RALLY LIFERALLY LIFE
    Facebook Twitter Instagram
    Z obsahu
    • Miki Biasion & Safari rallye 1988 – Kdo mi ukradl Lancii?
    • Testování sportovních vozidel Zlín Malenovice 2023
    • Mise SAFARI RALLYE – nesmlouvavý maraton
    • Blaufränkischland rallye 2023
    • Dominik Stříteský 2023 by Rallye Design
    • Festival “Mythical Cars Rally” 2023 – od skupiny A až po WRC Plus
    • Moravian Wallachia Classic si bere oddechový čas
    • Rallye de Portugal 1993 – Král Francois I. Portský
    RSS Facebook Twitter
    RALLY LIFERALLY LIFE
    • Journal
      1. Závody
      2. Osobnosti
      3. Soutěžáky
      4. Lifestyle
      Featured
      By Ivo Nowi Novák23.3.2023

      Miki Biasion & Safari rallye 1988 – Kdo mi ukradl Lancii?

      Recent
      By Ivo Nowi Novák23.3.2023

      Miki Biasion & Safari rallye 1988 – Kdo mi ukradl Lancii?

      By Ivo Nowi Novák12.3.2023

      Mise SAFARI RALLYE – nesmlouvavý maraton

      By Ivo Nowi Novák1.3.2023

      Festival “Mythical Cars Rally” 2023 – od skupiny A až po WRC Plus

    • Komentáře/Recenze
    • Galerie
      Featured
      By Ivo Nowi Novák22.3.2023

      Testování sportovních vozidel Zlín Malenovice 2023

      Recent
      By Ivo Nowi Novák22.3.2023

      Testování sportovních vozidel Zlín Malenovice 2023

      By Jakub Skýpala12.3.2023

      Blaufränkischland rallye 2023

      By Ivo Nowi Novák4.3.2023

      Dominik Stříteský 2023 by Rallye Design

    • Kalendář
    • Časopis Rally
      1. RALLY magazín 2019
      2. RALLY magazín 2018
      3. RALLY magazín 2017
      4. RALLY magazín 2016
      5. RALLY magazín 2015
      6. RALLY magazín 2014
      7. RALLY magazín 2013
      8. RALLY magazín 2012
      9. RALLY magazín 2011
      Featured
      By Tomáš Plachý8.7.2019

      RALLY magazín 06 / 2019

      Recent
      By Ivo Nowi Novák1.5.2021

      RALLY magazín 03 / 2021

      By Ivo Nowi Novák23.3.2021

      RALLY magazín 02 / 2021

      By Ivo Nowi Novák1.2.2021

      RALLY magazín 01 / 2021

    RALLY LIFERALLY LIFE
    You are at:Home»Journal»Závody»40 let MS – 1974: Lancia vítězí za peníze Fiatu
    40 let MS - 1974: Lancia vítězí za peníze Fiatu
    Závody

    40 let MS – 1974: Lancia vítězí za peníze Fiatu

    Tomáš PlachýBy Tomáš Plachý1.3.2013Updated:14.2.2020Žádné komentáře5 Mins Read

    Druhou sezonu MS těžce poznamenala ropná krize. Z kalendáře vypadlo pět významných soutěží včetně Rallye Monte Carlo.

    <<< sezóna 1973 – sezóna 1975 >>>


    WRC 1974

    V první polovině sezony se konaly pouze dvě soutěže, celkem čítal ochuzený světový seriál osm mistrovských podniků. Nerovnoměrný průběh sezony nahrál týmu Lancia, který až na podzim homologoval sportovní model Stratos HF s motorem Ferrari umístěným za zadními sedadly.

    Zpočátku to vypadalo na jasné vítězství značky Fiat. Italové si předsevzali dobýt nejen titul MS značek, ale získat i evropský trůn a vavříny v prestižním domácím šampionátu. Sportovní kabriolety 124 S Abarth dostaly silnější motory, tým angažoval sedm italských jezdců, které navíc doplnil ještě talentovaný třiadvacetiletý finský mladík jménem Markku Alen.

