Tak nám ten nahoře zapnul ohřívače na plný výkon a léto je možno považovat za oficiálně zahájené. S horkým počasím jsou nerozlučně spojené koupačky, výlety, alkoholové excesy a fesťáky. Jeden vysooktanový pro nás opět připravili houževnatí pořadatelé z německého Daunu.
V hlavní roli „soutěžáky“
Eifel Rallye Festival se za osm let své existence vyšplhal na pomyslný Olymp setkání legendárních automobilů a jejich pilotů. O jeho oblibě svědčí i fakt, že nedlouho po spuštění přihlášek, je všech 150 volných míst ve startovní listině beznadějně zaplněno.
Eifel = průřez automobilovými značkami a skupinami. Aby byla beze zbytku naplněna myšlenka návratu k historii rally, jsou na start přijaty pouze originální vozy či jejich dokonalé repliky. Samozřejmě v dobových livrejích. Procházka servisními stáními v nevelkém městě Daun tak musí opravdovým fanouškům starých soutěžních aut způsobovat vjemový orgasmus.
Jeden z novinářů popsal festival velmi výstižně. „Jedná se o směsici sportu, show a románů, které umí napsat jen rally.“
Zážitky na prvním místě
I skrze úctu k současné strohé technice, která se prohání po tratích rally, musím kacířsky prohlásit, že stará auta mají přece jen něco navíc. Duši. Patina, vůně, případné nedokonalosti i jejich „životní“ příběhy, se nedají dodatečně aplikovat. K výše popsanému se mi váže nejedna vzpomínka.
V roce 2018 byl nosným tématem festivalu americký závod do oblak „Pikes Peak“. Přímo z ingoldstadstkého muzea bylo přivezeno originální Audi Quattro S1 E2, se kterým dlouhán Walter Röhrl v roce 1987 u „Amíků“ zvítězil a jako první pokořil bájnou hranici 11 minut.
Harald Demuth s ním absolvoval dvě čestná kola při páteční večerní speciálce. Při druhé rundě však neprojel cílem, ale vrátil se zpět na start, aby přesedl do jiného, neméně slavného speciálu se čtyřmi kruhy ve znaku. Byl to jen mžik.
Na silnici jsem stál najednou jen já a nastartovaná několikasetkoňová bestie s otevřenými dveřmi. Neodolal jsem pokušení a strčil dovnitř alespoň hlavu. Vůně benzínu, oleje, sálající horko a hluk motoru, běžícího na volnoběh ve zcela nesmyslných otáčkách, se mi okamžitě vryli pod kůži. Oči mi přeskakovaly z kmitajících rafik budíků na ohmataný volant až k sedačce, ve které se kdysi potil samotný Walter. Výšivka „Röhrl“ v horní části opěradla toho byla jasným důkazem. Kde jinde se dá tohle zažít…
Rád bych ještě vyzdvihl skvěle zpracovanou a průběžně doplňovanou prezentaci jednotlivých vozů. Ta bude posléze součástí oficiálního tištěného programu.
Na oficiálním webu akce je již k dispozici také kompletní seznam přihlášených posádek.
Hvězdní piloti i spolujezdci samozřejmostí
Rally není jen o technice, ale také o lidech, kteří rozběsněné stroje na erzetách krotí. Daunští pořadatelé už odtajnili jména hvězd, které přijala jejich pozvání.
Začnu těmi, jež v Německu zažijí svojí premiéru.
NICKY GRIST – legendární spolujezdec. Dlouholetý parťák Colina McRae. A taky K-KKK – kníratého Kankkunena. V Daunu se představí v nezvyklé roli. Sám usedne za volant áčkové Toyoty Celica ST185. Jedná se o originální vůz, se kterým s Juhou zvítězili v Portugal rally 1994. A kdo mu bude číst noty? Necháme se překvapit!
ISOLDE HOLDERIED – v roce 1994 a 1995 získala titul mistryně světa v dámském poháru. Na německých erzetách bude krotit Toyotu Corolla WRC, se kterou v roce 1999 absolvovala Rallye Monte Carlo. Jak sama řekla, WRCo od Toyoty bylo její oblíbené auto a moc se těší na svezení s ním.
ERWIN WEBER – evropský šampion ze sezóny 1992. Mezi českými fanoušky rally je znám též jako věčný rival souseda z Boleslavi. Sibera s Trinerem s podstatně slabšími kitovými Feliciemi dokázali Webera nejednou řádně pozlobit. A to disponoval podstatně silnějším Seatem Ibiza Kit Car.
