Rallye Monte Carlo historiků je u konce. Posádka ČK Motorsportu Mach – Bláha skončila na 193. místě. Vítězi se stala italská dvojice Mario Sala – Maurizio Torlasco s vozem Porsche 911.
Konečné výsledky Rallye Monte Carlo Historique 2011 zde
Zprávy z týmu ČK Motorsport:
2. 1. 11: Úspěšně v cíli Rallye Monte-Carlo Historique
Dnes v brzkých ranních hodinách jsme dostali SMS zprávu od Karla Macha: „Tak jsme v cíli RMC HIST. Není důležité zvítězit, ale zúčastnit se!“ Sen se tedy stal skutečností a historická Škoda 130 RS s posádkou Karel Mach a Honza Bláha dorazila po více než čtyřech tisících kilometrech do Monaka, do cíle 14. Rallye Monte-Carlo Historique.
Úspěšnému zakončení celého historického Monte ale předcházela poslední etapa soutěže, ze které nám své zážitky opět zatelefonoval Karel Mach:
„Poslední etapa byla nejtěžší částí celé soutěže. Byla náročná jak na stále se měnící podmínky na trati, tak na navigaci nebo například na správnou volbu pneumatik. Ledoví špioni zmapovali dvě ze tří „ertet“, takže jsme dokonale věděli, na jakém povrchu pojedeme. Nedostali se jen na prostřední „ertetu“ závěrečné etapy, kvůli zdržení v baru na Col de Turini. Na této „ertetě“ jsme ale měli největší krizovku za celé Monte … Na zledovatělé silnici jsme jen o milimetry minuli za zatáčkou stojící BMW. BMW stálo napříč a nad propastí, byla to opravdu klika.“
Jak tedy Karel Mach s Honzou Bláhou dojeli? „Díky neokovaným pneumatikám značky Pneu Vraník s příznačným dezénem Everest jsme se v závěrečné etapě dostali do první dvoustovky celkového pořadí, konkrétně na 193. místo. S výsledkem jsme spokojeni a jsme rádi, že jsme se dostali až do cíle Rallye Monte-Carlo Historique,“ pochvaloval si Karel Mach.
„V cíli 13. erzety nám někdo zaklepal na sklo stotřicítky a ukazoval nám, že máme vystoupit z auta. Jaké bylo naše překvapení, když nám byl představen sám princ Albert II., vládce Monackého knížectví. Líbila se mu naše Škoda 130 RS, což ještě umocnilo zájem o náš vůz v Monte-Carlu,“ nadšeně dodává Karel Mach.
Na cílovou rampu v Monaku přijela Škoda 130 RS mezi prvními pětadvaceti vozy a na posádku již čekali členové týmu se šampaňským.
1. 2. 11: Čeká nás Noc dlouhých ohňů
Zpět v Monaku se nachází posádka Karel Mach a Honza Bláha. Historickou Škodu 130 RS čekají závěrečné noční kilometry 14. Rallye Monte-Carlo Historique. Poslední etapa zavede soutěžní posádky mimo jiné na průsmyk Col de Turini, kde tak dojde na legendární „Noc dlouhých ohňů“.
Před startem do finálové etapy zatelefonoval Karel Mach a podělil se o nejčerstvější zážitky z dopoledních kilometrů: „Jsme zpět v Monaku a psychicky se připravujeme na závěr soutěže, který obstará Noc dlouhých ohňů. Ve 21.09 hodin vyrazíme do posledních kilometrů Rallye Monte-Carlo Historique s cílem zaútočit na první dvoustovku celkového pořadí. Hodně aut má nějaké šrámy, což dokazuje, o jak obtížnou soutěž jde.“
Tým ČK motorsport má na Col de Turini ledové špiony, kteří dokonale zmapovali povrch tohoto testu. „Nahoru se pojede na mokru, které zřejmě namrzne, naopak dolů se pojede na suchém asfaltu,“ má jasno Karel Mach.
Bohužel drobné technické problémy se nevyhnuly ani Škodě 130 RS týmu ČK motorsport. Mechanici, technici a poradci v jedné osobě, kterými jsou Jirka Kubele a Jirka Trojan dnes museli měnit akumulátor a pár drobností, které ale naštěstí neměly vliv na zhoršení celkového pořadí Karla a Honzy.
„V autě nám nejdou tripmastery Halda, protože se překroutil bovden. Ale necukli jsme a dál jedeme jen podle tachometru, u pumpy zakoupené mapy a dvojici mechanických stopek, žádné vymoženosti moderní techniky,“ hlásí hrdě Karel Mach.
