RALLY LIFERALLY LIFE
    Facebook Twitter Instagram
    NOVINKY/NEWS
    • Podorlická rally 2023
    • Škoda 130 LR – Josef & Jaroslav Urbanovi – sezóna 2023
    • Eifel Rallye Festival 2023 – oslava triumfů Alpine a Lancie 037
    • Rallye Králíky 2023
    • Síť21 Rallysprint Kopná 2023
    • Kliďas Juha Kankkunen. Černé, kulaté, Pirelli.
    • Eifel Rallye Festival 2023 – představení soutěžních speciálů
    • WRC Croatia rally 2023
    RALLY LIFERALLY LIFE
    • Journal
      1. Historie
      2. Lifestyle
      3. Závody
      4. Osobnosti
      5. Soutěžáky
      6. Komentáře/Recenze
      7. Časopis Rally
      8. View All

      Kliďas Juha Kankkunen. Černé, kulaté, Pirelli.

      5.5.2023

      Marcel Tuček: Janovická rána – Rallye Šumava 1997

      9.4.2023

      Miki Biasion & Safari rallye 1988 – Kdo mi ukradl Lancii?

      23.3.2023

      Mise SAFARI RALLYE – nesmlouvavý maraton

      12.3.2023

      Limitovaná edice Alpine A110 vzývá ducha rallyové sezony 1973

      14.4.2023

      Eifel Rallye Festival 2022 – Hvězdné nebe nad Daunem (2.díl)

      2.1.2023

      Eifel Rallye Festival 2022 – Vulkanický benzínový jukebox (1.díl)

      29.12.2022

      GLOSA: Jaká byla rally v osmdesátkách?

      23.10.2022

      Eifel Rallye Festival 2023 – oslava triumfů Alpine a Lancie 037

      16.5.2023

      Eifel Rallye Festival 2023 láká na zvučná jména a nové erzety

      25.4.2023

      Jubilejní Rallye Český Krumlov 2023 přivítá opravdové legendy

      19.4.2023

      Startovku Šumavy a Vltavy zaplnilo téměr 150 posádek

      17.4.2023

      Walter Röhrl – Co na srdci, to na jazyku

      12.2.2023

      Znovuzrození legendy – BMW M3 Rally od (Rem)Branda

      22.3.2022

      Zemřel Walter Treser. Stál u zrodu legendárního Quattra.

      17.11.2021

      Rally Nový Zéland 1987- Wittmannův jediný triumf v MS

      7.4.2021

      Mitsubishi Lancer EVO III „M5 MRE“ – bojovník ze země, kde se probouzí slunce

      10.8.2022

      Nissan Sunny GTi-R – odvrácená strana Slunce

      18.7.2022

      Opel Ascona 400 RA40 „Safari“ – nespoutaný Django

      29.6.2022

      BMW E30 M3 Rally – německá pila s britskými zuby

      16.3.2022
      9.0

      KOMENTÁŘ: Rallysprint Kopná 2021 – Slušovický zázrak

      27.5.2021
      9.3

      KOMENTÁŘ: Rallye Šumava & Vltava 2021: Jak to jede?

      13.5.2021
      6.5

      KOMENTÁŘ: Valašská rally – soutěž, CO VIDěli fanoušci on-line

      2.4.2021
      8.0

      KOMENTÁŘ: Schneerosen rallye 2019 v rytmu vína

      1.3.2019

      RALLY magazín 03 / 2021

      1.5.2021

      RALLY magazín 02 / 2021

      23.3.2021

      RALLY magazín 01 / 2021

      1.2.2021

      RALLY magazín 10 / 2020

      1.12.2020

      Eifel Rallye Festival 2023 – oslava triumfů Alpine a Lancie 037

      16.5.2023

      Kliďas Juha Kankkunen. Černé, kulaté, Pirelli.

      5.5.2023

      Originální body kit FORD RS200 na prodej! Má to však malý háček.

