Poslední dny se ve všech médiích skloňovalo jméno polského závodníka Roberta Kubici. Poláci však mají ke smutku více důvod než „jen“ nešťastnou nehodu svého národního hrdiny. O víkendu začíná polský šampionát v rally, ale jeho úroveň v letošní sezoně výrazně poklesne.
Ještě nedávno se naši severní sousedé mohli pyšnit výraznou rolí v automobilovém sportu. Kubica hrál první housle ve Formuli 1, druhá nejstarší soutěž světa Rajd Polski se aspoň na jeden rok vrátila do seriálu MS a národní mistrovství se pyšnilo špičkovou konkurencí. Ostatně mohli jsme to posoudit při loňské Rally Bohemia, které se zúčastnila kompletní polská špička.
Letos je mnohé jinak. Národní federace se neshodly na termínech a Bohemka z polského kalendáře vypadla. Pořadatelé úvodní soutěže RSMP Rajdu Lotos museli pro nízký zájem o týden prodloužit uzávěrku přihlášek a nakonec se jim sešly jen necelé čtyři desítky přihlášek. Navíc mezi nimi chybí celá řada favoritů.
Citelně bude scházet především populární Leszek Kuzaj se Škodou Fabia S2000. „Kuzimu" se loni příliš nedařilo, většinou havaroval a celkově skončil až pátý. Tým Škoda Castrol BP Rally nebyl s jeho výkonem spokojen a po jednom roce projekt ukončil. Ani další zkušený jezdec Tomek Kuchar nebude bojovat o titul. Namísto Peugeotu 207 S2000 přesedlá na obstarožní Mitsubishi Lancer Evo 5 nové třídy HR-P. Šampionátu se nezúčastní ani trojnásobný polský mistr a čerstvý vítěz RMC Bryan Bouffier, jehož prioritou je jednoznačně IRC. Původně měl hostovat alespoň na úvodní soutěži, ale i z toho nakonec sešlo. Maciej Kosciuszko má v plánu pouze zahraniční starty v PCWRC Lancerem Evo 10 renomované stáje Ralliart Italy.
Kdo z favoritů tedy zbývá? Především Michal Solowow, který na rozdíl od ostatních nemá problémy s rozpočtem a s Fordem Fiesta S2000 se znovu pokusí bojovat o polský titul. Sezonu zahájil tradičně na finské Arctic rally, kde obsadil solidní sedmou příčku. Jeho největším soupeřem bude bezesporu úřadující mistr Kajetan Kajetanowicz. „Kajto" ztratil podporu Subaru Poland Rally týmu, ovšem přesto se objeví za volantem nejnovější specifikace Imprezy Sti. Tentokrát se bude jednat o exemplář týmu Tommi Makinen Racing. Ve druhé polovině sezony by měl přesedlat na verzi R4. Třetím do hry o titul bude zkušený Michal Bebenek s nejnovější evolucí mitsubishi.
Ve startovní listině figuruje ještě druhý speciál kategorie Super 2000, Škoda Fabia S2000 Macieje Rzeznika. Tomasz Czopik ohlásil comeback s Lancerem Evo 9. Překvapit by mohli dva talentovaní mladíci. Jednadvacetiletý vítěz polského poháru Wojtek Chuchała s mistrovskou Imprezou Sti 2010 po Kajetanowiczovi a osmnáctiletý Aleks Zawada, který nastoupí s Lancerem Evo 10 Dytkova týmu.