KN - www.zavodnifiltry.cz od RIEGGER

Od roku 2020 se počítá s tím, že všechny speciály pro Mistrovství světa v rallycrossu budou poháněny výhradně elektromotorem. Lze tento vývoj očekávat i v rallysportu?

Rok 2017 by se dal v královské kategorii WRC považovat za přelomový. Soutěžní vozy specifikace World Rally Car dostaly více výkonu a s tím spojené někdy až bizarní aerodynamické prvky karosérie. Byl a je to takový malý návrat ke skupině B. Samozřejmě v podstatně dokonalejší verzi, než tomu bylo ve zlatých osmdesátkách.

„Současná pravidla a předpisy jsou ty nejlepší, jaké jsme si mohli přát. Znamenají větší prožitky nejen pro fanoušky okolo trati, ale také pro posádky samotné.“ říká šéf týmu Hyundai Michel Nandan.

Elektrika nebo hybrid?

Šéf FIA Jean Todt se však v průběhu Korsické rally vyjádřil, že od roku 2020 počítá i v rally s rozsáhlými změnami technických předpisů.

„Svět se neustále vyvíjí a my s ním musíme držet krok.“ řekl 72-letý Francouz. Plná elektrifikace, jako je plánována v rallycrossu, však zatím není pro automobilové soutěže technicky možná. „Neexistují žádné akumulátory, které by umožnily udržet v provozu závodní vůz bez nabíjení v průběhu celé rally. Nicméně hybridní pohon by nemusel být slepou uličkou.“

Současné týmy rallyové extraligy přijmuly Todtův návrh se smíšenými pocity. Bojí se především nových nákladů spojených s vývojem hybridních technologií splňujících vysoké nároky pro provoz v soutěžních vozech.

„Rally pro mě není pouze show, ale beru ji zároveň jako technologickou laboratoř.“ řekl ještě Todt.

Ano, je pravdou, že spousta prvků, které byly „laboratorně“ vyvinuty v rally, se později dostaly v různých podobách i do výroby sériových vozů. Ale…

Svět volá po zelené energii a záchrana planety je dnes in. Otázkou však zůstává, zda je tato cesta vhodná i v případě automobilových soutěží. Rally byla vždy o akci a vášni, kterou vnímáme jak očima, tak ušima. Nemyslím si, že bzučící soutěžáky by dokázaly dokonale ukojit potřeby, za kterými většina z nás na závody jezdí. Došlo by k úpadku zájmu fanoušků o automobilové soutěže? A vůbec. Měla by pak rally jako taková ještě smysl?

Sdílet

O autorovi

Fotograf, občasný pisálek, fanoušek italské Lancie, vyznavač kultu skupiny B. Rally pro mě není pouze o honbě posádek za vteřinami a ostrých fotografiích, ale také o poznávání nových míst, lidí a sbírání zážitků.

Komentáře