Jednoznačné prvenství posádky Kresta – Tománek v cíli 31. ročníku Barum rally znamenalo nejen její druhé zlínské vítězství v řadě za sebou, ale zároveň už i obhajobu titulu Mistrů ČR v automobilových soutěžích.
Vzrušené diskuze
Některé nové skutečnosti, které charakterizovaly Barum rally 2001, se staly vděčným tématem více či méně zasvěcených diskusí již dlouho před startem soutěže. Propíraly se výrazné změny časového harmonogramu, zajímavá jména se objevovala v seznamu přihlášených posádek, vzrušené diskuse se rozproudily kolem podezření na nepovolený trénink některých jezdců atd.
Průběh I.etapy
Úvod v okolí Slušovic a první průjezd přes Dušnou dal dlouho očekávanou odpověď na spekulace o tom, jak se rozjede boj o vítězství v 31. ročníku Barum rally. Posádka Kresta – Tománek jela hned od startu RZ1 se svou tovární Octavií WRC rychle a vyrovnaně a opanovala čelo výsledkové listiny.
Oproti rok staré realitě jejich tempu nestačila ani polsko-slovenská dvojice Kulig – Horniaček. Nejrychlejší Toyotou v cíli úvodního měřeného úseku byla ta, kterou pilotovali Václav Pech s Petrem Uhlem. Trojice polských jezdců se v pořadí Kuchar – Kuzaj – Kulig seřadila za nimi na třetím až pátém místě výsledkové listiny.
Kuzaj na střeše
Hned další rychlostní zkouška zasadila ambicím našich severních sousedů první ránu. Nedaleko jejího cíle havarovala posádka Kuzaj – Gorski, která poslala svou Corollu přes střechu a odstoupila. „Barum rally původně nebyla součástí našeho letošního programu. Leszek se ale rozhodl ve Zlíně startovat, aby se opět dostal do tempa po své dovolené. Nyní víme, že měl opravdu velmi pohodovou dovolenou! Bereme to jako vážné varování před další soutěží polského šampionátu,“ řekl ředitel týmu Future World Gerard Magniette.
K výše zmíněné události došlo v hodně úzkém a nepřehledném místě a zkouška byla proto zastavena. Všechny posádky počínaje startovním číslem 5 dostaly přiděleny čas dvojice Triner – Hůlka. Pro mnohé to znamenalo nepříjemnou ztrátu, protože Trinerova Octavie nefungovala bez problémů (z převodovky unikal olej, který potřísnil i přední sklo a brzdy vozu).
O štěstí mohli naopak mluvit Trojan s Vodičkou (Toyota Celica GT-4), jejichž výsledek by zde byl po defektu pneumatiky a následných problémech podstatně horší. Hned dva defekty zde hlásil i Kulig, jeho čas byl však pouze o pět vteřin horší Krestova.
Kuchar mimo hru, Hrdinka s problémy
Nešťastné vystoupení polských jezdců pokračovalo i na trati RZ3 (Vesník – Bystřička), kterou se soutěž posunula do okolí Valašského Meziříčí. Nedaleko startu tohoto úseku skončila na dlouhé minuty v příkopě Toyota posádky Kuchar – Sczepaniak. Kuchar zde byl mimo trať v krátkém rozmezí dokonce dvakrát.
Po druhém „výletu“ se jeho vůz podařilo vyprostit těsně před průjezdem dvojice Hrdinka – Gross, která už od startu zápasila s technickými problémy svého vozu. Auto špatně brzdilo (nevhodné destičky) a nefungoval zadní diferenciál. Jízda za Kucharovým vozem pak znamenala další podstatnou ztrátu.
„Na úzkém asfaltu se za ním nedalo jet kvůli prachu, na širokém se mi zase špatně odhadovaly nájezdy do zatáček,“ stěžoval si Tomáš Hrdinka.
Kucharovo účinkování v letošní Barum rally pak definitivně skončilo o dvě zkoušky dál, kdy jej zradila převodovka. S velkou časovou ztrátou se sice dostal do cíle RZ5 i do následující servisní zóny, zde však s těžkým srdcem odstoupil.
