Close Menu
RALLY LIFERALLY LIFE
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    RALLY LIFERALLY LIFE
    • Historie

      Rallye Monte Carlo 1999 – Ledové Waterloo na první erzetě!

      14.1.2025

      Rally Australia – Zbožňovaná, trpěná i nenáviděná

      12.2.2024

      Tajemství turínských mistrů odhaleno – Kolik existovalo červených Lancií?

      19.7.2023

      Kliďas Juha Kankkunen. Černé, kulaté, Pirelli.

      5.5.2023

      Marcel Tuček: Janovická rána – Rallye Šumava 1997

      9.4.2023
    • Story

      KOMENTÁŘ: Rallylegend – už se ucho utrhlo?

      5.11.2025

      KOMENTÁŘ: Barumka 2025 – lesk i bída z pod komína – 2. DÍL

      16.10.2025

      KOMENTÁŘ: Barumka 2025 – lesk i bída z pod komína – 1. DÍL

      10.10.2025

      VIDEO: Preview RZ Kateřinice – Pržno / „Prženské paseky“

      14.8.2025

      Benzínem vonící večer v depozitu INVELT – 2. díl – Na vlně nostalgie a naděje

      10.3.2025
    • Lifestyle

      Vychází kniha o MG Metro 6R4 Group B

      7.6.2025

      Mazej za pásku, Velký bratr Tě vidí!

      23.4.2025

      Dvě knižní publikace nejen pro fanoušky Subaru

      26.9.2024

      PREVIEW – RZ Bunč – „Svatební cesta“ – Barum Czech Rally Zlín 2024

      14.8.2024

      Na Barumce vyjde kniha o historii týmu Styllex

      25.7.2024
    • For Sale

      AUKCE – Ford Escort WRC – kastle číslo „4“ po Sainzovi

      21.8.2025

      Lancia Delta HF Integrale Evoluzione „Repsol“ Gr.A

      15.7.2025

      Lancia Delta S4 Gr.B – Boudo, budko, kdo v tobě přebývá?

      16.6.2025

      Tři turínské grácie Lancia Delta Integrale

      20.7.2024

      MG Metro 6R4 Group B – Machři jezdí do šichty Metrem!

      2.7.2024
    • Fotogalerie

      Rallylegend San Marino 2025

      4.11.2025

      Polski Rajd Legend 2025

      9.10.2025

      Barum Czech Rally & Star Rally Zlín 2025

      11.9.2025

      SECTO Rally Finland 2025

      29.8.2025

      EKO Acropolis rally Greece 2025

      22.7.2025
    • Soutěžáky

      Audi Quattro S1 E2 „PDK“ – číslo 15 žije!

      21.5.2024

      Diamantový jednorožec míří do Plzně

      20.4.2023

      Mitsubishi Lancer EVO III „M5 MRE“ – bojovník ze země, kde se probouzí slunce

      10.8.2022

      Nissan Sunny GTi-R – odvrácená strana Slunce

      18.7.2022

      Opel Ascona 400 RA40 „Safari“ – nespoutaný Django

      29.6.2022
    • Osobnosti

      VIDEO: Pavel Valoušek jun. – vzpomínka na projekt BF Goodrich Drivers Team 2008

      31.7.2025

      Ciao, capo! Odešel Claudio Bortoletto, “velký šéf” Jolly Clubu

      13.7.2025

      Zemřel Dieter Basche, bývalý šéf Audi Sport

      29.12.2024

      Odešel krotitel francouzského lva CORRADO PROVERA

      6.11.2023

      Markku Alén zpět v Lancii Delta S4

      16.4.2023
    RALLY LIFERALLY LIFE
    NACHÁZÍTE SE/YOU ARE AT:Home»Journal»Závody»Quo vadis, Tuscan Rewind?
    Závody

    Quo vadis, Tuscan Rewind?

    By Ivo Nowi Novák3.12.20166 Mins Read

    Campionato Italiano Rally (velký mistrák), Campionato Italiano WRC (nižší asfaltový mistrák s možností účasti vozů WRC), Trofeo Rally Terra (nižší šotolinový mistrák, samozřejmě také s wéercéčky), Campionato Italiano Rally Auto Storiche (závoďáky staršího data v akci) či desítky všemožných rallysprintů… Italský fanoušek, aby se rozkrájel.

    Tento závod je však něčím trochu vyjímečný. Tuscan Rewind. Jeho centrem je již od prvopočátku nádherné starobylé město Montalcino. Odtud je to co by bochníkem mozzarelly dohodil do turistických ikon jako Siena či Pienza. Cypřiš, kam se podíváš.

