RALLY LIFERALLY LIFE
    Facebook Twitter Instagram
    Z obsahu
    • Jänner rallye 2023
    • Eifel Rallye Festival 2022 – Hvězdné nebe nad Daunem (2.díl)
    • Eifel Rallye Festival 2022 – Vulkanický benzínový jukebox (1.díl)
    • VAZ 2105 VFTS – Facek/Drda – by Rallye Design
    • Zemplén rally 2022
    • Rallye Kroměříž 2022
    • IV. Rallye Kroměříž 2022 – divácký průvodce
    • GLOSA: Jaká byla rally v osmdesátkách?
    RSS Facebook Twitter
    RALLY LIFERALLY LIFE
    • Journal
      1. Závody
      2. Osobnosti
      3. Soutěžáky
      4. Lifestyle
      Featured
      By Ivo Nowi Novák2.1.2023

      Eifel Rallye Festival 2022 – Hvězdné nebe nad Daunem (2.díl)

      Recent
      By Ivo Nowi Novák2.1.2023

      Eifel Rallye Festival 2022 – Hvězdné nebe nad Daunem (2.díl)

      By Ivo Nowi Novák29.12.2022

      Eifel Rallye Festival 2022 – Vulkanický benzínový jukebox (1.díl)

      By Ivo Nowi Novák1.11.2022

      IV. Rallye Kroměříž 2022 – divácký průvodce

    • Komentáře/Recenze
    • Galerie
      Featured
      By Jakub Skýpala12.1.2023

      Jänner rallye 2023

      Recent
      By Jakub Skýpala12.1.2023

      Jänner rallye 2023

      By Ivo Nowi Novák27.12.2022

      VAZ 2105 VFTS – Facek/Drda – by Rallye Design

      By Jakub Skýpala22.11.2022

      Zemplén rally 2022

    • Kalendář
    • Časopis Rally
      1. RALLY magazín 2019
      2. RALLY magazín 2018
      3. RALLY magazín 2017
      4. RALLY magazín 2016
      5. RALLY magazín 2015
      6. RALLY magazín 2014
      7. RALLY magazín 2013
      8. RALLY magazín 2012
      9. RALLY magazín 2011
      Featured
      By Tomáš Plachý8.7.2019

      RALLY magazín 06 / 2019

      Recent
      By Ivo Nowi Novák1.5.2021

      RALLY magazín 03 / 2021

      By Ivo Nowi Novák23.3.2021

      RALLY magazín 02 / 2021

      By Ivo Nowi Novák1.2.2021

      RALLY magazín 01 / 2021

    RALLY LIFERALLY LIFE
    You are at:Home»Journal»Historie»RAC Rally 1984 – Soutěž, na kterou se jezdí lodí – 2.díl
    RAC Rally 1984 - Ari Vatanen
    Historie

    RAC Rally 1984 – Soutěž, na kterou se jezdí lodí – 2.díl

    Ivo Nowi NovákBy Ivo Nowi Novák2.5.2020Updated:2.5.2020Žádné komentáře5 Mins Read

    Pokračování 1. dílu… Blomqvist si mezitím vybíral náhradní volno za zisk titulu mistra světa po svém. Neopustil bar už ve čtyři hodiny ráno, jak je jeho zvykem, ale vytrval až do osmi, kdy odstartovalo první auto.


    Vatanen jede nenápadně, ale rychle

    Byl jím Vatanenův Peugeot. Nenápadný bílý vůz bez reklam. Později jsme ho dojeli na silnici a všimli jsme si ho vlastně jen díky velké dvojce na dveřích. A stejně nenápadně působí i ve vložkách. Opticky je snad ještě pomalejší, než Quattro. S nádherným pohledem na vlající záď Toyoty, Opelů Manta anebo Nissanu se to nedá vůbec srovnat.

    Přesto získává temperamentní Ari na své soupeře sekundu za sekundou. Nikdo by však nehledal za volantem tohoto spořádaně jedoucího vozu jezdce, který vždycky, podobně jako Alén, předváděl na trati nejdivočejší kousky.

    Vatanen-Harryman / Peugeot 205 T16
    Vatanen-Harryman / Peugeot 205 T16

    Mikkola ztratil hned na první vložce a je až osmý. Jde však jen o sekundy a loňský mistr světa je snadno dotahuje. Zůstává jediným Vatanenovým soupeřem.

