Close Menu
RALLY LIFERALLY LIFE
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    RALLY LIFERALLY LIFE
    • Historie

      Rallye Monte Carlo 1999 – Ledové Waterloo na první erzetě!

      14.1.2025

      Rally Australia – Zbožňovaná, trpěná i nenáviděná

      12.2.2024

      Tajemství turínských mistrů odhaleno – Kolik existovalo červených Lancií?

      19.7.2023

      Kliďas Juha Kankkunen. Černé, kulaté, Pirelli.

      5.5.2023

      Marcel Tuček: Janovická rána – Rallye Šumava 1997

      9.4.2023
    • Story

      Rallylegend 2024 – Král je mrtev? / 2. díl „Přítomnost“

      14.5.2025

      Rallylegend 2024 – Král je mrtev? / 1. díl „Návraty“

      24.4.2025

      Benzínem vonící večer v depozitu INVELT – 2. díl – Na vlně nostalgie a naděje

      10.3.2025

      Benzínem vonící večer v depozitu INVELT – 1. díl – Do Plzně se šampionem

      5.2.2025

      TROJÁK – tady rallyový poutníče zastav kroky své a pomni…

      9.12.2024
    • Lifestyle

      Vychází kniha o MG Metro 6R4 Group B

      7.6.2025

      Mazej za pásku, Velký bratr Tě vidí!

      23.4.2025

      Dvě knižní publikace nejen pro fanoušky Subaru

      26.9.2024

      PREVIEW – RZ Bunč – „Svatební cesta“ – Barum Czech Rally Zlín 2024

      14.8.2024

      Na Barumce vyjde kniha o historii týmu Styllex

      25.7.2024
    • For Sale

      Lancia Delta HF Integrale Evoluzione „Repsol“ Gr.A

      15.7.2025

      Lancia Delta S4 Gr.B – Boudo, budko, kdo v tobě přebývá?

      16.6.2025

      Tři turínské grácie Lancia Delta Integrale

      20.7.2024

      MG Metro 6R4 Group B – Machři jezdí do šichty Metrem!

      2.7.2024

      Citroën DS3 WRC „017“ – Citrón božského Seba míří do aukce!

      31.10.2023
    • Fotogalerie

      Rally Hungary 2025

      15.5.2025

      Slovácká rallye 2025 – ČMPR

      17.4.2025

      Kánó-Imola MiniSprint Hungary 2025

      2.4.2025

      Test Kamínka 2025 – Urban, Hanák, Večerka

      23.3.2025

      AUTO PODBABSKÁ ŠKODA PSG ACCR TEAM – design 2025

      17.3.2025
    • Soutěžáky

      Audi Quattro S1 E2 „PDK“ – číslo 15 žije!

      21.5.2024

      Diamantový jednorožec míří do Plzně

      20.4.2023

      Mitsubishi Lancer EVO III „M5 MRE“ – bojovník ze země, kde se probouzí slunce

      10.8.2022

      Nissan Sunny GTi-R – odvrácená strana Slunce

      18.7.2022

      Opel Ascona 400 RA40 „Safari“ – nespoutaný Django

      29.6.2022
    • Osobnosti

      Ciao, capo! Odešel Claudio Bortoletto, “velký šéf” Jolly Clubu

      13.7.2025

      Zemřel Dieter Basche, bývalý šéf Audi Sport

      29.12.2024

      Odešel krotitel francouzského lva CORRADO PROVERA

      6.11.2023

      Markku Alén zpět v Lancii Delta S4

      16.4.2023

      Walter Röhrl – Co na srdci, to na jazyku

      12.2.2023
    • Závody

      Barumka 2025 zavítá na významné poutní místo Velehrad

      15.7.2025

      Barum Czech Rally Zlín 2025 – kvalifikace se pojede na osmi kilometrovém úseku

      15.7.2025

      BOAS Záhoří 2025 s mistry republiky i mluveného slova už tuto sobotu!

      15.7.2025

      STAR RALLY Historic 2025 – historici se pojedou ve Zlíně již po sedmnácté!

