Třetí díl naší malé sondy mezi nepřehlédnutelné osobnosti historie Jänner Rallye budeme věnovat jednomu z největších bojovníků startovního pole – Nikimu Glisicovi. 32letý rodák z Pergu si toto označení zaslouží právem. Svými odvážnými průjezdy baví rakouské rallyové publikum mnoho let a nebrzdí jej v tom ani skutečnost, že v mládí přišel o pravou nohu a většinu funkcí svého silného BMW je nucen ovládat ručně.
Začátky ve slalomech
Ačkoliv se to na první poslech nechce věřit, Niki zahájil svou „šoumenskou“ kariéru v ráji čisté stopy – mezi automobilovými slalomáři. V roce 2002 se svým černým civilním BMW M3 startoval ve dvou slalomech, přičemž účast v Teesdorfu mu přinesla premiérový vavřín za prvenství ve třídě nad dva litry. Stejný rok v Linci premiérově usedl do závodní verze staršího BMW M3 E36, kterou následně „osedlal“ i v celé druhé půli slalomové sezóny 2002.
Nikiho temperament a přirozená touha po smycích však dávala tušit, že ve slalomové disciplíně tento 23letý pilot svou budoucnost rozhodně nevidí.
Přechod do rally
Už o rok později se jako předjezdec zúčastnil německé Niederbayern Rallye (se zkušeným „mitfárou“ Sigim Schwarzem po boku) a v sezóně 2004 si premiérově vyzkoušel vytoužený domácí Jänner. Jeho odvážný styl driftera působil na zledovatělých cestách podél hlubokých strží neskutečně.
Nikiho jméno je od té doby symbolem velké show, kterou obdivuje nejen rakouské publikum, ale i čeští fandové, jimž se Niki dvakrát předvedl na tradičním Pražském rallysprintu a třikrát na „barumácké“ Star rally.
Kromě výše zmíněných podniků se Niki na soutěžních tratích objevuje spíše sporadicky. Tradičně si nenechával ujít regionální Mühlviertel Rallye (součást rakouské rallye challenge), která měla centrum v jeho rodném Pergu. Tato soutěž však byla v roce 2010 organizátorem zrušena a do kalendáře se již nevrátila. Mezi oblíbené destinace Glisicova silného „bavoráku“ ještě patří Wolfsberg, kde se každý rok v dubnu koná super technická – serpentinami propletená Lavanttal Rallye.
Největším dosavadním Nikiho rallyovým úspěchem je vítězství ve třídě H11 na Jänner Rallye 2007. Jízda na čas však není jeho devízou a ani prioritou. Když si v pátek 6. 1. zajedete do freistadtské městské haly na představení posádek a zažijete reakci publika na Glisicův příjezd, pochopíte proč. Niki se své nálepky miláčka davů těžko kdy zbaví…