    Při úvodní TAP Portugal Rally obsadily turínské vozy první tři příčky v pořadí Pinto, Paganelli a Alen. Soutěž se konala díky tomu, že Portugalci přivezli benzín ze své bývalé kolonie Angoly, která nebyla členem organizace vyvážející ropu OPEC.

    40 let MS - 1974: Lancia vítězí za peníze Fiatu

    Problémy s palivem nenastaly ani v Africe, která nebyla zařazena do embarga arabských producentů „černého zlata“. Evropské týmy Alpine, Renault, Peugeot, Porsche a Lancia však byly na Safari Rally poraženy domácím jezdcem Joginderem Singhem s neznámým vozem Mitsubishi Lancer 1600 GSR. Znovu se ukázalo, že na africkém kontinentě rozhoduje robustnost a spolehlivost vozu, nikoliv jeho výkon a rychlost.

    Finská „grand prix“ se odehrávala ve znamení nelítostného souboje mezi Finy Mikkolou a Mäkinenem s továrními vozy Ford Escort RS. Hannu Mikkola se pokoušel dorovnat počet vítězství na prestižní domácí soutěži. Před startem měl na kontě 3 prvenství, zatímco jeho soupeř měl ve sbírce už čtyři zlaté věnce. Mikkola byl nakonec o půl minuty rychlejší.

    V kuloárech se ovšem povídalo, že na jedné farmě hluboko ve finských lesích měnil převodovku ZF. Těsně před cílem si prý nechal namontovat zpět původní rychlostní skříň, kterou pořadatelé při technické přejímce označili. Tiskový mluvčí tyto pověsti rázně popřel.

    Třetí „dolétl“ do cíle Alen. Značka Fiat měla díky tomu v průběžné tabulce MS 33 bodů, následoval Ford (24) a Lancia (12).


    Stratos na scéně

    Rally Sanremo znamenalo zásadní obrat v průběhu sezony. Fiat nasadil na start celou armádu sedmi jezdců. Čtyři z nich ovšem havarovali už na úvodní rychlostní zkoušce! Nakonec dojel do cíle jen jediný Fiat 124 S Abarth Bisulliho, jenž obsadil druhou příčku.

    40 let MS - 1974: Lancia vítězí za peníze Fiatu

    Sandro Munari se poprvé představil s Lancií Stratos HF, která byla homologována 1. října, tedy pouhý jeden den před startem. Vůz však byl už dva roky intenzivně vyvíjen, závodil na evropských tratích v rámci skupiny 5 a žádnými „dětskými nemocemi“ netrpěl. Munari využil výkonu 240 koňských sil a v cíli měl impozantní osmiminutový náskok. Úspěch značky podtrhl čtvrtým místem Mehta s podstatně střízlivějším modelem Beta Coupé.

    Po tomto úspěchu se šéf týmu Lancia Cesare Fiorio rozhodl obeslat všechny zbývající soutěže sezony a pokusit se porazit sesterský Fiat. Koncern Fiat přitom Lancii koupil a nepřímo její sportovní aktivity financoval.

    Munari vyhrál na lesních šotolinových vložkách v Kanadě, i když mu k tomu dopomohl kolega Lampinen, který v rámci týmové režie v závěru závodu zpomalil. V USA byl naopak úspěšnější Fiat, jenž obsadil díky Alenovi stříbrnou příčku. Munari měl zdravotní potíže, a navíc ho za překročení rychlostního limitu pronásledoval místní šerif. Překvapivým vítězem Rally Press on Regardless se stal Francouz Thérier s Renaultem 17 Gordini.

    40 let MS - 1974: Lancia vítězí za peníze Fiatu
    Na Britských ostrovech dominoval stejně jako v roce 1973 Timo Mäkinen s Escortem, ale Munari zabodoval solidní bronzovou příčkou. Fiat tady přišel nejen o vedení v seriálu , ale i o reálné šance na titul. Jediný jezdec, který mohl v lesích uspět, Markku Alen, byl pro tuto soutěž smluvně vázán Fordu. Z trojice jezdců Fiatu se nikdo nedostal do první desítky a turínský tým se vracel domů bez bodu.

