RALLY LIFERALLY LIFE
    Facebook Twitter Instagram
    Z obsahu
    • Miki Biasion & Safari rallye 1988 – Kdo mi ukradl Lancii?
    • Testování sportovních vozidel Zlín Malenovice 2023
    • Mise SAFARI RALLYE – nesmlouvavý maraton
    • Blaufränkischland rallye 2023
    • Dominik Stříteský 2023 by Rallye Design
    • Festival “Mythical Cars Rally” 2023 – od skupiny A až po WRC Plus
    • Moravian Wallachia Classic si bere oddechový čas
    • Rallye de Portugal 1993 – Král Francois I. Portský
    RSS Facebook Twitter
    RALLY LIFERALLY LIFE
    • Journal
      1. Závody
      2. Osobnosti
      3. Soutěžáky
      4. Lifestyle
      Featured
      By Ivo Nowi Novák23.3.2023

      Miki Biasion & Safari rallye 1988 – Kdo mi ukradl Lancii?

      Recent
      By Ivo Nowi Novák23.3.2023

      Miki Biasion & Safari rallye 1988 – Kdo mi ukradl Lancii?

      By Ivo Nowi Novák12.3.2023

      Mise SAFARI RALLYE – nesmlouvavý maraton

      By Ivo Nowi Novák1.3.2023

      Festival “Mythical Cars Rally” 2023 – od skupiny A až po WRC Plus

    • Komentáře/Recenze
    • Galerie
      Featured
      By Ivo Nowi Novák22.3.2023

      Testování sportovních vozidel Zlín Malenovice 2023

      Recent
      By Ivo Nowi Novák22.3.2023

      Testování sportovních vozidel Zlín Malenovice 2023

      By Jakub Skýpala12.3.2023

      Blaufränkischland rallye 2023

      By Ivo Nowi Novák4.3.2023

      Dominik Stříteský 2023 by Rallye Design

    • Kalendář
    • Časopis Rally
      1. RALLY magazín 2019
      2. RALLY magazín 2018
      3. RALLY magazín 2017
      4. RALLY magazín 2016
      5. RALLY magazín 2015
      6. RALLY magazín 2014
      7. RALLY magazín 2013
      8. RALLY magazín 2012
      9. RALLY magazín 2011
      Featured
      By Tomáš Plachý8.7.2019

      RALLY magazín 06 / 2019

      Recent
      By Ivo Nowi Novák1.5.2021

      RALLY magazín 03 / 2021

      By Ivo Nowi Novák23.3.2021

      RALLY magazín 02 / 2021

      By Ivo Nowi Novák1.2.2021

      RALLY magazín 01 / 2021

    RALLY LIFERALLY LIFE
    You are at:Home»Journal»Závody»40 let MS – 1976: Jeho veličenstvo Lancia Stratos
    40 let MS - 1976: Jeho veličenstvo Lancia Stratos
    Závody

    40 let MS – 1976: Jeho veličenstvo Lancia Stratos

    Tomáš PlachýBy Tomáš Plachý19.3.2013Updated:13.4.2018Žádné komentáře6 Mins Read

    Na začátku druhé poloviny sedmdesátých let kralovaly stále legendární Lancie Stratos HF.

    <<< 1975 | 1977 >>>

    Lancia = Munari vs. Waldegaard

    Italský Stratos vznikl už v roce 1972, ale i v sezoně 1976 byl stále největším favoritem na obhajobu světového titulu. Ke třetímu triumfu v řadě stačila čtyři vítězství. Tři z nich si v Monte Carlu, Portugalsku a na Korsice připsal „El Drago“ Sandro Munari. Soutěží roku byla bezesporu podzimní Rally Sanremo. V přímém souboji mezi Waldegardem a Munarim porazil švédský jezdec na finálové vložce svého týmového kolegu o 4 sekundy.

    40 let MS - 1976: Jeho veličenstvo Lancia Stratos
    Na pozadí tohoto interního souboje byla týmová režie, která na počátku roku upřednostnila Munariho. Björn Waldegard v Monte Carlu poslušně zvolnil a nechal vyhrát italského jezdce. Šéf týmu Cesare Fiorio Švédovi slíbil, že příště preferuje na oplátku jeho.

    Ten okamžik přišel počátkem října na Italské riviéře. Rally Sanremo se tehdy jela výhradně po asfaltových silnicích a nikdo nepochyboval o vítězství Lancie. Munari i Waldegard byli jedinými kandidáty na první příčku. Oba soutěž už se stratosem vyhráli. Munari v roce 1974 při oficiální premiéře vozu, Waldegard o rok později.

