To, co naznačila sezona 1989, se plně potvrdilo. Se zpřísněním technických předpisů se síly obou největších rivalů vyrovnaly. Toyota Team Europe konečně vyřešil problémy s přehříváním motorového prostoru, Celiky začaly být spolehlivé a Italové dostali nepříjemného soupeře.

<<< 19891991 >>>

Tým Lancia Martini to řešil nejen dalším vývojem Delty HF Integrale, ale i angažováním bývalého mistra světa Juhy Kannkunena, kterého přetáhl přímo od japonské konkurence. TTE reagoval podpisem smlouvy s Mikaelem Ericssonem. Pro Safari rally navíc Toyota angažovala veterána Björna Waldegaarda, který slavnou soutěž počtvrté vyhrál.

Bitva o značkový titul byla velmi vyrovnaná. Zkušenější italský tým však měl od první soutěže náskok, který si v průběhu sezony udržoval. Z pohledu statistiky vyhrála Lancia šest soutěží, Toyota se radovala pouze čtyřikrát. Žádná jiná automobilka v roce 1990 na zlatou medaili nedosáhla. Oba špičkové soutěžní modely Delta HF Integrale a Celica 4WD měly před ostatními takový náskok, že jiné značky se v drtivé většině neprobojovaly ani na stupně vítězů. Loni velmi slibné úspěchy vozu Mitsubishi Galant VR4 se týmu Ralliart Europe už nepodařilo zopakovat. Ačkoliv za volantem seděli špičkoví jezdci Ari Vatanen a Kenneth Eriksson, jejich maximem byla druhá a třetí příčka ve Finsku.

Přesto se na tratích objevily dvě novinky, které měly potenciál v blízké budoucnosti míchat kartami. Jednalo se především o oficiální příchod další japonské značky Subaru, která byla do té doby v Evropě prakticky neznámá. Čtyřdveřová limuzína Legacy RS disponovala exotickým, ale moderním celohliníkovým šestnáctiventilovým plochým motorem s turbodmychadlem o výkonu převyšující hranici 300 koní. Kombinace nízkého těžiště, symetrického pohonu 4×4 a závěsů McPherson na všech kolech byla zárukou vítězného potenciálu. Nadějného projektu se ujal renomovaný britský tým Prodrive a dvorním jezdcem se stal Markku Alen. Velezkušený Fin při premiéře v Řecku dokonce vedl, podobný husarský kousek se mu podařil i na Britských ostrovech. I když vůz trpěl dětskými nemocemi a nejlepším výsledkem roku zůstala čtvrtá příčka z Finska, soupeřům bylo jasné, že je o jednoho ambiciozního hráče víc.

Převzato z časopisu Rally 6/2013. Předplatné objednávejte zde.

Druhou zajímavou novinkou byl VW Golf Rally G60. Koncern Volkswagen představil svoji první čtyřkolku, jejíž motor byl na rozdíl od konkurence „dopován“ kompresorem a nikoliv obvyklým turbodmychadlem. Slabinou vozu byl slabší motor o objemu 1,8 litru a křehké převodové ústrojí. Tým VW Motorsport se po několika startech stáhl na domácí tratě a na jeho návrat do MS jsme si museli počkat až do letošního roku.

Carlos Sainz mistrem světa

Šéf Lancie Cesare Fiorio na počátku éry skupiny A předpovídal, že nastává doba jihoevropských jezdců. Měl pravdu. Po dvouletém panování Mikkiho Biasiona usedl na trůn Španěl Carlos Sainz. „Létající Finové“ a rychlí Švédi stále okupovali místa v továrních týmech, ale na světové tituly nestačili. Odborníci to vysvětlovali tím, že těžké vozy skupiny A vyžadují čistou stopu bez zbytečných rozevlátých smyků severských jezdců.

Markantním příkladem bylo vítězství Sainze v jámě lvové na finské Rally 1000 jezer 1990. Španělský šlechtic se stal prvním neskandinávským jezdcem, který finskou baštu pokořil. Jeho vítězství bylo o to víc překvapivé, protože při tréninku těžce havaroval a poranil si levou nohu. Panovaly pochybnosti, zda do soutěže vůbec nastoupí. Dalším překvapivým triumfem bylo jeho první místo na rozblácených lesních cestách britské RAC rally. Zatímco před sezonou 1990 neměl madridský jezdec na kontě jediné vítězství v MS, během jediného roku si připsal čtyři prvenství a stal se mistrem světa.


