Close Menu
RALLY LIFERALLY LIFE
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    RALLY LIFERALLY LIFE
    • Historie

      Rallye Monte Carlo 1999 – Ledové Waterloo na první erzetě!

      14.1.2025

      Rally Australia – Zbožňovaná, trpěná i nenáviděná

      12.2.2024

      Tajemství turínských mistrů odhaleno – Kolik existovalo červených Lancií?

      19.7.2023

      Kliďas Juha Kankkunen. Černé, kulaté, Pirelli.

      5.5.2023

      Marcel Tuček: Janovická rána – Rallye Šumava 1997

      9.4.2023
    • Story

      Rallylegend 2024 – Král je mrtev? / 2. díl „Přítomnost“

      14.5.2025

      Rallylegend 2024 – Král je mrtev? / 1. díl „Návraty“

      24.4.2025

      Benzínem vonící večer v depozitu INVELT – 2. díl – Na vlně nostalgie a naděje

      10.3.2025

      Benzínem vonící večer v depozitu INVELT – 1. díl – Do Plzně se šampionem

      5.2.2025

      TROJÁK – tady rallyový poutníče zastav kroky své a pomni…

      9.12.2024
    • Lifestyle

      Vychází kniha o MG Metro 6R4 Group B

      7.6.2025

      Mazej za pásku, Velký bratr Tě vidí!

      23.4.2025

      Dvě knižní publikace nejen pro fanoušky Subaru

      26.9.2024

      PREVIEW – RZ Bunč – „Svatební cesta“ – Barum Czech Rally Zlín 2024

      14.8.2024

      Na Barumce vyjde kniha o historii týmu Styllex

      25.7.2024
    • For Sale

      Lancia Delta S4 Gr.B – Boudo, budko, kdo v tobě přebývá?

      16.6.2025

      Tři turínské grácie Lancia Delta Integrale

      20.7.2024

      MG Metro 6R4 Group B – Machři jezdí do šichty Metrem!

      2.7.2024

      Citroën DS3 WRC „017“ – Citrón božského Seba míří do aukce!

      31.10.2023

      Audi Sport Quattro S1 ex-Mikkola – Někdo to rád krátké

      13.7.2023
    • Fotogalerie

      Rally Hungary 2025

      15.5.2025

      Slovácká rallye 2025 – ČMPR

      17.4.2025

      Kánó-Imola MiniSprint Hungary 2025

      2.4.2025

      Test Kamínka 2025 – Urban, Hanák, Večerka

      23.3.2025

      AUTO PODBABSKÁ ŠKODA PSG ACCR TEAM – design 2025

      17.3.2025
    • Soutěžáky

      Audi Quattro S1 E2 „PDK“ – číslo 15 žije!

      21.5.2024

      Diamantový jednorožec míří do Plzně

      20.4.2023

      Mitsubishi Lancer EVO III „M5 MRE“ – bojovník ze země, kde se probouzí slunce

      10.8.2022

      Nissan Sunny GTi-R – odvrácená strana Slunce

      18.7.2022

      Opel Ascona 400 RA40 „Safari“ – nespoutaný Django

      29.6.2022
    • Osobnosti

      Zemřel Dieter Basche, bývalý šéf Audi Sport

      29.12.2024

      Odešel krotitel francouzského lva CORRADO PROVERA

      6.11.2023

      Markku Alén zpět v Lancii Delta S4

      16.4.2023

      Walter Röhrl – Co na srdci, to na jazyku

      12.2.2023

      Znovuzrození legendy – BMW M3 Rally od (Rem)Branda

      22.3.2022
    • Závody

      STAR RALLY Historic 2025 – historici se pojedou ve Zlíně již po sedmnácté!

      7.7.2025

      Barum rally 2025 zveřejnila Zvláštní ustanovení a odkryla tratě erzet

      18.6.2025

      Agrotec Rally Hustopeče 2025 oslaví dvacet let s pořádnou dávkou kilometrů

      13.6.2025

      Eifel Rallye Festival napíše svůj třináctý příběh

      3.6.2025

      Silmet Rally Příbram 2025 – osvědčené lokality, pozměněné tratě

      20.5.2025
    RALLY LIFERALLY LIFE
    NACHÁZÍTE SE/YOU ARE AT:Home»Journal»Historie»Rallye Sanremo 1981 – šampaňské pro kudrnatou Michèle – 2.díl
    Historie

    Rallye Sanremo 1981 – šampaňské pro kudrnatou Michèle – 2.díl

    By Ivo Nowi Novák24.4.20205 Mins Read

    Úvodní etapa sloužila spíše na rozjetí. Pouhých 168km a čtyři asfaltové erzety však přesto některým jezdcům nadělaly hodně starostí. Krátce po poledni jsme vyjeli ze Sanrema směrem do vnitrozemí a rozhodně jsme nečekali, že už po pár kilometrech budeme šplhat do prudkých kopců zvlněného pohoří. Na některých místech až přeběhl mráz po zádech – silnici lemovaly na jedné straně skály a na druhé prudký sráz. Na téhle rychlostní zkoušce může být jediná chybička opravdu osudná. 