    Jak to všechno začalo …

    Když se zkraje roku dvoutisícíhodesátého začaly objevovat první kusé informace o zrození „Tuscanu“, věděl jsem, že musím být u toho. Proč? Strávit vrchol jara v Toskánsku, skvělém koutu Itálie – numero uno! Šotolina – kdo by ji nemiloval, notabene, když do soutěže byly zařazeny rychlostní testy z dob, kdy tato oblast hostila „svět“ v podobě Rally San Remo.

    A trumf největší? Správně – Tuscan Rewind byl pořádán jako závod historiků. Za myšlenkou a následnou realizací toskánského rally projektu nestál nikdo jiný než Vito Piarulli. Že ho neznáte? Ale znáte, není to nikdo jiný než „pan ředitel“ větší a dospělejší sestřičky – Rallylegend.

    Signore Piarulli využil svých skvělých kontaktů, takže koncem května roku 2010 se objevili na startu jako předjezdci „Miki“ Biasion s Opelem Kadett C/GTE Rally, Markku Alén s Toyotou Celica ST185 v úpravě Safari nebo v poli „měřených“ posádek Andrea Aghini s Lancií Delta Integrale 16V. Bello! Dodnes jsou to úžasné vzpomínky. A byl jsem u toho ještě další tři ročníky.

    Jak to pokračovalo …

    Jenže pak se něco stalo. Březen 2014 – vzpomínám, že jsem dost těžce rozdýchával tiskovou informaci, ve které stálo, že pro zásah „vyšší“ moci (prostě a jednoduše, i v Itálii sedí na některých radnicích hlavy dubové) byl Tuscan Rewind v lepším případě odložen, v tom horším zrušen. Nakonec se pátý ročník uskutečnil – ovšem v naprosto tristním termínu – o posledním listopadovém víkendu.

    Šesté pokračování bylo už jen labutí písní – zůstalo listopadové datum a navíc klacků pod nohami Vita Piarulliho ze strany místních samospráv ještě přibylo. Pár dní před závodem samotným se měnila kilometráž „erzet“, z italského autoklubu přišel „befehl“ o zákazu startu vozů WRC.Není tedy divu, že pár dní po skončení soutěže se Piarulli rozloučil a své „dítě“ s těžkým srdcem předal nové pořadatelské skupině.

    Jak to bylo letos …

    Úkolem pro svěží organizační krev bylo celou rally stabilizovat, což se zřejmě podařilo. Loni však nebyla účast posádek nikterak vysoká. Pro ročník 2016 bylo tedy rozhodnuto, že se „Tuscan“ odjede coby soutěž jak pro historiky, tak soudobé soutěžní vozy. I stalo se. Pozdně podzimní termín jak vidno už pořádající squadře nikdo neodpáře, nicméně o uplynulém víkendu ukázalo počasí soutěžícím svoji vlídnější tvář.

    Seznam přihlášených – 39 nabroušených historiků včetně pěti kousků Trofeo A112 Abarth, 13 starších kusů v pravidelnosti a kategorie Parade se zastavila na číslovce 24. K tomu připočtěme 40 soudobých soutěžáků a za znaménkem – rovná se – najdeme slušný nášup rally emocí… jenže… zcela nelogicky kategorie historiků soutěžila v sobotu a novodobé stroje se na stejných erzetách proháněli v neděli. Prý kvůli propustnosti tratě.

    Soutěž ovládly Lancie

    Jedničku měl „Lucky“. Noty četla jeho dvorní spolujezdkyně Fabrizia Pons. Svému startovnímu číslu posádka ostudu neudělala. Už od první rychlostní zkoušky tahala za delší konec provazu a s přehledem zvítězila, když svoji matně černou Deltu Integrale 16V přivezla po deseti „erzetách“ vítězně na cílovou rampu 1 minutu a 45 vteřin před svým největším konkurentem.

    Byl jím pravidelný účastník toskánského dobrodružství, italský dopravce Simone Romagna. Ten vodí stejný model Lancie, avšak v livreji Martini. Zajímavostí je, že sedlá originální vůz po „Miki“ Biasionovi, který s ním v devadesátém roce minulého století „urval“ třetí flek na Rally Acropolis. Z vlastní zkušenosti vím, že Romagna je velmi rychlý, avšak neméně divoký. Powerslidy se líbí divákům, ne však stopkám.

    A znovu Lancia – tentokráte ovšem model 037 – a Marco Bianchini za volantem. Třetí místo je skvělý výsledek, přece jen zadní náhon nebyl na šotolině ternem už v osmdesátkách a není důvod, proč by tomu mělo být v současnosti jinak. Ale dívá se na to krásně, o tom žádná.