Zároveň popisuje situaci na trati dnešní etapy:
„Na první erzetě byl sníh. Na autě jsme měli opět neokované vraníky, což nebyla ideální volba. V jednom z vracáků nám auto chcíplo a nemohli jsme ho nastartovat. Další úseky byly na mokrém povrchu.“
30. 1. 11: Etapa končí ve Valence
Škoda 130 RS posádky Karel Mach a Honza Bláha je již úspěšně nachází v cíli dnešní etapy Rallye Monte-Carlo Historique ve francouzském Valence. Přímo z místa nám zatelefonoval Karel Mach s nejnovějšími informacemi:
„Začínáme se seznamovat s náročností této soutěže. Hned na úvodním testu jsme viděli pět havarovaných posádek a to startujeme jako čtyřicátí čtvrtí. Mezi odstoupenými byla i jedna z alpinek, která zůstala na střeše nad propastí. Na auto jsme nazuli opět zimní pneumatiky Pneu Vraník s příznačným vzorkem Everest, které se ukazují jako správná volba, protože na průsmycích se nachází několik desítek centimetrů sněhu.“
Na historickém „Monte“ se nejezdí klasické rychlostní zkoušky, ale tzv. regularity testy (RT).
„S ertetami máme zatím problém, protože jsme rychlí na úsecích, kde by jsme měli být pomalí, a naopak jsme pomalí na úsecích, kde máme být rychlí. Stíháme úspěšně normální časové kontroly, ve dnešní etapě jsme bez ztráty kytičky, takže bez trestných minut,“ dodává ještě Karel Mach.
Kolem trati závodu se nachází značně zmrzlí diváci, kterým na zahřátí musí stačit svařák a oheň kolem trati. Honza Bláha obdivuje výdrž diváků a doplňuje:
„Musíme poděkovat panu Marchalovi za to, že nám do stotřicítky namontoval druhé topení vzor John Haugland, díky kterému jsme ještě nezmrzli :-).“
30. 1. 11: Nedělní etapa mezi Monakem a Valence
V neděli mají soutěžící na pořadu klasifikační etapu mezi Monakem a Valence o celkové délce 532 km, jejíž součástí jsou celkem 4 testy pravidelnosti, jedoucí se po trasách významných rychlostních zkoušek historie Rallye Monte Carlo.
Po hvězdicové jízdě, kdy se všichni soutěžící sešli, následovala klasifikační etapa pro stanovení startovního pořadí do společné etapy. Časně ráno po startu v Monaku vyjeli posádky 14. Rallye Monte Carlo Historique přes známé erzety, St-Auban, Digne, Selonnet, Col des Garcinets, Tallard, St. Nazaire et Royans do Valence, které je v programu Monte již od roku 1994 a od roku 2007 je centrem před závěrečnou etapou kolem Monte Carla. Pro fanoušky rallye tedy velmi známá místa. I Karel s Honzou některá důvěrně znají z návštěv „Monte“ od roku 1992.
Prvním nedělním testem byla trasa Tourette du Château – Saint-Antonin, více známé je startovní či cílové město Toudon po trase letošního testu. Kromě MS byla tato erzeta zařazena i do šampionátu IRC. Posádky vystoupají do výšky kolem 1400 m n.m., v dobách vozů WRC se zde dosahovaly průměry kolem 80 km/hod.
Dalším testem byla trasa Sigale De Saint – Auban, rychlostní zkouška Rallye Monte Carlo ve vysokých nadmořských výškách jihu Francie, jezdící se v mnoha variantách, zejména na trase Mas – Aiglun – Roquesteron nebo do St Auban.
Krátce po průjezdu obou testů se opět ozval Karel Mach, když volant přepusti Honzovi Bláhovi.
⇥„Máme za sebou 2 testy a jeden pořadatelé zařadili mimo harmonogram, kromě hlavních silnicí většinou jedeme na sněhu. Začíná se třeba na centimetrové vrstvě, ale místy projíždíme i vyfrézovanými mantinely. Zatím ztrácíme na náš harmonogram tak nějakou čtvrthodinku a nevíme, zda to do Tallardu budeme schopni dohnat.“
Trasa pokračuje přes Digne, známé při Rallye Monte Carlo již v roce 1949, Col des Garcinets, což je klasika 80tých let, která vedla k různým variantám testu. Tato trasa přes Turriers se jela dvakrát v roce 1981 v nejlepším čase Hannu Mikkoly s Audi Quattro do Tallardu, kde letiště hostilo servisní kamiony soutěžících a rallye zde odstartovala v letech 2003 a 2004.