Kolem pátého místa absolutní klasifikace vstoupili do soutěže Baumschlager a Wicha. Jejich největším problémem byla porucha poloosy na trati RZ5. Naopak velkým štěstím rakouské posádky byl fakt, že ihned po této zkoušce následovala servisní pauza, v níž tento problém mechanici odstranili.
Rakouský pilot nešetřil slovy uznání na adresu vedoucího Kresty i jeho vozu: „Výkon Romana Kresty pro mě není překvapením, protože potenciál tovární škodovky jsem měl možnost poznat již loni na Semperit rally, kde s ní suverénně zvítězil Armin Schwarz,“ řekl.
V jedné vteřině s Hrdinkou a Baumschlagerem jela po třech rychlostních zkouškách dvojice Gargulák – Malčík (Mitsubishi Lancer Evo VI). Při prvním průjezdu dvojicí rychlých úseků u Valašského Meziříčí si však domácí posádka vybrala další díl své letošní smůly. Dva defekty i jedno sklouznutí zádě auta do příkopy neznamenaly jen časovou ztrátu, ale také poškození vozu. Ztráta kapaliny v systému chlazení brzd byla řešitelná, prasklý unašeč diferenciálu se však stal důvodem jejich odstoupení v následujícím servisu.
S problémy zápasili i piloti tří soukromých Octávií WRC v soutěži. O Trinerových těžkostech s olejem unikajícím z převodovky už byla řeč. Během sobotního odpoledne se situace zhoršila natolik, že posádka ještě před návratem ke Zlínu odevzdala kartu a vyklidila svoji pozici v závěru první desítky.
Podivně se chovající ukazatel indikující stav aktivních diferenciálů narušil na startu RZ3 koncentraci posádky Chovanec – Holaň. Ačkoliv se jednalo spíše o planý poplach, pilot vyrobil na trati zkoušky dvoje hodiny a bojoval se změněným chováním svého vozu (příliš brzdného účinku na přední nápravě).
Relativně nejlépe na tom byli Sibera s Jirátkem, které zdržel jediný defekt. Stejně jako na Valašské rally jej však pořídili na dlouhé RZ Dušná a tak utrpěli několik desítek vteřin ztráty.
Italská překvapení
Hned od úvodní rychlostní zkoušky začali svou pouť vzhůru pořadím elitní desítky Barum rally Italové Dati – Chiapponi. Po opatrnějším začátku zajížděli v jednotlivých RZ časy kolem pátého místa výsledkové listiny a brzy se propracovali až na šesté místo průběžného pořadí, za záda podstatně zkušenějšího a kvalitnějším Focusem disponujícího Baumschlagera.
Hůře se dařilo posádce třetího Fordu Focus WRC v soutěži. Jan Trajbold zápasil po celý den se zdravotními problémy, na trati RZ3 jej navíc zpomalil defekt a porucha převodovky, s níž musel absolvovat i dva následující měřené úseky.
Tuhé boje ve „dvoukolkách“
Emanuele Dati nepředstavoval jediné překvapení, které divákům kolem tratě Barumky letos připravili italští piloti. Jak Cavigioli, tak zejména Ballestrero velmi zdatně sekundovali české „dvoukolkové“ elitě.
Bohužel, Cavigiolimu se Saxo zastavilo s poruchou převodovky po RZ6. Ballestrero vydržel jen o jeden měřený úsek déle, než poslal svého Mégana do pole. Nicméně v dané chvíli figuroval na druhé příčce klasifikace Formule 2!
Čelo kategorie „dvoukolek“ patřilo podle očekávání dvojici Štolfa – Singer s Peugeotem 306 Maxi. Stejně tak podle předpokladů zaujali po Ballestrereho odstoupení roli jejich nejbližších pronásledovatelů Starý a Šlambora s kitovým Fordem.
Tato dvojice si prožila nejtěžší chvíle relativně dlouho před startem soutěže, po poruše motoru (ojnice, vyteklý olej) na trati čtvrtečního shakedownu. Mechanici však dokázali motor přes noc zprovoznit a vůz připravit pro technickou přejímku.