      26.4.2023

      Eifel Rallye Festival 2023 láká na zvučná jména a nové erzety

      25.4.2023
    • FlatOut
    • Fotogalerie

      Podorlická rally 2023

      29.5.2023

      Škoda 130 LR – Josef & Jaroslav Urbanovi – sezóna 2023

      16.5.2023

      Rallye Králíky 2023

      9.5.2023

      Síť21 Rallysprint Kopná 2023

      8.5.2023

      WRC Croatia rally 2023

      1.5.2023
    • Kalendář
    Facebook Twitter Instagram
    RALLY LIFERALLY LIFE
    NACHÁZÍTE SE/YOU ARE AT:Home»Journal»Závody»40 let MS – 1998: Další titul pro Mäkinena
    Závody

    40 let MS – 1998: Další titul pro Mäkinena

    By Redakce RL.CZ12.11.20137 Mins Read

    Největší jezdeckou rošádou roku byl návrat Carlose Sainze k týmu Toyota Team Europe po pěti letech. Zatímco Fordy Escort Cosworth RS přetransformované do kategorie WRC už byly za zenitem, nová Corolla WRC vstoupila do sezony 1998 senzačním vítězstvím Sainze v Monte Carlu.

    <<< sezóna 1997 – sezóna 1999 >>>


    Tommi Mäkinen neponechal nic náhodě

    Mäkinen vykročil k dalšímu titulu v Monte Carlu levou nohou. Ačkoliv vedl po první etapě s minutovým náskokem, druhý den ráno na čerstvém sněhu vylétl ze silnice. To finskému jezdci paradoxně pomohlo zvítězit na další soutěži ve Švédsku, protože startoval až jako šestý, což bylo v tajícím sněhu výhodou.


    V Keni byla situace úplně jiná. Náročné podmínky vyřadily většinu favoritů. McRae a Mäkinen odstoupili s poruchami motorů, u Sainzova vozu praskl tlumič pérování. Z překvapivého vítězství se radoval poprvé v kariéře Richard Burns s Mitsubishi Carisma GT.

    Nečekaný byl i výsledek Fordů Escort WRC, které slavily 30-ti leté výročí nasazení modelu Escort v rally. Juha Kankkunen se díky třetímu umístění na stupních vítězů dostal do čela šampionátu.

    V Portugalsku se odehrála strhující bitva o vítězství. Colin McRae byl v cíli pouze o 2,1 s rychlejší než Sainz, což znamenalo nejtěsnější výsledek dosavadní historie.

    Další dvě asfaltové soutěže skončily velkým zklamáním pro Carlose Sainze. Na Iberijském poloostrově dojel až sedmý za nejrychlejšími vozy Formule 2 (vyhrál jeho týmový kolega Auriol ), na Korsice byl ještě o jedno místo horší.

    Na Napoleonově ostrově zachránil reputaci vozů kategorie WRC pouze déšť. McRae s Imprezou WRC byl jen o půl minuty rychlejší než Delecour s Peugeotem 306 Maxi. Ani Mäkinenovi na asfaltových tratích pšenka nekvetla a v polovině roku byl v průběžné klasifikaci až šestý.

    Nová evoluce Mitsubishi Lancer s číslem 5 přinesla obhájci titulu premiérové vítězství v Argentině, ale další triumfy si připsali i jeho největší soupeři Sainz a McRae. Teprve v závěru sezony nasadil Fin ke strhujícímu finiši a přetlačil misku vah na svoji stranu po vítězství na Finské rally (popáté v řadě!), v Itálii a Austrálii.


    Nečekané rozuzlení bitvy o titul

    Před závěrečnou soutěží na britských ostrovech vedl Tommi Mäkinen o pouhé dva body. První den Britské rally měl smůlu, uklouzl na olejové skvrně a urazil zadní kolo. Sainzovi stačilo dojet do cíle na čtvrtém místě, aby se stal podruhé mistrem světa.

    Španělského jezdce však postihla neuvěřitelná smůla. Na poslední vložce, na dohled od cílové fotobuňky musel vzdát pro poruchu motoru. Mäkinen, který si už v hotelu balil kufry, se nečekaně stal potřetí mistrem světa a Mitsubishi získalo díky odstoupení obou jezdců Toyoty i značkový titul.


    Toyota na dvou frontách

    Řady továrních týmů se speciály WRC se začaly utěšeně rozrůstat. Z Toyoty Corolly WRC se přes zimu stal vůz s vítězným potenciálem a nebýt Sainzovy smůly, mohla japonská značka slavit dvojnásobný triumf. Pod kapotou se v průběhu sezony objevil nový motor, tovární vozy byly vybaveny elektronickým joystickem sekvenčního řazení.

    Nejviditelnější změnou byl design vozu. Na každou soutěž přijely vozy v barvách olejářské firmy Castrol s pozměněným válečným malováním.

