Obnovená Admiral rally Vyškov 2012 je za dveřmi, a tak se nabízí krátká vzpomínka na její nejslavnější ročníky. Před 10 lety patřila hanácká soutěž do sprintového seriálu a díky výhodnému postavení v kalendáři se na její trati rozhodovalo o mistrovských titulech.

Ačkoliv se závodilo v podobné lokalitě jako nyní a termín se lišil jen o týden, při srovnání s letošním ročníkem byste mnoho podobností nenašli.

Rally měla jiný název a jinde umístěné centrum, současný hlavní sponzor EDP Komořany si v té době teprve budoval renomé. Soutěži vládla „wéercéčka“, která letos na startu nenajdeme. Retardéry se stavěly jen do nezbytně nutných pasáží a diváci stáli tak, aby si mohli jízdy svých idolů z přiměřené vzdálenosti náležitě užívat.

Náladu ve startovním poli poznamenaly letní povodně v Čechách, kvůli nimž musela řada posádek svůj plánovaný start odvolat. Na startovní rampě, umístěné přímo na vyškovském náměstí, se přesto objevilo solidních 106 posádek, kterým vévodily vozy WRC téměř domácího Tomáše Hrdinky, Karla Trněného, bratrů Vojtěchových a Stanislava Chovance. Posledně jmenovaný do vyškovské soutěže nastupoval jako vedoucí pilot šampionátu, který si mohl předčasně zajistit mistrovský trůn. „Staňa“ však vysoké ambice krotil a spíše spoléhal v pojištění titulu na závěrečném podniku šampionátu v Sosnové.

V sobotu ráno se Vyškovsko probudilo do nádherného letního počasí, které vydrželo až do odpoledního finiše. Svižné pasáže mezi vesnicemi i prašné úseky ve vojenských lesích svědčily obhájci vyškovského prvenství Tomáši Hrdinkovi a jeho špičkovému subaru. Během první poloviny závodu se jej jako klíště držel Stanislav Chovanec za volantem octavie, ten si však v servisu spočítal, že mu k titulu stačí i druhá pozice a brzy se rozhodl polevit. Jeho jediní vážní konkurenti bratři Vojtěchové doplatili na 17kilometrovou Podivickou RZ. Štěpán ji dokončil po defektu, navíc se ztrátou půldruhé minuty, Tomáš zde po hodinách ztratil bojový kontakt s prvními dvěma jezdci.

Technická trať si vyžádala velké množství odstoupených posádek, mezi nimi i řadu předních pilotů. Prvním „prominentním“ odstoupivším byl Jindřich Štolfa, kterého už na druhém testu zradila převodovka „roťácké“ almery. Potíže technického rázu vyřadily rovněž Martina Prokopa a při premiéře v Lanceru Evo 7 také Davida Komárka. Hrůzostrašnou havárii na Hlubočanské RZ absolvoval Jan Štěpánek, jehož subaru bylo po ráně do stromu totálně na odpis.

Cesta Tomáše Hrdinky s Petrem Grossem k druhému vyškovskému prvenství vypadala suverénně až do závěrečné rychlostní zkoušky. Nedaleko před cílem však modrému klenotu začala stávkovat elektronika, což otevřelo cestu k překvapivému prvenství šťastnému Stanislavu Chovancovi. O zbylé dvě pozice na stupních vítězů se podělili Tomáš Vojtěch a Karel Trněný, jemuž po výborném finiši chybělo ke zdolání libereckého rivala pouhých devět desetin sekundy.

Atmosféra na cílové rampě byla výjimečná. Staňa Chovanec po dlouhých letech čekání konečně vybojoval český titul a příliš mu v euforii nevadilo, že se jednalo jen o titul malý. Cesta k němu byla trnitá, propletena finančními problémy a nepřízní osudu, ale na jejím konci mu tleskalo celé vyškovské náměstí.

S. Chovanec: „Největší radost mám z auta. Zatímco ještě loni se mi soupeři trošku smáli, že jsem si ho stavěl sám, letos se ukázalo, že stačí a dá se s ním velmi slušně závodit. Jsem šťastný člověk,“ zněla jeho slova na cílové rampě.

Aby byla sestava mistrů kompletní, svými výsledky si ve Vyškově pojistili titul i mistr enek Petr Poulík a král dvoukolek Viktor Wagner.

Video: Aleš Trhlík

Na příjemnou kapitolu z historie vyškovské rally můžete zavzpomínat prostřednictvím dobových záběrů známého kameramana Aleše Trhlíka. Obrázky z tratě pochází z legendárních RZ Hlubočany a Podivice, přičemž mezi nimi nechybí ani záběry z dnes již zapovězených pasáží na hranicích vojenského výcvikového prostoru.

Přejeme příjemnou podívanou!

Sdílet

O autorovi

Člověk mnoha zájmů a koníčků, který si již vyzkoušel práci televizního redaktora i vyučujícího na vysoké škole. Celoživotní nadšenec pro rallysport, od roku 2007 redaktor časopisu Rally, občasný komentátor startovních a cílových ramp a příležitostný reportážní fotograf.

Komentáře