    Během soutěže se oba několikrát vystřídali ve vedení a měli před ostatními obrovský náskok. Přesto jeli stále naplno. Hrozilo, že při nevyhlášeném interním souboji havarují nebo jejich ostré tempo nevydrží technika.

    40 let MS - 1976: Jeho veličenstvo Lancia Stratos

    Fiorio chtěl, aby domácí soutěž vyhrál italský jezdec, ale přitom byl zavázán Waldegardovi. Nakonec rozhodl šalamounsky. Prvenství si odnese ten, který bude rychlejší na závěrečném měřeném úseku Colle di Langan. Aby byly síly vyrovnány, musel švédský jezdec odstartovat až čtyři vteřiny po znamení ke startu. Oba ze sebe vydali na 20 kilometrech rychlostní zkoušky maximum. V cíli vložky byli o více než minutu rychlejší než Pinto se třetím továrním stratosem. Björn Waldegard těsně zvítězil a zasadil psychicky labilnímu Munarimu těžkou ránu. V cíli obsadily stratosy první čtyři místa.

    Značka Lancia obhájila mistrovský titul, ale Waldegard raději z italského týmu odešel. Podepsal smlouvu u konkurenčního týmu Ford a na závěrečné RAC rally Munariho znovu porazil. Tentokrát už za volantem eskorta, ve kterém poprvé seděl dvě hodiny před startem…

    40 let MS - 1976: Jeho veličenstvo Lancia Stratos

    Výměna stráží

    Sezona 1976 přinesla díky změnám technických předpisů pro skupiny 2 a 4 mnoho nového.

    Výrobci mohli homologovat vozy s šestnáctiventilovými hlavami motorů, speciálními převodovkami, diferenciály a zesílenými poloosami. Pro skupinu 4 stačilo v průběhu dvou let vyrobit sérii 400 exemplářů. Díky tomu vznikla celá řada konkurenceschopných vozů.

    Především Fiat 131 Abarth, který debutoval v Maroku. Trojice vozů s Alenem, Bacchelim a úřadujícím mistrem Evropy Verinim dominovala na úvodní 85 km dlouhé vložce, ale nástrahy celé trati nová auta nepřežila. Markku Alen dokázal s fiatem vyhrát prestižní Rally 1000 jezer a bylo jasné, že se navzdory hranaté karoserii jedná o „vyhrávací“ auto.

    Další novinkou byl Saab 99 EMS s dvoulitrovým motorem. Švédský tovární tým se rozloučil s nezapomenutelným kulatým Saabem 96 V4 dvojitým vítězstvím na Švédské rally.


    Převzato z časopisu RALLY 2 / 2013, který právě najdete v distribuční síti.


    Per Eklund byl překvapivě rychlejší než jeho favorizovaný týmový kolega Stig Blomqvist. Po přestupu na černý sedan 99 EMS se Blomqvist blýskl druhou příčkou na RAC rally.

    Opel Kadett GT/E měl premiéru už o rok dříve. Varianta upravená pro skupinu 4 s šestnáctiventilovým motorem o výkonu 240 koní s Walterem Röhrlem za volantem měla velký potenciál.

    Bohužel, kadety v této verzi byly extrémně poruchové. Například v Portugalsku odpadly oba tovární vozy po 500 metrech úvodní vložky, když se jim rozpadlo ložisko kardanu.

    40 let MS - 1976: Jeho veličenstvo Lancia Stratos
    Přesto byla německá značka pro Lancii nejnebezpečnějším soupeřem, protože startovala na většině soutěží. Díky tomu, že se tehdy udělovaly body za každý nejlépe umístěný vůz a s kadety startovala řada soukromníků, měl Opel po Rally Acropolis na kontě jen o 8 bodů méně. To donutilo Fioria poslat křehký stratos i na marockou „rozbíječku“, která původně nebyla v plánu. Munari překvapivě dovezl svoji drahocennou hračku přes vyschlá řečiště v pohoří Atlas až do cíle. Musel se však spokojit se třetí příčkou za dvojicí Peugeotů 504 TI.

    40 let MS - 1976: Jeho veličenstvo Lancia Stratos
    Osvědčené Fordy Escort RS s motory BDA byly stále neporazitelné na šotolinových lesních cestách. Na britské RAC rally vyhrála značka Ford popáté za sebou. Tentokrát zásluhou Rogera Clarka. Soutěž byla labutí písní Fina Tima Mäkinena, který měl na kontě polovinu vítězství. Novou posilou Fordu byl naopak divoký mladík jménem Ari Vatanen, jenž v úvodu dokonce vedl.

