Naše nepravidelné okénko do historie domácích soutěží pokračuje – tentokrát se v našem hledáčku ocitla pačejovská rally, která tento víkend slaví 38. narozeniny. Mezi českými rally patří Pačejov mezi nejoblíbenější a nejlépe obsazené, nyní se však vrátíme do doby, kdy tomu tak úplně nebylo. Před 21 lety se západočeská soutěž konala s nejnižším koeficientem obtížnosti 1 a na období svojí slávy teprve čekala.
Vzpomínku na Pačejov před 21 lety začněme malým připomenutím, jak český rallysport v roce 1996 vypadal. Po odchodu dravých Italů, kteří našemu šampionátu vládli v uplynulých dvou sezonách, řada odborníků předpovídala ztrátu atraktivity.
Když však prosákla zpráva, že Ladislav Křeček pořídil ex-továrního escorta po Biasionovi a Milan Dolák se po roční pauze vrátí k závodění za volantem ex-Bertoneho Toyoty Celica 4WD, atraktivita šampionátu byla zachráněna.
Před Šumavou vypadala nadějně i účast dalšího potenciálního kandidáta na titul Stanislava Chovance, ten však svoje aktivity přesunul jiným směrem poté, co mu Federace automobilového sportu (na základě sporného a dlouho probíraného výkladu předpisů o licencích) nepřidělila body za vítězství v úvodní soutěži.
Nejnapínavější souboje sezony 1996 probíhaly ve Formuli 2, tedy v tzv. dvoukolkách. Se špičkovou technikou převážně továrního původu se šampionátu účastnili Marcel Tuček (Nissan Sunny GTi), Jiří Pošík (Renault Clio Maxi), Jindřich Štolfa (tovární Škoda Felicia Kit Car) a na několika soutěžích i legendární Raimund Baumschlager (VW Golf III Gti).
Kdo se zapsal do galerie vítězů „Agropy“?
Při absenci Doláka a Křečka, který glosoval aktuální dění v českém rallysportu pro pořad Auto moto revue, se v Pačejově rozhodovalo mezi dvoukolkami. Výjimečnou formu měl v sezoně 1996 Marcel Tuček, jehož nissan sice nedisponoval takovým výkonem jako Pošíkův renault, domažlický pilot si však s ním skvěle rozuměl. Nicméně, slabina spojení Tuček-Roto-Nissan spočívala ve spolehlivosti, a to se projevilo i v Pačejově, kde favorizovaný pilot nedojel dál než na 2. RZ. Cesta k úspěchu se tak otevřela specialistovi na Agropu Jiřímu Pošíkovi, jenž si připsal svoje třetí a poslední zdejší prvenství.
Druhá příčka byla nejlepším výsledkem roku Jana Klokočky, bronz se stal odměnou za dravý výkon pro nedoceněného srdcaře tehdejší rallyové scény – Ladislava Výšku.
Dobová reportáž
Průběh pačejovské rally si můžete připomenout prostřednictvím dobové reportáže Vladimíra Dolejše z pořadu Auto moto revue. Hodnotu tohoto pětiminutového záznamu zvyšuje zejména komplexní pohled na tehdejší startovní pole, neboť reportáž se věnuje většině objemových tříd. Pořad nám zároveň ukazuje, jak moc se startovní pole za 21 let vyměnilo.
Ze současné sestavy soutěžáků uvidíme v záznamu snad jen nedávného jubilanta Františka Fadrného, Marcela Tučka, Karla Trojana juniora, Oldřicha Bočka, Jaroslava Roubíčka či Jiřího Trojana.