A atraktivní žlutý Seat je pro něj připraven i v Německu. A to dokonce exemplář, který vodil na Monte 1996. I on se moc těší, až se v uvolněné atmosféře, bez tlaku na výsledek, opět předvede za volantem španělského kitu. „Velmi rád se setkám se starými kolegy a přáteli a těším se, až budu moci osobně shlédnout všechny automobilové klenoty, které se v Daunu sejdou“ řekl Weber.
Už teď musí být správný rallyový fanoušek řádě natěšený, ale pokračujeme dalšími „stáry“.
- Timo SALONEN – Peugeot 205 T16 E2 sk.B (replika)
- Stig BLOMQVIST – jediný pravý Stig vystřídá Ford Escort RS WRC (ex-Sainz Rally Monte Carlo 1997) a Ford RS200 Pikes Peak (tisícikoňová šílenost)
- Nicki SCHELLE – Lancia Delta S4 sk.B (ex-Tabaton – Rally San Remo 1986)
- Jimmy McRAE – Vauxhall Chevette HSR (originál)
- Kalle GRUNDEL – Peugeot 309 Gti (originál, s nímž absolvoval německý šampionát v roce 1989) a také Ford RS 200 sk.B (exemplář, který sedlal při RAC rally 1986)
- Jochi KLEINT & Manfred HIEMER – VW Golf Gti 16V (originál)
- Matthias KAHLE – Škoda 130 RS (replika)
- Harald DEMUTH – Audi 80 GLE (originál)
- Josep Maria SERVIA – Seat Ibiza Bi-Motor (originál)
Tři dny nabité zábavou
Nezměněn zůstal i itinerář soutěže. Do Daunu se vyplatí dorazit už ve čtvrtek dopoledne. Od třetí odpolední je totiž na programu shakedown v „Maubach arena“.
V minulém roce změnili pořadatelé lokaci a vytvořili nový, divácky přehledný a atraktivní „šejk“. A to dokonce v polookruhovém podání.
Čtvrteční večer patří Open-Air-Rally-Kinu v Daunu. Promítat se bude některý z filmů s rallyovou tématikou ze střižny Helmuta Deimela.
Páteční ráno začne technickými přejímkami, které po obědě doplní „Super Stage“. Jedná se o divácky vděčný šotolinový okruh s umělým skokem, brodem a několika „Drift-Kurven“.
S přicházející tmou se posádky přesunou na další kultovní vložku- opět polookruhový test v okolí Sarmersbachu.
Sobota je pak koncipována jako klasický soutěžní den, aby celý festival ukončila cílová rampa okolo páté hodiny odpolední a večerní předávání cen, jejichž součástí je také Rally-Party.
Harmonogram soutěže
Čtvrtek 18.07.2019
15.00-19.00 / SHAKEDOWN „Maubach-arena“
20.30 / Open-Air-Rally-Kino v Daunu
Pátek 19.07.2019
8.00 / Technické přejímky
11.00-12.00 / „Autogrammstunde“ neboli Autogramiáda s účastí největších hvězd.
14.20 / „SUPER STAGE“ – šotolinka, voda, smyky
19.30 / „SARMERSBACH“ – úvodní polookruhová rychlostní zkouška
Sobota 20.07.2019
8.30-17.00 / jednotlivé rychlostní zkoušky
17.00 / Cíl v Daunu
19.30 / „RALLY PARTY“ s předáním cen
Němečtí pořadatelé do toho opravdu „šlapou“. Laťku festivalu se jim daří držet stále velmi vysoko. V Rally Village vás od zaparkovaných závodních skvostů nikdo nevyhání. Po plotech, zábranách či páskách ani památka, vše je na dosah a omak. Když k tomu připočtu krásné rychlostní zkoušky a příjemně dravé nasazení posádek, musím vám oznámit, že já jsem si svůj TOP letní festival opět našel. Už nyní se nemůžu dočkat motorových koncertů!
Facebook: https://www.facebook.com/EifelRallyeFestivalOfficial
Twitter: www.twitter.com/EifelRallye
Instagram: https://www.instagram.com/eifelrallyefestivalofficial
YouTube: www.youtube.com/channel/UCV52bpXboaWN4OGt3vgHvSA