MS 1990

Značky:
1. Lancia 137, 2. Toyota 131, 3. Mitsubishi 56, 4. Subaru 43, 5. Mazda 30
Jezdci:
1. Carlos Sainz 140, 2. Didier Auriol 95, 3. Juha Kankkunen 85, 4. Miki Biasion 76, 5. Mikael Ericsson 32, 6. Dario Cerrato 30, 7. Rudolf Sothl 29, 8. Kenneth Eriksson 27, 9. Alex Fiorio 25, 10. Ingvar Carlsson 23, 11. Alain Oreille 22, 12. Bjorn Waldegard 20, 13. Patrick Tauziac 20, 14. Possum Bourne 18, 15. Bruno Saby 16, 16. Ari Vatanen 15, 17. Francois Chatriot 12, 18. Erwin Weber 12, 19. Armin Schwarz 12, 20. Ross Dunkerton 10, 21. Markku Alen 10, 22. Alain Ambrosino 10, 23. Mats Jonsson 10, 24. Tommi Makinen 10, 25. Timo Salonen 9


Výsledky MS 1990

58. Rallye Automobile de Monte-Carlo (19. – 25. ledna)
1. Didier Auriol – Bernard Occelli (Lancia Delta Integrale 16V) 5:56:52
2. Carlos Sainz – Luis Moya (Toyota Celica GT-Four ST165) 5:57:44
3. Miki Biasion – Tiziano Siviero (Lancia Delta Integrale 16V) 6:00:31

24. Rally de Portugal Vinho do Porto (6. – 10. března)
1. Miki Biasion – Tiziano Siviero (Lancia Delta Integrale 16V) 6:17:57
2. Didier Auriol – Bernard Occelli (Lancia Delta Integrale 16V) 6:20:33
3. Juha Kankkunen – Juha Piironen (Lancia Delta Integrale 16V) 6:23:08

38. Marlboro Safari Rally (11. – 16. dubna)
1. Björn Waldegard – Fred Gallagher (Toyota Celica GT-Four ST165) 8:39:11
2. Juha Kankkunen – Juha Piironen (Lancia Delta Integrale 16V) 9:17:23
3. Mikael Ericsson – Claes Billstam (Toyota Celica GT-Four ST165) 11:26:58

34. Tour de Corse – Rallye de France (6. – 9. května)
1. Didier Auriol – Bernard Occelli (Lancia Delta Integrale 16V) 6:45:16
2. Carlos Sainz – Luis Moya (Toyota Celica GT-Four ST165) 6:45:52
3. Francois Chatriot – Michel Périn (BMW M3) 6:49:05

37. Acropolis Rally (3. – 6. června)

1. Carlos Sainz – Luis Moya (Toyota Celica GT-Four ST165) 7:34:44
2. Juha Kankkunen – Juha Piironen (Lancia Delta Integrale 16V) 7:35:30
3. Miki Biasion – Tiziano Siviero (Lancia Delta Integrale 16V) 7:37:42

20. Rothmans Rally of New Zealand (30. června – 3. července)
1. Carlos Sainz – Luis Moya (Toyota Celica GT-Four ST165) 6:48:26
2. Ingvar Carlsson – Per Carlsson (Mazda 323 4WD) 6:49:57
3. Erwin Weber – Matthias Feltz (Volkswagen Golf Rallye G60) 6:56:24

10. Rally Argentina (24. – 28. července)
1. Miki Biasion – Tiziano Siviero (Lancia Delta Integrale 16V) 6:51:27
2. Carlos Sainz – Luis Moya (Toyota Celica GT-Four ST165) 6:59:29
3. Didier Auriol – Bernard Occelli (Lancia Delta Integrale 16V) 7:26:22

40. 1000 Lakes Rally (23. – 26. srpna)
1. Carlos Sainz – Luis Moya (Toyota Celica GT-Four ST165) 4:40:55
2. Ari Vatanen – Bruno Berglund (Mitsubishi Galant VR-4) 4:41:14
3. Kenneth Eriksson – Staffan Parmander (Mitsubishi Galant VR-4) 4:45:53

3. Commonwealth Bank Rally Australia (20. – 23. září)
1. Juha Kankkunen – Juha Piironen (Lancia Delta Integrale 16V) 5:43:48
2. Carlos Sainz – Luis Moya (Toyota Celica GT-Four ST165) 5:45:28
3. Alex Fiorio – Luigi Pirollo (Lancia Delta Integrale 16V) 5:49:28

32. Rallye Sanremo – Rallye d’Italia (14. – 18. října)
1. Didier Auriol – Bernard Occelli (Lancia Delta Integrale 16V) 7:30:38
2. Juha Kankkunen – Juha Piironen (Lancia Delta Integrale 16V) 7:31:23
3. Carlos Sainz – Luis Moya (Toyota Celica GT-Four ST165) 7:32:23

22. Rallye Côte d’Ivoire Bandama (28. října – 1. listopadu)
1. Patrick Tauziac – Claude Papin (Mitsubishi Galant VR-4) 4:54:00
2. Rudi Stohl – Ernst Röhringer (Audi 90 Quattro) 5:56:00
3. Alain Oreille – Michel Roissard (Renault 5 GT Turbo) 6:52:00

46. Lombard RAC Rally (25. – 28. listopadu)
1. Carlos Sainz – Luis Moya (Toyota Celica GT-Four ST165) 5:43:16
2. Kenneth Eriksson – Staffan Parmander (Mitsubishi Galant VR-4) 5:44:58
3. Miki Biasion – Tiziano Siviero (Lancia Delta Integrale 16V) 5:47:22

Sdílet

O autorovi

Komentáře