RALLY LIFERALLY LIFE
    Facebook Twitter Instagram
    Z obsahu
    • Jänner rallye 2023
    • Eifel Rallye Festival 2022 – Hvězdné nebe nad Daunem (2.díl)
    • Eifel Rallye Festival 2022 – Vulkanický benzínový jukebox (1.díl)
    • VAZ 2105 VFTS – Facek/Drda – by Rallye Design
    • Zemplén rally 2022
    • Rallye Kroměříž 2022
    • IV. Rallye Kroměříž 2022 – divácký průvodce
    • GLOSA: Jaká byla rally v osmdesátkách?
    RSS Facebook Twitter
    RALLY LIFERALLY LIFE
    • Journal
      1. Závody
      2. Osobnosti
      3. Soutěžáky
      4. Lifestyle
      Featured
      By Ivo Nowi Novák2.1.2023

      Eifel Rallye Festival 2022 – Hvězdné nebe nad Daunem (2.díl)

      Recent
      By Ivo Nowi Novák2.1.2023

      Eifel Rallye Festival 2022 – Hvězdné nebe nad Daunem (2.díl)

      By Ivo Nowi Novák29.12.2022

      Eifel Rallye Festival 2022 – Vulkanický benzínový jukebox (1.díl)

      By Ivo Nowi Novák1.11.2022

      IV. Rallye Kroměříž 2022 – divácký průvodce

    • Komentáře/Recenze
    • Galerie
      Featured
      By Jakub Skýpala12.1.2023

      Jänner rallye 2023

      Recent
      By Jakub Skýpala12.1.2023

      Jänner rallye 2023

      By Ivo Nowi Novák27.12.2022

      VAZ 2105 VFTS – Facek/Drda – by Rallye Design

      By Jakub Skýpala22.11.2022

      Zemplén rally 2022

    • Kalendář
    • Časopis Rally
      1. RALLY magazín 2019
      2. RALLY magazín 2018
      3. RALLY magazín 2017
      4. RALLY magazín 2016
      5. RALLY magazín 2015
      6. RALLY magazín 2014
      7. RALLY magazín 2013
      8. RALLY magazín 2012
      9. RALLY magazín 2011
      Featured
      By Tomáš Plachý8.7.2019

      RALLY magazín 06 / 2019

      Recent
      By Ivo Nowi Novák1.5.2021

      RALLY magazín 03 / 2021

      By Ivo Nowi Novák23.3.2021

      RALLY magazín 02 / 2021

      By Ivo Nowi Novák1.2.2021

      RALLY magazín 01 / 2021

    RALLY LIFERALLY LIFE
    You are at:Home»Journal»Historie»Rallye Acropolis 1985 – škodovka a Řecko – 2.díl
    Salonen Peugeot 205 T16
    Historie

    Rallye Acropolis 1985 – škodovka a Řecko – 2.díl

    Ivo Nowi NovákBy Ivo Nowi Novák12.5.2020Updated:7.11.2020Žádné komentáře6 Mins Read

    A už to začíná. Místní hlasatelka nejprve nesrozumitelnou řečtinou a poté podivnou francouzštinou ohlašuje jednotlivé posádky. Zamávat jim přišel i nejvyšší představitel FISA Jean-Marie Balestre. Policisté na motocyklech vyvedou každý vůz až na hranice města.


    Dvě hvězdy mimo hru

    Nedaleko čeká první vložka. A také první překvapení – ulomený závěs předního kola na Quattru znamená konec všem Röhrlovým nadějím a havárie zase Vatanenovým. Hned na začátku je v čele Salonen před Blomqvistem, za nimi s uctivým odstupem najdeme první Mazdy a Nissany.

    Blomqvist-Cederberg / Audi Sport Quattro

    Servisní četa Peugeot Sportu

    Už dlouho před startem se na své stanoviště rozjely doprovody. Nejvíce jich bylo v barvách Peugeot Talbot Sport.

    Sedm pojízdných dílen, pět furgonů, letadlo, helikoptéra a pětadvacet mechaniků. Ve zhruba čtyřiceti civilních 205 Gti jezdí dalších šedesát lidí pečujících o blaho teď už jediné posádky. Helikoptéra sleduje Salonena na celé trati. Má na palubě metrák materiálu a dva inženýry. Přistane kdekoliv a tak si Salonen s sebou neveze ani rezervu.


    Týmové vrtulníky v problémech

    Že je potřeba se umět obejít bez vrtulníku, dokazuje Audi. Samozřejmě, že i oni sledují zpočátku Blomqvista ze vzduchu, jenomže nešťastné přistání vyřadí vzdušeného pozorovatele z provozu.

    S dobou jde i nový tým WEST, v jehož režii jedou dvě Lancie 037 Rally se Zanussim a Pregliascem za volanty.

    Také tady slouží vrtulník, jeho konec je ještě dramatičtější. Snaží se přistát na svahu, rotor se zakusuje do země, odstrkuje stroj dolů a ten neovladatelně klouže s poškozeným ocasem ze stráně. Všechno zachrání protisvah, naštěstí se nikomu nic nestalo.

