RALLY LIFERALLY LIFE
    Facebook Twitter Instagram
    Z obsahu
    • Dohnal-Švec, Peugeot 208 Rally4 2023 by Rallye Design
    • Škoda 130 LR – Multi-S Racing 2023
    • Valašská rally Valmez 2023 se šesti desítkami posádek
    • Miki Biasion & Safari rallye 1988 – Kdo mi ukradl Lancii?
    • Testování sportovních vozidel Zlín Malenovice 2023
    • Mise SAFARI RALLYE – nesmlouvavý maraton
    • Blaufränkischland rallye 2023
    • Dominik Stříteský 2023 by Rallye Design
    RSS Facebook Twitter
    RALLY LIFERALLY LIFE
    • Journal
      1. Závody
      2. Osobnosti
      3. Soutěžáky
      4. Lifestyle
      Featured
      By Redakce RL.CZ26.3.2023

      Valašská rally Valmez 2023 se šesti desítkami posádek

      Recent
      By Redakce RL.CZ26.3.2023

      Valašská rally Valmez 2023 se šesti desítkami posádek

      By Ivo Nowi Novák23.3.2023

      Miki Biasion & Safari rallye 1988 – Kdo mi ukradl Lancii?

      By Ivo Nowi Novák12.3.2023

      Mise SAFARI RALLYE – nesmlouvavý maraton

    • Komentáře/Recenze
    • Galerie
      Featured
      By Ivo Nowi Novák30.3.2023

      Dohnal-Švec, Peugeot 208 Rally4 2023 by Rallye Design

      Recent
      By Ivo Nowi Novák30.3.2023

      Dohnal-Švec, Peugeot 208 Rally4 2023 by Rallye Design

      By Ivo Nowi Novák26.3.2023

      Škoda 130 LR – Multi-S Racing 2023

      By Ivo Nowi Novák22.3.2023

      Testování sportovních vozidel Zlín Malenovice 2023

    • Kalendář
    • Časopis Rally
      1. RALLY magazín 2019
      2. RALLY magazín 2018
      3. RALLY magazín 2017
      4. RALLY magazín 2016
      5. RALLY magazín 2015
      6. RALLY magazín 2014
      7. RALLY magazín 2013
      8. RALLY magazín 2012
      9. RALLY magazín 2011
      Featured
      By Tomáš Plachý8.7.2019

      RALLY magazín 06 / 2019

      Recent
      By Ivo Nowi Novák1.5.2021

      RALLY magazín 03 / 2021

      By Ivo Nowi Novák23.3.2021

      RALLY magazín 02 / 2021

      By Ivo Nowi Novák1.2.2021

      RALLY magazín 01 / 2021

    RALLY LIFERALLY LIFE
    You are at:Home»Journal»Lifestyle»Svítání nad Kilimandžárem aneb příběh jedné fotky
    Toyota Celica GT-4 ST185 Kilimanjaro
    Lifestyle

    Svítání nad Kilimandžárem aneb příběh jedné fotky

    Ivo Nowi NovákBy Ivo Nowi Novák6.4.2021Updated:4.5.2021Žádné komentáře5 Mins Read

    Každý, koho alespoň trochu baví prohlížení fotografií z prostředí rallysportu, musel už někdy narazit na jméno Reinhard Klein. Světoznámý fotograf se pohyboval okolo tratí nejen soutěží mistrovství světa opravdu pěkných pár desítek let. Jeho archiv McKlein Imagedatabase je vlhkým snem mnoha fanoušků historie rally. 


    Fotografický guru Reinhard Klein

    V současné době již není fotograficky příliš aktivní. To ovšem neznamená, že by na automobilové soutěže zanevřel. Naopak! “Černou práci” pro jeho agenturu McKlein Photography u tratí rychlostek vykonávají mladší spolupracovníci. Vydavatelství McKlein Publishing má pak na svém kontě několik opravdu hodnotných publikací, mapujících například vzlet a pád vozů Group B či historii speciálů skupiny A (recenzi naleznete zde)

    Klein má dnes také daleko více čase na své chlapské koníčky. Je zakladatelem skupiny majitelů originálních historických soutěžních aut či jejich dokonalých replik  s názvem “Slowly Sideways”.

    Již deset let vypiplává své dítě – Eifel Rallye Festival. Červencový svátek milovníků historie rally s centrem v německém Daunu patří k nejvýznamnějším akcím tohoto typu na světě.

    Sám pak aktivně usedá za volant “béčkového” MG Metro v barvách Computervision.

    Cesty fotografa jsou často trnité

    Zajímavostí je fakt, že Reinhard Klein se osobně zúčastnil všech vydání Safari rally od roku 1978 až do jejího vyražení z kalendáře WRC v roce 2002.

    A právě při africkém dobrodružství v roce 1993 vznikl jeden opravdu známý snímek. Přijměte pozvání na malý pohled za oponu. Pojďme se podívat, jak dlouhou a trnitou cestou musí fotograf kvůli pořízení jedné fotografie čas od času projít.