    Mouton-Pons / RAC Rally 1984Ještě není vidět, ale slyšet je už dlouho. Týraný motor vyje ve vysokých otáčkách, výbuchy oznamují každé přeřazení. V zatáčce se objeví rozevláté auto a na plné otáčky se prožene kolem. Jen na chvilku stačí divák u trati zahlédnout svěřepý pohled v průzoru jedné a velké brýle v průzoru druhé helmy. Krátký, vzrušující průlet a práskání turbomotoru se pak vzdaluje na druhou stranu. To byly Michéle Mouton a Fabrizia Pons.

    Jedou rychle, ovšem často mimo silnici. A právě těch několik centimetrů, které jim scházejí k udržení kol na trati, je dělí od skandinávské extraligy, kde je dovolenou hostovat pouze Röhrlovi.


    Tým Toyota Europe

    Juha KankkunenToyoty vypadají nádherně, zvláště když řídí mladý Juha Kankkunen. Jede ale nejen pro oko – o tom svědčí jeho časy. Zatím je v továrním týmu Toyota Europe jen napůl, ale napřesrok by ho chtěli úplně. Björn Waldegaard už to má jisté a tak nejvíc ohrožen se cítí být další Švéd, osmatřicetiletý Per Eklund. Jede proto jako o život a výsledkem je konečné třetí místo. Navíc se stává vítězem neoficiální, ale o to častěji zmiňované kategorie „dvoukolek“.

    V kuloárech RAC se často hovořilo o vzrůstajících nákladech na soutěžní vozy. Také o tom, že speciály Audi Quattro, Peugeot 205 Turbo 16 a dalšími, které se chystají, budou smět v budoucnu jezdit jen prioritní jezdci. A podle nomenklatury FIA. To by v praxi znamenalo jakési rozdvojení mistrovství světa.

    Waldegaard-Thorzelius / Toyota Celica TwinCam Turbo


    A co škodovky?

    Po jedenáctileté sérii poprvé nevyhráli svou třídu. Jednou to muselo přijít. Vozy skupiny A svým výkonem 75kW patří jednoznačně mezi nejslabší. A Gary Hockly, který řídil vítězný vůz třídy A1300 Vauxhall Nova, má navíc výhodu několika soutěží na stejných tratích během celé sezóny. V terénu, kde se nesmí trénovat a užívat rozpisů, je to dvojnásob důležité.

    Škoda 120 LS

    Čekání na Škodu 130 LR

    V další sezóně se bude jezdit s novou Škodou 130 LR. Vozem nesrovnatelně lepším jak výkonem, tak jízdními vlastnostmi.

    Ale nepodléhejme iluzím. Řádově se dá srovnat s vysloužilou Škodou 130 RS, jenže technický vývoj od roku 1976 udělal obrovský skok. Nemůžeme tedy předpokládat, že by v absolutním pořadí takové soutěže, jako je RAC, skončil nový vůz o mnoho výše, než je Hauglandovo pětadvacáté místo s „áčkem“. Navíc nejnižší třídou ve skupině B jsou šestnáctistovky a pro ty dnes není problém dosáhnout výkonu okolo 120kW.

    V každém případě je ale už nové auto zapotřebí. Třeba jen pro zlepšení optického dojmu, který částečně plní jeden ze základních úkolů soutěže a to propagaci. A právě tady by se mělo s novým autem nejvíc změnit.


    Otisky stromů

    Pětidenní soutěž se postupně prokousává svými šestapadesáti rychlostními zkouškami. Nejede už Tony Pond, který rozbil svého Rovera Vitesse s výkonem 225kW skupiny A o první strom, který na soutěži potkal.

    Nejede ani Waldegaard. Jeho Toyota zůstala sice letos celá, ale přestal se točit motor. Zato se točil Vatanen, a to přes střechu, stejně jako Russel Brookes s Opelem nebo Kalle Grundel s Golfem.

    Rány rozdávali i ostatní. Susanne Kottulinsky jezdila s Volvem po střeše.

    Shekhar Mehta zaútočil na strom tou stranou Nissana, kde seděla jeho manželka Yvonne. Stejně dopadl i Křeček se svou škodovkou. Motl musel od té chvíle vylézat z vozu levými dveřmi. Vatanen zase pravými. Udělal to tak i v cíli. Přijal vavřínový věnec vítěze a všem okolo připili s Harrymanem mlékem.

    Vatanen-Harryman / RAC rally 1984 finish
    Vatanen-Harryman / cíl Lombard RAC rally 1984 a připíjení mlékem

    Je konec. A co bude dál?

    Soutěž skončila. Přespolní týmy posbíraly své vozy – nebo alespoň to, co z nich zbylo – a vydaly se zpět přes moře. Poseidón svým trojzubcem tentokrát hladinu nečeřil a tak mohli všichni přemýšlet nad budoucností. Ta nejbližší – Rallye Monte Carlo 1985 – je zahalena smutkem.

