Pokrok nezastavíme! Od bryček tažených koňmi, skrze století páry, jsme postoupili do doby čpící ropou, kdy automobily dokážou s pouhým litrovým benzínovým tříválcem pod kapotou letět jako vítr. A co více, dveře nám už drze rozrazily alternativní pohony, s tím elektrickým v čele.
OD DŘINY KE KOMFORTU
Také “soutěžáky” se staly díky překotnému technickému vývoji řidičsky velmi přívětivými. Chtělo by se říci až blbuvzdornými a divácky bezpohlavními. Ne, opravdu neberte mé vyjádření jako urážku. Jízdní projev současných závodních speciálů je oproti minulosti daleko učesanější. “Hrana fyziky” je posunuta a musí se opravdu tlačit na pilu, aby stroj svou posádku dokázal nějakým neočekávaným kejklem řádně vystrašit.
Potvrdí to nejeden z rallyových benjamínků, který měl kdy možnost, byť jen epizodně, přesednout z “moderny” do historického kousku. Po vystoupení z kokpitu kroutili hlavou, jak se s takovým heblem mohlo někdy v minulosti závodit. A přežít to.
Možná i díky tomu nabírají na popularitě historické rally, festivaly a jiné retro akce. Fanoušky vrací do doby, kdy se auta pyšnila přebytkem hrubé síly a animálními zvuky, která při svém řádění produkovala. Šoféři se s nimi na trati museli doslova prát. Ne vždy bylo na první pohled jasné, kdo v souboji mezi člověkem a strojem právě vítězí.
Mythical Rally Cars - nová příležitost setkání s historií
Mezi nejznámější setkání s bohatou historií rallysportu patří bezesporu sanmarinské Rallylegend a německý Eifel Rallye Festival. Nyní má velký potenciál narušit jejich hegemonii zbrusu nový počin s tajemným názvem “Mythical Rally Cars”. Za touto myšlenkou stojí členové italského Autoklubu Pavia a bývalý šéf Hyundai Motorsport Andrea Adamo.
“Mythical Rally Cars” je naplánovaná v termínu 26.-27.května 2023, s centrem v severoitalském městě Varzi (provincie Lombardie). Tratě rychlostních zkoušek o celkové délce 80 kilometrů budou situovány do kopců, tyčících se nad městem.
OD "GROUP A" AŽ PO "WRC PLUS"
Celá akce je zaměřena na závodní vozy brázdící tratě rychlostních zkoušek v rozmezí let 1990-2021. Na start budou připuštěny speciály skupiny A, Kit Cary, S2000, WRC (2.0l, 1.6l) a WRC Plus.
- Subaru Impreza 555
- Lancia Delta HF Integrale “Deltona”
- Toyota Celica GT-Four ST185 & ST205
- Ford Escort RS Cosworth
- Mitsubishi Lancer (všechny Evolution)
- Renault Clio Maxi
- Peugeot 306 Maxi
- Ford Escort RS 2000
- Vauxhall Astra Kit Car
- Volkswagen Golf MK3/4 Kit Car
- Renault Megane Maxi
- Seat Ibiza Kit Car
- Citroen Xsara Kit Car
- Hyundai Coupè Kit Car
- Nissan Almera Kit Car
- Skoda Octavia Kit Car
- Citroen ZX Kit Car
- Fiat Punto Kit Car
- Peugeot 106 Maxi
- Ford Puma Kit Car
- Citroen Saxo Kit Car
- Škoda Felicia Kit Car
- Škoda Fabia Kit Car
- Peugeot 207
- Fiat Grande Punto
- Skoda Fabia
- Ford Fiesta
- Toyota Corolla
- Vw Polo
- Proton Satria Neo
- Subaru Impreza
- Ford Escort
- Toyota Corolla
- Seat Cordoba
- Ford Focus
- Škoda Octavia
- Mitsubishi Lancer
- Peugeot 206
- Peugeot 307
- Hyundai Accent
- Citroen Xsara
- Citroën C4
- Suzuki SX4
- Ford Fiesta RS
- Hyundai i20
- Hyundai i20 NG
- Mini Cooper S1600 T
- Volkswagen Polo R
- Citroen DS3
- Ford Fiesta RS
- Hyundai i20
- Hyundai i20 NG
- Mini Cooper S1600 T
- Volkswagen Polo R
- Citroen DS3
ANDREA ADAMO - ROZHOVOR
Jednou z hnacích sil Mythical Rally Cars je Andrea Adamo, italský inženýr a někdejší šéf týmu Hyundai Shell Mobis WRT v seriálu mistrovství světa. Pod jeho vedením získal Hyundai dva tituly v poháru konstruktérů. V roce 2021 ze své funkce odstoupil. Na rally však nezanevřel. V říjnu minulého roku v něm uzrál nápad, který, jak se zdá, se podaří uvést do reality.