    Nejsofistikovanější techniku představilo Subaru, které od Rally Nový Zéland montovalo do továrních vozů všechny tři aktivní diferenciály.


    Debut Seatu Cordoba WRC

    Ve Finsku debutoval zbrusu nový Seat Cordoba WRC. Jednalo se o první španělský soutěžní vůz s dvoulitrovým přeplňovaným motorem a pohonem všech kol (převodové ústrojí Hewland). Zajímavostí byl nejkratší rozvor 2443 mm. Seat Sport chtěl původně přestavět do specifikace WRC kompaktní model Ibiza, ale ten byl příliš krátký. O to víc španělský tým mrzelo, že FIA na žádost Peugeotu následně změnila pravidla.

    Na Britské rally získal Fin Harri Rovanperäa šesté místo první mistrovský bod. Španělé zůstali aktivní i ve Formuli 2, kde dominovali potřetí za sebou.


    Škodovka jen sporadicky

    Značka Škoda se tentokrát do Formule 2 oficiálně nepřihlásila a čeští jezdci startovali s kitovou oktávií pouze na vybraných soutěžích. Škoda Motorsport se plně soustředila na vývoj speciálu WRC.

    Nejlepším výsledkem roku bylo třetí místo Pavla Sibery mezi dvoukolkami v Řecku. Na závěrečné soutěži se Sibera proslavil tím, že narazil do stejného betonového bloku jako Mäkinen.


    MS 1998

    Značky:
    1. Mitsubishi 91, 2. Toyota 85, 3. Subaru 65, 4. Ford 53, 5. Seat 1
    Jezdci:
    1. Tommi Mäkinen 58, 2. Carlos Sainz 56, Colin McRae 45, 4. Juha Kankkunen 39, 5. Didier Auriol 34, 6. Richard Burns 33, 7. Piero Liatti 17, 8. Freddy Loix 13, 9. Bruno Thiry 8, 10. Francois Delecour 6, 11. Ari Vatanen 6, 12. Gilles Panizzi 6, 13. Kenneth Eriksson 3, 14. Grégoire De Mévius 3, 15. Harri Rovanperä 3, 16. Marcus Grönholm 2, 17. Philippe Bugalski 2, 18. Sebastian Lindholm 2, 19. Raimund Baumschlager 1, 20. Thomas Radström 1
    Formule 2:
    1. Seat 81, 2. Peugeot 69, 3. Volkswagen 49
    Production Cup:
    1. Gustavo Trelles (Mitsubishi Lancer Evo sk. N)
    Teams Cup
    1. HF Grifone 73, 2. Uruguay en Carrera 39, 3. Gazprom Rally Team 27, 4. Mobil 1 Stomil Olsztyn 26, 5. Toyota Castrol Team Sweden 22, 6. Toyota Team Saudi Arabia 20


    Výsledky MS 1998

    66. Rallye Automobile de Monte-Carlo (19. – 21. ledna)

    1. Carlos Sainz (Toyota Corolla WRC) 4:28:00.5
    2. Juha Kankkunen (Ford Escort WRC) 4:28:41.3
    3. Colin McRae (Subaru Impreza WRC 98) 4:29:01.5

    47. International Swedish Rally (6. – 8. února)

    1. Tommi Mäkinen (Mitsubishi Lancer Evolution IV) 3:32:51.6
    2. Carlos Sainz (Toyota Corolla WRC) 3:33:43.2
    3. Juha Kankkunen (Ford Escort WRC) 3:33:50.4

    46. Safari Rally Kenya (28. února – 1. března)

    1. Richard Burns (Mitsubishi Carisma GT Evolution IV) 8:57:34
    2. Juha Kankkunen (Ford Escort WRC) 9:07:01
    3. Ari Vatanen (Ford Escort WRC) 9:07:26

    32. TAP Rallye de Portugal (22. – 25. března)

    1. Colin McRae (Subaru Impreza WRC 98) 4:20:58.1
    2. Carlos Sainz (Toyota Corolla WRC) 4:21:00.2
    3. Freddy Loix (Toyota Corolla WRC) 4:21:43.9

    34. Rallye Catalunya-Costa Brava (Rallye de España, 20. – 22. dubna)

    1. Didier Auriol (Toyota Corolla WRC) 4:18:36.9
    2. Freddy Loix (Toyota Corolla WRC) 4:19:30.3
    3. Tommi Mäkinen (Mitsubishi Lancer Evolution V) 4:19:46.3

