Po skoro tříměsíční pauze od lednového Jänneru se motory soutěžních vozů opět rozezní u sousedů v Rakousku. Na zbrusu novou Rebenland Rallye, která se o nadcházejícím víkendu uskuteční v blízkosti rakousko-slovinských hranic, je přihlášeno 63 posádek, jež změří síly o body do rakouského seriálu a do Mitropa Rally Cupu.
Rebenland místo Mariboru
Rebenland Rallye se uskuteční v lokalitě, do které loni (v rámci utužování vztahů s Rakušany) nakoukla i slovinská Rallye Maribor. Spolupráce se Slovinci se však do budoucna nejevila jako perspektivní, a tak se nadšenci z rakouského pohraničí rozhodli poprvé uspořádat samostatnou soutěž. To je také důvod, proč tradiční Maribor v letošním rakouském kalendáři chybí…
Třebaže Rebenland Rallye uvítá i účastníky Mitropa cupu, zájem posádek určitě není takový, jaký pořadatelé očekávali. Rakouský seriál již delší dobu trpí nedostatkem financí a většina kvalitních posádek závodí pouze na vybraných podnicích v okolí svého bydliště. Ve startovce na Rebenland bohužel chybí i řada těch, kteří před sezonou ohlašovali zajímavé vozy, ale plánovaný záměr se jim nepodařilo finančně pokrýt (Winter), nebo jim do cesty vstoupily jiné aktivity (Lietz).
Divize I
Největším lákadlem letošní rakouské sezony je další dějství duelu Beppa Harracha a Raimunda Baumschlagera. Oba uchazeči o titul vstupují do druhého podniku seriálu s osvědčenou technikou a prakticky shodným bodovým stavem (Harrach má po Jänneru jen dvoubodový náskok). Jedinou podstatnou změnou je sedačka po Baumschlagerově pravé ruce, do které na Jänneru usedl zkušený Klaus Wicha. Ten však letos dostal angažmá u mladého Gassnera, a tak na Rebenland musel být povolán zpátky z důchodu „Mundlův“ letitý parťák Thomas Zeltner.
„Dvě rychlostní zkoušky známe z loňského Mariboru, ale zbytek je pro všechny zcela nový. Mám na paměti, že právě na Mariboru byl Raimund vždy hodně rychlý,“ vzpomíná Harrach, jenž loni v Mariboru zvítězil jen o pouhých pět sekund a „Mundl“ ho nejvíce stahoval právě na závěrečných testech na rakouském území.
Oběma jmenovaným může vzhledem k technické a hlavně jezdecké převaze těžko někdo konkurovat. Manfred Stohl bývá na nových tratích vždy velice rychlý, ale jeho limitujícím faktorem je neohrabaný plynový lancer. Kris Rosenberger sice disponuje vozem specifikace Super 2000 (VW Polo po Waldherrovi), k pravidelnému závodění na nejvyšší úrovni se však vrací skoro po čtyřech letech a chybí mu „ostré“ kilometry. V průběhu roku by mohl postupně vystrkovat růžky mladý Hermann Neubauer, jenž usedne do špičkového Subaru Impreza R4 ze Stohlova týmu. Do sezony však vstoupil levou nohou a po ráně na Jänneru se v zákulisí spekuluje o finančních problémech tohoto projektu.
Divize II
Drobný úbytek posádek zaznamenala i kategorie dvoukolek. Úřadující šampión Hannes Danzinger se bude muset obejít bez slibovaného Pola R3T, které dostane k dispozici nejdříve na konci sezony. Náhradní řešení pro něj představuje VW Scirocco TDi, jež sice není pomalejší než loňská Fiesta R2, z diváckého hlediska však přeci jen patří k méně vděčným vozům. Nejvážnější konkurenci pro Danzingera představuje Michael Kogler, který s Cliem R3, připravovaným u Eddyho Schlagera v Senetářově, letos plánuje převážně starty v IRC. Úvod sezony rakouského seriálu je tak pro něj především ve znamení testování.
Z dalších kvalitních jezdců se představí Michael Böhm, jemuž se nepodařilo zajistit konkurenceschopnější R-trojku, a tak se opět posadí do drobného Fiatu 500 Abarth R3T. Více méně z nouze se za volant vrátí ostřílený Martin Zellhofer, kterému se na žádný z jeho dvou Swiftů S1600 nepodařilo najít nájemce.
Zajímavosti
Prestižní jedničku na svých dveřích poveze držitel priority FIA Daniel Oliveira, který má v letošním roce v plánu světový šampionát za volantem Fiesty WRC. „Wéercéčka“ však do národních seriálů nemají přístup, a tak tento trochu exotický brazilský pilot bude muset vzít zavděk Peugeotem 207 S2000 z dílen Stohl Racingu. Šéf týmu Manfred Stohl však v jeho osobě černého koně nevidí: „Oliveira si sem jede jen zbystřit smysly před sezonou ve WRC. Jeho vítězství lze prakticky vyloučit. Když ustojí první RZ bez výletu ven, bude to dobrý začátek,“ pousmál se Stohl. Právě Stohl Racing do okolí Leutschachu přiveze celkem pět vozů. Kromě Oliveiry, Stohla a Neubauera se v barvách této stáje objeví i nevýrazný Hermann Haslauer a divoký Christian Mrlik (oba Subaru Impreza STi), jehož subaru patřilo na Jänneru k nejotloukanějším vozům startovního pole.
Rakouskou premiéru si odbude dvojice Fabií R2, které do Leutschachu přivezou slovinští jezdci Aljoša Novák a Miha Prek. Zajímavostí je, že na nastavení podvozku obou exemplářů se ve Slovinsku podílel Roman Kresta. A když jsme u českých vozů, neměli bychom zapomínat ani na to, že náš rally sport budou na Rebenland Rallye zastupovat také dva čeští jezdci. Mezi soudobými auty se překvapivě objeví sporadicky startující Jiří Pertlíček, který je letos se svým mitsubishi přihlášen do kompletního Mitropa cupu. Stejný seriál má tradičně v plánu i zlínský Aleš Jirátko, jehož modré BMW 2002 bude jedním z třinácti historických vozů na startu.
Více informací o Rebenland Rallye je k dispozici na oficiálním webu: http://www.rebenland-rallye.at