Po roční pauze se vrací do kalendáře akcí s historickými soutěžními automobily v termínu 6.-7. července 2018 rakouská Gruppe-B Rallyelegenden. Duší tohoto projektu i nadále zůstává houževnatý Peter Freisinger se svým poměrně malým organizačním týmem. Jinak však oproti předchozím ročníkům nezůstal kámen na kameni.
Nové centrum soutěže
V roce 2018 došlo k přesunu akce z podhůří Alp do méně exotického destinace. Středobodem rally se pro letošek stává dolnorakouské město Melk. Leží na řece Dunaj na západní hranici údolí Wachau a jeho dominantou je rozlehlý klášter, tyčící se na kopci nad městem. Toliko trocha místopisu. Pro české fanoušky je důležitá hlavně dobrá dostupnost (např. ze Zlína cca 280km).
Zázemí najdou rakouské legendy na multifunkčním polygonu Wachauring v těsné blízkosti Melku. Zde bude umísteno ředitelství, servisní areál a okruh samotný bude hostit i páteční superspeciálku „Nacht des Donners“.
Atraktivní rychlostní zkoušky
Jedním z důvodů přesunu byla i nemožnost zajistit v okolí Saalfeldenu kvalitní a dostatečně dlouhé erzety. V okolí Melku to však bude jiná káva.
„Závodit“ se bude na klasicky koncipovaných testech, ale také na okruhové či městské vložce. (harmonogram zde)
V pátek je na programu šest ryze asfaltových erzet na třech úsecích. Vyvrcholením pak bude večerní, divácky atraktivní, v pořadí sedmý test na Wachauringu „Nacht des Donners“ pod umělým osvětlením.
Dle zkušeností z minulých ročníků bude zřejmě na trať postupně puštěna vždy skupinka zhruba stejně výkonných speciálů a hra na honěnou může začít. A rozhodně nečekejte línou projíždku lázeňskou kolonádou. Pod Alpami jsme byli svědky velkých smyků a dokonce jedné kolostřešní kombinace, zakončené šrotovou volenkou. A věřím, že i tady budou chtít báječní muži v rychlých strojích předvést trochu té akce!
V sobotu čeká na posádky i diváky sedm rychlostních zkoušek. Oproti pátku však budou navíc obsahovat i tolik oblíbené šotolinové pasáže. Celý rally cirkus zakončí okruhová vložka „Hexenkessel“ přímo v ulicích Melku.
Vstup na jednotlivé erzety je zdarma, pouze páteční večerně/noční speciálka je zpoplatněna částkou 20 euro.
Pořádná porce historiků
Počet přihlášených posádek se zastavil na čísle 109. Největší část pole budou tvořit samozřejmě soutěžáci z pořadající země. Díky spolupráci Gr.B Rallyelegeden s italskými kolegy z Revival Rally Club Valpantena se můžeme také těšit na hojnou účast posádek z Itálie. To vše doplní němečtí účastníci, najde se i několik Britů, po jednom kuse Holanďanů, Belgičanů a Poláků.
Stejně tak čest českých rallyových harcovníků zachraňuje pouze Martin Hrachovec s Hanou Illéšovou. Jejich Škoda 130RS se bude pyšnit startovním číslem 2.
Špeky ze startovky
Jen z letmého pohledu do řádků seznamu přihlášených je jisté, že nás v Rakousku čeká slušný průřez historií soutěžní techniky. Hlavním mottem „béček“ je pestrost techniky.
Početné zastoupení bude mít značka Audi. Quttra všech délek, šířek a livrejí. Je jistě proč se těšit třeba zrovna na největší bestii S1 s přívlastkem E2.
Za volant jednoho z exemplářů usedne bývalý testovací pilot Audi Sport Walter Mayer. Ten v současné době sice nepravidelně prohání soudobou techniku R5 po rakouských tratích, ale vždycky rád přijme možnost znovu pilotovat ikonickou béčkovou šílenost.
Holanďan Coen Donkers přiveze dokonalou repliku esjedničky ve specifikaci Pikes Peak. Libová záležitost!
Zaujme i hejno Fordů. Mimo oblíbené Escorty MK2 je třeba vyzdvihnout dnes již exotický Ford Puma S1600. Srdce pravověrného fanouška starých časů jistě zaplesá při pohledu na Ford Escort RS Cosworth v barvách Repsol či Ford Escort WRC (ex-Sainz) Dirka Richtera. Skupinu B zastoupí Brit James Avis s Fordem RS200.
Italové sází především na vozy domácí provenience. Nebudou chybět Fiaty 131 Abarth, 124 Sport Spider nebo hejno Lancií Delta všech evolucí. Zajímavostí jsou jistě tři přihlášené kousky ve specifikaci „Safari“ – auta na pružinách dlouhých jako nohy standartizované modelky, obehnaná ze všech stran kvalitními lešenářskými trubkami. Do Melku by měla doputovat i jedna „nulatřicetsedmička“.
„Nejmodernější“ techniku zastoupí nejen první modely vozů specifikace WRC. Mimo zmiňovaného Escortu to bude Peugeot 206 WRC (ex-Panizzi) a Toyota Corolla WRC. Po tratích se proženou i VW Golf Kit Car III a IV nebo Fiat Punto S1600 po Giandomenico Bassovi. Tento exemplář byl pár let majetkem plzeňského týmu ROTO.
Však nakonec posuďte sami!
V rámci speciálky „Nacht des Donners“ se můžou diváci v pátek 6.7.2018 od 18.00 hodin těšit na pár opravdových exkluzivit. Trojnásobný mistr Evropy v rallycrossu Franz Wurz (otec pilota F1 Alexandra Wurze) předvede na Wachauringu svoji raritní upravenou Lancii Stratos.
Peckovní bude jistě exhibice tří vozů spadajících do kategorie DTM – Alfy Romeo 155 V6 DTM (ex-Fisichella), Opelu Omega A3000 Evo DTM (ex-Engstler) a Mercedesu Benz AMG CLK DTM. Myslím, že tady si na své přijdou především naše zvukovody.
Show v bláznivém italském stylu slibuje účast Lorise Rosatiho s Racing APE. Kultovní tříkolka jižanských zemědělců v mírně brutálnější úpravě s výkonem raketoplánu.
Více informací naleznete na oficiálním webu akce http://www.gr-b-rallyelegenden.com/2018/ nebo na FB profilu https://www.facebook.com/rallyelegenden/
Někdo míří s řízky a kartony piva první prázdninový týden na dovču do Chorvatska, ale my pravověrní, co rádi inhalujeme výpary ze závodních motorů, nemůžeme v Melku chybět!