RALLY LIFERALLY LIFE
    Facebook Twitter Instagram
    Z obsahu
    • Jänner rallye 2023
    • Eifel Rallye Festival 2022 – Hvězdné nebe nad Daunem (2.díl)
    • Eifel Rallye Festival 2022 – Vulkanický benzínový jukebox (1.díl)
    • VAZ 2105 VFTS – Facek/Drda – by Rallye Design
    • Zemplén rally 2022
    • Rallye Kroměříž 2022
    • IV. Rallye Kroměříž 2022 – divácký průvodce
    • GLOSA: Jaká byla rally v osmdesátkách?
    RSS Facebook Twitter
    RALLY LIFERALLY LIFE
    • Journal
      1. Závody
      2. Osobnosti
      3. Soutěžáky
      4. Lifestyle
      Featured
      By Ivo Nowi Novák2.1.2023

      Eifel Rallye Festival 2022 – Hvězdné nebe nad Daunem (2.díl)

      Recent
      By Ivo Nowi Novák2.1.2023

      Eifel Rallye Festival 2022 – Hvězdné nebe nad Daunem (2.díl)

      By Ivo Nowi Novák29.12.2022

      Eifel Rallye Festival 2022 – Vulkanický benzínový jukebox (1.díl)

      By Ivo Nowi Novák1.11.2022

      IV. Rallye Kroměříž 2022 – divácký průvodce

    • Komentáře/Recenze
    • Galerie
      Featured
      By Jakub Skýpala12.1.2023

      Jänner rallye 2023

      Recent
      By Jakub Skýpala12.1.2023

      Jänner rallye 2023

      By Ivo Nowi Novák27.12.2022

      VAZ 2105 VFTS – Facek/Drda – by Rallye Design

      By Jakub Skýpala22.11.2022

      Zemplén rally 2022

    • Kalendář
    • Časopis Rally
      1. RALLY magazín 2019
      2. RALLY magazín 2018
      3. RALLY magazín 2017
      4. RALLY magazín 2016
      5. RALLY magazín 2015
      6. RALLY magazín 2014
      7. RALLY magazín 2013
      8. RALLY magazín 2012
      9. RALLY magazín 2011
      Featured
      By Tomáš Plachý8.7.2019

      RALLY magazín 06 / 2019

      Recent
      By Ivo Nowi Novák1.5.2021

      RALLY magazín 03 / 2021

      By Ivo Nowi Novák23.3.2021

      RALLY magazín 02 / 2021

      By Ivo Nowi Novák1.2.2021

      RALLY magazín 01 / 2021

    RALLY LIFERALLY LIFE
    You are at:Home»Journal»Soutěžáky»Ferrari v rally: Historie (1. díl)
    Soutěžáky

    Ferrari v rally: Historie (1. díl)

    Zdeněk WeiserBy Zdeněk Weiser1.2.2011Updated:15.2.2020Žádné komentáře4 Mins Read

    Nejslavnější světový výrobce sportovních a závodních vozů, se vzpínajícím se koníkem ve znaku – Ferrari, se na soutěžních tratích objevoval jen velmi zřídka.


    Andruetova třistaosmička – Ferrari 308 GTB

    Ferrari je synonymem pro Formuli 1, okruhové sportovní vozy a prototypy. Sporadická účast bohatých soukromníků v pionýrských letech automobilových soutěží byla vždy provázena nádechem exotiky a nepatřičnosti.

    Legendární modely 250GT a GTO sice na přelomu padesátých a šedesátých let kralovaly v Tour de France Auto, ale tento putovní závod se odehrával především na okruzích. Startovalo se v Nice a končilo v Paříži. Posádky absolvovaly 5000 km za civilního provozu zpestřených několika asfaltovými rychlostními zkouškami a početnými francouzskými závodními okruhy.

    V roce 1972 vyhrál automobilovou Tour de France Jean-Claude Andruet na Ferrari 365 GTB/4 Daytona. Závodní exemplář, který sbíral úspěchy ve vytrvalostních čtyřiadvacetihodinových závodech Le Mans a Daytona, připravoval importér Ferrari Charles Pozzi. Jednalo se o mohutné kupé s dvanáctiválcovým osmačtyřicetiventilovým vidlicovým motorem o objemu 4390 ccm, který disponoval v základní verzi impozantním výkonem 352 koní.


    Ferrari v rally

    Doposud jediná seriozní kapitola účasti italské kultovní značky v rally započala na sklonku sedmdesátých let. Model Ferrari 308 GTB by pro automobilové soutěže mnohem vhodnější než jeho předchůdci.

    Z výrobní linky v Maranellu začal sjíždět od roku 1975, ale jeho soutěžní kariéra je spojena opět především s Andruetem. Když mu vypršela smlouva s Fiatem, přijal nabídku francouzského importéra a v roce 1981 zaútočil na evropský titul. Dokázal vyhrát Rally Targa Florio, Quattro Regioni a především skvěle obsazenou Ypres rally v Belgii. K úspěchům mohl přičíst i stříbrnou příčku z Costa Bravy, ale o titul ho připravila především havárie na německé Hunsrück Rallye. Ve vojenském prostoru poslal skvostné ferrari na střechu.

    Evropským šampionem se stal Ital Vudafieri s Fiatem 131 Abarth, prošedivělý Francouz se musel spokojit s pozicí vicemistra. Andruet, navigovaný zpravidla křehkou kráskou s pseudonymem „Biche“ (Laň) si spravil chuť alespoň dalším triumfem na prestižní Tour de France Auto.