    Ve Velké Británii se blýskla i nová Škoda 130 RS, s níž dojel Haugland v těžké konkurenci šestnáctý.

    Výsledky MS 1976

    1. Lancia 112
    2. Opel 57
    3. Ford 47
    4. Saab 43, 5. Datsun 39, 6. Toyota 35, 7. Fiat 32, 8. Peugeot 31, 9. Alpine – Renault 27, 10. Mitsubishi 20, 11. Porsche 14, 12. Alfa Romeo 12, 13. Citroën 10, 14. Lada 6, Renault 6, 16. Volvo 4, BMW 4, 18. Mazda 3, Volkswagen 3, 20. British Leyland Cars 2, 21. Wartburg 1

    Výsledky soutěží MS 1976

    44. Rallye Automobile de Monte-Carlo (17. – 24. ledna)
    1. Sandro Munari (Lancia Stratos HF) 6:25:10
    2. Björn Waldegard (Lancia Stratos HF) 6:26:37
    3. Bernard Darniche (Lancia Stratos HF) 6:31:23

    26. Int. Swedish Rally (20. – 22. února)
    1. Per Eklund (Saab 96 V4) 8:08:26
    2. Stig Blomqvist (Saab 96 V4) 8:10:02
    3. Anders Kulläng (Opel Ascona) 8:31:10

    9. Rallye de Portugal Vinho do Porto (10. – 14. března)
    1. Sandro Munari (Lancia Stratos HF) 5:41:26
    2. Ove Andersson (Toyota Celica) 5:44:24
    3. ‚Mêquêpê‘ (Opel Kadett GT/E) 6:26:37

    24. Safari Rally (15. – 19. dubna)
    1. Joginder Singh (Mitsubishi Lancer 1600 GSR) + 1:57 min pen.
    2. Robin Ulyate (Mitsubishi Lancer 1600 GSR) + 2:21 min pen.
    3. Andrew Cowan (Mitsubishi Lancer 1600 GSR) + 2:42 min pen.

    Acropolis Rally Greece (22. – 28. května)
    1. Harry Källström (Datsun 160J) 8:43:14
    2. ‚Siroco‘ (Alpine-Renault A110 1800) 8:48:38
    3. Shekhar Mehta (Datsun 160J) 9:09:53

    19. Rallye du Maroc (22. – 27. června)
    1. Jean-Pierre Nicolas (Peugeot 504) 20:20:15
    2. Simo Lampinen (Peugeot 504) 20:42:52
    3. Sandro Munari (Lancia Stratos HF) 21:38:38

    26. 1000 Lakes Rally (27. – 29. srpna)
    1. Markku Alén (Fiat 131 Abarth) 4:10:18
    2. Pentti Airikkala (Ford Escort RS1800) 4:11:03
    3. Hannu Mikkola (Toyota Celica) 4:13:32

    18. Rallye Sanremo (6. – 9. října)
    1. Björn Waldegård (Lancia Stratos HF) 10:27:40
    2. Sandro Munari (Lancia Stratos HF) 10:27:44
    3. Raffaele Pinto (Lancia Stratos HF) 10:37:13

    20. Tour de Corse (6. – 7. listopadu)
    1. Sandro Munari (Lancia Stratos HF) 8:23:55
    2. Bernard Darniche (Lancia Stratos HF) 8:24:12
    3. Jean-Pierre Manzagol (Alpine-Renault A310 V6) 8:49:14

    25. Lombard RAC Rally (27. – 30. listopadu)
    1. Roger Clark (Ford Escort RS1800) 6:02:26
    2. Stig Blomqvist (Saab 99 EMS) 6:07:03
    3. Björn Waldegard (Ford Escort RS1800) 6:07:55

    40 let MS Björn Waldegård Cesare Fiorio historie soutěží Lancia Lancia Stratos Opel Peugeot Sandro Munari seriál WRC/Mistrovství světa závody
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Tomáš Plachý

    Related Posts

    Mise SAFARI RALLYE – nesmlouvavý maraton

    Festival “Mythical Cars Rally” 2023 – od skupiny A až po WRC Plus

    Moravian Wallachia Classic si bere oddechový čas

    Leave A Reply Cancel Reply

    Motoristické akce
    <
    < 2023 >
    Březen
    >
    Měsíc
    Měsíc
    Seznam
    Týden
    Den
    PoÚtStČtPáSoNe
      12345
    6789101112
    131415161718
    • Testování soutěžních automobilů – Zlín Malenovice