      7.7.2025

      Barum rally 2025 zveřejnila Zvláštní ustanovení a odkryla tratě erzet

      18.6.2025
    RALLY LIFERALLY LIFE
    NACHÁZÍTE SE/YOU ARE AT:Home»Journal»Fenomén Ve stopě Valašské zimy
    Journal

    Fenomén Ve stopě Valašské zimy

    By Ivo Nowi Novák18.2.20198 Mins Read

    Vařící neprůhledná tekutá droga v ne-ECO kelímku, neočekávané uklouznutí dojížděných zimních pryží na namrzlém mostku a medový hlas Vládi Kroce z Radiožurnálu, mě konečně probrali z ospalé brzce ranní letargie. Vizovice pod příkrovem červánků z dovozu byly na dohled.

    Nevelké město nedaleko rallyové Mekky – Zlína, znají především pravověrní metalisté, pravidelně nepravidelní alkoholici a amatérští jezdci rally.

    O co tady vlastně jde?

    Motoristická soutěž „Ve stopě Valašské zimy – Memoriál Josefa Sláčika“ se stala za svou dlouholetou existenci fenoménem s ocasem z výfukových zplodin. I ona doznala v průběhu let několika změn, ale hlavní myšlenka je stále jasně naplňována. Umožnit neprofesionálním jezdcům vyzkoušet si na uzavřených slalomových zkouškách svižnou jízdu v zimních podmínkách a zároveň zdravě soupeřit mezi sebou.

    Neuvidíte zde drahé soutěžní speciály, honosná servisní zázemí a bezedné budgety. Naopak nechybí soutěživost, nadšení, vášeň a velká soutěžácká srdce (která často tlučou rychleji, než jejich majitelé dokážou kroutit volantem).

    Majoritní množství účastníků si drží vysloužilá a letitá vozidla v garáži pod plachtami právě jen kvůli jediné sobotě na „Stopě“. Oprášit, vyzdobit čučavými samolepkami, hrdě nalepit startovní číslo na vyšisovaný lak předních dveří a ukázat světu, že třeba právě já mohu být novým Trinerem. Naděje umírá poslední.

    Těžko bychom zpětně dohledávali rok, kdy množství došlých přihlášek nepřevyšovalo maximální propustnost tratě. Aby také ne, jinou akci ve stylu opravdové rally pro běžné motoristické smrtelníky na území naší republiky nenajdeme. Vizovická soutěž mimo jiné vděčí za svou oblíbenost faktu, že se pořadatelům daří získávat povolení závodit na bývalých i současných erzetách Barum rally.

    Malá „barumka“ v zimních hávu

    V historii se vždy začínalo prologem mezi kuželkami na vizovickém školním hřišti. Mezi basketbalovými koši se vyplatilo udržet si klidnou hlavu, čistou mysl a ruční brzdu v klidové poloze. Souvislý sněhový podklad sice sváděl konat kejkle před početnou diváckou masou, ale mezi kužely se dalo velmi jednoduše zamotat. Trestné vteřiny za nesprávné projetí tratě poté naskakovaly tempem nebývalým a početná skupina „divočáků“ si závod prohrála ještě dříve, než začal.

    „Barák“ je nestárnoucí klasika a stálý inventář harmonogramu. Ne nadarmo se mu přezdívá „Moravské Col de Turini“. Že dole odstartujete na suchém asfaltu, absolutně nic neznamená. V půlce erzety už jedete po kombinaci sněhu a ledu a těsně před cílem panují nefalšované zimní podmínky. No a kdo aspoň jednou nebyl v zatáčce „U Vasila“, ten o sobě nemůže tvrdit, že je fanouškem „Stopy“.

    Letos byl itinerář doplněn o Hvozdnou (divoká prasata s africkou rýmičkou konečně žijí už jen na stránkách hvozdenské kroniky) a Rakovou. Královská vložka ve třech průjezdech. Na první pohled se může zdáti rychlou a jednoduchou, ale pastí skrývá přehršel. I přesto, že před startem bylo jasné, která opravdu kritická místa bude lépe prodat, našla se spousta posádek, které v hlubokém sněhu a mlází okolo trati pohřbily své naděje na TOP TEN. No jo, rychlost byla dobrá, ale zatáčka příliš prudká. A namrzlá.

    Meteo a slisovaná tma

    Nejpozději měsíc před startem samotným se ze soutěžících i diváků stanou nástupci Jána Zákopčaníka. Sledují se pohyby sněhových bouří, pečlivě evidují denní teploty, měří vrstva sněhu a ledu v nedalekých Alpách a prognózuje, jestli bude závod holomrazový, mokrý či švédsky ledový. Facebooky a Instagramy kolují namísto obvyklých selfíček ty nejaktuálnější fota stavu jednotlivých rychlostních testů.