    Vzhůru do Toskánska

    V okolí Sanrema se však peloton doprovázený desítkami servisních vozů dlouho nezdržel. V cíli jen čtyři hodiny odpočinku a minutu po půlnoci startoval první vůz na dlouhou cestu. Pro nás bylo značně nezvyklé, že museli soutěžící po dálnici přejet 330 kilometrů do Livorna, odkud startovali do druhé etapy.Tři dny potom v okolí Livorna, Florencie a Sieny bojovali o co nejlepší časy na jednotlivých rychlostních zkouškách.


    Intermezzo 3 – Tifosi

    Během druhé a třetí etapy jsme sledovali výkony jezdců na několika šotolinových erzetách. Stejně jako umění pilotů nás překvapili diváci. Jejich počet u trati potvrzoval obrovskou popularitu motorismu v Itálii, nicméně posádky s vyšším startovním číslem už jeli téměř před prázdným „hledištěm“.

    Když projíždějí největší hvězdy, lemují diváci trať v takové blízkosti, že by měla sebemenší jezdecká chybička za následek řadu zranění. Ale v Itálii neexistuje při soutěži na trati pořadatelská služba, neplatí žádná omezení.

    A když projede dvacet, pětadvacet nejlepších, pospíchají fanoušci ke svým automobilům, aby rychle přejeli na další rychlostní zkoušku.


    Zahraniční hvězdy

    I když je Rallye Sanremo jednou z nejvýznamnějších soutěží a bojovalo se o cenné body do hodnocení mistrovství světa, startovalo zde překvapivě málo zahraničních posádek. Představilo se totiž pouhých dvacet cizinců, z nichž nejpočetněji byli zastoupeni Francouzi s Finové.

    Z první světové desítky jsme viděli posádky Fréquelin-Todt (Sunbeam Lotus), Vatanen-Richards (Ford Escort), Alén-Kivimäki (Fiat 131 Abarth), Mikkola-Hertz (Audi Quattro) a Toivonen-Gallagher (Talbot Sunbeam Lotus).


    Souboj na ostří cigaret

    Největší reklama však zdobila Mercedes 500 posádky Bohne-Diekmann. Tabákový koncern z Hamburku totiž v propagaci vyhlásil válku značce Marlboro.

    Pro své cigarety R6 zvolil stejné barvy – červenou a bílou – a propaguje je i prostřednictvím automobilového sportu. Do Sanrema objednal také deset modelek, které v barvách soutěžního týmu nabízely všem návštěvníkům cigarety R6.

    Bohne - Diekmann
    Bohne – Diekmann

    Tentokrát však vynaložené prostředky přišly nazmar – Mercedes totiž neprojel cílem už v první rychlostní zkoušce…!


    Bez tréninku, ale naplno!

    Když jsme si prohlíželi startovní listinu a vozy Audi Quattro, Fiat, Talbot, Ford Escort, Porsche, Opel Ascona či Datsun při technické přejímce, bylo zřejmé, že kterýkoli z pilotů první dvacítky může vytáhnout z rukávu trumfy, jimiž přebije přednosti soupeřů. Jistota pilotů na trati byla až neskutečná.

    Vždyť netrénovali ani jednu erzetu! Předem přijeli pouze spolujezdci, aby pečlivě připravili itinerář, piloti dorazili do Sanrema maximálně dva dny před zahájením soutěže. Přitom nemohou spoléhat ani na zkušenosti z minulých startů, protože pořadatelé každoročně především šotolinové erzety obměňují.

    Tím víc jsme obdivovali umění nejlepších soutěžních jezdců světa!

    Alén – Kivimäki / Fiat 131 Abarth

    Röhrl z kola ven

    Například Porsche 911 (285 koní – 210kw) se stává v rukou Waltera Röhrla snadnou ovladatelnou dětskou hračkou a mistr světa, předávající pomalu žezlo Frequelinovi nebo Vatanenovi, ho protlačil v úvodních erzetách na špici.