    Na trati RAC se jako předjezdec objevil prototyp Fordu se „středovým“ motorem a pohonem všech kol, pro vzdálenější budoucnost o této variantě uvažuje prý i Audi. Ale určitě přibudou další „čtyřkolky“. Mitsubishi, Porsche, Austin, Lancia, Toyota a snad i další. O soutěže jeví výrobci i publikum obrovský zájem. Jsou to auta, která se podobají těm obyčejným z ulice.

    V cíli RAC za námi přišel typický Angličan. Hubený, vyschlý, ve škodovácké bundě. Ptal se, jestli škodovky vyhrály třídu. Jakmile zjistil, jak se věci mají, už jen smutně koukal a mlčel. Takových fandů má značka v Anglii více. Setkávali jsme se často s nimi na servisních místech i na trati. Nejsou jen v Anglii. Značka Škoda má své příznivce i v jiných zemích a hlavně u nás. A vyhrávat by se mělo i kvůli takovým lidem, jako byl onen Angličan se smutným pohledem u cílové brány RAC v Chesteru.


    vyšlo v magazínu MOTOR – ročník 1984 / text: Vladimír Dolejš

    Ari Vatanen historie soutěží Juha Kankkunen Peugeot RAC rally Toyota Velká Británie Vladimír Dolejš
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Ivo Nowi Novák

    Digitální malíř, občasný pisálek, fanoušek italské Lancie, vyznavač kultu skupiny B. Milovník doby, kdy startovní čísla byla přes celé dveře, jména posádek byla vyvedena na předních blatnících, otáčkoměry měly rafiky a podvozky vše nepobíraly. Pravidelný poživatel kávy a benzínových výparů. Rally? Plánování, ztrácení se v mapách, cesty dnem i nocí za poznáváním nových míst i lidí. Celoživotní vášeň. Emoce. Každá vteřina se počítá!

    Related Posts

    GLOSA: Jaká byla rally v osmdesátkách?

    Lancia Stratos Sandra Munariho – nejdražší psí bouda světa

    Projekt AUDI Group S – kódové označení: Jen pro Tvé oči

    Leave A Reply Cancel Reply

    Motoristické akce
    <
    < 2023 >
    Únor
    >
    Měsíc
    Měsíc
    Seznam
    Týden
    Den
    PoÚtStČtPáSoNe
      12345
    6789101112
    13141516171819
    20212223242526
    2728     
    FOTOGALERIE
    Galerie Rally
    By Jakub Skýpala12.1.2023

    Jänner rallye 2023

    Galerie Rally
    By Ivo Nowi Novák27.12.2022

    VAZ 2105 VFTS – Facek/Drda – by Rallye Design

    Galerie Rally
    By Jakub Skýpala22.11.2022

    Zemplén rally 2022

    Galerie Rally
    By Jakub Skýpala11.11.2022

    Rallye Kroměříž 2022

    Témata na RALLYLIFE.cz
    3x od pasu 40 let MS Audi Barum Czech Rally Zlín cestovní automobily design Eifel Rallye Festival ERC fanoušci Ford Group B historici historické automobily historie soutěží Interview IRC Itálie Jan Kopecký jezdci Lancia legendy Německo Peugeot Porsche Rakousko Rallylegend San Marino rallysprinty seriál Slovensko spolujezdci Subaru technika technika WRC trekker Valašská rally Velká Británie Volkswagen Walter Röhrl WRC/Mistrovství světa závodní automobily závody Česko časopis RALLY Škoda Škoda Motorsport
    RALLYLIFE.cz

    RALLYLIFE

    Užití obsahu včetně převzetí, šíření a dalšího zpřístupňování publikovaných materiálů (článků, fotografií, videa a audio záznamů) je bez písemného souhlasu INUA s.r.o. zakázáno.
    Use of content, including receipt, distribution and access to other published material (articles, photos, videos and audio recordings) without the written consent INUA Ltd. prohibited.

    Stránky
    • Autoři
    • Kalendář
    • Kontakt
    • O rallylife.cz
    • Ochrana osobních údajů
    • Portál RALLYLIFE
    RALLYLIFE.cz on INSTAGRAM
    [instagram-feed]
    Copyright 2010-2023 (c) INUA s.r.o. | ISSN - 1804-5219 | O rallylife.cz | Autoři | Ochrana osobních údajů | Kontakt | Sitemap | Správa webu sharkdigital.cz
    Copyright 2010-2023 (c) INUA s.r.o. | ISSN - 1804-5219 | O rallylife.cz | Autoři | Ochrana osobních údajů | Kontakt | Sitemap | Správa webu sharkdigital.cz

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.