    Mezitím slušovická fabrika Vraníku přidává jednu směnu navíc, aby dokázala pokrýt hlad po vyhlášených protektorech. Tyhle pryže fungují a už i v daleké cizině se o nich vypráví hotové legendy. Vývojáři od Michelinu by se měli mít na pozoru. Vraník nikdy nespí!

    Těžko na bojišti

    Ročník 2019 nabídl podmínky, za které by se nemusel stydět ani úvodní podnik MS v rally – legendární Rallye Monte-Carlo. Sucho, voda, černý led, zbytky sněhu a ledové koleje. Kompletní menu v rychle se střídajícím tempu, okořeněné nečekanými překvapeními v každé další zatáčce.

    Raková číslo jedna

    Hned z rána jsem si střihl návštěvu provařeného místa „U stromu“ nad Rakovou. Co mě po příjezdu překvapilo byla skutečnost, že jsem parkoval jako třetí auto u pásky. Kde jsou sakryš diváci? Pravda, chvíli před startem se přilehlé pole mírně zaplnilo, ale pamatuji doby, kdy to tady žilo jako na demonstraci Žlutých vest.

    Silnice byla pokryta černým ledem. Trefit se ze širokého mezi dva břehy byl často velký souboj mezi omezenou adhezí a touhou pilota pokračovat stále kupředu. Naštěstí levý násep byl ve valné většině případů shovívavý a vracel rozběsněná auta zpět do hry.

    Po 40 minutách přece jen námraza povolila a zdálo se, že nastal konec švandy. Omyl. Na pódium totiž pomalu nastupovaly zadohraby a řádně přitvrdily muziku. Škodovky a Žigulíky jsou divácky vděčné, leč jezdecky ne vždy user friendly nářadí. Styly průjezdu se lišily, auta poslušně zvedala pravá přední kola a dav se bavil.

    Jednou to přijít muselo. Vysoká nájezdová rychlost v kombinaci se severským vedením auta bokem, kola na pravé straně v luftě, břeh, druhý břeh a neskrývaný pokus o atak finálního bosse (čti stánku s klobásami a kávičkou). „Kilčo“ si však naštěstí lehlo na podlahu a ztratilo útočnou energii. No proto! To bych tu dvacetikorunu na kafčo jinak třímal v ruce zcela zbytečně.

    Jednička, plný céres, pokus o obrat ve stylu erpětky, hop na druhý břeh a už to nešlo tam ani zpět. Nadržení diváci se dočkali a jali se zachraňovat mladoboleslavskou velrybu, válející se na břichu. Famózní konec představení!

    Raková dvě

    Na následující dvě rundy jsem zvolil ústup na protější kopec. S průkopníkem mezinárodního vyprošťování závodních speciálů odkudkoli, mistrem Plhusem, jsme v pátek večer vyhodnotili vybrané místo jako silně jezdecky podcenitelné a vulgárně akční.

    Rychlá levá na nepřehledném horizontu s katováním z koleje do koleje. Plhusův výraz a rozbalené tažné lano mi naservírovali jasné indicie, že se tu v prvním průjezdu něco událo. Pět aut venku. Slušné skóre. Jen aby si to teď přece jen posádky lépe nepohlídaly a rally zaslíbený kraj neovládla po obědová ospalá nuda.

    Ale kdeže. Stali jsme se němými svědky opakovaného vysokého nasazení. Jezdci s každým kilometrem nabírali větší jistoty v jízdě na sněhu i ledu a auta se zmítala v nerovných kolejích, často mimo ideální stopu.

    Že Štěstěna je bárka vratká se prokázalo vzápětí. Nálet černého Civicu byl opravdu „přes čáru“. Dveře jako na světáku, zadní část ve škarpě a už se to hrnulo. Vzduchem létaly části keříků, mech, lišejníky a suchá tráva. Pilot ovšem zachoval ledový klid a držel se poučky „Pořád plnej!“ Hop a auto bylo zpět na cestě.