    Zanussi-Cresto / Lancia 037 Rally
    Zanussi-Cresto / Lancia 037 Rally

    A tak týmu WEST zbyla už jen jediná rarita – velká benzínová cisterna, která vozí autům palivo. Řecký benzín totiž oktany příliš neoplývá. Vysokooktanového paliva ale nakonec zbylo dost: nejdřív končí Zanussi a posléze i Pregliasco.


    Konec Gerharda Kalnaye

    Ještě dříve skončil Kalnay. Praskl mu klínový řemen. Tentokrát značky Continental. Gerhard si sice maličké kontrolky všiml, ale už bylo pozdě.

    Při dolevání vody se zdá, že motor je bezedný.

    Škoda, Rakušané si vedli velmi dobře, jezdili prakticky stejné časy, jako Křeček s Motlem. Ve třídě to znamenalo jasná první dvě místa, ale ještě důležitější je absolutní pořadí. Po první etapě vychrlil počítač Křečka na devatenácté pozici. Auto funguje, lepší si nikdo nemohl přát.

    V přestávce mezi etapami prší, nebo spíše leje. Alespoň chvilka osvěžení, všudypřítomný načervenalý prach je na chvíli zkrocen.


    Audi mění „almaru“

    Ráno je však vše opět při starém, ale je poměrně zima. Motory se sice lépe chladí, nicméně v leckterém týmu je horko.

    Po široké hlavní silnici se řítí Stig Blomqvist. Na kraji městečka už na něj čeká plejáda civilních doprovodných Quatter s techniky a velké servisní vozy.

    Tabule se čtyřmi kruhy nad hlavou, rychlé odbočení. Auto snad ještě nestojí a už ho hevery zdvíhají. Odlétá lyžina, vzduchem se míhají šrouby. Klidný je jen Blomqvist, Cederberg a zdánlivě i šéf stáje Roland Gumpert. Ostatní horečně pracují. Nová převodovka je na místě, jednička zařazená dřív, než se dotknou kola země. Po pěti stech metrech časovka a Blomqvist musí dokonce ještě dve minuty čekat.

    Blomqvist-Cederberg / Audi Sport Quattro
    Blomqvist-Cederberg / Audi Sport Quattro

    Pod maskou jeho tváře bychom nehledali člověka, který se před chvíli řitil ulicemi plnými zvědavého obecenstva rychlostí, jejíž hodnota se dá vyjádřit trojmístným číslem.


    Peugeot – cigaretka a džíny

    Svlečený je i Peugeot. Po odstranění přední a zadní laminátové části, z auta moc nezbyde. Jen pár trubek, subtilní závěsy kol, motor, ke kterému vede spousta hadiček s kohouty a plno drátů. Pak už jen dvě nádherné sedačky v kokpitu, který svou útulností připomíná parní lokomotivu.

    A kdo je ten mladík s brýlemi v džínách, který chodí s cigaretou v ruce klidně kolem? To je přeci Timo Salonen, „šéf“ letošního mistrovství světa. Nemá ani overal. Možná proto, že zhubl tak rychle, že si nový nestačil opatřit. Proti Portugalsku shodil snad patnáct kilo, A přestože hodně cvičil, stále si stěžuje na namáhavost řízení. Už se těší na „Evolution“, které má posilovač.

    Seppo Harjanne dává pokyn, čtyři rychlouzávěry cvaknou a Peugeot je zase v gala.


    Škodovka s jedinou sadou tlumičů

    Před časovkou projíždí kolem Avie s nápisem Škoda Rallye Team, z níž vyčuhují dvě hadice.

    Plamen na jejich konci svařuje upadlý výfuk, jednu z mála věcí, kterou je třeba opravit. Křečkova stotřicítka absolvovala celou soutěž na jedinných tlumičích! Bořík Motl pro jistotu nařizuje, aby autogen přejel ještě za časovou kontrolu, tam se práce dokončí.

    Moc se toho potom už nestalo. Nejtěžší část Acropolis bývá poslední etapa na poloostrově Peloponés. Čekalo se, že ještě několik aut vypadne a škodovka se posune mezi prvních deset. Jenže předpoklady tentokrát nevyšly. Křeček dobře věděl, že jeho povinností je dojet. Nejel pomalu, objevil se na některých vložkách i mezi deseti nejrychlejšími, ale neriskoval.

    Držel si v té době třinácté místo a na této pozici se naše posádka nalodila v přístavu Poros s ostatními čtyřiačtyřiceti na palubu lodi mířící do aténského přístavu Falerón. Pořadatel jakoby počítal , že už víc aut nedojede. Otevřená paluba by už další nepojala a také jediná velká kajuta je devadesáti jezdci a spolujezdci zcela zaplněná.


    Šampaňské pod Akropolí

    Pak už jen triumfální jízda aténskými ulicemi, rampa, šampaňské, blesky fotoaparátů a dvaatřicátá Rallye Acropolis skončila. Skončila dobře pro Peugeot, který je na nejlepší cestě získat letos titul mistra světa značek i jezdců.

