Kariéra Skota Colina McRae byla dlouhá a protkaná tolika vzlety i pády, že je téměř nemožné ji shrnout v několika holých větách.
Nejmladší mistr světa v rally
Připomeňme si tedy jen její nejzásadnější okamžik. V sezoně 1995 se stal McRae, ve svých 27 letech a 109 dnech, nejmladším mistrem světa v rally. Na tento fantastický úspěch se mu už nikdy v budoucnu nepodařilo navázat. Nedokázal totiž dostatečně ukočírovat svůj temperament, což mu způsobovalo četné nesnáze.
When in doubt, flat out
McRaeův jezdecký styl “všechno nebo nic” přitahoval nejen davy fanoušků, ale také havárie a technické problémy. Vozy, se kterými závodil, tlačil na absolutní limit. Silnici používal jen jako hrubý mustr prostoru, kterým se pohyboval směrem kupředu. Diváci šíleli. A mechanici posléze také, když museli otlučená a unavená auta během soutěže znovu a znovu pracně uvádět v život.
Navzdory McRaeovým jezdeckým eskapádám musíme konstatovat, že Colin byl technicky velmi zdatný. Čile spolupracoval s inženýry a znal i ty nejmenší technické nuance strojů, se kterými závodil. Dokázal přesně popsat, jak se auto chová a jak případně změnit nastavení, aby více vyhovovalo jeho jezdeckému naturelu.
V ČISTÉ STOPĚ
Na tratích rally vyznával agresivní styl řízení. Když však odstartoval v roce 2004 v legendární čtyřiadvaceti hodinovce Le Mans za volantem Ferrari 550 Maranello GT1, dokázal bez problémů fungovat v precizní čisté okruhové stopě. V posádce s Darrenem Turnerem a Rickardem Rydellem dorazili do cíle na devátém místě absolutně a třetím ve své kategorii.
Několikanásobný vítěz Le Mans Allan McNish poté poznamenal, že: “Colin se přizpůsobil okruhovým vytrvalostním závodům mnohem rychleji, než všichni očekávali”.
McRae dvakrát vyhrál Safari rally, což vyžadovalo spoustu jezdecké empatie nejen k závodní technice. V Africe dokázal zkrotit své vnitřní vášně. Pochopil, že na černém kontinentu prostě nestačí jen bezhlavě držet plný plyn v domnění, že to nějak dopadne.
FABRIKANT
V sezóně 1991 se stal Colin profesionálním jezdcem. Připojil se k týmu Prodrive Subaru, když podepsal smlouvu s Davidem Richardsem pro účast v britském šampionátu. První rok v kokpitu Legacy měl být zkušebním. Jenže kombinací mladické nevázanosti a výjimečného talentu dokázal McRae, trochu překvapivě, vybojovat mistrovský titul.
British Rally Championship 1992
Pro britský šampionát 1992 postavil Prodrive zbrusu nové Subaru Legacy RS s registrační značkou “J314 PWL”. Dvoulitrový přeplňovaný motor Boxer s tři sta padesáti koňmi byl doplněn manuální šestistupňovou převodovkou a pohonem všech čtyř kol. “Lego” samozřejmě splňovalo všechny platné mezinárodní předpisy pro soutěžní vozy skupiny A.
Karoserie Legacy bylo oděna do ikonického modro bílého designu hlavního mecenáše, tabákového gigantu Rothmans.
Colin McRae s Derekem Ringerem opanovali kompletní sezonu British Rally Championship 1992. Zvítězili ve všech šesti soutěžích (Vauxhall Sport Int., Pirelli Int., Perth Int., Elbow Ulster, Manx a Elonex Int.).
Šest ze šesti
Zvláště říjnová Elonex International rallye důkladně prověřila připravenost všech zúčastněných. Netradičně se totiž závodilo skrze celou nocí. Posádka Prodrive už měla titul zajištěn, a to i v případě, pokud by nezvítězila. Jenže to by nebyl Colin, kdyby soutěží jen tak proplul. Triumfoval v předchozích pěti podnicích a primát chtěl brát i v závěrečném, šestém. Před poslední rychlostní zkouškou “Weston” ztrácel na vedoucího Tommiho Mäkinena s Nissanem Sunny GTi-R pouhou jednu vteřinu. Zatroubil k útoku a na 2,5 kilometrech vložky mu dokázal tři sekundy “naložit”.
"LEGO" MÍŘÍ DO AUKCE
Vítězné Legacy z privátní sbírky rodiny McRae je nyní na prodej.
Před patnácti lety prošlo vítězné Subaru repasí. Při restaurování byl kladen velký důraz i na ty nejmenší detaily. Svůj závodní důchod pak trávilo mezi dalšími skvosty v soukromé sbírce rodiny McRae. Světlo světa spatřovalo jen při opravdu výjimečných příležitostech. Dá se říci, že Legacy je nyní ve stejně skvěle kondici, jako v sezóně 1992.
Pokud by s ním nový majitel hodlal závodit, bude muset pouze vyměnit dobové anatomické sedačky a bezpečnostní pásy. Mají totiž propadlou homologaci.
Legacy bylo nedávno zkontrolováno Ianem Gwynnem z BGM Sport, v jehož depositu je v současné době také bezpečně uloženo. A to až do termínu aukce Silverstone Classic, která se uskuteční ve dnech 26.-27. srpna 2023. Orientační prodejní cena vzácného soutěžáku se pohybuje mezi 380-450 tisíci liber.