    Obhájce prvenství ztratil vedoucí pozici až později na šotolině. Tady ho držela v šachu Mouton, což Röhrl překvapivě snášel se slovy: „Na šotolině je Quattro prostě k nepředjetí. Jsem přesvědčený, že na severu, na asfaltu, získám své vedení zpět a zvítězím!“

    Svá slova už nemohl dokázat, protože jeho vůz zastavila prasklá poloosa.

    Röhrl – Geistdörfer / Porsche 911 SC

    Smůla se lepí na pneumatiky

    Větší či menší potíže měli i ostatní členové elitní společnosti. Jean-Luc Thériera (Porsche) vyřadil zlomený závěs zadního kola, Guy Fréquelina (Talbot) porucha motoru, opravovat museli i Henri Toivonen (Talbot), Markku Alén (Fiat), Timo Salonen (Datsun), Adartico Vudafieri (Fiat) a Maurizio Verini (Opel).

    Fréquelin – Todt / Talbot Sunbeam Lotus

    Mouton vs. Vatanen

    Hlavním pronásledovatelem Michèle Mouton se tedy stal Ari Vatanen s Escortem týmu Rothmans. Poslední noc, opět v okolí Sanrema – ho však připravila o případné vedení v klasifikaci MS. Už v první erzetě musel měnit pneumatiku, potom nevydržely další dvě a Vatanen kulhal na dvou ráfcích do cíle.


    Rallye Sanremo v režii AUDI SPORT

    Italskou soutěž režíroval tým Audi. Však se zde nikdo jiný tak pečlivě nepřipravoval. Vždyť manažer Audi pronajal v nejdražším hotelu Royal jedno poschodí na celý měsíc! Experti dokonale prostudovalo celou trať, kdykoli jsme projížděli poslední dny před soutěží kolem parkoviště hotelu, vždy měli mechanici plné ruce práce. A výkony tří pilotů dosud největší částku vynaloženou na přípravu dokonale vynahradily.


    Raketýr Mikkola

    Hannu MikkolaVelkou postavou byl Hannu Mikkola. Nepatřil mezi největší favority, většinou se mu v Sanremu nedaří. Hned na startu měl potíže s motorem, a když se podařilo závadu odstranit, byl čtvrtý od konce. Potom však zajel třicet(!) nejrychlejších časů a vyšplhal se až na čtvrtou příčku. Teoreticky byly jeho časy jasně vítězné, Mikkola jel opravdu fantasticky!


    Uličník Cinotto

    Za volantem druhého Quattra si skvěle počínal Michele Cinotto, nazývaný „uličníkem z bohatého domu“. Pro uplynulou sezónu ho koupil italský tým Audi. Už v mistrovství Itálie upoutal dravostí, proto byl v Sanremu odměněn vozem Quattro. Je však téměř nemyslitelné, aby dvaadvacetiletý nezkušený jezdec vyhrál tak důležitou rallye. Zákonitě se musel dopustit chyb, což je pro Cinotta charakteristické.


    Rozuzlení detektivky

    Vítězství Michèle Mouton všem vyrazilo dech! Poprvé v historii triumfovala v soutěži mistrovství světa ženská posádka. Se skvěle připraveným vozem Audi Quattro jela zcela bezchybně.

    A až v cíli, s lahví šampaňského nad hlavou, se dočkali fotografové snímku rozesmáté Michèle…

    reportáž vyšla v magazínu MOTOR ročník 1981 / text: Petr Dufek
    Audi Hannu Mikkola historie soutěží Itálie Michéle Mouton Porsche Rallye Sanremo Walter Röhrl
    Share. Facebook Twitter Email WhatsApp
    Ivo Nowi Novák

    Malíř slov & živoucí fotopast. Přiznaný fanoušek italské Lancie a vyznavač kultu skupiny B. Milovník časů, kdy startovní čísla poctivě okupovala celé přední dveře, jména posádek byla vyvedena na předních blatnících, otáčkoměry měly rafiky a podvozky vše nepobíraly. Pravidelný poživatel kávy a benzínových výparů. Rally? Plánování, ztrácení se v mapách, cesty dnem i nocí za poznáváním nových míst i lidí. Celoživotní vášeň. Emoce. Každá vteřina se počítá!

    SOUVISEJíCÍ PŘÍSPĚVKY

    Ivo Nowi Novák14.1.2025

    Rallye Monte Carlo 1999 – Ledové Waterloo na první erzetě!