    Salonen-Harjanne / Peugeot 205 T16
    Salonen-Harjanne / Peugeot 205 T16

    Skončila nakonec dobře i pro Audi. Blomqvistův fantastický výkon doprovázený technickými potížemi na Salonena nestačili, ale Audi je stále druhé. Nečekaně dobře skončila pro Mazdu a životním úspěchem pro Carlssona. Do cíle dojel stoprocentní tým Nissan. Odpadl jeden Golf, jeden Wartburg, jedna Dacia a jedna Škoda.

    Carlsson-Melander / Mazda RX-7

    Úspěch týmu Škoda, ale…

    Vozy továrních týmů z NDR a Rumunska skončily mezi posledními, škodovka zaznamenala úspěch. Dvojnásob je třeba litovat litovat závady na Kalnayově autě – vůz Škoda 130 LR je schopen v rámci svých možností a daným objemem motoru, zase psát výsledky.

    Potíže s řemenem nejsou nové. První v řadě postižených byl už v listopadu na RAC rally Haugland a přišel tak o lepší umístění. Příčinu se nepodařilo odhalit a odstranit ani po půl roce. V maličkostech je dokonalost a tu právem po továrních vozech požadujeme.


    vyšlo v magazínu MOTOR 09/1985 ⊥  text: Vladimír Dolejš

    Acropolis rally Audi historie soutěží Ladislav Křeček Lancia Lancia 037 Rally Peugeot Řecko sezóna 1985 Škoda Motorsport Stig Blomqvist Timo Salonen
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Ivo Nowi Novák

    Digitální malíř, občasný pisálek, fanoušek italské Lancie, vyznavač kultu skupiny B. Milovník doby, kdy startovní čísla byla přes celé dveře, jména posádek byla vyvedena na předních blatnících, otáčkoměry měly rafiky a podvozky vše nepobíraly. Pravidelný poživatel kávy a benzínových výparů. Rally? Plánování, ztrácení se v mapách, cesty dnem i nocí za poznáváním nových míst i lidí. Celoživotní vášeň. Emoce. Každá vteřina se počítá!

    Related Posts

    Eifel Rallye Festival 2022 – Hvězdné nebe nad Daunem (2.díl)

    GLOSA: Jaká byla rally v osmdesátkách?

    Lancia Stratos Sandra Munariho – nejdražší psí bouda světa

    Leave A Reply Cancel Reply

    Motoristické akce
    <
    < 2023 >
    Únor
    >
    Měsíc
    Měsíc
    Seznam
    Týden
    Den
    PoÚtStČtPáSoNe
      12345
    6789101112
    13141516171819
    20212223242526
    2728     
    FOTOGALERIE
    Galerie Rally
    By Jakub Skýpala12.1.2023

    Jänner rallye 2023

    Galerie Rally
    By Ivo Nowi Novák27.12.2022

    VAZ 2105 VFTS – Facek/Drda – by Rallye Design

    Galerie Rally
    By Jakub Skýpala22.11.2022

    Zemplén rally 2022

    Galerie Rally
    By Jakub Skýpala11.11.2022

    Rallye Kroměříž 2022

    Témata na RALLYLIFE.cz
    3x od pasu 40 let MS Audi Barum Czech Rally Zlín cestovní automobily design Eifel Rallye Festival ERC fanoušci Ford Group B historici historické automobily historie soutěží Interview IRC Itálie Jan Kopecký jezdci Lancia legendy Německo Peugeot Porsche Rakousko Rallylegend San Marino rallysprinty seriál Slovensko spolujezdci Subaru technika technika WRC trekker Valašská rally Velká Británie Volkswagen Walter Röhrl WRC/Mistrovství světa závodní automobily závody Česko časopis RALLY Škoda Škoda Motorsport
    RALLYLIFE.cz

    RALLYLIFE

    Užití obsahu včetně převzetí, šíření a dalšího zpřístupňování publikovaných materiálů (článků, fotografií, videa a audio záznamů) je bez písemného souhlasu INUA s.r.o. zakázáno.
    Use of content, including receipt, distribution and access to other published material (articles, photos, videos and audio recordings) without the written consent INUA Ltd. prohibited.

    Stránky
    • Autoři
    • Kalendář
    • Kontakt
    • O rallylife.cz
    • Ochrana osobních údajů
    • Portál RALLYLIFE
    RALLYLIFE.cz on INSTAGRAM
    [instagram-feed]
    Copyright 2010-2023 (c) INUA s.r.o. | ISSN - 1804-5219 | O rallylife.cz | Autoři | Ochrana osobních údajů | Kontakt | Sitemap | Správa webu sharkdigital.cz
    Copyright 2010-2023 (c) INUA s.r.o. | ISSN - 1804-5219 | O rallylife.cz | Autoři | Ochrana osobních údajů | Kontakt | Sitemap | Správa webu sharkdigital.cz

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.