Na trati Valašské rally se vedle nejmodernějších soutěžních speciálů objeví i jeden vysokokarátový klenot na čtyřech kolech. Do České republiky byl přivezen originální závodní vůz Jaguar XJS H.E. 12V, který v osmdesátých letech dominoval pod hlavičkou týmu TWR v okruhovém seriálu ME cestovních vozů.

Nástupce legendárního Jaguaru E

Dvoudveřové luxusní kupé Jaguar XJS se vyrábělo v letech 1975 – 1996 a nahradilo legendární E-Type. Nikdy však nezískalo sportovní image, které mělo nepřekonatelné „éčko“. Hlavním důvodem byl design vozu, který se podbízel americkému trhu. Impozantní vůz s délkou téměř 5 metrů a žíznivým dvanáctiválcovým motorem navíc přišel na scénu v tu nejméně vhodnou dobu, kdy vrcholila ropná krize. Vůz se prodával velmi špatně a britská automobilka se snažila pozvednout renomé i na sportovním poli.

V roce 1981 byl do vozu instalován inovovaný vidlicový motor V12 o objemu 5,3 litru s označením H.E. (High Efficiency) který byl výrazně účinnější a zároveň úspornější. Hlavní změnou byla přepracovaná hlava motoru se zvýšeným stupněm komprese a vstřikování paliva Lucas. Sériová verze disponovala výkonem téměř 300 k. Později se do vozu začal montovat i slabší šestiválec 3,6 litru, ale ten už postrádal nejen výkon, ale i nezaměnitelný zvuk vysokoobjemového agregátu.

Úspěšná závodní kariéra

Závodní jezdec a majitel stejnojmenné stáje Tom Walkinshaw začal počátkem osmdesátých let spolupracovat s koncernem British Leyland. Pro okruhové závody upravil obě vlajkové lodě automobilky Rover Vitesse 3500 a Jaguar XJS 12V. Když se v roce 1982 poprvé objevil v šampionátu cestovních vozů, byl považován pouze za atraktivní raritu. První závodní verze dvanáctiválce Jaguaru XJS se vstřikováním paliva Lucas disponovala výkonem 375 koní a pouze čtyřstupňovou převodovkou. Největším handicapem však byla vysoká hmotnost vozu – 1410 kg.

V následující sezoně tým TWR použil výkonnější vstřikování paliva Bosch a výkon motoru stoupl na hranici 400 k. Výrazně pomohla i nová pětistupňová převodovka a zelenobílé vozy začaly sklízet první úspěchy. Konkurence začala zpochybňovat skutečnost, že kupé XJS není cestovní vůz, protože v sérii nemá plnohodnotná zadní sedadla. FIA však další starty v ME povolila a v roce 1984 jaguáry seriálu ME dominovaly. Technickou novinkou byla sedmnáctipalcová kola, výkon vzrostl o dalších 50 koňských sil a Tom Walkinshaw se stal mistrem Evropy. Spolu s Hansem Heyerem triumfoval i na Brněnském okruhu. Celkem vyhrály jaguáry 8 závodů včetně proslulé čtyřiadvacetihodinovky ve Spa.

TWR Tom Wilkinshaw Racing

Světový unikát na Valašsce

Diváci letošní Valašské rally budou mít jedinečnou příležitost spatřit vůz upravený pro soutěže. Svého druhu jediný na světě. Přestavba z okruhové verze na rallyovou probíhala ve Študlově v režii Romana Peška. V roli předjezdce usedne za volant bývalý účastník crosscoutry rally David Spisar. Posádku zkompletuje na sedadle spolujezdce David Bečvář.

Sdílet

O autorovi

Komentáře