    Ale ejhle, pro změnu si to po čumáku štrádovalo do protějšího pankejtu. V něm bylo místa o poznání více a mezi lesem a pohozenými kmeny se nacházel navíc heliport pro Lakatoše. A na něm jsem stál já. Nohy na ramena a šupem pryč. Honda se mistrně na plácku otočila (v tu chvíli již prosta zpětného zrcátka i skla dveří u mitfáry, bonusově však s lavórem ve dveřích) a přes bláto a kaluže se vrátila zpět do akce. A to jsem si myslel, že se dnes nezadýchám.

    Pěkný sport jsme viděli opětovně u zadokolek. Řízené smyky a jedno nekontrolované přetočení v rámci šířky vozovky toho byly jasným důkazem.

    Bohužel k nám nedojelo jedno „véeftéeso“. Nad jeho síly byla utažená levá okolo lesa. Mistrně se vžilo do role skokana na lyžích Pavla Ploce. Odraz směr louka byl přesný odvážný, ale telemark při dopadu nezvládnutý a Žigo si zlomilo kolo v rameni.

    A Raková do třetice

    Člověk je tvor líný a než vymýšlet plán rychlého přesunu, zdálo se býti jednodušším strávit poslední rundu spolu s vycházejícím Oskarem ve stejné jámě lvové. Zmrazky pod přímými paprsky povolovaly, ale břečka a voda ve stínu slibovaly pokračování zábavy.

    Tentokrát se nechala nachytat v nedbalkách hráškově zelená Felicie. Po nemohutném smyku zůstala zapikolovaná na břiše v pravém pankejtu. Mezinárodní vyprošťovací tým v česko-maďarském složení, vedený Plhusem a jeho ve všech jazycích srozumitelným „Hej rup“, byl neprodleně na místě.

    Začala pohádka o dědečkovi, kterak tahal řepu. Škodovce se ovšem ven nechtělo. Okolo projíždějící soupeři ve Škodě Forman zastavili optat se, zda je vše v rámci možností ok. Neočekávaně se však díky tažnému zařízeni přeměnili v záchranáře. Stačil jediný mohutný trh lanem a Felda byla z trablů venku. Kdyby se předávala cena fair play, Forman byl jasným kandidátem.

    Dobré to bylo! Stopa si stále uchovává svůj oldschool styl. Peníze a prestiž tu nejsou jistě na prvních místech žebříčku hodnot. Ano, někteří sem opravdu přijedou bojovat o cenné kovy, ale valná část dorazí především pobavit sebe i diváky. Atmosféra však už mírně strádá. Přece jen více přitažená bezpečnostní pravidla na oblíbených diváckých místech nedovolují stát na samém okraji vozovky a průjezdy se stávají z pohledu živelnosti více uniformní. Symbióza mezi účinkujícími a tifosi ovšem funguje neustále. Při výpadku auta mimo cestu se vždy najde dostatek silných paží k návratu speciálu zpět do hlavního dějství.

    Ukončení bych s vaším svolením zvolil v jemně lyžařském stylu. Bylo by fajn, kdyby letošní léto bylo horké, s dostatkem švestek. To aby diváci měli na příští ročník dostatek kvalitní mázy. A taky si přejme, ať se nám napřesrok na Stopě ve stopě sejde co nejvíce posádek. Tradice se totiž musí ctít!

    amatéři crash sníh Ve stopě Valašské zimy
    Share. Facebook Twitter Email WhatsApp
    Ivo Nowi Novák

    Malíř slov & živoucí fotopast. Přiznaný fanoušek italské Lancie a vyznavač kultu skupiny B. Milovník časů, kdy startovní čísla poctivě okupovala celé přední dveře, jména posádek byla vyvedena na předních blatnících, otáčkoměry měly rafiky a podvozky vše nepobíraly. Pravidelný poživatel kávy a benzínových výparů. Rally? Plánování, ztrácení se v mapách, cesty dnem i nocí za poznáváním nových míst i lidí. Celoživotní vášeň. Emoce. Každá vteřina se počítá!

