A už to začíná. Místní hlasatelka nejprve nesrozumitelnou řečtinou a poté podivnou francouzštinou ohlašuje jednotlivé posádky. Zamávat jim přišel i nejvyšší představitel FISA Jean-Marie Balestre. Policisté na motocyklech vyvedou každý vůz až na hranice města.
Dvě hvězdy mimo hru
Nedaleko čeká první vložka. A také první překvapení – ulomený závěs předního kola na Quattru znamená konec všem Röhrlovým nadějím a havárie zase Vatanenovým. Hned na začátku je v čele Salonen před Blomqvistem, za nimi s uctivým odstupem najdeme první Mazdy a Nissany.
Servisní četa Peugeot Sportu
Už dlouho před startem se na své stanoviště rozjely doprovody. Nejvíce jich bylo v barvách Peugeot Talbot Sport.
Sedm pojízdných dílen, pět furgonů, letadlo, helikoptéra a pětadvacet mechaniků. Ve zhruba čtyřiceti civilních 205 Gti jezdí dalších šedesát lidí pečujících o blaho teď už jediné posádky. Helikoptéra sleduje Salonena na celé trati. Má na palubě metrák materiálu a dva inženýry. Přistane kdekoliv a tak si Salonen s sebou neveze ani rezervu.
Týmové vrtulníky v problémech
Že je potřeba se umět obejít bez vrtulníku, dokazuje Audi. Samozřejmě, že i oni sledují zpočátku Blomqvista ze vzduchu, jenomže nešťastné přistání vyřadí vzdušeného pozorovatele z provozu.
S dobou jde i nový tým WEST, v jehož režii jedou dvě Lancie 037 Rally se Zanussim a Pregliascem za volanty.
Také tady slouží vrtulník, jeho konec je ještě dramatičtější. Snaží se přistát na svahu, rotor se zakusuje do země, odstrkuje stroj dolů a ten neovladatelně klouže s poškozeným ocasem ze stráně. Všechno zachrání protisvah, naštěstí se nikomu nic nestalo.
A tak týmu WEST zbyla už jen jediná rarita – velká benzínová cisterna, která vozí autům palivo. Řecký benzín totiž oktany příliš neoplývá. Vysokooktanového paliva ale nakonec zbylo dost: nejdřív končí Zanussi a posléze i Pregliasco.
Konec Gerharda Kalnaye
Ještě dříve skončil Kalnay. Praskl mu klínový řemen. Tentokrát značky Continental. Gerhard si sice maličké kontrolky všiml, ale už bylo pozdě.
Při dolevání vody se zdá, že motor je bezedný.
Škoda, Rakušané si vedli velmi dobře, jezdili prakticky stejné časy, jako Křeček s Motlem. Ve třídě to znamenalo jasná první dvě místa, ale ještě důležitější je absolutní pořadí. Po první etapě vychrlil počítač Křečka na devatenácté pozici. Auto funguje, lepší si nikdo nemohl přát.
V přestávce mezi etapami prší, nebo spíše leje. Alespoň chvilka osvěžení, všudypřítomný načervenalý prach je na chvíli zkrocen.
Audi mění „almaru“
Ráno je však vše opět při starém, ale je poměrně zima. Motory se sice lépe chladí, nicméně v leckterém týmu je horko.
Po široké hlavní silnici se řítí Stig Blomqvist. Na kraji městečka už na něj čeká plejáda civilních doprovodných Quatter s techniky a velké servisní vozy.
Tabule se čtyřmi kruhy nad hlavou, rychlé odbočení. Auto snad ještě nestojí a už ho hevery zdvíhají. Odlétá lyžina, vzduchem se míhají šrouby. Klidný je jen Blomqvist, Cederberg a zdánlivě i šéf stáje Roland Gumpert. Ostatní horečně pracují. Nová převodovka je na místě, jednička zařazená dřív, než se dotknou kola země. Po pěti stech metrech časovka a Blomqvist musí dokonce ještě dve minuty čekat.