    Úsvit nad Kilimandžárem

    Toyota Celica GT-Four ST185 Iana Duncana letí v Keni vysoko nad zemí. V pozadí se tyčí zasněžená hora Kilimandžáro. Se svými 5895 m.n.m. se jedná nejvyšší vrchol Afriky. Nahoře azurová obloha, dole vyprahlá zem. Scénu doplňují dva přihlížející domorodci.

    Toyota Celica GT-FOUR ST185 / Ian Duncan
    © McKlein Photography

    Říká se tomu “fake”?

    Pro začátek je nutno říct, že fotografie pochází z Duncanova testu, který v Africe nedlouho před soutěží absolvoval. Proč? Toyota Team Europe chtěl ve fanoušcích vyvolat vášeň pro nadcházející ročník Safari rally. Internet ještě v podstatě neexistoval a jediná možnost  prezentace byla skrze tištěná média. Jenže dostat příspěvky do “papírových” deníků a magazínů nějakou dobu trvalo. Fotografie tedy musela být pořízena s dostatečným předstihem.

    “Ostrá” i testovací auta byla vzhledově identická, Zbývalo tedy spojit testovací tým s filmovým a fotografickým štábem. Zajímavostí je, že mediální tým měla v té době na starosti Marion Bell-Andersson, manžela šéfa TTE Ove Anderssona.

    Reinhard Klein vzpomíná: “Keňu jsem znal dobře a věděl jsem, že foto s Kilimandžárem bude pro promo Toyoty skvělé. Silnice, na které jsme fotili, vedla přímo od nejvyšší africké hory do města Mombasa. Dříve se jí říkalo Pipeline Road a dnes ji pokrývá kvalitní asfalt.“

    „Pokud chcete nafotit něco typicky afrického, musíte mít na snímku buď divoká zvířata nebo Kilimandžáro. Hora je obvykle viditelná pouze brzy ráno, přibližně od 6:30 do 8:30 hodin. V dubnu se blíží období dešťů, takže husté mraky vrchol hory zahalují častěji, než v jiných obdobích.”

    Příprava je základem úspěchu

    Večer před dnem D se tým přesunul do oblasti poblíž národního parku Ambroseli. 

    “Pro jistotu jsem ještě zkontroloval lokaci. Místo jsem znal a bylo jasné, že na focení v běžném provozu nemohlo být použito. Ráno jsme proto museli silnici uzavřít. No uzavřít – to v Africe úplně nejde, ale stačilo dávat pozor, jestli se neblíží nějaký automobil a rukou mu naznačit, aby na chvíli zastavil. Věřím, že při klasické soutěži by se vůz  ani neodlepil, ale při testu si Duncan mohl dovolit jet rychleji. Rozdíl možná nějakých 20 km/h navíc rozhodl. Ian s Toyotou skočil hned napoprvé a poté to vždy dokázal zopakovat. Světoznámé foto totiž vzniklo až na několikátý pokus.” upřesňuje Klein.

    Těžká práce s Masaji

    Důležitým prvkem na fotografii jsou dva přihlížející Masajové. Spolupráce s nimi však rozhodně nebyla jednoduchá. 

    „Samozřejmě jsem jim museli dát nějaký úplatek. Problém byl však v tom, že se soutěžního auta báli. Byli zvyklí na dopravní prostředky jedoucí maximálně 50km/h. Toyota na horizont přijížděla stosedmdesátkou. Když se auto přiblížilo, utekli. Řekli jsme jim, že jsme fotku neudělali, ať se k cestě postaví znovu. Oni nám odvětili, že jsme zaplatili jen za jednu fotku. Museli jsme tedy znovu sáhnout do kapsy.” usmívá se Klein.

    Tento scénář se opakoval ještě několikrát. 

    “Nakonec si vše sedlo tak, jak mělo. Domorodci si na rychlost zvykli a zůstali stát u cesty. Už věděli, že jsou v bezpečí. Duncan s Toyotou pořádně skočil a v pozadí jsem měl sluncem zalité Kilimandžáro.” říká potěšeně Klein.

    I po mnoha letech si myslím, že se jedná o úžasný záběr. Byl a stále je prezentován v médiích po celém světě. Ve své době udělal velkou reklamu nejen Toyotě, ale také samotné Safari rally. Je to jeden z mých oblíbených snímků. A to i přes to, že se nejedná o náhodnou akci, ale spíše fotografii “studiového” charakteru.” uzavírá Reinhard Klein.


    zdroj: WRC.com / foto: McKlein Photography
    Afrika historie Ian Duncan Reinhard Klein Toyota Toyota Celica GT4 WRC/Mistrovství světa
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Ivo Nowi Novák

    Digitální malíř, občasný pisálek, fanoušek italské Lancie, vyznavač kultu skupiny B. Milovník doby, kdy startovní čísla byla přes celé dveře, jména posádek byla vyvedena na předních blatnících, otáčkoměry měly rafiky a podvozky vše nepobíraly. Pravidelný poživatel kávy a benzínových výparů. Rally? Plánování, ztrácení se v mapách, cesty dnem i nocí za poznáváním nových míst i lidí. Celoživotní vášeň. Emoce. Každá vteřina se počítá!

