Nechme pro tentokrát stranou veškerá hanlivá rčení o vozech s modrým oválem ve znaku. Automobilce Ford totiž nelze upřít, že světu rally dala několik zajímavých a konkurenceschopných speciálů, které se postupem času staly legendami. Escorty a Focusy mnoha generací i specifikací, dodnes budí zaslouženou pozornost všude, kde se objeví a jsou ceněnými klenoty ve sbírkách finančně dobře situovaných “gentlemen drivers”.
Nadupaná „dvoustovka“
Za Svatý grál v pestré škále fordí soutěžácké armády můžeme bez debat považovat model RS200. Borehamská “béčková” odpověď na konkurenční Lancii Deltu S4, Peugeot 205 T16 či Audi Quattro S1. Originálních exemplářů je jako šafránu! Ve většině případů jsou navíc opatřeny cedulí “NEPRODEJNÉ, takže NESAHAT!”.
“Eresdvoustovka” EVO2 s číslem šasi 20 v nabídce společnosti DH ROFGO je v mnoha ohledech výjimečná. I když je její současná podoba více či méně rallyová, nebyla primárně postavena pro účast v automobilových soutěžích.
Královská hračkárna
Po narození putoval Ford RS200 z chladné Anglie do horkého Jordánska.
Do své hračkárny si jej zařadil král Hussein, který se s ním účastnil místních závodů do vrchu. Díky agregátu se sedmi sty koňskými silami se stal jedním z nejvýkonnějších verzí modelu RS200, který kdy opustil domovskou bránu Ford Motorsport.
Za svého rádce a guru si Hussein zvolil člověka nejpovolanějšího. A tak si tehdejší fabrický jezdec Fordu, jediný a pravý Stig, s příjmením Blomqvist, čas od času udělal výlet do exotických krajin. Králi Husseinovi předával své cenné zkušenosti a pomáhal mu posouvat jeho vlastní hranice.
Z asfaltu do bláta
Po náročné sezóně se vůz vrátil zpět do centrály v Borehamu. Po důkladné repasi byl připraven vystartovat do seriálu Mistrovství Evropy v rallycrossu 1989.
Na konci osmdesátek dosahovala popularita tohoto odvětví motoristického sportu pomyslného stropu. Okruhy byly doslova v obležení fanoušků. Ti mohli sledovat nejen souboje vozů v divizi 1 (Ford Sierra RS 500 Cosworth, Saab 900 Turbo…), ale především v divizi 2. Sloužila jako nucené odkladiště bývalých rallyových speciálů skupiny B. A byla pořádně našlapaná! I naprostý rallycrossový elév už někdy zaslechl jména jako Matti Alamäki (Peugeot 205 T16 E2), Martin Schanche (Ford RS200 E2) či Herbert Breiteneder (Audi Quattro S1 E2).
Na čtyři závody rallycrossu si z rally za volant Fordu odskočil Stig Blomqvist. Jedenkrát pak, v britském mistrovství na okruhu Brands Hatch, bývalý pilot Formule 1 Jonathan Palmer.
Sbohem a šáteč… kastli
Na konci roku 1990 rallycrossem zkoušeného Forda prodala “fabrika” Georgovi Staufferovi.
Na rozloučenou dostal jako výslužku zcela nové díly karoserie. Ty jej vzhledově vystřelili na planetu zvanou rally. Ovšem starou “kastli” ve Fordu přibalili taky. Taková velká hebla by se jim asi špatně cpala do tříděného odpadu. Ať si poradí nový majitel! A ten si poradil. Garáž měl docela velkou. Nebyl problém v ní archivovat použitou kapotáž.
Na prodej je tedy kompletní balíček – obouchaná rallycrossová “budka” a auto udržované v autentickém stavu. S nefalšovanou patinou. Ford, který trochu klame tělem. Vzezřením soutěžák, pod sukní však spíše rallycrossový speciál.
S jedinečným motorem o objemu 2.18 litru, originálním přední diferenciálem s netradičním obalem s žebrováním či speciální řídící jednotkou a elektronikou motoru. Vůz má dokonce původní hasicí systém.
V interiéru najdeme nestandardní, spartánsky pojatou přístrojovou desku a původní, notně ohmataný volant, s vyrytým jménem “Stig Blomqvist”. To aby se náhodou nezapomnělo, kdo kdysi sedával za kormidlem této béčkové bestie!
Ford RS200 EVO 2 má platnou anglickou registraci. Nic tedy nebrání s ním vyrazit na běžné pojíždky. Ve vaší garáži tak bude skvělým parťákem třeba pro Teslu. Až vás přestanou bavit cesty do supermarketu striktně ekologickým a extrémně tichým výdobytkem automobilového průmyslu, budete mít kam sáhnout!