    42. Tour de Corse – Rallye de France (4. – 6. května)

    1. Colin McRae (Subaru Impreza WRC 98) 4:02:46.9
    2. Francois Delecour (Peugeot 306 Maxi) 4:03:14.1
    3. Piero Liatti (Subaru Impreza WRC 98) 4:03:16.9

    18. Rally Argentina (20. – 23. května)

    1. Tommi Mäkinen (Mitsubishi Lancer Evolution V) 4:22:07.4
    2. Carlos Sainz (Toyota Corolla WRC) 4:22:34.2
    3. Juha Kankkunen (Ford Escort WRC) 4:22:34.9

    45. Acropolis Rally of Greece (7. – 9. června)

    1. Colin McRae (Subaru Impreza WRC 98) 4:26:31.6
    2. Didier Auriol (Toyota Corolla WRC) 4:26:51.6
    3. Juha Kankkunen (Ford Escort WRC) 4:27:15.9

    28. Rally New Zealand (24. – 27. července)

    1. Carlos Sainz (Toyota Corolla WRC) 3:54:57.1
    2. Didier Auriol (Toyota Corolla WRC) 3:55:01.2
    3. Tommi Mäkinen (Mitsubishi Lancer Evolution V) 3:56:40.8

    48. Neste Rally Finland (21. – 23. srpna)

    1. Tommi Mäkinen (Mitsubishi Lancer Evolution V) 3:16:56.1
    2.Spain Carlos Sainz (Toyota Corolla WRC) 3:17:31.7
    3.Finland Juha Kankkunen (Ford Escort WRC) 3:17:41.3

    40. Rallye Sanremo – Rallye d’Italia (12. – 14. října)

    1. Tommi Mäkinen (Mitsubishi Lancer Evolution V) 4:34:34.5
    2. Piero Liatti (Subaru Impreza WRC 98) 4:34:50.3
    3. Colin McRae (Subaru Impreza WRC 98) 4:36:04.7

    11. API Rally Australia (5. – 8. listopadu)

    1. Tommi Mäkinen (Mitsubishi Lancer Evolution V) 3:52:48.7
    2. Carlos Sainz (Toyota Corolla WRC) 3:53:05.2
    3. Didier Auriol (Toyota Corolla WRC) 3:53:13.7

    54. Network Q Rally of Great Britain (22. – 24. listopadu)

    1. Richard Burns (Mitsubishi Carisma GT Evolution V) 3:50:30.6
    2. Juha Kankkunen (Ford Escort WRC) 3:54:17.1
    3. Bruno Thiry (Ford Escort WRC) 3:55:58.1

    40 let MS historie soutěží Peugeot Seat seriál Škoda Subaru technika WRC Tommi Mäkinen Toyota WRC/Mistrovství světa závody
    Share. Facebook Twitter Email WhatsApp
    Redakce RL.CZ

    SOUVISEJíCÍ PŘÍSPĚVKY

    By Ivo Nowi Novák5.5.2023

    Kliďas Juha Kankkunen. Černé, kulaté, Pirelli.

    By Jakub Skýpala1.5.2023

    WRC Croatia rally 2023

    By Ivo Nowi Novák20.4.2023

    Diamantový jednorožec míří do Plzně

    Leave A Reply Cancel Reply

    Motoristické akce
    <
    < 2023 >
    Červen
    >
    Měsíc
    Měsíc
    Seznam
    Týden
    Den
    PoÚtStČtPáSoNe
       123
    • Lak Racing Rallye Plzeň

      Celý den
      03/06/2023
      Rallye Plzeň

      M7C8+RH Dobřany, Česko

      M7C8+RH Dobřany, Česko
      https://www.arkp.cz

      Seznam přihlášených posádek
      Časový harmonogram
      Výsledky/Results
      Předpověď počasí – …[Read more]

    4
    567891011
    1213141516
    • Agrotec Petronas Rally Hustopeče 2023

      Celý den
      16/06/2023-18/06/2023
      Rally Hustopeče

      Husova 28/1, 693 01 Hustopeče, Česko

      Husova 28/1, 693 01 Hustopeče, Česko
      http://www.agrotecrally.cz/

      Agrotec Petronas Rally Hustopeče 2023 – soutěž mezi vinicemi
      Rally Hustopeče je nejmladší a …[Read more]