    Related Posts

    Miki Biasion & Safari rallye 1988 – Kdo mi ukradl Lancii?

    Rallye de Portugal 1993 – Král Francois I. Portský

    Eifel Rallye Festival 2022 – Hvězdné nebe nad Daunem (2.díl)

    Leave A Reply Cancel Reply

    Motoristické akce
    <
    < 2023 >
    Březen
    >
    Měsíc
    Měsíc
    Seznam
    Týden
    Den
    PoÚtStČtPáSoNe
      12345
    6789101112
    131415161718
    • Testování soutěžních automobilů – Zlín Malenovice

      Celý den
      18/03/2023
      Testování Zlín

      tř. 3. května 850, 763 02 Zlín, Česko

      tř. 3. května 850, 763 02 Zlín, Česko

      https://www.rallylife.cz/event/testovani-souteznich-automobilu-zlin-malenovice/2023-03-18/

      Testování soutěžních automobilů 2018

      Testování soutěžních automobilů Zlín Malenovice
      Každoroční předsezónní testování soutěžních …[Read more]

    19
    2021222324
    • Testování soutěžních automobilů – Praha Chodovec

      Celý den
      24/03/2023-25/03/2023
      Testování Praha

      Türkova 1001/9, 149 00 Praha 11-Chodov, Česko

      Türkova 1001/9, 149 00 Praha 11-Chodov, Česko

      https://www.rallylife.cz/event/testovani-souteznich-automobilu-praha-chodovec/2023-03-24/

      Testování soutěžních automobilů 2018

      Testování soutěžních automobilů Praha Chodovec
      Každoroční předsezónní testování soutěžních …[Read more]

    25
    • Testování soutěžních automobilů – Praha Chodovec

      Celý den
      25/03/2023-25/03/2023
      Testování Praha

      Türkova 1001/9, 149 00 Praha 11-Chodov, Česko

      Türkova 1001/9, 149 00 Praha 11-Chodov, Česko

      https://www.rallylife.cz/event/testovani-souteznich-automobilu-praha-chodovec/2023-03-24/

      Testování soutěžních automobilů 2018

      Testování soutěžních automobilů Praha Chodovec
      Každoroční předsezónní testování soutěžních …[Read more]

    26
    2728293031
    • KOWAX Valašská rally ValMez 2023

      Celý den
      31/03/2023-02/04/2023
      Náměstí 4-6, 757 01 Valašské Meziříčí, Česko

      Náměstí 4-6, 757 01 Valašské Meziříčí, Česko

      Náměstí 4-6, 757 01 Valašské Meziříčí, Česko
      http://www.valasskarally.cz

      Kowax Valašská rally ValMez 2023
      Středobodem „Valašky“ se i letos stane město Valašské …[Read more]

      
    FOTOGALERIE
    Galerie Rally
    By Ivo Nowi Novák30.3.2023

    Dohnal-Švec, Peugeot 208 Rally4 2023 by Rallye Design

    Galerie Rally
    By Ivo Nowi Novák26.3.2023

    Škoda 130 LR – Multi-S Racing 2023

    Galerie Rally
    By Ivo Nowi Novák22.3.2023

    Testování sportovních vozidel Zlín Malenovice 2023

    Galerie Rally
    By Jakub Skýpala12.3.2023

    Blaufränkischland rallye 2023

    Témata na RALLYLIFE.cz
    3x od pasu 40 let MS Audi Barum Czech Rally Zlín cestovní automobily design Eifel Rallye Festival ERC fanoušci Ford Group B historici historické automobily historie soutěží Interview IRC Itálie Jan Kopecký jezdci Lancia legendy Německo Peugeot Porsche Rakousko Rallylegend San Marino rallysprinty seriál Slovensko spolujezdci Subaru technika technika WRC trekker Valašská rally Velká Británie Volkswagen Walter Röhrl WRC/Mistrovství světa závodní automobily závody Česko časopis RALLY Škoda Škoda Motorsport
    RALLYLIFE.cz

    RALLYLIFE

    Užití obsahu včetně převzetí, šíření a dalšího zpřístupňování publikovaných materiálů (článků, fotografií, videa a audio záznamů) je bez písemného souhlasu INUA s.r.o. zakázáno.
    Use of content, including receipt, distribution and access to other published material (articles, photos, videos and audio recordings) without the written consent INUA Ltd. prohibited.

    Stránky
    • Autoři
    • Kalendář
    • Kontakt
    • O rallylife.cz
    • Ochrana osobních údajů
    • Portál RALLYLIFE
    RALLYLIFE.cz on INSTAGRAM
    [instagram-feed]
    Copyright 2010-2023 (c) INUA s.r.o. | ISSN - 1804-5219 | O rallylife.cz | Autoři | Ochrana osobních údajů | Kontakt | Sitemap | Správa webu sharkdigital.cz
    Copyright 2010-2023 (c) INUA s.r.o. | ISSN - 1804-5219 | O rallylife.cz | Autoři | Ochrana osobních údajů | Kontakt | Sitemap | Správa webu sharkdigital.cz

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.