Můžete nám osvětlit nosnou myšlenku Mythical Cars Rally?
“To se budeme muset vrátit do října roku 2022. Tehdy se mě jeden kamarád zeptal, zda by bylo reálné uspořádat novou rally buď pro soudobá auta, popřípadě historiky. Začal jsem o tom přemýšlet a zároveň si říkal, jestli opravdu potřebujeme další soutěž. Nakonec mě napadlo, zda by nebylo dobré zorganizovat akci pro rally vozy z doby nedávno minulé, tedy auta skupiny A, Kit Cary, S2000 a WRC. Ta by mohla přilákat i mladší fanoušky. Třeba takový Peugeot 306 Maxi Kit Car. Pamatujete si jeho zvuk? Úžasný. Bylo jej slyšet z druhé strany kopce. Myslím, že bude úžasné si to znovu připomenout naživo.”
Máte představu o organizaci celé akce?
„Hlavním pořadatelem je Autoklub Pavia. Má role je poradní. Ptali se mě především na recept, jak udělat závodní víkend nezapomenutelným. Řekl jsem jim, že by bylo dobré pojmout akci jako festival. Jedním z významných dějišť by měl být servisní park. Fanoušci budou mít auta na dosah. Připravíme rozhovory se zajímavými hosty, autogramiádu či hudební vystoupení. Místní podnikatelé nám pomohou zajistit dostatek skvělého jídla a pití.
Podobnou myšlenku jsem se snažil protlačit v době, když jsem byl aktivní v seriálu WRC. Diváci by měli mít co nejvíce důvodů, aby rally navštívili. A tohle jsou jedny z mála. Doba přeje především životu na sociálních sítích. Asi tedy není od věci lidem ukázat, že zážitky na ně čekají i mimo displeje jejich mobilů.”
Podílel jste se i na výběru rychlostních zkoušek?
„Ano. Většinu úseků znám z bývalé Rally 4 Regioni. A pokud mohu připojit vzpomínku – byla to právě Quattro Regioni, kde jsem poprvé viděl Lancii 037 v netovárních barvách Totip. To jsou chvíle, na které se nezapomíná.”
Znamená to tedy, že budou využity úseky původních erzet?
„Jen některé. Povrchy cest byly docela poničené. Část se jich v nedávném období podařilo opravit a jsou teď zase v dobré kondici. Vybírali jsme spíše rychlejší úseky, s plynulejšími zatáčkami. Nechtěli jsme zařazovat příliš technická místa, kde by technika dostávala zbytečně zabrat. Přece jen se bude v mnoha případech jednat o opravdové historické klenoty.”
Jaké účastníky máte v plánu na Mythical Rally Cars přilákat?
„Mezi účastníky neděláme rozdíly. Dveře máme otevřené pro všechny. Mimo soukromých pilotů jsou samozřejmě v plánu i hvězdná jména. A nejedná se pouze o řidiče a spolujezdce. Chceme pozvat i významné osobnosti z vedení týmů.”
Více podrobností o Mythical Cars Rally 2023 naleznete na oficiálních webových stránkách a FB profilu akce.