    17
    • Agrotec Petronas Rally Hustopeče 2023

      Celý den
      17/06/2023-18/06/2023
      Rally Hustopeče

      Husova 28/1, 693 01 Hustopeče, Česko

      Husova 28/1, 693 01 Hustopeče, Česko
      http://www.agrotecrally.cz/

      Agrotec Petronas Rally Hustopeče 2023 – soutěž mezi vinicemi
      Rally Hustopeče je nejmladší a …[Read more]

    18
    • Agrotec Petronas Rally Hustopeče 2023

      Celý den
      18/06/2023-18/06/2023
      Rally Hustopeče

      Husova 28/1, 693 01 Hustopeče, Česko

      Husova 28/1, 693 01 Hustopeče, Česko
      http://www.agrotecrally.cz/

      Agrotec Petronas Rally Hustopeče 2023 – soutěž mezi vinicemi
      Rally Hustopeče je nejmladší a …[Read more]

    1920212223
    • Radouňská rallye – ČMPR

      Celý den
      23/06/2023-24/06/2023
      Radouňská rally

      Okrouhlá Radouň 89, 378 42 Okrouhlá Radouň, Česko

      Okrouhlá Radouň 89, 378 42 Okrouhlá Radouň, Česko
      http://www.radounmotorsport.cz
      Radouňská rally 2020

      Radouňská rallye 20232 – ČMPR

    24
    • Radouňská rallye – ČMPR

      Celý den
      24/06/2023-24/06/2023
      Radouňská rally

      Okrouhlá Radouň 89, 378 42 Okrouhlá Radouň, Česko

      Okrouhlá Radouň 89, 378 42 Okrouhlá Radouň, Česko
      http://www.radounmotorsport.cz
      Radouňská rally 2020

      Radouňská rallye 20232 – ČMPR

    25
    2627282930  
    FOTOGALERIE
    Fotogalerie rally
    29.5.2023By Ivo Nowi Novák1 Min Read

    Podorlická rally 2023

    Fotogalerie rally
    16.5.2023By Ivo Nowi Novák1 Min Read

    Škoda 130 LR – Josef & Jaroslav Urbanovi – sezóna 2023

    Fotogalerie rally
    9.5.2023By Ivo Nowi Novák1 Min Read

    Rallye Králíky 2023

    Fotogalerie rally
    8.5.2023By Ivo Nowi Novák1 Min Read

    Síť21 Rallysprint Kopná 2023

    Témata na RALLYLIFE.cz
    3x od pasu (90) 40 let MS (31) Audi (210) Barum Czech Rally Zlín (72) cestovní automobily (90) design (34) Eifel Rallye Festival (45) ERC (78) fanoušci (50) Ford (42) Group B (62) historici (173) historické automobily (173) historie soutěží (66) Interview (82) IRC (81) Itálie (76) Jan Kopecký (32) jezdci (488) Lancia (165) legendy (32) Německo (45) Peugeot (357) Porsche (38) Rakousko (80) Rallylegend San Marino (36) rallysprinty (33) seriál (42) Slovensko (43) spolujezdci (40) Subaru (335) technika (71) technika WRC (46) trekker (38) Valašská rally (42) Velká Británie (33) Volkswagen (31) Walter Röhrl (40) WRC/Mistrovství světa (349) závodní automobily (160) závody (45) Česko (579) časopis RALLY (42) Škoda (48) Škoda Motorsport (39)
    RALLYLIFE.cz

    RALLYLIFE

    Užití obsahu včetně převzetí, šíření a dalšího zpřístupňování publikovaných materiálů (článků, fotografií, videa a audio záznamů) je bez písemného souhlasu INUA s.r.o. zakázáno.
    Use of content, including receipt, distribution and access to other published material (articles, photos, videos and audio recordings) without the written consent INUA Ltd. prohibited.

    Stránky
    • Autoři
    • Kalendář
    • Kontakt
    • O rallylife.cz
    • Ochrana osobních údajů
    • Portál RALLYLIFE
    Copyright 2010-2023 (c) INUA s.r.o. | ISSN - 1804-5219 | O rallylife.cz | Autoři | Ochrana osobních údajů | Kontakt | Sitemap | Správa webu sharkdigital.cz

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.