Pod maskou jeho tváře bychom nehledali člověka, který se před chvíli řitil ulicemi plnými zvědavého obecenstva rychlostí, jejíž hodnota se dá vyjádřit trojmístným číslem.
Peugeot – cigaretka a džíny
Svlečený je i Peugeot. Po odstranění přední a zadní laminátové části, z auta moc nezbyde. Jen pár trubek, subtilní závěsy kol, motor, ke kterému vede spousta hadiček s kohouty a plno drátů. Pak už jen dvě nádherné sedačky v kokpitu, který svou útulností připomíná parní lokomotivu.
A kdo je ten mladík s brýlemi v džínách, který chodí s cigaretou v ruce klidně kolem? To je přeci Timo Salonen, „šéf“ letošního mistrovství světa. Nemá ani overal. Možná proto, že zhubl tak rychle, že si nový nestačil opatřit. Proti Portugalsku shodil snad patnáct kilo, A přestože hodně cvičil, stále si stěžuje na namáhavost řízení. Už se těší na „Evolution“, které má posilovač.
Seppo Harjanne dává pokyn, čtyři rychlouzávěry cvaknou a Peugeot je zase v gala.
Škodovka s jedinou sadou tlumičů
Před časovkou projíždí kolem Avie s nápisem Škoda Rallye Team, z níž vyčuhují dvě hadice.
Plamen na jejich konci svařuje upadlý výfuk, jednu z mála věcí, kterou je třeba opravit. Křečkova stotřicítka absolvovala celou soutěž na jedinných tlumičích! Bořík Motl pro jistotu nařizuje, aby autogen přejel ještě za časovou kontrolu, tam se práce dokončí.
Moc se toho potom už nestalo. Nejtěžší část Acropolis bývá poslední etapa na poloostrově Peloponés. Čekalo se, že ještě několik aut vypadne a škodovka se posune mezi prvních deset. Jenže předpoklady tentokrát nevyšly. Křeček dobře věděl, že jeho povinností je dojet. Nejel pomalu, objevil se na některých vložkách i mezi deseti nejrychlejšími, ale neriskoval.
Držel si v té době třinácté místo a na této pozici se naše posádka nalodila v přístavu Poros s ostatními čtyřiačtyřiceti na palubu lodi mířící do aténského přístavu Falerón. Pořadatel jakoby počítal , že už víc aut nedojede. Otevřená paluba by už další nepojala a také jediná velká kajuta je devadesáti jezdci a spolujezdci zcela zaplněná.
Šampaňské pod Akropolí
Pak už jen triumfální jízda aténskými ulicemi, rampa, šampaňské, blesky fotoaparátů a dvaatřicátá Rallye Acropolis skončila. Skončila dobře pro Peugeot, který je na nejlepší cestě získat letos titul mistra světa značek i jezdců.
Skončila nakonec dobře i pro Audi. Blomqvistův fantastický výkon doprovázený technickými potížemi na Salonena nestačili, ale Audi je stále druhé. Nečekaně dobře skončila pro Mazdu a životním úspěchem pro Carlssona. Do cíle dojel stoprocentní tým Nissan. Odpadl jeden Golf, jeden Wartburg, jedna Dacia a jedna Škoda.
Úspěch týmu Škoda, ale…
Vozy továrních týmů z NDR a Rumunska skončily mezi posledními, škodovka zaznamenala úspěch. Dvojnásob je třeba litovat litovat závady na Kalnayově autě – vůz Škoda 130 LR je schopen v rámci svých možností a daným objemem motoru, zase psát výsledky.
Potíže s řemenem nejsou nové. První v řadě postižených byl už v listopadu na RAC rally Haugland a přišel tak o lepší umístění. Příčinu se nepodařilo odhalit a odstranit ani po půl roce. V maličkostech je dokonalost a tu právem po továrních vozech požadujeme.
vyšlo v magazínu MOTOR 09/1985 ⊥ text: Vladimír Dolejš