023 by Rallye Design

      Recent
      By Ivo Nowi Novák30.3.2023

      Dohnal-Švec, Peugeot 208 Rally4 2023 by Rallye Design

      By Ivo Nowi Novák26.3.2023

      Škoda 130 LR – Multi-S Racing 2023

      By Ivo Nowi Novák22.3.2023

      Testování sportovních vozidel Zlín Malenovice 2023

    • Kalendář
    • Časopis Rally
      1. RALLY magazín 2019
      2. RALLY magazín 2018
      3. RALLY magazín 2017
      4. RALLY magazín 2016
      5. RALLY magazín 2015
      6. RALLY magazín 2014
      7. RALLY magazín 2013
      8. RALLY magazín 2012
      9. RALLY magazín 2011
      Featured
      By Tomáš Plachý8.7.2019

      RALLY magazín 06 / 2019

      Recent
      By Ivo Nowi Novák1.5.2021

      RALLY magazín 03 / 2021

      By Ivo Nowi Novák23.3.2021

      RALLY magazín 02 / 2021

      By Ivo Nowi Novák1.2.2021

      RALLY magazín 01 / 2021

    RALLY LIFERALLY LIFE
    You are at:Home»Journal»Soutěžáky»Historici: Servisní vozy minulosti
    Soutěžáky

    Historici: Servisní vozy minulosti

    Zdeněk WeiserBy Zdeněk Weiser29.2.2020Updated:29.2.2020Žádné komentáře3 Mins Read

    Německý Eifel Rallye Festival v Daunu je nejen představením historických soutěžních vozů a osobností rally scény, ale i stylovou záležitostí. Majitelé drahocenných soutěžních exemplářů dbají na to, aby všechno bylo originální nebo zrenovované přesně podle původní předlohy. V mnoha případech to platí i pro servisní doprovodné vozy.


    Servisujeme u cesty

    V minulosti neexistovaly servisní zóny v dnešní podobě. Soutěžní vozy bylo možné opravovat kdekoliv mimo rychlostní zkoušky v rámci předepsaného času pro jednotlivé spojovací úseky. Silnice bývaly před časovými kontrolami doslova obsypané servisními auty a mechaniky, kteří čekali na své jezdce.

    Přitom docházelo k celé řadě dramatických situací. Ne vždy bylo k dispozici dostatek místa po stranách a některé týmy měnily například zadní nápravu doslova uprostřed silnice.

    Jakmile byla výměna kol, dolití provozních kapalin a případná oprava hotova, naházeli mechanici všechno do servisního auta a spěchali na další stanoviště. Servisáci tak během soutěže často ujeli víc kilometrů než soutěžní posádky.


    Servisní automobily…

    Na servisní vozy byly kladeny dva protichůdné požadavky. Muselo se jednat o prostorný vůz, který uveze co nejvíce kol, náhradních dílů a nářadí. Zároveň však musel být vůz co nejkompaktnější a nejrychlejší, aby se dokázal v hustém provozu proplést včas na další servisní stanoviště.

    V kurzu byly především silné kombíky. Tým Citroën například v šedesátých letech používal mohutné Citroëny DS 23 Break, značka Opel nasadila model Commodore Kombi a později novější Opel Rekord Caravan.

    Opel Rekord Karavan rally service

    Smůlu měla značka Škoda, která žádný kombík ve svém výrobním programu neměla. Mladoboleslavský tým si musel vystačit se sportovním modelem Škoda 120 S opatřeným obrovskou střešní zahrádkou. Tam se vešly až dvě sady kol, několik 20 litrových kanystrů s palivem a zvedák.


    … dodávky…

    Druhou alternativou byly dodávky. Ty nebyly tak hbité, ale odvezly mnohem více nákladu. Francouzský tým Alpine Renault používal vlastní spartánskou dodávku Renault Saviem.

    Renault Saviem rally service

    V sedmdesátých letech byly velmi oblíbené populární Ford Transit. Borehamský tým Ford používal nejsilnější model první generace transitu s benzinovým motorem a zadní dvoumontáží.

    Ford Transit Service

    Audi Sport nasadil v éře skupiny B koncernové Volkswageny LT45 s hmotností 4,5 tuny. Tovární týmy pochopitelně oblékaly i servisní vozy do svých barev.


    … a exoti

    Nejexotičtějším doprovodným vozem disponoval východoněmecký tovární tým Wartburg.

    Pro přepravu soutěžních vozů Wartburgů 353 WR používal zpočátku speciálně upravené dodávky Barkas 1000 a později podobnou „odtahovku na bázi limuzíny Wartburg 353. Pro dopravu soutěžních vozů to bylo elegantní řešení, ale žádné náhradní díly se do přepravníku už nevešly.

    Wartburg 353 Service


    Skvosty stále k mání

    Čas od času se v inzercích objeví k prodeji vzácné „servisáky“. Jedním z nich je třeba Iveco Daily 4×4 40-10.

    Iveco Daily 4x4 40-10

    Iveco Daily 4x4 40-10
    Iveco Daily 4x4 40-10
    Iveco Daily 4x4 40-10

    Jedná se originální náklaďák z pouhé šestikusové série speciálně vyrobené pro tovární tým Lancia Martini. V roce 1988 jej italové použili v náročných podmínkách africké Safari rallye a řecké Rallye Acropolis. Iveco prošlo repasí podvozku a agregátu, ale „bedna“ si zachovala historickou omšelost. 