    SOUVISEJíCÍ PŘÍSPĚVKY

    Jakub Skýpala1.7.2024

    Orlen Rally Poland 2024

    Ivo Nowi Novák15.1.2021

    WRC 2021 před startem – Toyota mění barvy, Neuville spolujezdce

    Zdeněk Weiser17.12.2019

    Modely FoxToys

    Leave A Reply Cancel Reply

    Motoristické akce
    <
    < 2025 >
    July
    >
    Month
    Month
    List
    Week
    Day
    MoTuWeThFrSaSu
     123456
    789101112
    • Bohemia Rally Mladá Boleslav 2025

      All day
      12/07/2025-13/07/2025
      tř. Václava Klementa 36/3, Mladá Boleslav II, 293 01 Mladá Boleslav, Česko

      tř. Václava Klementa 36/3, Mladá Boleslav II, 293 01 Mladá Boleslav, Česko

      tř. Václava Klementa 36/3, Mladá Boleslav II, 293 01 Mladá Boleslav, Česko
      http://www.rallybohemia.cz

      BOHEMIA Rally Mladá Boleslav 2025

      Seznam přihlášených posádek (MČR)
      Časový harmonogram
      …[Read more]

    13
    • Bohemia Rally Mladá Boleslav 2025

      All day
      13/07/2025-13/07/2025
      tř. Václava Klementa 36/3, Mladá Boleslav II, 293 01 Mladá Boleslav, Česko

      tř. Václava Klementa 36/3, Mladá Boleslav II, 293 01 Mladá Boleslav, Česko

      tř. Václava Klementa 36/3, Mladá Boleslav II, 293 01 Mladá Boleslav, Česko
      http://www.rallybohemia.cz

      BOHEMIA Rally Mladá Boleslav 2025

      Seznam přihlášených posádek (MČR)
      Časový harmonogram
      …[Read more]

    141516171819
    • Rallye Železné Hory – ČMPR

      All day
      19/07/2025
      Rally Železné Hory

      WVWW+9Q Nabočany-Hrochův Týnec, Česko

      WVWW+9Q Nabočany-Hrochův Týnec, Česko
      https://www.rallyezeleznehory.cz/

      Rallye Železné Hory 2025 – ČMPR

      Zvláštní ustanovení
      Přihláška do soutěže
      Startovní …[Read more]

    20
    21222324
    • Eifel Rallye Festival

      All day
      24/07/2025-26/07/2025
      Bachstelzenweg 10, 54550 Daun, Německo

      Bachstelzenweg 10, 54550 Daun, Německo

      Bachstelzenweg 10, 54550 Daun, Německo
      http://www.eifel-rallye-festival.de
      Eifel rallye festival 2019

      Eifel Rallye Festival 2025

      Seznam přihlášených posádek
      Prezentace závodních speciálů
      …[Read more]

    25
    • Eifel Rallye Festival

      All day
      25/07/2025-26/07/2025
      Bachstelzenweg 10, 54550 Daun, Německo

      Bachstelzenweg 10, 54550 Daun, Německo

      Bachstelzenweg 10, 54550 Daun, Německo
      http://www.eifel-rallye-festival.de
      Eifel rallye festival 2019

      Eifel Rallye Festival 2025

      Seznam přihlášených posádek
      Prezentace závodních speciálů
      …[Read more]

    26
    • Rally Příbram 2025

      All day
      26/07/2025
      http://www.rally-pribram.cz/

      Silmet Rally Příbram 2025

      Seznam přihlášených posádek RSS
      Seznam přihlášených posádek …[Read more]

    • Eifel Rallye Festival

      All day
      26/07/2025-26/07/2025
      Bachstelzenweg 10, 54550 Daun, Německo

      Bachstelzenweg 10, 54550 Daun, Německo

      Bachstelzenweg 10, 54550 Daun, Německo
      http://www.eifel-rallye-festival.de
      Eifel rallye festival 2019

      Eifel Rallye Festival 2025

      Seznam přihlášených posádek
      Prezentace závodních speciálů
      …[Read more]

    27
    28293031   
    RALLYLIFE.cz

    RALLYLIFE

    Užití obsahu včetně převzetí, šíření a dalšího zpřístupňování publikovaných materiálů (článků, fotografií, videa a audio záznamů) je bez písemného souhlasu INUA s.r.o. zakázáno.
    Use of content, including receipt, distribution and access to other published material (articles, photos, videos and audio recordings) without the written consent INUA Ltd. prohibited.

    Stránky
    • Kalendář
    • Kontakt
    • O rallylife.cz
    • Ochrana osobních údajů
    • RALLYLIFE mainpage
    Facebook Instagram
    Copyright 2010-2025 (c) INUA s.r.o. | ISSN - 1804-5219 | O rallylife.cz | Autoři | Ochrana osobních údajů | Kontakt | Sitemap | Správa webu sharkdigital.cz

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.