Nová sezóna se ještě pořádně nerozjela a od našich jižních sousedů již přichází zprávy o zrušení hned dvou plánovaných akcí. Tedy alespoň pro letošní rok.
Gruppe-B Rallyelegenden
Vznik rakouské obdoby „legend“ se datuje do roku 2013. Otec myšlenky Peter Freisinger tehdy sezval na promoklý Salzburgring to nejlepší z bájné skupiny B. Jednalo se o komorní párty a pozvaní novináři měli dokonce možnost svézt se v některém z vystavených exemplářů.
Punc celé akci dodala účast Waltera Röhrla.
Až na vrcholky hor
Hned další rok se historický cirkus přestěhoval pod vrcholky Alp do města Saalfelden Am Steinernen Meer.
Kryté servisní parkoviště na střeše tamějšího Sparu, atraktivní super speciálky na polygonu Saalfelden-Brandlhof i přímo v ulicích města a především erzety s kulisou majestátních hor, přivedly spoustu nových diváků a především krásných starých závodních strojů.
Gr.B zde prožila tři ročníky. Po problémech se zajištěním tratí však byl hlavní pořadatel nucen ročník 2017 vynechat a hledat nové lokality pro její pořádání.
V kraji vína
Volba padla na neméně atraktivní oblast. Historické město Melk v bezprostřední blízkosti Dunaje se může chlubit světoznámým klášterem, ale také rozsáhlými vinicemi v jeho okolí. Když k tomu připočteme zázemí a večerní super speciálku na polygonu Wachauring, bylo jasné, že si všichni zúčastnění opět přijdou na své. Velkým zpestřením byla účast posádek z Itálie, Německa a Holandska.
Freisinger využil pro ročník 2018 několik vložek z bývalé Rallye Leiben (nynější Niederösterreich rallye). Za nejkrásnější zdejší erzetu můžeme jistě označit tu se startem ve Weissenkirchen an der Donau. Šplhačku na vrchol kopce lemovaly vinohrady, na pozadí s řekou Dunaj. Atmosféra jako na Rallye Deustschland!
Ani v Melku nechyběla městská erzeta. Jak se ukázalo, i ta asi pořadatelům později „zlomila vaz“. Ačkoli místní radní byli jejím pořádáním nadšeni a plně ji podporovali, nedalo se to samé říci o některých obyvatelích. Po skončení rally v místních plátcích vycházely úvahy, proč pro příští rok akci nepovolit, něco o škodlivosti pro ovzduší apod. Všichni to známe.
Bohužel ani v kultivovaném Rakousku nemá rally na růžích ustláno.
A co dál?
Po skvělém jednoletém reunionu byla Gruppe-B Rallyelegenden 2019 odložena s tím, že bude pořádána jednou za dva roky.
Mimo hlavní mediální zájem však nedávno rallyovými kuloáry proběhla zpráva, že také ročník 2020 zůstane jen v říši snů a vizí. Hlavní důvodem je údajný nezájem hlavního partnera. Organizační tým stojí na novém startu. Nápady prý mají, ale jestli se podaří uvést v praxi, ukáže příští rok. Nezbývá než držet pěsti!
Wechselland rallye
V rámci letošního rakouského „velkého mistráku“ mělo být odjeto sedm soutěží. Slovo „mělo“ je na místě. Willi Steng junior byl začátkem ledna nucen oznámit, že Wechselland rallye s centrem v Pinggau je pro ekonomickou neudržitelnost nucen zrušit.
Za vznikem Wechselland rallye (dříve Bosch Super rallye) stál jeho otec Wilhelm Stengg starší, svého času špičkový rakouský pilot. Ten bohužel minulý rok ve svých sedmdesáti letech vyrazil na nebeské rychlostní zkoušky. Zrušení soutěže, kterou považoval za své „dítě“, je o to smutnější.
„Se 40-50 vozy ve startovním poli není ekonomicky možné pořádat rally. Snažil jsem, aby Wechselland rallye jakožto soutěž rakouského mistrovství byla zároveň i jedním ze závodů série Austrian Rallye Challenge (obdoba českých rallysprintů). Tím by se navýšil počet startujících. Nebylo mi to však umožněno. Nechci vyloučit, že se v roce 2021 vrátíme, ale zatím nejsem schopen slíbit nic konkrétního.“ řekl Stengg jr.
Dodejme, že Wechselland rallye byla pořádána od roku 1994 a nejúspěšnějším pilotem v okolí Pinggau je Raimund Baumschlager. Vyhrál osmkrát. Raphael Sperrer a Achim Mörtl mají každý po třech vítězstvích.
Můžeme být asi v duchu rádi, že v našich končinách se zatím soutěže zuby nehty drží. Pro letošek dokonce dochází ke vzniku nových rally v rámci Rallysprint série. Zda se všechny odjedou dle plánu, ukážou následující měsíce.