    Ferrari 308 GTB Michelotto

    Ferrari 308 GTB vážilo v sériové verzi 1350 kg. Italský tuner Michelotto však upravil pro rally sérii vozů, jejíž součástí byla především důkladná odtučňovací kúra. Všechny vnější díly karoserie byly vyrobeny z hliníku nebo sklolaminátu a hmotnost klesla na mnohem příznivější hodnotu 1080 kg. Vidlicový osmiválcový třílitrový motor uložený uprostřed vozu napříč měl zprvu dvouventilovou hlavu válců a výkon 280 k. Baterie horizontálních karburátorů byla nahrazena vstřikováním paliva Kugelfisher. Pětistupňová převodovka byla namontována nad zadní nápravou (systém transaxle) a poháněla zadní kola.

    V sezoně 1982 se Jean-Claude Andruet soustředil především na vybrané starty v MS. Vítězství se však italská značka nedočkala. V Monte Carlu havaroval, na Korsice dojel v červenomodrých barvách Pioneer druhý a prvenství obhájil pouze na Tour Auto. Větší úspěchy slavil v Itálii Antonio Tognana, který vybojoval domácí titul. Na obou závěrečných soutěžích ovšem startoval na doporučení Jolly Clubu s novou Lancií 037 Rally.

    Když Enzo Ferrari zjistil, že se bude muset o italský titul dělit s konkurenční značkou, zarazil dodávky svých motorů do okruhových sportovních prototypů Lancia LC2.

    O rok později vyrukoval Michelotto se čtyřventilovou hlavou a motor získal o 30 koní vyšší výkon.

    Ferrari 308 GTB Quattrovalvole bylo homologováno ve skupině B, ale proti novým speciálům se neprosadilo.

    Vůz vyvolává silné asociace s Lancií Stratos – také ona měla plnokrevný agregát Ferrari uložený uprostřed. Stratos však přišel do světa rally mnohem dříve, těšil se přímé tovární podpory, byl kompaktnější a jeho šestiválec byl lehčí.

    Evoluce „třistaosmičky“ se ještě sporadicky objevovala na italských („Lucky“) nebo španělských (Zanini) soutěžích, v roce 1986 dokonce představil jeden exemplář Roti na Barumce (6. místo).

    Mluvilo se o homologaci nového Ferrari 288 GTO sk.B se dvěma turbodmychadly (442 kW!), ale rallysportu v té době vévodily kompaktní čtyřkolky a prototypy skončily v rukou bohatých sběratelů.

    "Lucky" Ferrari historické automobily Itálie Jean-Claude Andruet technika závodní automobily
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Zdeněk Weiser

    Related Posts

    Mitsubishi Lancer EVO III „M5 MRE“ – bojovník ze země, kde se probouzí slunce

    Nissan Sunny GTi-R – odvrácená strana Slunce

    Opel Ascona 400 RA40 „Safari“ – nespoutaný Django

    Leave A Reply Cancel Reply

    Motoristické akce
    <
    < 2023 >
    Únor
    >
    Měsíc
    Měsíc
    Seznam
    Týden
    Den
    PoÚtStČtPáSoNe
      12345
    6789101112
    13141516171819
    20212223242526
    2728     
    FOTOGALERIE
    Galerie Rally
    By Jakub Skýpala12.1.2023

    Jänner rallye 2023

    Galerie Rally
    By Ivo Nowi Novák27.12.2022

    VAZ 2105 VFTS – Facek/Drda – by Rallye Design

    Galerie Rally
    By Jakub Skýpala22.11.2022

    Zemplén rally 2022

    Galerie Rally
    By Jakub Skýpala11.11.2022

    Rallye Kroměříž 2022

    Témata na RALLYLIFE.cz
    3x od pasu 40 let MS Audi Barum Czech Rally Zlín cestovní automobily design Eifel Rallye Festival ERC fanoušci Ford Group B historici historické automobily historie soutěží Interview IRC Itálie Jan Kopecký jezdci Lancia legendy Německo Peugeot Porsche Rakousko Rallylegend San Marino rallysprinty seriál Slovensko spolujezdci Subaru technika technika WRC trekker Valašská rally Velká Británie Volkswagen Walter Röhrl WRC/Mistrovství světa závodní automobily závody Česko časopis RALLY Škoda Škoda Motorsport
    RALLYLIFE.cz

    RALLYLIFE

    Užití obsahu včetně převzetí, šíření a dalšího zpřístupňování publikovaných materiálů (článků, fotografií, videa a audio záznamů) je bez písemného souhlasu INUA s.r.o. zakázáno.
    Use of content, including receipt, distribution and access to other published material (articles, photos, videos and audio recordings) without the written consent INUA Ltd. prohibited.

    Stránky
    • Autoři
    • Kalendář
    • Kontakt
    • O rallylife.cz
    • Ochrana osobních údajů
    • Portál RALLYLIFE
    RALLYLIFE.cz on INSTAGRAM
    [instagram-feed]
    Copyright 2010-2023 (c) INUA s.r.o. | ISSN - 1804-5219 | O rallylife.cz | Autoři | Ochrana osobních údajů | Kontakt | Sitemap | Správa webu sharkdigital.cz
    Copyright 2010-2023 (c) INUA s.r.o. | ISSN - 1804-5219 | O rallylife.cz | Autoři | Ochrana osobních údajů | Kontakt | Sitemap | Správa webu sharkdigital.cz

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.