      Celý den
      18/03/2023
      Testování Zlín

      tř. 3. května 850, 763 02 Zlín, Česko

      tř. 3. května 850, 763 02 Zlín, Česko

      https://www.rallylife.cz/event/testovani-souteznich-automobilu-zlin-malenovice/2023-03-18/

      Testování soutěžních automobilů 2018

      Testování soutěžních automobilů Zlín Malenovice
      Každoroční předsezónní testování soutěžních …[Read more]

    19
    2021222324
    • Testování soutěžních automobilů – Praha Chodovec

      Celý den
      24/03/2023-25/03/2023
      Testování Praha

      Türkova 1001/9, 149 00 Praha 11-Chodov, Česko

      Türkova 1001/9, 149 00 Praha 11-Chodov, Česko

      https://www.rallylife.cz/event/testovani-souteznich-automobilu-praha-chodovec/2023-03-24/

      Testování soutěžních automobilů 2018

      Testování soutěžních automobilů Praha Chodovec
      Každoroční předsezónní testování soutěžních …[Read more]

    25
    • Testování soutěžních automobilů – Praha Chodovec

      Celý den
      25/03/2023-25/03/2023
      Testování Praha

      Türkova 1001/9, 149 00 Praha 11-Chodov, Česko

      Türkova 1001/9, 149 00 Praha 11-Chodov, Česko

      https://www.rallylife.cz/event/testovani-souteznich-automobilu-praha-chodovec/2023-03-24/

      Testování soutěžních automobilů 2018

      Testování soutěžních automobilů Praha Chodovec
      Každoroční předsezónní testování soutěžních …[Read more]

    26
    2728293031
    • KOWAX Valašská rally ValMez 2023

      Celý den
      31/03/2023-02/04/2023
      Náměstí 4-6, 757 01 Valašské Meziříčí, Česko

      Náměstí 4-6, 757 01 Valašské Meziříčí, Česko

      Náměstí 4-6, 757 01 Valašské Meziříčí, Česko
      http://www.valasskarally.cz

      Kowax Valašská rally ValMez 2023
      Středobodem „Valašky“ se i letos stane město Valašské …[Read more]

      
    FOTOGALERIE
    Galerie Rally
    By Ivo Nowi Novák22.3.2023

    Testování sportovních vozidel Zlín Malenovice 2023

    Galerie Rally
    By Jakub Skýpala12.3.2023

    Blaufränkischland rallye 2023

    Galerie Rally
    By Ivo Nowi Novák4.3.2023

    Dominik Stříteský 2023 by Rallye Design

    Galerie Rally
    By Jakub Skýpala12.1.2023

    Jänner rallye 2023

    Témata na RALLYLIFE.cz
    3x od pasu 40 let MS Audi Barum Czech Rally Zlín cestovní automobily design Eifel Rallye Festival ERC fanoušci Ford Group B historici historické automobily historie soutěží Interview IRC Itálie Jan Kopecký jezdci Lancia legendy Německo Peugeot Porsche Rakousko Rallylegend San Marino rallysprinty seriál Slovensko spolujezdci Subaru technika technika WRC trekker Valašská rally Velká Británie Volkswagen Walter Röhrl WRC/Mistrovství světa závodní automobily závody Česko časopis RALLY Škoda Škoda Motorsport
    RALLYLIFE.cz

    RALLYLIFE

    Užití obsahu včetně převzetí, šíření a dalšího zpřístupňování publikovaných materiálů (článků, fotografií, videa a audio záznamů) je bez písemného souhlasu INUA s.r.o. zakázáno.
    Use of content, including receipt, distribution and access to other published material (articles, photos, videos and audio recordings) without the written consent INUA Ltd. prohibited.

    Stránky
    • Autoři
    • Kalendář
    • Kontakt
    • O rallylife.cz
    • Ochrana osobních údajů
    • Portál RALLYLIFE
    RALLYLIFE.cz on INSTAGRAM
    [instagram-feed]
    Copyright 2010-2023 (c) INUA s.r.o. | ISSN - 1804-5219 | O rallylife.cz | Autoři | Ochrana osobních údajů | Kontakt | Sitemap | Správa webu sharkdigital.cz
    Copyright 2010-2023 (c) INUA s.r.o. | ISSN - 1804-5219 | O rallylife.cz | Autoři | Ochrana osobních údajů | Kontakt | Sitemap | Správa webu sharkdigital.cz

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.