    Mezi favority patřil před startem i „Dedo“ Dedominics. Od týmu Balletti měl k dispozici áčkové Subaru Legacy (jedná se o vůz, se kterým na letošních „Legendách“ závodil Alister McRae). Jenže stejně jako Alisterovi, i jemu zde japonská technika vystavila „stopku“

    Bratři Balletiové však měli v soutěži hned dva vozy. O Subaru už tu řeč byla, tím druhým závodním strojem bylo Audi Quattro skupiny A. Mělo nulu na dveřích, ne však za volantem. Po roce se do Itálie opět přijel sklouznout Harri Toivonen. Srdci neporučíš…

    Historie se neopakuje?!

    Nepříjemnou havárii bez zranění absolvovala posádka Schnichelotto/Veller. Ta odstartovala s Lancií Delta ve vzácných barvách Martini – s červeným podkladem. Tento design použila „fabrika“ jen jednou a to právě při Rallye San Remo 1989. V té době totiž byla velká spousta tištěných médií černobílých a marketingové oddělení při prohlížení článků ve všemožných „plátcích“ po skončení soutěže s hrůzou zjistilo, že ona vzácná červená je na fotkách v provedení č/b vlastně pekelně černá, na které se ztratí veškeré další detaily a reklamy.

    Tohle ovšem není hlavní důvod, proč jsem havárii zmínil. Je totiž asi hříčkou osudu, že přesně s tímto exemplářem startoval v roce 1989 při „Remu“ Didier Auriol. Znalci už asi tuší… Auriol hned v úvodu soutěže Lancii „vykutálel“ velmi podobným způsobem. Však posuďte sami. A pak, že se historie neopakuje!

    Novinkou pro příští rok je skutečnost, že Tuscan Rewind je zapsán jako součást šampionátu „Tour European Rally“. Stane tak po boku stálic typu Rally du Valais či Kenotek Ypres Rally.

    Mě osobně trochu mrzí, že původní myšlenka, pro kterou tento návrat do zlaté éry rally vzniknul, vzala za své. Historická auta ustupují do pozadí. Škoda. Avšak devizu v podobě originálních šotolinových „rychlostek“, které se linou mezi neklidnými kopci a kopečky vlnící se toskánské krajiny, této rally nikdo nevezme.

    Stejně jako mě nikdo nevezme nádherné vzpomínky na okamžiky, kdy jsme stáli s partou českých kamarádů a stejných rally bláznů, jako jsem já, v lánu obilí, které nás nepříjemně štípalo do lýtek. Horké italské slunce nás smažilo jako kuřecí nugety od nejmenovaného fastfood řetězce a krůpěje potu se mísily s pravidelnými dávkami prachu. Tak vypadala naše rallyová spokojenost.

    Audi Group A Group B historické automobily Itálie Lancia legendy Subaru Tuscan Rewind
    Share. Facebook Twitter Email WhatsApp
    Ivo Nowi Novák

    Malíř slov & živoucí fotopast. Přiznaný fanoušek italské Lancie a vyznavač kultu skupiny B. Milovník časů, kdy startovní čísla poctivě okupovala celé přední dveře, jména posádek byla vyvedena na předních blatnících, otáčkoměry měly rafiky a podvozky vše nepobíraly. Pravidelný poživatel kávy a benzínových výparů. Rally? Plánování, ztrácení se v mapách, cesty dnem i nocí za poznáváním nových míst i lidí. Celoživotní vášeň. Emoce. Každá vteřina se počítá!

    SOUVISEJíCÍ PŘÍSPĚVKY

    Ivo Nowi Novák24.9.2025

    23. RALLYLEGEND 2025 – cesta do minulosti pod majestátním Monte Titanem

    Ivo Nowi Novák4.8.2025

    Barum Czech Rally Zlín 2025 – seznam přihlášených posádek

    Ivo Nowi Novák3.8.2025

    STAR Rally Historic 2025 – seznam přihlášených posádek

    Leave A Reply Cancel Reply

    Nadcházející události

    Lis 29
    Celý den

    Mikuláš rally Slušovice 2025

    Pro 6
    Celý den

    Pražský rallysprint 2025

    Zobrazit kalendář
    RALLYLIFE.cz

    RALLYLIFE

    Užití obsahu včetně převzetí, šíření a dalšího zpřístupňování publikovaných materiálů (článků, fotografií, videa a audio záznamů) je bez písemného souhlasu INUA s.r.o. zakázáno.
    Use of content, including receipt, distribution and access to other published material (articles, photos, videos and audio recordings) without the written consent INUA Ltd. prohibited.

    Stránky
    • Kalendář
    • Kontakt
    • O rallylife.cz
    • Ochrana osobních údajů
    • RALLYLIFE mainpage
    Facebook Instagram
    Copyright 2010-2025 (c) INUA s.r.o. | ISSN - 1804-5219 | O rallylife.cz | Autoři | Ochrana osobních údajů | Kontakt | Sitemap | Správa webu sharkdigital.cz

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.