Italskou značku Ferrari máme spojenu spíše se závody na okruzích. Několikrát však nahlédla i na jeviště automobilových soutěží. Nejvýrazněji se tak stalo v osmdesátých letech minulého století s modelem Ferrari 308 GTB Gr.B.


V roce 1983 vstoupily v platnost předpisy pro nově vznikající skupinu B. Dalo by se říci, že navždy změnily tvář rally a rallyový sport čekala krátká, ale velmi intenzivní doba jeho největší slávy.

Ferrari 308 GTB Group B Girardo&Co.
© Girardo&Co.

Ferrari 308 GTB Group B

Italská společnost Michelotto již dříve vyvinula vůz Ferrari 308 GTB pro skupinu 4. Na jejím základě se rozhodla postavit pouze čtyři kusy třistaosmičky pro skupinu B.

Jeden z nich disponoval dvouventilovým motorem s 288 koňmi, zatímco zbylé tři exempláře díky použití motoru o obsahu 2927ccm V8 Quattrovalvole se vstřikováním paliva Bosch K-Jetronic, dosahovaly výkonu 320 koní při 8000ot./min. Oproti vozům skupiny 4 dokázaly být o 2 sekundy na kilometr rychlejší.

© Girardo&Co.

Homologovány byly 1.dubna 1983.


Unikátní Ferrari na prodej

GTB s číslem šasi ZFFHA01B000022409 dorazilo do Michelotto Automobili v Padově na začátku září roku 1983 a obratem byla upgradováno na speciál skupiny B.

Prvním pilotem, který měl tu čest osedlat nový sněhobílý speciál se vzpínajícím se ořem ve znaku, byl Ital „Menes“ při Rally Piancavallo 1983 a Rally Coppa Liburna 1983.

Poté Ferrari S.p.A. vydalo pro tento vůz osvědčení o původu a byla mu přidělena SPZ „MO600480“.

Významnou událostí byl start na Rally Sanremo 1983. Italové Federico Ormezzano a Claudio Berro vyrazili na trať s autem oděným do barev hlavního sponzora SABA.

Ferrari 308 GTB Group B
Federico Ormezzano / © Girardo&Co.

Zajímavostí je, že Ormezzano se v civilu pohyboval v oblasti bankovnictví a starožitnictví a mimo jiné dovedl legendární Lancii Stratos při Rally Autodromo di Monza 1982 k poslednímu absolutnímu vítězství v její historii.

S Ferrari však díky technické závadě nakonec cíl v přístavu v Sanremu neviděli.


„Lucky“… Toivonen

V kokpitu Ferrari se postupně vystřídali i velmi známí piloti. Harri Toivonen (bratr slavnějšího Henriho) řídil italského plnokrevníka epizodně při Rally di San Marino 1983. Po havárii odstoupil.

Ferrari 308 GTB Group B
Harri Toivonen / © Girardo&Co.

Luigi „Lucky“ Battistolli měl úspěšnější bilanci. Čtyři starty proměnil v tři dojetí až na cílovou rampu (Targa Florio/2.místo, Rally Costa Smeralda/4.místo, Rally 4 Regioni/odstoupení, Rally dell´Isola d´Elba/2.místo). To vše v sézoně 1984.

Ferrari 308 GTB Group B
„Lucky“ / © Girardo&Co.

Kompletní historii startů nabízeného exempláře naleznete na ewrc-results.


Téměř africké dobrodružství

Asi nejzajímavějším startem béčkového Ferrari byla Baja Montesblancos 1985 (dnes Baja Aragon) s posádkou Zanini/Ezpeleta. Na základě tehdejší obrovské popularity afrických dobrodružství jako Paříž Dakar či Rally Faraónů, uspořádala v regionu Aragonie na severu Španělska skupina nadšenců soutěž s podobnými parametry.

308 GTB prošlo přeměnou na téměř pouštní speciál se zaměřením na utěsnění motorového prostoru proti vniku písku. A zatímco rezervní kolo na střeše působilo lehce bizarně, livrej Marlboro mu naopak slušela.

Mírně šílený nápad ovšem skončil dříve, než začal. Ferrari velmi brzo zmizelo z výsledkové listiny. Oficiálním důvodem byla závada na elektroinstalaci. Realita byla mnohem prozaičtější. V malém a neklimatizovaném kokpitu panovaly stabilně teploty přesahující 50 stupňů a posádka trpěla silnou dehydratací a z ní plynoucí nevolností. To se pak špatně závodí.


Certifikát „Ferrari Classiche“

Ferrari poté několikrát změnilo majitele i kontinent. Důležité však je, že v roce 2007 bylo zkontrolováno a posléze obdrželo certifikát „Ferrari Classiche“ znamenající, že vůz disponuje původním podvozkem, převodovkou, diferenciálem a samozřejmě motorem.

Přestože Ferrari nikdy velkou díru do světa rally neudělalo, nabízený model si prošel stejně, jako konkurenční značky, těmi nejtvrdšími podmínkami, počínaje kvalitním asfaltem a konče drsným „dakarským“ povrchem. A je bez debat, že čtyřkusová výrobní série bude navždy zajišťovat unikátnost!

Pokud hledáte superauto pro navoněného playboye, se kterým budete moci v létě se sexy rozhalenkou oslňovat lepé děvy na bulvárech okázalých milionářských letovisk, jste zde špatně. Tohle Ferrari je pořádný kus železa, který snese tvrdé chlapské zacházení a nejlíp se v něm bude jeho majitel vyjímat v propocené závodní kombinéze!

Share.

Malíř slov & živoucí fotopast. Přiznaný fanoušek italské Lancie a vyznavač kultu skupiny B. Milovník časů, kdy startovní čísla poctivě okupovala celé přední dveře, jména posádek byla vyvedena na předních blatnících, otáčkoměry měly rafiky a podvozky vše nepobíraly. Pravidelný poživatel kávy a benzínových výparů. Rally? Plánování, ztrácení se v mapách, cesty dnem i nocí za poznáváním nových míst i lidí. Celoživotní vášeň. Emoce. Každá vteřina se počítá!

Leave A Reply