Pouhých šest vteřin dělilo Starého a Ballestrera po absolvování RZ3. Na tomto úseku havaroval čtvrtý v pořadí – mladý Jan Kopecký s Octavií. O zkoušku dál pak stejný osud potkal i téměř identickou škodovku v rukou Martina Knajzla. Jeho vůz sklouzl v rychlé levé zatáčce z cesty, „zakopl“ o pařez a po dlouhém letu vzduchem a přemetu přes střechu skončil vážně poškozený mimo trať. RZ4 byla poslední i pro dlouho pauzírujícího Dušana Kouřila, když z převodovky jeho kitového Seatu Ibiza vytekl olej.
Čtvrtá příčka kategorie F2 patřila v úvodu soutěže dvojici Zedník – Pražák (Ford Escort RS Maxi Kit). Odstoupení Ballestrera je posunulo dokonce na bronzovou příčku a jejich pozici pak převzali Peták s Benešovou (Peugeot 106 Maxi).
Skupina N
Nepřímým důkazem kvality jezdeckého obsazení Barum rally 2001 se stal fakt, že tradiční souboj Arazim x Jandík o vítězství ve skupině N se tentokrát neodehrával na hranici elitní desítky, jak jsme mohli sledovat v úvodu všech předcházejících domácích podniků, ale až o nějakých sedm příček dále.
Na trati RZ1 do tohoto duelu výrazně promluvil nejrychlejším časem Tošovský, který se však brzy poté pevně usadil na třetí pozici. Za jeho zády pak o další body bojovali Pokorný, Liška, Babík, Opočenský či Komárek. Porucha turbodmychadla brzy vyřadila Klokočku, obrovská ztráta po defektu na RZ3 vzala všechny naděje Poulíkovi. Podobně dopadl i Marcel Tuček, který dlouhé minuty odstraňoval poruchu elektroniky svého vozu na trati RZ5.
Okamžiky nejistoty
Na dlouhém přejezdu ze servisní zóny ve Valašském Meziříčí ke startu slušovické vložky začalo zlobit servo řízení vozu Romana Kresty. V danou chvíli čekaly posádky tři náročné rychlostní zkoušky bez možnosti servisu. I přes tento problém však Kresta s Tománkem drželi vysoké tempo a v cíli 1. etapy jim patřilo nejen suverénní vedení, ale také vítězství ve všech jedenácti odjetých rychlostních zkouškách. Olej vyteklý ze serva je však vystrašil ještě i těsně před odevzdáním vozu do nočního uzavřeného parkoviště.
S výjimkou úvodního měřeného testu patřila po celý sobotní den druhá příčka Kuligovi s Horniačkem, kteří i přes další defekty a výlet do příkopy na Pindule po vteřinách zvyšovali náskok na třetí dvojici v pořadí, Pecha s Uhlem.
V poměrně těsném kontaktu s bronzovou příčkou byli v cíli sobotní etapy Hrdinka s Grossem, kteří si prožili vážnou „krizovku“ ve druhé polovině trati RZ 10. „Zadní diferenciál máme povolený na maximum. Auto se chová strašně. Jakmile přidám plyn na výjezdu ze zatáčky, jde po čumáku ven. Na desítce jsem tak sklouzl do příkopy a projel jí snad padesát metrů. Ještě štěstí, že tam nic nebylo,“ popsal tuto příhodu Hrdinka.
Také Raimund Baumschlager bojoval na trati předposledního sobotního měřeného úseku s problémy. Ve chvíli, kdy se chystal zaútočit na Pechovu třetí pozici, dostal defekt jedné z testovaných pneumatik Pirelli a místo postupu o místo vpřed klesl o pozici níže, tj. na pátou příčku průběžného pořadí. Za ním pak figuroval další Focus WRC s takticky, ale bez zbytečného respektu, jedoucím Datim.