    Ivo Nowi Novák12.2.2024

    Rally Australia – Zbožňovaná, trpěná i nenáviděná

    Ivo Nowi Novák19.7.2023

    Tajemství turínských mistrů odhaleno – Kolik existovalo červených Lancií?

    Leave A Reply Cancel Reply

    Motoristické akce
    <
    < 2025 >
    July
    >
    Month
    Month
    List
    Week
    Day
    MoTuWeThFrSaSu
     123456
    789101112
    • Bohemia Rally Mladá Boleslav 2025

      All day
      12/07/2025-13/07/2025
      tř. Václava Klementa 36/3, Mladá Boleslav II, 293 01 Mladá Boleslav, Česko

      tř. Václava Klementa 36/3, Mladá Boleslav II, 293 01 Mladá Boleslav, Česko

      tř. Václava Klementa 36/3, Mladá Boleslav II, 293 01 Mladá Boleslav, Česko
      http://www.rallybohemia.cz

      BOHEMIA Rally Mladá Boleslav 2025

      Seznam přihlášených posádek (MČR)
      Časový harmonogram
      …[Read more]

    13
    • Bohemia Rally Mladá Boleslav 2025

      All day
      13/07/2025-13/07/2025
      tř. Václava Klementa 36/3, Mladá Boleslav II, 293 01 Mladá Boleslav, Česko

      tř. Václava Klementa 36/3, Mladá Boleslav II, 293 01 Mladá Boleslav, Česko

      tř. Václava Klementa 36/3, Mladá Boleslav II, 293 01 Mladá Boleslav, Česko
      http://www.rallybohemia.cz

      BOHEMIA Rally Mladá Boleslav 2025

      Seznam přihlášených posádek (MČR)
      Časový harmonogram
      …[Read more]

    141516171819
    • Rallye Železné Hory – ČMPR

      All day
      19/07/2025
      Rally Železné Hory

      WVWW+9Q Nabočany-Hrochův Týnec, Česko

      WVWW+9Q Nabočany-Hrochův Týnec, Česko
      https://www.rallyezeleznehory.cz/

      Rallye Železné Hory 2025 – ČMPR

      Zvláštní ustanovení
      Přihláška do soutěže
      Startovní …[Read more]

    20
    21222324
    • Eifel Rallye Festival

      All day
      24/07/2025-26/07/2025
      Bachstelzenweg 10, 54550 Daun, Německo

      Bachstelzenweg 10, 54550 Daun, Německo

      Bachstelzenweg 10, 54550 Daun, Německo
      http://www.eifel-rallye-festival.de
      Eifel rallye festival 2019

      Eifel Rallye Festival 2025

      Seznam přihlášených posádek
      Prezentace závodních speciálů
      …[Read more]

    25
    • Eifel Rallye Festival

      All day
      25/07/2025-26/07/2025
      Bachstelzenweg 10, 54550 Daun, Německo

      Bachstelzenweg 10, 54550 Daun, Německo

      Bachstelzenweg 10, 54550 Daun, Německo
      http://www.eifel-rallye-festival.de
      Eifel rallye festival 2019

      Eifel Rallye Festival 2025

      Seznam přihlášených posádek
      Prezentace závodních speciálů
      …[Read more]

    26
    • Eifel Rallye Festival

      All day
      26/07/2025-26/07/2025
      Bachstelzenweg 10, 54550 Daun, Německo

      Bachstelzenweg 10, 54550 Daun, Německo

      Bachstelzenweg 10, 54550 Daun, Německo
      http://www.eifel-rallye-festival.de
      Eifel rallye festival 2019

      Eifel Rallye Festival 2025

      Seznam přihlášených posádek
      Prezentace závodních speciálů
      …[Read more]

    27
    28293031   
    RALLYLIFE.cz

    RALLYLIFE

    Užití obsahu včetně převzetí, šíření a dalšího zpřístupňování publikovaných materiálů (článků, fotografií, videa a audio záznamů) je bez písemného souhlasu INUA s.r.o. zakázáno.
    Use of content, including receipt, distribution and access to other published material (articles, photos, videos and audio recordings) without the written consent INUA Ltd. prohibited.

    Stránky
    • Kalendář
    • Kontakt
    • O rallylife.cz
    • Ochrana osobních údajů
    • RALLYLIFE mainpage
    Facebook Instagram
    Copyright 2010-2025 (c) INUA s.r.o. | ISSN - 1804-5219 | O rallylife.cz | Autoři | Ochrana osobních údajů | Kontakt | Sitemap | Správa webu sharkdigital.cz

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.