Příspěvkem československé automobilky Škoda do skupiny B byl model 130 LR, který měl zároveň navázat na úspěchy legendární Škody 130 RS.
Škoda 130 LR – nástupce legendární „stotřicítky“
„Elera“ byla homologována na počátku roku 1985. Vedle továrního týmu převzal dvacítku vozů z homologační série i plzeňský Metalex, který upravené vozy odprodával soukromým jezdcům. Vůz je postavený na bázi Škody 130 L. Přední kapota a dveře byly vyrobeny z hliníkového plechu, s výjimkou čelního okna byl na zasklení použit lehký Makrolon. Hlavní poznávacím znakem speciálu byl mohutný laminátový spoiler na kapotě motoru.
Pohonná jednotka byla stejná jako u „stotřicítky“, novinkou byla pouze hliníková osmikanálová hlava motoru se zastaralým rozvodem OHV. Dvojité karburátory Weber a stejně dlouhé výfukové potrubí bylo samozřejmostí. Třináctistovka se mohla pochlubit výkonem 130 koní, díky hmotnosti 820 kg a výborným jízdním vlastnostem byla ve své třídě neporazitelná.
Na obou nápravách jsou namontovány kotoučové brzdy, na předních kolech jsou ventilované. Zadní náprava se od sériové verze lišila geometrii a uložením závěsných ramen. Kvůli lepšímu rozložení hmotnosti se palivová nádrž přestěhovala dopředu. Pětistupňová převodovka se samosvorným diferenciálem poháněla zadní kola.
Největším úspěchem vozů Škoda 130 LR se stalo šesté místo Ladislava Křečka na Rally San Remo 1986, při které se blýskl devátou příčkou i jeho týmový kolega Kvaizar. Mimo tovární tým s „elerou“ exceloval talentovaný Jiří Sedlář, který vybojoval v roce 1986 na Barumce stříbrnou příčku za Pavlíkovým quattrem. První úspěchy s vozem sbíral i Pavel Sibera.
Škoda 130 LR Evo
V rámci plánované skupiny S připravovalo sportovní oddělení Škody v roce 1986 verzi Škoda 130 LR Evo, kterou představil na Rallye Bohemia pětinásobný vítěz Safari rally Shekhar Mehta. Prototyp měl rozšířené laminátové blatníky, víko zavazadlového prostoru bylo opatřeno otvorem pro odvod chladicího vzduchu, kapota motoru byla integrována se zadním křídlem, kde měl být zabudován chladič oleje.
V Mladé Boleslavi postavili i dvacetikusovou sérii motorů s pětkrát uloženým klikovým hřídelem. Po zrušení skupiny B nevznikla ani skupina S a k homologaci evoluční verze už nedošlo. Prototypy startovaly úspěšně alespoň v rallyekrosu.
Ve startovní listině Star Rally Zlín tento vzácný vůz představí František Soukup (startovní číslo 10).