Sedmá příčka představovala asi maximum, s nímž mohli v danou chvíli počítat Chovanec a Holaň. Totéž lze pak říci i o pozici Trojana s Vodičkou, kteří dovedli své klasické „áčko“ do cíle etapy v celkovém čase jen o pět vteřin horším. Na jejich postavení chtěli jistě zaútočit Sibera s Jirátkem, po startu závěrečného testu jim však dělala starosti klouzající spojka ex-tovární Octavie WRC.
Poslední příčka elitní desítky a pochopitelně suverénní vedení klasifikace Formule 2 patřily Štolfovi se Singerem, kterým se dařilo podávat solidní a hlavně vyrovnaný výkon prostý jakýchkoli problémů. Zatímco na druhé a třetí příčce kategorie F2 i nadále figurovaly oba Escorty pilotované Starým a Zedníkem, další příčky již patřily nejrychlejším vozům třídy N3. Na posledním úseku dne totiž lehce havaroval Peták, jehož koncentrace byla v danou chvíli narušena poruchou chladiče jeho Peugeotu.
Mezi trojici nejrychlejších „dvoukolek“ se v cíli 1. etapy vklínila špička skupiny N. Vedoucímu Arazimovi se v závěru dne podařilo upevnit si svou pozici pro další část soutěže. Jeho soupeř Jandík totiž dvakrát chyboval a na technicky náročné Pindule „nechal“ více než dvě desítky vteřin.
Průběh II.etapy
Vedoucí muž celkové klasifikace Roman Kresta se po probuzení do nedělního rána necítil zrovna nejlépe, přesto to byl opět on, komu patřilo vítězství v úvodním měřeném úseku dne. Naopak v dobré pohodě pokračoval v soutěži Emanuele Dati, jemuž náležel druhý nejrychlejší čas. V následujícím průběhu 2.etapy pak dokázal Ital tento skvělý výsledek ještě třikrát zopakovat. V cíli následující RZ 13 se pocty pro vítěze zkoušky dočkal Pech; radost z takového úspěchu pak v cíli druhého průjezdu přes Pindulu zažil i Janusz Kulig.
Dvojice Kresta – Tománek neudělala na žádné z nedělních rychlostních zkoušek chybu a vzhledem k tomu, že spolehlivě fungovala i jejich tovární Škoda Octavia WRC, zaslouženě si dojeli na rozpálenou cílovou rampu pro obhajobu loňského triumfu.
Druhý v cíli Janusz Kulig přiznal, že na rychle a spolehlivě jedoucího Krestu letos neměl, zároveň však v poslední časové kontrole soutěže zavzpomínal na spoustu problémů, které jej stály desítky vteřin. „Měli jsme celkem šest defektů pneumatiky, nefungovalo řazení joy-stickem, špatně fungoval mezinápravový diferenciál, udělal jsem také jezdecké chyby. Bylo toho všeho rozhodně víc než na jednu soutěž. Proto jsem šťasten i z druhého místa. Těší mě také fakt, že jsem to právě já, komu se jako jedinému z trojice Poláků na startu podařilo dojet do cíle,“ řekl Kulig a přidal i poctu úspěšným pořadatelům: „Barum rally je rok od roku lepší soutěží. Myslím, že by si už opravdu zasloužila koeficient 20,“
Václav Pech s Petrem Uhlem se v cíli radovali nejen z třetího místa absolutně a z dalšího tučného přídělu bodů do tabulky domácího šampionátu, ale také z faktu, že se jim konečně podařilo „Barumku“ dokončit.
Čtvrté místo v cíli výrazně předčilo všechna očekávání, která provázela start italské posádky Dati – Chiapponi s vozem Ford Focus WRC zlínského Jolly Clubu. „Začátky s technikou, jakou bezesporu reprezentuje Ford Focus WRC, nejsou nikdy jednoduché. Emanuele v sobotu sice chyboval na startech a občas i na trati, ale v neděli již jel jako vyzrálejší pilot, který má auto plně pod kontrolou. Nyní potřebuje jezdit a jezdit. Jsem moc rád, že mu mohu takto asistovat,“ zhodnotil Datiho vystoupení jeho zkušený spolujezdec Chiapponi.