Odpoledne za Tallardem následuje celkově čtvrtý test a třetí nedělní Plan de Vitrolles – Col d’Espreaux – Chateauneuf d’Oze – Col des Verniers. V roce 1999 byla první zkouškou etapy klasického Monte 48 km dlouhá RZ mezi Plan de Vitrolles podle Faye na Col d’Espreaux, Châteauneuf-d’Oze a Chabestan. Byl to masakr: Burns, Auriol, C. McRae ztratili, Sainz, Stohl, Loix opustit silnici, celkově odpadlo14 jezdců!
Posledním nedělním testem těsně před Valence bude Vassieux en Vercors – Col de Gaudissart. Tento test se jel již v roce 1961, prodloužený na La Cime du Mas v letech 1969 – 1981. Ve směru od La Cime – Col de l´Echarasson s přejezdem Col de Gaudissart v letech 2007 a 2008 a letos.
Cíl klasifikační etapy a krátkodobý domov posádek 14. Rallye Monte Carlo Historigue bude na Martově poli ve Valence, odkud v posledních letech Rallye Monte Carlo pravidelně startuje.
Monako, 29.01.11: Na konci hvězdicové jízdy v Monaku
Dnes časně ráno se v Saint Andre des Alpes (region Alpes de Haute-Provence) spojili všichni soutěžící do jednoho startovního pole, které čítalo 317 vozů. Mezi všemi se startovním číslem 44 Škoda 130 RS posádky Karel Mach / Honza Bláha a s číslem 233 BMW 2002 Ti Michala Suma a Jaroslava Mikulenky. Všechny čekala závěrečná společná část hvězdicové jízdy, ovšem s prvním testem jízdy pravidelnosti, kterých je na letošní 14. Rallye Monte Carlo Historigue celkem 14.
Po absolvování první zkoušky pravidelnosti čekal posádky již jen třiadvacetikilometrový přejezd do Monte Carla do časové kontroly u Beach hotelu a pak na rampu umístěnou u bazénu, kam Karel Mach s Honzou Bláhou dorazili krátce po poledni. Bohužel ne všichni rampou projeli, na trati prvního testu zůstalo například startovní číslo 1 posádky Erik Comas / Isabelle de Sedeleer s Alpine-Renault A 110 1600, kteří také startovali jako naši v Marrákeši. Klasifikování bohužel nebyli ani Michal Sum / Jaroslav Mikulenka, kteří odstavili porouchané BMW 2002 v Monte Carlu.
První test pravidelnosti vyhrála posádka Victor Sagi / Viktor Sagi jr. s Porsche 911 2.0 (startovní číslo 83) před dvojicemi Giovanni Breda / Angela de La Hoz na voze Lancia Fulvia HF (st.č. 74) a Jason Wright / Stefano Traverso s Alfou Romeo Giulietta Sprint Veloce (st.č. 298). Naše posádka Karel Mach / Honza Bláha se svojí Škodou 130 RS zaplatila nováčkovskou daň v tomto typu soutěže a obsadila celkově 246. místo se ztrátou 1006 bodů, ale jsou v Monacu a budou pokračovat v soutěži, stejně jako dalších 292 soupeřů. (více na stránkách CK motorsport – www.ckmotorsport.cz)
Col d´Ares, 28. 1. 11: Pár hodin cesty od moře už na sněhu
Po více než stovce ujetých kilometrů od přímořského města Barcelona naše posádka Škody 130 RS již narazila na první sníh na cestě. Trasa soutěže stoupá do pohoří Pyrenejí k průsmyku Col d´Ares, který se nachází v nadmořské výšce více než 1500 m nad mořem.
Přímo ze závodního auta telefonoval spolujezdec Jan Bláha: „Ještě nejsme ani na průsmyku Col d´Ares a už je cesta pokrytá zhruba 10 centimetry sněhu. Některá auta místních domorodců postávají na okrajích cest a nikam se nehrnou. Proti nám se už vracela jedna z alpinek, tak doufáme, že to nevzdala.“
Barcelona, 28. 1. 11
Škoda 130 RS týmu ČK motorsport s posádkou Karel Mach a Honza Bláha úspěšně a bez problémů dorazila do Barcelony. S naprostou lehkostí se také poprala s hustým silničním provozem v této metropoli.
V Barceloně se k soutěžícím, kteří odstartovali z marockého Marrákeše přidá v 16.30 hodin celkem 34 posádek, které zahájí svou hvězdicovou jízdu právě ve španělské Barceloně. Jako první z tohoto seznamu přihlášených posádek odstartoval Bruno Saby a Denis Giraudet na voze Autobianchi A112 Abarth.