    Závěrečná asfaltová Tour de Corse byla jasnou záležitostí pro favorizované Lancie Stratos. Munari s novou 24ventilovou verzí motoru sice odpadl, ale dokonale ho zastoupil Francouz Andruet.


    Převzato z časopisu RALLY 1 / 2013, který právě najdete v distribuční síti.


    Výsledky 1974

    8. TAP Rallye de Portugal ((20. – 23. března)
    1. Raffaele Pinto Fiat Abarth 124 Rallye 6:26:15
    2. Alcide Paganelli Fiat Abarth 124 Rallye 6:30:12
    3. Markku Alén Fiat Abarth 124 Rallye 6:37:17

    22. East African Safari Rally (11. – 15. dubna)
    1. Joginder Singh Mitsubishi Colt Lancer + 11:18 pen
    2. Björn Waldegård Porsche 911 + 11:46 pen
    3. Sandro Munari Lancia Fulvia 1.6 Coupé HF + 12:22 pen

    24. 1000 Lakes Rally (2. – 4. srpna)
    1. Hannu Mikkola Ford Escort RS1600 3:11:42
    2. Timo Mäkinen Ford Escort RS1600 3:12:13
    3. Markku Alén Fiat Abarth 124 Rallye 3:13:52

    16. Rallye Sanremo (2. – 5. října)
    1. Sandro Munari Lancia Stratos HF 9:12:43
    2. Giulio Bisulli Fiat Abarth 124 Rallye 9:20:30
    3. Alfredo Fagnola Opel Ascona 9:56:09

    3. Rally Rideau Lakes (16. – 20. října)
    1. Sandro Munari Lancia Stratos HF 4:54:31
    2. Simo Lampinen Lancia Beta Coupé 4:56:49
    3. Walter Boyce Toyota Celica 5:07:45

    26. Press-on-Regardless Rally (30. října – 3. listopadu)
    1. Jean-Luc Thérier Renault 17 Gordini 5:29:47
    2. Markku Alén Fiat Abarth 124 Rallye 5:35:49
    3. Jean-Pierre Nicolas Renault 17 Gordini 5:35:49

    23. Lombard RAC Rally (16. – 20. listopadu)
    1. Timo Mäkinen Ford Escort RS1600 8:02:39
    2. Stig Blomqvist Saab 96 V4 8:04:19
    3. Sandro Munari Lancia Stratos HF 8:11:55

    18. Tour de Corse (30. listopadu – 1. prosince)
    1. Jean-Claude Andruet Lancia Stratos HF 4:49:10
    2. Jean-Pierre Nicolas Alpine-Renault A110 1800 4:52:38
    3. Jean-Luc Thérier Alpine-Renault A310 5:12:09

    Výsledky MS značek 1974

    1. Lancia 94 bodů, 2. Fiat 69, 3. Ford 54, 4. Toyota 32, 5. Alpine-Renault 29, 6. Datsun 28, 7. Porsche 27, 8. Opel 27, 9. Saab 25, 10. Renault 23, 11. Mitsubishi 20, 12. Volvo 7, 13. BMW 4, 14. Peugeot 4, 15. Citroën 3, 16. Alfa Romeo 1

    40 let MS Cesare Fiorio Hannu Mikkola historie soutěží Lancia Lancia Stratos Markku Alén Peugeot Sandro Munari seriál Timo Mäkinen WRC/Mistrovství světa závody
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Tomáš Plachý

    Related Posts

    Mise SAFARI RALLYE – nesmlouvavý maraton

    Festival “Mythical Cars Rally” 2023 – od skupiny A až po WRC Plus

    Moravian Wallachia Classic si bere oddechový čas

    Leave A Reply Cancel Reply

    Motoristické akce
    <
    < 2023 >
    Březen
    >
    Měsíc
    Měsíc
    Seznam
    Týden
    Den
    PoÚtStČtPáSoNe
      12345
    6789101112
    131415161718
    • Testování soutěžních automobilů – Zlín Malenovice

      Celý den
      18/03/2023
      Testování Zlín

      tř. 3. května 850, 763 02 Zlín, Česko

      tř. 3. května 850, 763 02 Zlín, Česko

      https://www.rallylife.cz/event/testovani-souteznich-automobilu-zlin-malenovice/2023-03-18/