     

    Audi historické automobily Lancia Opel Renault servisní automobily technika Wartburg
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Zdeněk Weiser

    Related Posts

    Mise SAFARI RALLYE – nesmlouvavý maraton

    Walter Röhrl – Co na srdci, to na jazyku

    GLOSA: Jaká byla rally v osmdesátkách?

    Leave A Reply Cancel Reply

    Motoristické akce
    <
    < 2023 >
    Březen
    >
    Měsíc
    Měsíc
    Seznam
    Týden
    Den
    PoÚtStČtPáSoNe
      12345
    6789101112
    131415161718
    • Testování soutěžních automobilů – Zlín Malenovice

      Celý den
      18/03/2023
      Testování Zlín

      tř. 3. května 850, 763 02 Zlín, Česko

      tř. 3. května 850, 763 02 Zlín, Česko

      https://www.rallylife.cz/event/testovani-souteznich-automobilu-zlin-malenovice/2023-03-18/

      Testování soutěžních automobilů 2018

      Testování soutěžních automobilů Zlín Malenovice
      Každoroční předsezónní testování soutěžních …[Read more]

    19
    2021222324
    • Testování soutěžních automobilů – Praha Chodovec

      Celý den
      24/03/2023-25/03/2023
      Testování Praha

      Türkova 1001/9, 149 00 Praha 11-Chodov, Česko

      Türkova 1001/9, 149 00 Praha 11-Chodov, Česko

      https://www.rallylife.cz/event/testovani-souteznich-automobilu-praha-chodovec/2023-03-24/

      Testování soutěžních automobilů 2018

      Testování soutěžních automobilů Praha Chodovec
      Každoroční předsezónní testování soutěžních …[Read more]

    25
    • Testování soutěžních automobilů – Praha Chodovec

      Celý den
      25/03/2023-25/03/2023
      Testování Praha

      Türkova 1001/9, 149 00 Praha 11-Chodov, Česko

      Türkova 1001/9, 149 00 Praha 11-Chodov, Česko

      https://www.rallylife.cz/event/testovani-souteznich-automobilu-praha-chodovec/2023-03-24/

      Testování soutěžních automobilů 2018

      Testování soutěžních automobilů Praha Chodovec
      Každoroční předsezónní testování soutěžních …[Read more]

    26
    2728293031
    • KOWAX Valašská rally ValMez 2023

      Celý den
      31/03/2023-02/04/2023
      Náměstí 4-6, 757 01 Valašské Meziříčí, Česko

      Náměstí 4-6, 757 01 Valašské Meziříčí, Česko

      Náměstí 4-6, 757 01 Valašské Meziříčí, Česko
      http://www.valasskarally.cz

      Kowax Valašská rally ValMez 2023
      Středobodem „Valašky“ se i letos stane město Valašské …[Read more]

      
    FOTOGALERIE
    Galerie Rally
    By Ivo Nowi Novák30.3.2023

    Dohnal-Švec, Peugeot 208 Rally4 2023 by Rallye Design

    Galerie Rally
    By Ivo Nowi Novák26.3.2023

    Škoda 130 LR – Multi-S Racing 2023

    Galerie Rally
    By Ivo Nowi Novák22.3.2023

    Testování sportovních vozidel Zlín Malenovice 2023

    Galerie Rally
    By Jakub Skýpala12.3.2023

    Blaufränkischland rallye 2023

    Témata na RALLYLIFE.cz
    3x od pasu 40 let MS Audi Barum Czech Rally Zlín cestovní automobily design Eifel Rallye Festival ERC fanoušci Ford Group B historici historické automobily historie soutěží Interview IRC Itálie Jan Kopecký jezdci Lancia legendy Německo Peugeot Porsche Rakousko Rallylegend San Marino rallysprinty seriál Slovensko spolujezdci Subaru technika technika WRC trekker Valašská rally Velká Británie Volkswagen Walter Röhrl WRC/Mistrovství světa závodní automobily závody Česko časopis RALLY Škoda Škoda Motorsport
    RALLYLIFE.cz

    RALLYLIFE

    Užití obsahu včetně převzetí, šíření a dalšího zpřístupňování publikovaných materiálů (článků, fotografií, videa a audio záznamů) je bez písemného souhlasu INUA s.r.o. zakázáno.
    Use of content, including receipt, distribution and access to other published material (articles, photos, videos and audio recordings) without the written consent INUA Ltd. prohibited.

    Stránky
    • Autoři
    • Kalendář
    • Kontakt
    • O rallylife.cz
    • Ochrana osobních údajů
    • Portál RALLYLIFE
    RALLYLIFE.cz on INSTAGRAM
    [instagram-feed]
    Copyright 2010-2023 (c) INUA s.r.o. | ISSN - 1804-5219 | O rallylife.cz | Autoři | Ochrana osobních údajů | Kontakt | Sitemap | Správa webu sharkdigital.cz
    Copyright 2010-2023 (c) INUA s.r.o. | ISSN - 1804-5219 | O rallylife.cz | Autoři | Ochrana osobních údajů | Kontakt | Sitemap | Správa webu sharkdigital.cz

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.