Karel s Honzou přišli na řadu 17:13 hodin místního času.
Malaga, 27. 1. 11: Coffee break v Malaze
Včera před půlnocí dvojice Mach – Bláha dorazila do tangerského přístavu, kde přenocovala a teprve ráno v 9 hodin se nalodila na trajekt. Po hodinové plavbě vyrazila již po evropské půdě směr Alicante, kde musí být až v pátek po sedmé hodině ranní.
⇥„Od zítra nás již čekají vždy tak dvacetiminutové přestávky, tak jsme si dnešní den v teplém španělském podnebí chtěli užít. Zastavili jsme se tedy v Malaze na jižním pobřeží Španělska, kde je na soustředění motokrosařů kaplický Honza Froněk. Zneužili jsme také jeho hotelovou sprchu k celkové naší regeneraci,“ telefonoval z Malagy Karel Mach.
⇥
„Další plán je jednoduchý, do večera chceme dorazit do Alicante, přespat v našem doprovodném obytném autě, abychom byli včas připraveni v časové kontrole před další cestou do Barcelony. Zatím si užíváme suché silnice a teploty okolo 20°C,“ dodává ještě Karel Mach.
Na trajektu také cestoval zbytek týmu. Rozbouřené moře ale dokonale rozházelo snad všechny věci v obytném automobilu a přidělalo tak jejím dočasným obyvatelům spoustu práce. Celou situaci vtipně okomentoval Jiří Trojan: „Na moři byly takové vlny, že se musel na lodi pozvracet snad i sám kapitán.“
Karel Mach (noc 26. – 27. 1.):
„Máme za sebou první kilometry Rallye Monte-Carlo Historique, přesně 611 kilometrů a nocujeme v Tangeru, odkud nám ráno v 9.00 hodin vyplouvá trajekt směr Algeciras. První časová kontrola nás čeká v Alicante (1 237 km) v pátek v 7.19 hodin.“
Posádky se sjedou do Monte Carla z pěti míst. Marockého Marrákeše, španělské Barcelony, polské Varšavy, skotského Glasgow a francouzské Remeše. V Monte Carlu jsou všichni účastníci očekávání v sobotním odpoledni podle předem stanoveného harmonogramu. Celkově se do soutěže přihlásilo 329 účastníků.
Michal Sum se na Azurové pobřeží vydává z Varšavy. „Původně jsme uvažovali o stotřicítce, ale nakonec padla volba na bavoráka. Auto jsme chystali tři týdny, pomohli mi synové a kamarádi,“ přiznal Sum, jehož syn Michal bude řídit doprovodný vůz.
Ve voze BMW 2002 TI bude kroměřížského pilota navigovat další závodník, olomoucký Jaroslav Mikulenka. „Čeká nás spousta kilometrů, proto jsem vsadil na Jaroslava. Je to zkušený závodník a rád se s ním v průběhu dlouhé hvězdicové jízdy vystřídám,“ objasnil kroměřížský pilot.
Z Varšavy je do Monte Carla čeká více než dva tisíce kilometrů přes Drážďany, Bad Homburg, Sochuax, Champagnole, Annecy-Le-Vieux a Serres. Během této trasy musí dodržet předepsaný rychlostní průměr (65 km/h) a přitom projet kontrolními body. „Máme na to nějakých čtyřicet hodin,“ vysvětlil Sum.
Po pokoření Monte Carla bude následovat třídenní závod po klasických rychlostních zkouškách. Stejně jako současné vozy budou závodit u města Valence i nad Monakem, nechybí Noc dlouhých ohňů i průjezd průsmykem Col de Turini.
⇥„Vše bude o dodržení časových limitů. Kdo bude pomalejší, dostane penalizaci,“ popsal Sum systém hodnocení. „Rychlostní průměry přitom neumožňují žádné výletní tempo. Místy to bude krušné.“
Dvojice Sum – Mikulenka odpoledne minula Bad Homburg, kolem půlnoci je konvoj posádek očekáván u muzea Peugeotu v Sochaux. Kolem čtvrté hodiny ranní bude česká posádka míjet město Annecy-Le-Vieux.
Mezi účastníky nechybí známí soutěžáci Bruno Saby, Rauno Aaltonen, Jean Ragnotti, Erik Comas, „Manu“ Guigou, Bruno Thiry (FOTO), Bob Neyret či loňský vítěz Jose Lareppe.
Kompletní fotogalerii z technické přejímky ve Vašavě naleznete ZDE