Diváci Eifel Rallye Festivalu či Rallylegend v San Marinu měli možnost sledovat unikátní vůz automobilky VW s označením Golf Rallye G60. Pojďme si nyní soutěžácký speciál blíže představit.
Po úspěších Golfu GTI 16V se hannoverský tým VW Motorsport rozhodl na sklonku osmdesátých let vybavit lidový model pohonem všech kol a přeplňovaným motorem. Koncernu Volkswagen se podařilo vyrobit pětitisícovou homologační sérii, ale osmiventilový agregát s unikátním G dmychadlem výkonnostně zaostával a vůz pronásledovaly technické problémy.
Po třech startech se Němci z MS stáhli a ojedinělý projekt dožíval v Německu a Rakousku. K největším úspěchům krátké kariéry vozu patří Weberovo třetí místo z Nového Zélandu 1990 a vítězství Baumschlagera na Bohemce ve stejném roce.
G dmychadlo
Volkswagen na konci osmdesátých let experimentoval v sériové výrobě se spirálovým mechanickým dmychadlem, které bylo alternativou k mnohem rozšířenějšímu turbodmychadlu. Zatímco turbo pohánějí horké výfukové plyny, G dmychadlo je podobně jako kompresor poháněno prostřednictvím ozubeného řemene klikovou hřídelí. Výhodou je okamžitá odezva na zvýšení otáček motoru bez pověstné „výkonové díry“. Podobné řešení (Rootsův kompresor) úspěšně použili Italové o pár let dříve u Lancie 037 Rally.
Konstruktéři implantovali G dmychadlo na osvědčený, ale poněkud zastaralý motor 1,8 litru s osmiventilovou hliníkovou hlavou. Z obavy před deformací bloku zmenšili vrtání a objem klesl na 1764 ccm. Výkon přeplňovaného agregátu stoupl díky přeplňování a vícebodovému vstřikování paliva na 282 koňských sil.
Konkurence ovšem už v té době lámala hranici 300 k. Spirálové G dmychadlo (označení 60 je odvozeno od průměru sacího traktu) s magnéziovou skříní bylo umístěno před motorem, aby se dalo snadno vyměnit.
Technici dobře věděli, že životnost silně namáhané spirály je značně omezena. Zruční mechanici zvládali výměnu během deseti minut! Ke zvýšení účinnosti použili intercooler stlačeného vzduchu, který byl přimontován na podběh levého předního kola. Účinek dmychadla se projevoval už od 4000 ot/min, zrychlení vozu z 0 na 100 km/h nepřesáhlo 6 sekund.
Zvýšenému výkonu byla přizpůsobena šestistupňová nesynchronizovaná převodovka. Pohon všech kol vycházel z koncepce Syncro a nebyl na soutěžní použití dostatečně dimenzovaný. Neměl mezinápravový diferenciál, nýbrž pouze přední a zadní lamelové diferenciály s omezenou svorností.
Technické parametry
VW Golf Rallye G60 sk. A
Motor:
Řadový čtyřválec SOHC s osmiventilovou hlavou o objemu 1764 ccm (vrtání 80,6 x zdvih 86,4 mm) uložený vpředu napříč. Kompresní poměr 9 : 1, nejvyšší výkon 282 k při 6800 ot/min. Největší krouticí moment 330 Nm při 4500 ot/min. Vícebodové vstřikování paliva Bosch/ VW-Digifant. Přeplňovaní dmychadlem G60 s mezichladičem stlačeného vzduchu.
Převodovka:
Pohon všech kol s lamelovými samosvornými diferenciály vpředu a vzadu. Šestistupňová nesynchronizovaná převodovka, jednokotoučová spojka. Hřebenové řízení s posilovačem.
Podvozek:
Vpředu zavěšení kol typu McPherson, vzadu spodní ramena s vinutými pružinami, zkrutné stabilizátory. Vpředu ventilované kotoučové brzdy průměru 325 mm, vzadu kotouče pr. 295 mm. Možnost nastavení brzdného účinku na jednotlivé nápravy. Patnáctipalcová kola z hořčíkové slitiny 7 x 15″ pro šotolinu, 7,5 x 16″ a 7,5 x 17″ kola pro asfalt, pneumatiky Pirelli.
Rozměry a hmotnost:
Třídveřová samonosná ocelová karoserie. Délka 4035 mm, šířka 1720 mm, výška 1390 mm, rozvor 2485 mm, rozchod kol 1429/ 1434 mm. Homologační hmotnost 1075 kg. Palivová nádrž o objemu 65 litrů.