Necelé čtyři vteřiny dělily od lepšího umístění pátou posádku v pořadí, Hrdinku s Grossem. O mnohém rozhodla již ranní porucha poloosy jejich Subaru Impreza WRC. S tímto handicapem musel jet Hrdinka téměř celou trať dvou nedělních úvodních rychlostních zkoušek, což jej při stále trvajících problémech se zadním diferenciálem stálo desítky vteřin.
Po patnácté rychlostní zkoušce se na dohled stupňům vítězů opět přiblížil Raimund Baumschlager. Stejně jako o den dříve však jeho útok zastavil defekt pneumatiky, který jej srazil zpět na konečnou šestou příčku. „Myslím, že oba naše defekty nebyly náhodné. Vypadá to, že se něco rozlomilo vevnitř nových plášťů. Jsem spokojen s tím, že se nám podařilo opravdu dobře vyladit podvozek našeho vozu, méně už mě těší výsledek, kterého jsem zde letos dosáhl. Těší mě ale, že jsme postupně zajížděli stále lepší časy. Třetí místo by bylo jistě lepší, ale naše technické potíže nás stály hodně času,“ řekl v cíli Raimund Baumschlager.
Sedmé místo dokázali až do cíle udržet Chovanec s Holaněm, kteří mohou mít jistě dobrý pocit z cenného „skalpu“ Sibery s Jirátkem. Tato zkušená dvojice sváděla v neděli souboj o body do českého mistrovství s posádkami Trojan – Vodička a Štolfa – Singer. Velmi kvalitní čas zajel Sibera na technicky náročné Pindule, kde výrazně poodjel dotírajícímu Štolfovi, ale na druhou stranu nezískal tolik, aby to stačilo na porážku Trojana a jeho klasické Celicy.
Do první desítky se tedy nakonec nepodařilo proniknout Trajboldovi, který již v závěru spíše zkoušel další varianty nastavení svého vozu a pokračoval v práci na zvládnutí jízdy s vozem kategorie WRC.
V závěsu za svými týmovými kolegy si pro body za druhé místo v kategorii Formule 2 dojeli Starý se Šlamborou.
Třetí místo klasifikace „dvoukolek“ patřilo ještě v cíli první nedělní zkoušky Zedníkovi s Pražákem, po startu následujícího úseku bylo ale všechno jinak. Posádka dlouhé minuty odstraňovala poruchu poloosy, poté pokračovala v soutěži, ale cíl jí nebylo souzeno vidět. Na letišti v Biskupicích upadlo jejich Fordu kolo.
Bronz tak po zásluze brali vítězové třídy N3, Sedláček a Rybníkář (Nissan Almera Gti).
Nečekaně dramatickou zápletku měly nedělní souboje v rámci skupiny N. Zatímco o pozicích na stupních vítězů se zdálo být rozhodnuto, boj vzplanul o body za čtvrté místo. Když na prvním ranním úseku přehnali Opočenský s Drástou svou snahu dotáhnout se na Lišku s Jugasem a poslali svoje Mitsubishi přes střechu, zdálo se být rozhodnuto. O úsek dál však své o minutu dříve startující soupeře dojeli a o více než minutu a půl porazili. Příčinou tohoto vývoje byl defekt jedné z pneumatik Liškova vozu. Začalo se opět závodit. Opočenskému se provalilo přední okno poškozené při přemetu na Komárově a posádka uvažovala o odstoupení. Jela však dál a před závěrečným testem dělily oba soupeře pouhé čtyři vteřiny. Na jeho startu však ani jeden z nich netušil, že v jejich boji jde v tu chvíli již o třetí místo pořadí skupiny N.
Ta totiž přišla v samotném závěru o svého lídra Václava Arazima, který celou situaci komentoval slovy: „Na Žlutavě, nějaké dva kilometry před cílem poslední RZ, se nám auto zastavilo. Motor na volnoběh vrčel, ale nebylo možné přidat plyn. Bylo nám z toho do breku. Když přijel Zdeněk Pipota, vyměnil benzinovou pumpu, natočili jsme motor a odjeli.“