      Testování soutěžních automobilů 2018

      Testování soutěžních automobilů Zlín Malenovice
      Každoroční předsezónní testování soutěžních …[Read more]

    19
    2021222324
    • Testování soutěžních automobilů – Praha Chodovec

      Celý den
      24/03/2023-25/03/2023
      Testování Praha

      Türkova 1001/9, 149 00 Praha 11-Chodov, Česko

      Türkova 1001/9, 149 00 Praha 11-Chodov, Česko

      https://www.rallylife.cz/event/testovani-souteznich-automobilu-praha-chodovec/2023-03-24/

      Testování soutěžních automobilů 2018

      Testování soutěžních automobilů Praha Chodovec
      Každoroční předsezónní testování soutěžních …[Read more]

    25
    • Testování soutěžních automobilů – Praha Chodovec

      Celý den
      25/03/2023-25/03/2023
      Testování Praha

      Türkova 1001/9, 149 00 Praha 11-Chodov, Česko

      Türkova 1001/9, 149 00 Praha 11-Chodov, Česko

      https://www.rallylife.cz/event/testovani-souteznich-automobilu-praha-chodovec/2023-03-24/

      Testování soutěžních automobilů 2018

      Testování soutěžních automobilů Praha Chodovec
      Každoroční předsezónní testování soutěžních …[Read more]

    26
    2728293031
    • KOWAX Valašská rally ValMez 2023

      Celý den
      31/03/2023-02/04/2023
      Náměstí 4-6, 757 01 Valašské Meziříčí, Česko

      Náměstí 4-6, 757 01 Valašské Meziříčí, Česko

      Náměstí 4-6, 757 01 Valašské Meziříčí, Česko
      http://www.valasskarally.cz

      Kowax Valašská rally ValMez 2023
      Středobodem „Valašky“ se i letos stane město Valašské …[Read more]

      
    FOTOGALERIE
    Galerie Rally
    By Ivo Nowi Novák22.3.2023

    Testování sportovních vozidel Zlín Malenovice 2023

    Galerie Rally
    By Jakub Skýpala12.3.2023

    Blaufränkischland rallye 2023

    Galerie Rally
    By Ivo Nowi Novák4.3.2023

    Dominik Stříteský 2023 by Rallye Design

    Galerie Rally
    By Jakub Skýpala12.1.2023

    Jänner rallye 2023

    Témata na RALLYLIFE.cz
    3x od pasu 40 let MS Audi Barum Czech Rally Zlín cestovní automobily design Eifel Rallye Festival ERC fanoušci Ford Group B historici historické automobily historie soutěží Interview IRC Itálie Jan Kopecký jezdci Lancia legendy Německo Peugeot Porsche Rakousko Rallylegend San Marino rallysprinty seriál Slovensko spolujezdci Subaru technika technika WRC trekker Valašská rally Velká Británie Volkswagen Walter Röhrl WRC/Mistrovství světa závodní automobily závody Česko časopis RALLY Škoda Škoda Motorsport
    RALLYLIFE.cz

    RALLYLIFE

    Užití obsahu včetně převzetí, šíření a dalšího zpřístupňování publikovaných materiálů (článků, fotografií, videa a audio záznamů) je bez písemného souhlasu INUA s.r.o. zakázáno.
    Use of content, including receipt, distribution and access to other published material (articles, photos, videos and audio recordings) without the written consent INUA Ltd. prohibited.

    Stránky
    • Autoři
    • Kalendář
    • Kontakt
    • O rallylife.cz
    • Ochrana osobních údajů
    • Portál RALLYLIFE
    RALLYLIFE.cz on INSTAGRAM
    [instagram-feed]
    Copyright 2010-2023 (c) INUA s.r.o. | ISSN - 1804-5219 | O rallylife.cz | Autoři | Ochrana osobních údajů | Kontakt | Sitemap | Správa webu sharkdigital.cz
    Copyright 2010-2023 (c) INUA s.r.o. | ISSN - 1804-5219 | O rallylife.cz | Autoři | Ochrana osobních údajů | Kontakt | Sitemap | Správa webu sharkdigital.cz

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.